הייתי שם,הנה רשמיי
24.3.2015 כנס תחבורה ציבורית פ״ת
שלום לכולם . לידיעתכם : מחר בערב מתקיים כנס תחבורה ציבורית פתח תקווה . אני קורא לכל משתמשי התחבורה הציבורית בפתח תקווה , להגיע לכנס , להעלות בעיות , להשמיע את התלונות ולקבל תשובות . בכנס ישתתפו נציג משרד התחבורה ונציגי עיריית פתח תקווה . הכנס יתקיים מחר , יום שלישי במתנ״ס עולמות , פתח תקווה
הייתי שם,הנה רשמיי
בכנס השתתפו מר אסי סוזנה,הממונה על תכנון תח"צ במשרד התחבורה מחוז מרכז.מר אבשלום שמחי,הממונה על תחום תח"צ בעיריית פתח תקווה.חבר מועצת העיר ולשעבר יו"ר ועד כפר גנים ג' צדוק בן משה,וכן סגן ראש העיר וראש אגף החינוך חבר מועצת העיר מר איציק ישראל. בלט בהיעדרותו-ראש אגף התנועה בעיריית פתח תקווה,חבר מועצת העיר מר ישראל פרידמן. מי שעוד נכח כמובן הוא מר צביקה שטרן,מועד כפר גנים ג' ופורום ועדי שכונות,שאירגן את הכנס הזה. מלבדי,נכחו בו עוד 25-30 איש.
 
תחילה נשא דברים אבשלום שמחי,ששמח על קיום הכנס כיוון שזו הזדמנות להבהיר דברים בנוגע לתנועה בעיר.יכול להיות שהתשובות שיינתנו כאן לא יספקו אתכם,הוא אמר,אך זה רק בשל אי הבנת המושג תחבורה ציבורית.יש דברים שמהם לא ניתן לחרוג,ולמרות זאת אנו מנסים לספק כמה שיותר.
 
לאחריו דיבר אסי סוזנה,אלו עיקרי דבריו:
1.פתח תקווה שודרגה משמעותית בשנים האחרונות מבחינת תחבורה ציבורית.בין אם בחיבור התדיר מאוד של אם המושבות למרכז העיר עם קו 53 ו44,כמו גם קו 1 שהוא החזק ביותר במטרופולין. במכרז החדש יש תוספת תשומות של
40% בפתח תקווה לבדה. כמובן שהשירות מוגבל גם מבחינה תשתיתית,ובעירייה מנסים לשפר כמה שיותר בעניין.
2.קווים ישירים מהשכונות לת"א בבקרים-זה לא קיים כמעט בשום עיר במטרופולין. ביטול המת"צ בז'בוטינסקי הוא שלילי כי הוא פוקק את ז'בוטינסקי,אבל גם כי הוא פחות בטיחותי. עד ביטול המת"צ היה מקום בלתי מוגבל להצבת סככות תחנה,ובז'בוטינסקי יש בעיה עם זה. לכל תחנה יש קיבולת של 20 עצירות לשעת שיא,מעבר לכך זה לא בטיחותי ויש צורך להקצות מקום נוסף. לכן,ביטלנו עצירות לחלק מהקווים. כך,קווים בעלי תדירות נמוכה לא יעצרו בתחנות כגון אלה, אבל לפחות קו 1 לא ייפגע מבחינת עצירות.
3.
קו תדיר מפתח תקווה לעתידים:קו 366 כיום נותן מענה חלקי בלבד. אנחנו עובדים עם דן על ביצוע הקו,והקו יהיה מחוץ למכרז. התקציב כבר אושר,ותהיה הזמנת אוטובוסים לאחר הפסח.
4.יש רצון להפעיל את קו 350 לאורך כל היום.אולם,חשוב לציין שהעיקרון שמנחה אותנו מאז רפורמת 2011 הוא מעבר, גם אם זה אומר שנצטרך להגביל תדירות של אוטובוסים מהשכונות. יש שירות טוב מכפר גנים ג' למרכז העיר,כך שאפשר לנסוע משם עם כרטיס מעבר,ובמכרז יהיו עוד קווים חדשים.
5.קו לאילת-קו מסוג זה פועל בקיץ או בסופי שבוע.לא מצאנו מענה או ביקוש לקו שכזה,אך נהיה מוכנים להפעיל פיילוט הקיץ.
6.קו לבאר שבע-בנתונים שיש לנו,פחות מ50 תושבים הגרים בפתח תקווה מועסקים בבאר שבע. בקרוב נקבל את נתוני מפקד האוכלוסין מ2013,ואם יהיו מספרים שיצדיקו הפעלת קו כזה ואפילו 2 נסיעות ליום,אהיה מוכן להביא להפעלת הקו.
7.המסוף בקניון הגדול-לאחר שמשרד התחבורה פתר את הסכסוך בין העירייה לבין חברת נ.ת.ע בנוגע להפעלת המסוף,כעת נערכים מגעים אחרונים עם העירייה ומפעילי האוטובוסים להפעלת המסוף.המסוף אמור להיפתח לאחר הפסח,וייתן מענה לקו 426 ולקווים נוספים שאין להם איפה לעמוד.
 
