תרשו לי להחזיר אתכם לאייטיז...כנסו כנסו !

Schechter Man

New member
תרשו לי להחזיר אתכם לאייטיז...כנסו כנסו !

במהלך שהותי המרתק היום בספרייה העיונית, וכדי להזיז את העיניים קצת מהמספרים של הפסיכומטרי שמטרידים אותי כבר שמונה חודשים - התחלתי קצת לשוטט שם בין הספרים. בין השאר, מצאתי ספר משנת 1984, שהוציא המרכז הארצי (עוד כשהיה ארגון קטן ותמים) במטרה להסביר על המבחן החדש שנקרא "פסיכומטרי" (נראה לי גם שאז ב- 84 התחיל הפסיכומטרי); היו שם קצת דוגמאות בחינות והרבה הסברים. ליקטתי עבורכם חלק מהשאלות כדי שתראו איך זה היה פעם (מן הסתם אז השאלות היו גם יותר ב"רוח הזמן" נקרא לזה...-תכף תראו). אני חייב לומר שהאנגלית והכמותי לא נראים כל כך שונים מהמבנה היום...השונה בעיקר הוא המילולי שאז גם היה שאלות ידע כללי, צורות וכיו"ב... (תנסו לדמיין את מסך המחשב שלכם יותר צהוב, וכתב ישן כזה כמו של מכונת כתיבה...) אם מישהו רוצה יש לי את התשובות...נתחיל. * קושטא היא כיום: 1. סופיה. 2. רומא. 3. איסטנבול. 4. אתונה. * איזה מהמחזות הבאים נכתב על מלחמת וייטנאם? 1. גבירתי הנאווה. 2. סיפור הפרברים. 3. מצחיקונת. 4. שיער. * מי מהבאים אינו כנר? 1. אייזק שטרן. 2. יהודי מנוחין. 3. יאשה חפץ. 4. ארתור רובינשטיין. * המושג "נזילות" בכלכלה מתייחס ל: 1. אמצעי תשלום. 2. תפוקה גולמית. 3. שיטות ייצור. 4. תנאי שיווק. * מי מהבאים היה משורר גרמני? 1. בודלייר. 2. אליוט. 3. ביירון. 4. היינה. * אם אתה שותף בחברה בע"מ, אתה מחוסן בפני - 1. תביעה משפטית, אם המצור שמכרת התקלקל. 2. הפסד חלקים בחברה כאשר החברה פושטת את הרגל. 3. עיקול רכושך הפרטי כאשר החברה פושטת את הרגל. 4. הפסד חלקך בביטוח כאשר המפעל נשרף או נהרס. אנלוגיות כפולות: * ______ : אחד = שני: _______ 1. אמצעי 5. שניים. 2. ראשי 6. ידיים 3. ילד 7. סגן 4. ראשון 8. אחרון * ______ : פרדס = אבטיח: _______ 1. תפוז 5. מלון 2. אפרסק 6. דלעת 3. סולם 7. מקשה 4. סופה 8. שיח * כדוה"א נחלק לקווי אורך. כל 15 מעלות (15 קווי אורך) הן שעה אחת. במקומות הנמצאים מזרחה מגריניץ' (קו אורך 0 מעלות) השעה מאוחרת יותר. במקומות הנמצאים מערבה מגריניץ' השעה מוקדמת יותר. א. הנך נמצא כעת בגריניץ' בשעה 20:00 בתאריך 1.1.84. מהם השעה והתאריך כרגע בקו אורך 80 בכיוון מזרח? 1. השעה 14:00, התאריך 2.1.84. 2. השעה 14:00, התאריך 1.1.84. 3. השעה 2:00, התאריך 2.1.84. 4. השעה 2:00, התאריך 1.1.84. ב. מה צריכה להיות השעה בקו גריניץ' כדי שבדיוק מחצית משטח כדוה"א תימצא בתאריך אחד והמחצית השנייה תימצא בתאריך אחר? 1. 6:00. 2. 12:00. 3. 18:00. 4. 24:00. ...מה אתם אומרים?
 

lev27

New member
הגעתי למסקנה הבאה:

