תשלום לקופת חולים וניתוק תושבות

timetraveller

New member
תשלום לקופת חולים וניתוק תושבות

שלום לכולם/ן,
בן זוגי ואני עוברים בקרוב לארה"ב במסגרת רילוקיישן מטעם מקום העבודה שלו-נעזרנו המון בפורום ובמידע היקר בו, תודה רבה לכל העוסקים והעוסקות במלאכה.
נשאר תחום אחד שמבחינתו עדיין לא ברור עד הסוף והוא עניין הביטוח הלאומי והתשלום לקופת חולים. אנחנו מתכננים לנתק תושבות. האם על מנת לעמוד בקריטריונים של ניתוק אנחנו צריכים להפסיק כבר מתחילת הרילוקיישן את התשלום לקופת חולים? והאם במידה ונמשיך לשלם את התשלום החודשי לביטוח לאומי ולקופת חולים (מתכננים להגיש את הבקשה לניתוק תושבות בהמשך, לקראת החזרה לארץ או לאחריה) הדבר עלול לפגוע באישור ניתוק התושבות?
אודה מאוד לעזרה בעניין
 

d a p h n a

New member
לא ברור מה אתם מנסים להשיג בזה.

לניתוק תושבות מול ביטוח לאומי יש שתי מטרות:
1. שלא תצטרכו לשלם את דמי הביטוח לביטוח לאומי בזמן שאתם חיים בחו"ל.
2. כי כשתחזרו לארץ, ייתכן ומס הכנסה ינסו להעריך האם מרכז החיים שלכם היה בישראל או שלא בזמן שעבדתם בארה"ב, ובהתאם יחליט אם לגבות מיסים על העבודה בארה"ב.
&nbsp
אם הכוונה שלכם היא להמשיך ולשלם דמי ביטוח לאומי לאורך כל השהות בארה"ב, קודם כל כנראה שלא יאשרו לכם ניתוק תושבות רטרואקטיבי (ואם כן סביר שתאבדו לפחות את חלק מהותק והזכויות שצברתם בזמן ששילמתם). אבל מעבר לזה אתם חוטאים לשתי המטרות:
&nbsp
1. ביטוח לאומי לא יחזיר לכם את הכסף רטרואקטיבית כשתנתקו תושבות. יצא ששילמתם את דמי ביטוח לאומי לאורך כל התקופה בלי לקבל אותם בחזרה.
&nbsp
2. אם מס הכנסה יחליט שהוא רוצה לעשות קייס שמרכז החיים שלכם היה בארץ, הוא לא יתייחס לניתוק תושבות (אם בכלל יהיה כזה), אלא לשאלה האם המשכתם לשלם דמי ביטוח לאומי ודמי קופת חולים.
&nbsp
&nbsp
בקיצור, אני לא רואה שום הגיון במה שאתם רוצים לעשות. אם אתם רוצים לשמור על זכויות בביטוח לאומי ובקופת חולים, תמשיכו לשלם, ותשכחו מניתוק תושבות.
אם אתם רוצים לנתק תושבות, אז נתנתקו כמה שיותר מהר ותפסיקו לשלם, כי חבל על הכסף שלכם.
 

boneguy

New member
באמת לא ברור, ומנצל"ש לשאלה

נתחיל מהסוף, אם אתם מתכוונים לחזור לארץ, וכך משתמש מדברייך, וזה אחרי שלוש שנים או פחות, בכ מקרה ניתוק התושבות אינו תופס, וגם אם יחנתקו לכם אותו מחר, שתחזרו יוכלו לטעון שבעצם לא עזבתם את הארץ, ולדרוש מה שהם זכאים לו. האם בטוח יעשו זאת? לא יודע להגיד. אבל מה שמשתמע מכך הוא שאתם צריכים לנסות לשער לכמה זמן אתם עוזבים, והאם יש אפשרות שתישארו פה. אם כן, וזה ראלי, אז אולי שווה לנתק תושבות כבר עכשיו.

כמו שדפנה אמרה, אי אפשר לנתק תושבות רטרואקטיבית - את מה ששימלת לעולם לא תראי בחזרה.

לגבי קופת חולים. על אזרח בארץ זכאי להיות חבר קופחת חולים ללא עלות נוספת מעבר כחלק מחוק ביטוח בריאות ממלכתי. אני לא מבין למה אנשים "משלמים" לקופת חולים. כל התשלומים לקופת חולים הם עבור ביטוחים פרטיים, ואינם בגדר חובה. באופן אישי, אני נגד ביטוחים שכאלו, ובניגוד לפה, עד כמה שמערכת הבריאות בארץ נראית על הפנים, לפחות אפשר להתנחם בכך שאדם חולה יקבל טיפול. מכיוון שאתם עוברים מטעם עבודה, אני משער מסוגרת, יהיה לכם פה ביטוח בריאות (טוב או פחות טוב זה תלוי בכם, וכמה תשלמו), ולכן אין שום צורך לשלם לקופת חולים אפילו לא שקל (כל זה לא קשור בכלל לניתוק התושבות או לא).

ושאלה שלי -מצאתי באתר ביטוח לאומי את השאלון לניתוק תושבות. הופתעתי לגלות שיש להגיש אותו in person, וזה כל כך לא מסתגר לי עם אדם שנצמא בחו"ל, וצריך לסור לסניף להגיש משהו. האירוניה התחדדה שמצאתי את ה"טלפון למתגוררים בחו"ל" שפועל עד שלוש בצהריים (שעון ישראל - כמו כל עובד מדינה ממוצע), מה שאומר במקרה שלי ועוד עשרות אלפי, צריך לקום לפני 6 בבוקר כדי לדבר איתם - חלם!

אז איך מתנקים תושבות שנמצאים בחו"ל בלי לסור לסניף?
אנחנו מתקרבים לשלוש שנים, האם בכל מקרה ינתקו אותנו ויפסיקו לדבות את אותם 150 ש"ח, או שעם זה ימשיכו לנצח?

תודה ובהצלחה
 

d a p h n a

New member
אנחנו הגשנו שאלון ניתוק תושבות בדואר

אולי אפילו בפקס. בכל מקרה בודאות בלי נוכחות אישית.
 

timetraveller

New member
תודה על העזרה!

מבינה שיש כאן חוסר היגיון מסוים אך כך יועץ לנו לנהוג. נעשה בירורים נוספים לאור הבהרותיכם/ן. שאלה לדפנה -המשכתם לשלם ביטוח לאומי וקופת חולים לאחר עזיבתכם את הארץ ורק לאחר האישור של ביטוח לאומי בדבר הניתוק הפסקתם? ממה שהבנתי ביטוח לאומי לא מאשר את הניתוק במיידי עם מועד העזיבה ויכול להיווצר מצב של חוב לביטוח לאומי.
Boneguy - האם אתם משלמים כעת לביטוח לאומי את ה160 ש"ח בחודש וממתינים לאישור ניתוק תושבות על מנת להפסיק? תודה רבה לשניכם!
 

d a p h n a

New member
המשכנו לשלם דמי ביטוח לאומי לאחר העזיבה

מהר מאוד אחרי שהגענו הגשנו את הבקשה לניתוק תושבות, והפסקנו לשלם לאחר מכן.
&nbsp
&nbsp
 
למעלה