אבשלום שמחי מוסיף: המסוף הוקם להזנה לרכבת הקלה,אך היא לא הגיעה בזמן,ב2012,וזה שיבש את כל המערכות כולל תכנון התחבורה הציבורית.בהערת אגב אומר שמחי,כי הוא עוסק בתחבורה כבר 40 שנה. ככל שידוע לו,אין עיר עם כיסוי בשכונות של תחבורה כמו פתח תקווה. כל תחנה שהעירייה מציבה זו מלחמת עולם,כשכל אחד רוצה תחנה קרובה לבית אך לא מתחתיו. אחד הדברים החשובים בתגנון של התחבורה הוא מהירות הנסיעה שכיום איטית מדי.
 
שאלות התושבים:
1. הגיעה קבוצה מאסיבית של אנשים מאם המושבות,שדרשה הכנסה מחדש של הקו לאם המושבות הותיקה.
אסי סוזנה:ההוצאה מגיעה בגלל אנשים שחונים בצורה בלתי חוקית המפריעה לתנועה ליד בי"ס נעמי שמר,ובשביל שירות אמין יותר הוא הוצא. הקו נותן שירות לעוד אנשים בדרך ויש לחשוב על הכלל. הקו יוחזר למסלולו המקורי בשכונה אם יוסדר העניין. בתחילת החודש שלחו אליי חברי הועד שהעניין סודר ובימים הקרובים זה ייבדק ואם כן-קו 44 יחזור לאם המושבות הותיקה.
אנשים התחילו לצעוק על סוזנה כי התירוץ לא היה ראוי בעיניהם.
איציק ישראל עולה לבמה בשל בקשות:באתי רק להקשיב,מכיוון שזה לא נושא בתחום אחריותי. כתושב הותיקה אני מסכים איתכם.לא יעלה על הדעת שישונה מסלול בגלל עברינים. אולי צריך לשים שם דגש יותר על תימרור ואכיפה.הבעיה הזאת קיימת בעוד מוסדות חינוך רבים בארץ. אני מציע,תשלחו לאגף התנועה מכתב עם דעתכם,ידונו בכך,ולאחר מכן יחליטו אנשי המקצוע האם ליישמו.
ש.הקו פועל במיניבוס,האם הוא לא יכול לעקוף את החסימה?
צועקים על שמחי.
צביקה שטרן עולה לבמה ומבקש לתת הערכה לכך שאסי ושמחי הגיעו מעבר לשעות עבודתם,מה גם שסוזנה גר בחדרה ונוסע בתחבורה ציבורית.
2.מדוע קו 472 לא עובר בעצמאות?
שמחי :מהיר הוא פחות תחנות מהיעד,אבל אם הוא עוצר בכל תחנה הוא בסך הכל מאסף רגיל.
ש. מתוכנן קו לכיוון דרך השלום.למה לא מקדימים אותו כמו את 472?
סוזנה:במכרז מתוכנן קו כל 20 דק',ואולי 15 בשיא. קו 472 הוקדם בגלל הקישור הדל של ראש העין לתל אביב,מה גם שקו 1 פינה תשומות שעברו ל472. הכי טבעי זה להכניס אותו לכפ"ג,אך הוא כבר לא יהיה מהיר,מה גם שעדין אין פיתרון תשתיתי לכביש 471 שפקוק הרבה.
3.תיאום עם רכבות לתל אביב-תשובת סוזנה: האוטובוס צריך להגיע 5 דקות לפני יציאת הרכבת,ולשם אנו חותרים. תגברנו את הקווים אך לוח הזמנים החדש של הרכבת שיבש לנו את התכניות. אם תיתנו לי חלון זמן שבו האוטובוס מאחר ומפספס את הרכבת,אקח את זה כפרוייקט אישי ואבדוק. אוטו לא נוסע על מסילה ולפעמים מתעכבים בדרך. הייתה תוכנית שלמה לחיבור מכל שכונה לרכבת,אבל לא האמנתי בתכנית הזאת. היינו מוגבלים בתקציב,וזה לא הכנס למכרז.
4.קו עין גנים-ת"א-אין 166 אחרי ספר הספרים.לא לוקח חצי שעה להגיע למרכז העיר,נראה שאסי נעלב ממנה (משאיר לאחרים).
5.התח"צ לירושלים: הצגתי את שאלתי בכך ש947 לא נועד לשרת את פ"ת,ולכן אולי כדאי לתגבר את 426. הוא אמר ש426 יתוגבר,ועם זאת השירות של 947 מספק.
 
היו עוד דברים,אך הטלפון כבה לי באמצע ולא יכולתי להקליד יותר.