110 שנים לרכבת הראשונה בישראל!!!

מצב
הנושא נעול.
110 שנים לרכבת הראשונה בישראל!!!

110 שנים לרכבת הראשונה בישראל!!!
"אם תרצו, אין זה חלום" תחילת הדרך: מיפו לירושלים ה" בתשרי תרנ"ג, 26.9.1892. עיר הקודש ירושלים מתעוררת לעידן חדש. בצהרי היום מגיעה לעיר הרכבת הראשונה מיפו. נשיפות הקיטור הקולניות ותרועות הקהל מבשרות על תחילתה של תקופה חדשה בארץ ישראל : הרכבת הגיעה מתוך: "50 שנה לרכבת ישראל"
 

Sפיידי

New member
תרנ"ג , נשמע מצחיק ../images/Emo6.gif

110 שנים לרכבת הראשונה בישראל!!!
"אם תרצו, אין זה חלום" תחילת הדרך: מיפו לירושלים ה" בתשרי תרנ"ג, 26.9.1892. עיר הקודש ירושלים מתעוררת לעידן חדש. בצהרי היום מגיעה לעיר הרכבת הראשונה מיפו. נשיפות הקיטור הקולניות ותרועות הקהל מבשרות על תחילתה של תקופה חדשה בארץ ישראל : הרכבת הגיעה מתוך: "50 שנה לרכבת ישראל"
תרנ"ג , נשמע מצחיק

וזה לא צריך להיות "אם תרצו אין זו אגדה"? 110 שנה וואו זה הרבה זמן ועדיין אין רכבת לרוב הארץ... וחבל, אבל יהיה מתישהו יהיה.
 

עלי כהן

New member
../images/Emo52.gifבא לבכות!!!!

תרנ"ג , נשמע מצחיק

וזה לא צריך להיות "אם תרצו אין זו אגדה"? 110 שנה וואו זה הרבה זמן ועדיין אין רכבת לרוב הארץ... וחבל, אבל יהיה מתישהו יהיה.
בא לבכות!!!!
כמה בעיות היתה רשת רכבות טובה יכולה לפתור? ב - 1892 היתה היזמה הברוכה של יוסף נבון פריצת דרך. היום - פורצים דרכים על חשבון אדמות חקלאיות ... לטובת "דרכים מהירות" . איפה הרכבת לירושלים? איפה תחנות הרכבת במרכז תל-אביב (או לחליפין מיפו !!?). איפה רכבת העמק (ים)? מה עם הרכבת לאילת? ואלה רק חלק מן השאלות שאפשר לשאול ואין עליהם מענה בגלל קוצר הראות והמחשבה. במילה אחת - ע צ ו ב.
 

dvir golan

New member
סיבות....

בא לבכות!!!!
כמה בעיות היתה רשת רכבות טובה יכולה לפתור? ב - 1892 היתה היזמה הברוכה של יוסף נבון פריצת דרך. היום - פורצים דרכים על חשבון אדמות חקלאיות ... לטובת "דרכים מהירות" . איפה הרכבת לירושלים? איפה תחנות הרכבת במרכז תל-אביב (או לחליפין מיפו !!?). איפה רכבת העמק (ים)? מה עם הרכבת לאילת? ואלה רק חלק מן השאלות שאפשר לשאול ואין עליהם מענה בגלל קוצר הראות והמחשבה. במילה אחת - ע צ ו ב.
סיבות....
חלק מהסיבות להתנכרות של רב ממשלות ישראל לעניין פיתוח הרכבת בארץ כאילו לקוחות מעולם אחר..... ראש הממשלה הראשון שבתקופתו דווקא היה פיתוח רב יחסית של רשת הרכבות היה מהמתנגדים העיקריים לפיתוח רשת רכבות בארץ, הרבה הודות לכך שרשת הרכבות "הזכירה" את השלטון הבריטי השנוא שהותיר כירושה רשת רכבות מפותחת יחסית. לכך נוסף גיבוי בדמות כל מיני "מומחי" תחבורה שטענו שישראל היא מדינה קטנה, ואין הצדקה לסלילה של קוי רכבת כי הכדאיות לכך מוכה שמדובר בטווחים קצרים ועל כן עדיף להתמקד בסלילת כבישים סיבה נוספת שהיקשתה על פיתוח רשת רכבות הייתה האסוציאציה השלילית שהייתה בארץ לקטרים עמוסים קרונות בהקשר של השואה - רק להזכיר שאחד המונומנטים הבולטים במוזיאון "יד ושם" הוא קטע מסילה ועליו קרון כדוגמת אלו שהסיעו יהודים למחנות ההשמדה.
 

