****
****A1, חלק ב' של הסקירה השנתית - גשר 10
בשבוע שעבר הועלה חלק א' של הסקירה השנתית של פרויקט הקו המהיר לירושלים ובו עסקנו בטקס סיום כרייתה של המנהרה הדרומית של "מנרב" באמצעות מכונת ה-TBM. השבוע אנו נודדים מזרחה ומגיעים עד לעמק הארזים שבפאתי ירושלים. בעמק זה יוקם אחד הגשרים המרשימים ביותר בארץ - גשר 10 של הפרויקט, שיהיה גם גשר הרכבת הגבוה בארץ. אורכו של הגשר יגיע ל-964 מ', עלותו 138 מלש"ח והקמתו מתוכננת להימשך 3 שנים ולהסתיים אי-שם במחצית 2015. את הגשר מקימה חברת "טר ארמה" במסגרת מכרז מסוג תכנון-ביצוע (DB). תכנון הגשר נעשה ע"פ גשר תאום שנמצא בסלובניה ואשר תמונה שלו הועלתה לפורום ע"י אחד הגולשים. מדובר במבנה שבקצהו המערבי, סמוך למנהרה 3A, מתחיל כשני גשרים נפרדים ומקבילים זה לזה וכעבור ⅔ מאורך הגשר הופך למבנה אחוד עד לקצהו אשר סמוך לפתחה של מנהרה מס' 4, אשר נמצאת סמוך לגינות סחרוב. הגשר יכלול 14 ניצבים שמספורם מתחיל בקצה הסמוך למנהרה 3A ומסתיים בקצה הסמוך למנהרה מס' 4.
הניצב הגבוה ביותר יהיה ניצב מס' 6, הצפוי להתנשא לגובה בן כ-80 מ'. מעליו יורכב "ראש פטיש" - הקורה המאונכת שעליה מונחות קורות הגשר - ועליהן המיסעה. נוסעי הרכבת יצפו בנוף העמק מגובה 100 מ'.
המבנה ההנדסי העצום כבר משנה ללא הכר את נוף העמק. אי לכך, עשרות מיליוני ש"ח הושקעו ומושקעים בשיקום הנוף שעל ביצועו מופקדות שתי חברות קבלניות: "חופרי השרון" (מבצעת קטע ד' בפרויקט) ו"טר ארמה" מקימת הגשר. בשרשור זה נערוך הכרות אישית עם ניצבי הגשר: אלה הצומחים אט-אט ואלה שטרם נולדו.
לרשותנו יעמוד המסוק של אלבטרוס ועליו צוות DSP, אשר העביר עבורנו תמונות שצילם ב-19.10.12. תמונות נוספות מגובה הקרקע תועלנה אף הן.
ברצוני להודות להנהלת הפרויקט וחברת DSP על התמונות הנאות ועל האישור לעשות בהן שימוש. אזכיר כי על תמונות אלו חלות זכויות יוצרים ואין לעשות בהן שימוש ללא היתר רכבת ישראל ו-DSP
בתמונה: פתחה המערבי של מנהרה מס' 4