ככל שמשרד החינוך מוריד את רמת הבגרויות, המרכז הארצי מעלה את הרמה של הפסיכומטרי. בשנות ה-80 בחינות בגרות היו הרבה יותר קשות בהשוואה להיום. בימינו בחינות בגרות הפכו לבדיחה עצובה שלא משקפת בגרוש יכולת של תלמיד (חוץ מיכולות שינון ללא טיפת מחשבה), תיכונים מנפחים ציוני מגן במטרה לעלות את אחוז הזכאות ומשרד החינוך מתעניין רק באחוז זכאות כמותי ולא איכותי. לכן המרכז הארצי נאלץ לבצע סינון אגרסיבי כדי להדוף את אותו גל זכאי תעודות בגרות והתוצאה שבחינה של היום הרבה יותר קשה מהבחינה של פעם. גם קורסים הכנה לפסיכומטרי אשמים, אבל לדעתי האשם העיקרי הוא משרד החינוך.
 

TheSimpsons

New member
הבגרות היום יותר קלה?

דווקא כשאני פותר תרגילי בגרות משנים עברו, הרבה יותר קל לי. חוץ מזה, הפסיכומטרי לא ממש יותר קל אלא יותר ידע כללי לפי מה שאני מבין. יותר מזה, אתה לא יודע כמה זמן נתנו למבחן אז, אולי פחות.
 

lev27

New member
תלוי באיזה מקצוע

בגדול הרמה של הבגרויות ירדה משמעותית. רוצה הוכחה? קח ספר אנקורי "בגרות בספרות". בסוף הספר יש אוסף בחינות בגרות משנים קודמות. תשווה את הבחינה של 97 (סתם דוגמא) לבחינה של 2006. לא צריך להיות מומחה כדי להבחין שבבחינות בגרות של היום משתמשים בשפה יותר "עממית" ונותנים שאלות יותר פשוטות. דוגמא נוספת: אזרחות.
 
אזרחות באמת היה קל השנה אבל לא נראה לי

שהורידו את הרמה כי במבחינת המיקוד נשאר ללמוד כמעט את כל הספר שלמדו ממנו גם לפני 20 שנה וזה לא ממש שאלות שאפשר להקשות בהן- זה או שאתה יודע או שלא...
 

*איתי*

New member
בקורס פסיכומטרי שלי המדריך אמר במפורשות

שככל שהזמן עובר רמת הבגרויות יורדת ורמת הפסיכו עולה לגבי רמת הבגרויות - אני זוכר שהתכוננתי לבגרות במתמטיקה ופתרתי (או לפחות ניסיתי חחח) לפתור תרגילים מהבגרויות הראשונות שהיו במדינה ואני מוכרח לומר שהרמה של פעם הייתה הרבההה יותר גבוהה משל היום - בסוף קיבלתי 100 סופי, ולא הצלחתי (למיטב זכרוני, בכל זאת לפני 5 שנים) לפתור כמה תרגילים מהבגרויות הישנות.
 

bat7dp

New member
ממש שתי תשובות שידעתי

* קושטא היא כיום: 3. איסטנבול. * מי מהבאים היה משורר גרמני? 4. היינה. היינריך היינה. חי בסביבות 1880.
 
מה שהיה בשנת 84 הרבה יותר קשה מהיום../images/Emo70.gif

היום אתה בסך הכל לומד שיטות ומשנן מילים כמו תוכי אבל ידע כללי זה דבר שלוקח שנים על גבי שנים לרכוש...
 

Schechter Man

New member
עד כמה שידוע לי...

הזמן שהוקצב אז הוא בדיוק כמו היום. רוצים תשובות מלאות?
 

Schechter Man

New member
עוד סיבה לא לאהוב את העשור הזה בחיי...

גם מוזיקה לא משהו, שלא לדבר על התספורות והאופנה....
, אז גם הפסיכומטרי (שוהמצא אז) היה חתיכת מועקה בטח... אחת המטרות של הספר כפי שנכתב בהקדמה אגב הייתה "הפחתת המתח והחרדה...".... כנראה שכבר אז הבינו כמה כאב ראש זה הולך לעשות לאנשים.
 
למעלה