oren*

New member
מסכים עם הודעתך, בעיקר עם הפיסקה

סיבות....
חלק מהסיבות להתנכרות של רב ממשלות ישראל לעניין פיתוח הרכבת בארץ כאילו לקוחות מעולם אחר..... ראש הממשלה הראשון שבתקופתו דווקא היה פיתוח רב יחסית של רשת הרכבות היה מהמתנגדים העיקריים לפיתוח רשת רכבות בארץ, הרבה הודות לכך שרשת הרכבות "הזכירה" את השלטון הבריטי השנוא שהותיר כירושה רשת רכבות מפותחת יחסית. לכך נוסף גיבוי בדמות כל מיני "מומחי" תחבורה שטענו שישראל היא מדינה קטנה, ואין הצדקה לסלילה של קוי רכבת כי הכדאיות לכך מוכה שמדובר בטווחים קצרים ועל כן עדיף להתמקד בסלילת כבישים סיבה נוספת שהיקשתה על פיתוח רשת רכבות הייתה האסוציאציה השלילית שהייתה בארץ לקטרים עמוסים קרונות בהקשר של השואה - רק להזכיר שאחד המונומנטים הבולטים במוזיאון "יד ושם" הוא קטע מסילה ועליו קרון כדוגמת אלו שהסיעו יהודים למחנות ההשמדה.
מסכים עם הודעתך, בעיקר עם הפיסקה
האחרונה שמדברת על הקונוטציה של רכבות ושואה. בתערוכת בוגרי בצלאל השנה הציג אחד הבוגרים עבודה גרפית שמשלבת בין מוזיאון יד ושם ובין רכבת ישראל. למרות שהוא השתמש בתמונות של רכבות הקומותיים החדשות, הוא הדביק על הדלתות שלהן (בעריכה גרפית) תמונות של דלתות רכבת מהשואה ואנשים שמציצים בכאב מהחלונות. כמו כן אני נזכר בתחנת הרכבת בפרנקפורט (הפעם הראשונה ששמעתי את המילה "אכטונג" ברמקולים) ובנסיעה ברכבת. על אף שזו הייתה רכבת ה-SNOW החדישה, קשה ליהודי שלומד בבית הספר על השואה לנתק את המחשבות והזכרונות ולהתחבר לגרמניה החדשה. מה שכן, אחרי ארבעה ימים בגרמניה, למדתי לאהוב את המדינה הזו ובהחלט אשקול מגורים בה בעתיד לצורך לימודים או עבודה (אמנות ועיצוב גרפי).
 
הרכבת המהירה בגרמניה

מסכים עם הודעתך, בעיקר עם הפיסקה
האחרונה שמדברת על הקונוטציה של רכבות ושואה. בתערוכת בוגרי בצלאל השנה הציג אחד הבוגרים עבודה גרפית שמשלבת בין מוזיאון יד ושם ובין רכבת ישראל. למרות שהוא השתמש בתמונות של רכבות הקומותיים החדשות, הוא הדביק על הדלתות שלהן (בעריכה גרפית) תמונות של דלתות רכבת מהשואה ואנשים שמציצים בכאב מהחלונות. כמו כן אני נזכר בתחנת הרכבת בפרנקפורט (הפעם הראשונה ששמעתי את המילה "אכטונג" ברמקולים) ובנסיעה ברכבת. על אף שזו הייתה רכבת ה-SNOW החדישה, קשה ליהודי שלומד בבית הספר על השואה לנתק את המחשבות והזכרונות ולהתחבר לגרמניה החדשה. מה שכן, אחרי ארבעה ימים בגרמניה, למדתי לאהוב את המדינה הזו ובהחלט אשקול מגורים בה בעתיד לצורך לימודים או עבודה (אמנות ועיצוב גרפי).
הרכבת המהירה בגרמניה
המותג שהרכבת הגרמנית (DB) נתנה לרכבות המאוד-מהירות שלה הוא לא Snow אלא ICE (קיצור של Inter City Express), ואני מניח שלזה הכוונה.
 
דגמי רכבות ה-ICE

זה מלגו יא רמאי!
דגמי רכבות ה-ICE
אני מניח שההודעה הקודמת נכתבה כהלצה, אבל בכל זאת אני מרגיש חובה להגן פה מפני עלבון על ענף מאוד משמעותי של תחביב הרכבות - זה של דגמי הרכבות. מה שנראה בתמונה הוא בהחלט לא צעצוע - מדובר בדגמים בקנה מידה 1:87, שתוכננו ונבנו ברמה גבוהה מאוד של דיוק ואיכות (ושעלותם בהתאם), והם משמשים אנשים מבוגרים ורציניים מאוד בכל רחבי העולם למגוון מטרות, החל מכאלו פרקטיות (חינוך והדרכה), דרך כאלו קישוטיות (סבא שרצה להשוויץ לנכדים) ועד למימוש פנטזיות (חברת הרכבות הדמיונית שרצית להיות המנהל שלה). מי שרוצה ללמוד עוד על הרכבות האמיתיות המכונות ICE (ומדובר כבר במשפחה שלמה של כל בניה ממש קשורים אחד לשני), מוזמן להכנס לאתר המוקדש להן, שכתובתו מצורפת למטה (מתחת לכתובת של ´חדשות הרכבת´).
 
סיבות

סיבות....
חלק מהסיבות להתנכרות של רב ממשלות ישראל לעניין פיתוח הרכבת בארץ כאילו לקוחות מעולם אחר..... ראש הממשלה הראשון שבתקופתו דווקא היה פיתוח רב יחסית של רשת הרכבות היה מהמתנגדים העיקריים לפיתוח רשת רכבות בארץ, הרבה הודות לכך שרשת הרכבות "הזכירה" את השלטון הבריטי השנוא שהותיר כירושה רשת רכבות מפותחת יחסית. לכך נוסף גיבוי בדמות כל מיני "מומחי" תחבורה שטענו שישראל היא מדינה קטנה, ואין הצדקה לסלילה של קוי רכבת כי הכדאיות לכך מוכה שמדובר בטווחים קצרים ועל כן עדיף להתמקד בסלילת כבישים סיבה נוספת שהיקשתה על פיתוח רשת רכבות הייתה האסוציאציה השלילית שהייתה בארץ לקטרים עמוסים קרונות בהקשר של השואה - רק להזכיר שאחד המונומנטים הבולטים במוזיאון "יד ושם" הוא קטע מסילה ועליו קרון כדוגמת אלו שהסיעו יהודים למחנות ההשמדה.
סיבות
האם יש למישהו ספק שהסיבה העיקרית היתה בלחץ שהופעל ע"י בעלי אינטרסים צרים, מונופוליסטים למיניהם, שראו בחלופה המסילתית איום על פרנסתם ונלחמו בה בכל כוחם האדיר? רק שנבין איזה נזק עצום הסבו מעשים אלו והעדר המדיניות הסדורה שאפשר זאת, למדינה ולתושביה, ואיזה מחיר אסטרונומי משולם וישולם ע"מ להחזיר את האיזון ולהביא למדינה מערכת תחבורתית סבירה ובת-קיימא.
 

dvir golan

New member
בעיות דומות אצל השכנים

סיבות
האם יש למישהו ספק שהסיבה העיקרית היתה בלחץ שהופעל ע"י בעלי אינטרסים צרים, מונופוליסטים למיניהם, שראו בחלופה המסילתית איום על פרנסתם ונלחמו בה בכל כוחם האדיר? רק שנבין איזה נזק עצום הסבו מעשים אלו והעדר המדיניות הסדורה שאפשר זאת, למדינה ולתושביה, ואיזה מחיר אסטרונומי משולם וישולם ע"מ להחזיר את האיזון ולהביא למדינה מערכת תחבורתית סבירה ובת-קיימא.
בעיות דומות אצל השכנים
בממלכת ירדן שעד שנת 1967 שלטה על הגדה המערבית של נהר הירדן, שקלו לחדש את המסילה הקיימת בין ג´נין טול כרם ושכם ולחבר אותה עם רשת המסילות בירדן. יוזמה זו טורפדה לא רק בגלל העליות הגבוהות אלה בעיקר על שום הלובי החזק של איגוד נהגי המשאיות שחלק מהעומדים בראשו היו בקישרי חיתון עם המלך חוסיין ועל כן היה בכוחם למנוע תוכנית כזו כבר בהתחלה. כיום נעות רכבות ספורות וישנות במה שנותר מהמסילה החיג´אזית המסילה החדשה היחידה שנסללה היא המסילה בין עקבה למען המיועדת לרכבות משא בלבד.
 
אוי לבושה../images/Emo7.gif

בעיות דומות אצל השכנים
בממלכת ירדן שעד שנת 1967 שלטה על הגדה המערבית של נהר הירדן, שקלו לחדש את המסילה הקיימת בין ג´נין טול כרם ושכם ולחבר אותה עם רשת המסילות בירדן. יוזמה זו טורפדה לא רק בגלל העליות הגבוהות אלה בעיקר על שום הלובי החזק של איגוד נהגי המשאיות שחלק מהעומדים בראשו היו בקישרי חיתון עם המלך חוסיין ועל כן היה בכוחם למנוע תוכנית כזו כבר בהתחלה. כיום נעות רכבות ספורות וישנות במה שנותר מהמסילה החיג´אזית המסילה החדשה היחידה שנסללה היא המסילה בין עקבה למען המיועדת לרכבות משא בלבד.
אוי לבושה

שתהליכים ותופעות כאלו שולטים במדינתנו!
 
בא לבכות2

בא לבכות!!!!
כמה בעיות היתה רשת רכבות טובה יכולה לפתור? ב - 1892 היתה היזמה הברוכה של יוסף נבון פריצת דרך. היום - פורצים דרכים על חשבון אדמות חקלאיות ... לטובת "דרכים מהירות" . איפה הרכבת לירושלים? איפה תחנות הרכבת במרכז תל-אביב (או לחליפין מיפו !!?). איפה רכבת העמק (ים)? מה עם הרכבת לאילת? ואלה רק חלק מן השאלות שאפשר לשאול ואין עליהם מענה בגלל קוצר הראות והמחשבה. במילה אחת - ע צ ו ב.
בא לבכות2
התורכים המפגרים יחסית הצליחו במספר שנים מועט (אני לא מכניס את שנות מלחמת העולם הראשונה) לסלול מסילות רבות ביותר פי כמה מאשר רכבת ישראל הצליחה לסלול עד לשנים אלה: 1892: רכבת ירושלים 1904: רכבת העמק 1913: מסילה לעכו 1913: מסילה לסילת א זהר ולשכם
 
התורכים והרכבת

בא לבכות2
התורכים המפגרים יחסית הצליחו במספר שנים מועט (אני לא מכניס את שנות מלחמת העולם הראשונה) לסלול מסילות רבות ביותר פי כמה מאשר רכבת ישראל הצליחה לסלול עד לשנים אלה: 1892: רכבת ירושלים 1904: רכבת העמק 1913: מסילה לעכו 1913: מסילה לסילת א זהר ולשכם
התורכים והרכבת
תיקונים קלים: השלטון העות´מאני (מה שאנחנו מכנים ´התורכים´) לא סלל את המסילה הראשונה בארץ, בין יפו לירושלים. הוא בסך הכל מכר את האישור לגורמים פרטיים לעשות זאת (זכיון). מי שיזם את הפרויקט היה יהודי בשם יוסף נבון, ומי שביצע אותו היה חברה צרפתית שהוקמה לצורך העניין. הקו שמכונה בפולקלור היהודי ´רכבת העמק´, בין דרעא שבסוריה לחיפה, נחנך בשנת 1905, והוא לא נבנה כדי להיטיב עם תושבי הארץ, אלא כדי להוות ציר אספקה לפרויקט העיקרי של הרכבת החג´אזית - קו דמשק-מכה (שבסוף הגיע רק עד מדינה). השלוחה לעכו דווקא כן נבנתה עם מחשבת פיתוח הארץ (בערך...), וגם הקו לשכם היה בעצם אמור להסתיים בירושלים, ובכך לקשר את שלוש הערים הקדושות לאסלאם למערכת מסילות ברזל אחת.
 
ולו המדינה הייתה מאפשרת ל

התורכים והרכבת
תיקונים קלים: השלטון העות´מאני (מה שאנחנו מכנים ´התורכים´) לא סלל את המסילה הראשונה בארץ, בין יפו לירושלים. הוא בסך הכל מכר את האישור לגורמים פרטיים לעשות זאת (זכיון). מי שיזם את הפרויקט היה יהודי בשם יוסף נבון, ומי שביצע אותו היה חברה צרפתית שהוקמה לצורך העניין. הקו שמכונה בפולקלור היהודי ´רכבת העמק´, בין דרעא שבסוריה לחיפה, נחנך בשנת 1905, והוא לא נבנה כדי להיטיב עם תושבי הארץ, אלא כדי להוות ציר אספקה לפרויקט העיקרי של הרכבת החג´אזית - קו דמשק-מכה (שבסוף הגיע רק עד מדינה). השלוחה לעכו דווקא כן נבנתה עם מחשבת פיתוח הארץ (בערך...), וגם הקו לשכם היה בעצם אמור להסתיים בירושלים, ובכך לקשר את שלוש הערים הקדושות לאסלאם למערכת מסילות ברזל אחת.
ולו המדינה הייתה מאפשרת ל
לו מדינת ישראל הייתה מאפשרת לזכיינים פרטיים ליטול מכרזי רכבת ולבצעם, כפי שאפשרו התורכים. אזי הייתה לנו היום מערכת מפוארת של מסילות.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה