איריס אבידן
New member
תפקידי המגשר - דרך סיפור גישור
תפקידי המגשר - דרך סיפור גישור
בואו דבר קצת על תפקידי המגשר: הצדדים מגיעים לגישור ומציגים את עמדותיהם. במידה והם פנו לערכאות משפטיות, אזי ניתן לקרוא על העמדות גם בכתבי הטענות. העמדות - זה הפן הגלוי.(הצדדים מדברים עליו ). המגשר, תפקידו, לגלות מהם האינטרסים האמיתיים המסתתרים מאחורי העמדות האלו, וכך יוכל להוביל את הצדדים לפתרון אפשרי. כדהיינו, האינטרסים - זה הפן הסמוי. כלומר: מהעמדות - הגלוי לאינטרסים - הסמוי. דברים אלו, בוודאי נשמעים כסיסמאות. אך מה פרושם הלכה למעשה? הדרך הטובה ביותר, לפשט את הדברים, היא דווקא דרך סיפור גישור יפה שלמדתי בקורס גישור: האב חזר מהעבודה וראה את שתי בנותיו רבות על תפוז. האחת רוצה את כל התפוז לעצמה וכך גם השניה. מה עשה האב? נחשתם נכון - חצה את התפוז לשניים - לאחת נתן חצי תפוז ואת החצי השני, נתן לביתו השניה. לאחר המעשה, החליט האב להסתכל ולראות מה עושה כל אחת מהבנות עם חצי התפוז שקיבלה: ילדה אחת קילפה את התפוז, זרקה את הקליפה ומהפרי סחטה מיץ. הילדה השניה, קילפה גם היא את התפוז, אולם את הפרי זרקה ומהקליפה עשתה ריבה. אז הבין האב, שאם היה שואל קודם לכן את השאלות המתאימות, היה מבין מדוע כל אחת רוצה את התפוז. במקרה כזה, כמובן, היה מחלק אחרת את התפוז: לילדה אחת נותן את כל הקליפה ולילדה השניה, את כל התפוז. ואז שתיהן היו מרוצות.שתיהן היו מרויחות. במונחים מקצועיים, זה נקרא: win- win situation כלומר, העמדות של שתי הבנות היו זהות: כל אחת אמרה - אני רוצה את התפוז. אך האינטרסים שלהן היו שונים: האחת רצתה את התפוז כדי לסחוט ממנו מיץ ואילו השניה, רצתה להפיק ממנו ריבה. כלומר,ע"י חציית התפוז לשניים, פנה האב להליך של פישור, אך אם היה מברר קודם את המניעים של כל אחת מהבנות, היה מחלק את התפוז אחרת, ואז היה מבצע הליך גישור. זהו תפקיד המגשר: הוא צריך להבין את האינטרסים, ואז יוכלו הצדדים לדבר על פתרון. המגשר, מנסה להוביל את הצדדים לכך שהם יהיו אלו שיציעו את הפתרון בעצמם, במידה ורואה המגשר שהגישור הגיע לאיזה שהוא מבוי סתום, מציע הוא "הצעת מגשר". במהלך הגישור עוברים הצדדים תהליך - שחלק ממנו זה מהעמדות לאינטרסים. הליך זה מתאפשר רק אם המגשר שומר על אובייקטיביות לכל אורך הדרך. במידה ולא יעשה כן, ויביע עמדה, יגנו הצדדים בנחישות על עמדותיהם והתהליך לא יתרחש. מכאן, שאין המגשר יכול לאמר לצדדים מה לעשות רק אחרי שהוא שומע את העמדות של שניהם או של אחד מהם. עליו להמשיך ולגלות מהם האינטרסים המניעים אותם - מה חשוב להם? מה הם מצפים? למה נהגו כפי שנהגו? ממה נפגעו? רק אז, אפשר יהיה להגיע לפתרון. מקרה אחר של גישור - ספק ולקוח מוצאים את עצמם במחלוקות קשה בנושא כספים. במידה ויפנו להליך משפטי, יקבע השופט, בסופו של דבר, מי צודק ומי לא. מי מנצח ומי מפסיד. אך האם ישיגו הם את מטרתם? ברור שלא. יקח זמן רב עד שהשופט יפסוק את הדין, ובינתיים יפסידו הם זמן רב, שבו הם היו יכולים להמשיך לסחור ולהרויח. אך אם הם יפנו להליך של גישור, לא רק שיוכלו לפתור את המחלוקת הם אף יוכלו לקבוע נוהלי עבודה חדשים ביניהם. כלומר, יקבלו ערך מוסף - דרך חדשה ויעילה לשיתוף פעולה. כלומר, בבית משפט יש מנצח ויש מפסיד. לעיתים יש פשרה. בגישור - שני הצדדים מרויחים ובמקרים רבים, הם יכולים לבנות מציאות חדשה, דרכה הם קובעים מחדש את מערכת היחסים ביניהם. מערכת יחסים חדשה ומתוקנת זו - היא הערך המוסף בגישור. כמובן שיש למגשר תפקידים נוספים, אז זהו העיקרי, לדעתי. אשמח לשמוע את דעתכם בנושא.
תפקידי המגשר - דרך סיפור גישור
בואו דבר קצת על תפקידי המגשר: הצדדים מגיעים לגישור ומציגים את עמדותיהם. במידה והם פנו לערכאות משפטיות, אזי ניתן לקרוא על העמדות גם בכתבי הטענות. העמדות - זה הפן הגלוי.(הצדדים מדברים עליו ). המגשר, תפקידו, לגלות מהם האינטרסים האמיתיים המסתתרים מאחורי העמדות האלו, וכך יוכל להוביל את הצדדים לפתרון אפשרי. כדהיינו, האינטרסים - זה הפן הסמוי. כלומר: מהעמדות - הגלוי לאינטרסים - הסמוי. דברים אלו, בוודאי נשמעים כסיסמאות. אך מה פרושם הלכה למעשה? הדרך הטובה ביותר, לפשט את הדברים, היא דווקא דרך סיפור גישור יפה שלמדתי בקורס גישור: האב חזר מהעבודה וראה את שתי בנותיו רבות על תפוז. האחת רוצה את כל התפוז לעצמה וכך גם השניה. מה עשה האב? נחשתם נכון - חצה את התפוז לשניים - לאחת נתן חצי תפוז ואת החצי השני, נתן לביתו השניה. לאחר המעשה, החליט האב להסתכל ולראות מה עושה כל אחת מהבנות עם חצי התפוז שקיבלה: ילדה אחת קילפה את התפוז, זרקה את הקליפה ומהפרי סחטה מיץ. הילדה השניה, קילפה גם היא את התפוז, אולם את הפרי זרקה ומהקליפה עשתה ריבה. אז הבין האב, שאם היה שואל קודם לכן את השאלות המתאימות, היה מבין מדוע כל אחת רוצה את התפוז. במקרה כזה, כמובן, היה מחלק אחרת את התפוז: לילדה אחת נותן את כל הקליפה ולילדה השניה, את כל התפוז. ואז שתיהן היו מרוצות.שתיהן היו מרויחות. במונחים מקצועיים, זה נקרא: win- win situation כלומר, העמדות של שתי הבנות היו זהות: כל אחת אמרה - אני רוצה את התפוז. אך האינטרסים שלהן היו שונים: האחת רצתה את התפוז כדי לסחוט ממנו מיץ ואילו השניה, רצתה להפיק ממנו ריבה. כלומר,ע"י חציית התפוז לשניים, פנה האב להליך של פישור, אך אם היה מברר קודם את המניעים של כל אחת מהבנות, היה מחלק את התפוז אחרת, ואז היה מבצע הליך גישור. זהו תפקיד המגשר: הוא צריך להבין את האינטרסים, ואז יוכלו הצדדים לדבר על פתרון. המגשר, מנסה להוביל את הצדדים לכך שהם יהיו אלו שיציעו את הפתרון בעצמם, במידה ורואה המגשר שהגישור הגיע לאיזה שהוא מבוי סתום, מציע הוא "הצעת מגשר". במהלך הגישור עוברים הצדדים תהליך - שחלק ממנו זה מהעמדות לאינטרסים. הליך זה מתאפשר רק אם המגשר שומר על אובייקטיביות לכל אורך הדרך. במידה ולא יעשה כן, ויביע עמדה, יגנו הצדדים בנחישות על עמדותיהם והתהליך לא יתרחש. מכאן, שאין המגשר יכול לאמר לצדדים מה לעשות רק אחרי שהוא שומע את העמדות של שניהם או של אחד מהם. עליו להמשיך ולגלות מהם האינטרסים המניעים אותם - מה חשוב להם? מה הם מצפים? למה נהגו כפי שנהגו? ממה נפגעו? רק אז, אפשר יהיה להגיע לפתרון. מקרה אחר של גישור - ספק ולקוח מוצאים את עצמם במחלוקות קשה בנושא כספים. במידה ויפנו להליך משפטי, יקבע השופט, בסופו של דבר, מי צודק ומי לא. מי מנצח ומי מפסיד. אך האם ישיגו הם את מטרתם? ברור שלא. יקח זמן רב עד שהשופט יפסוק את הדין, ובינתיים יפסידו הם זמן רב, שבו הם היו יכולים להמשיך לסחור ולהרויח. אך אם הם יפנו להליך של גישור, לא רק שיוכלו לפתור את המחלוקת הם אף יוכלו לקבוע נוהלי עבודה חדשים ביניהם. כלומר, יקבלו ערך מוסף - דרך חדשה ויעילה לשיתוף פעולה. כלומר, בבית משפט יש מנצח ויש מפסיד. לעיתים יש פשרה. בגישור - שני הצדדים מרויחים ובמקרים רבים, הם יכולים לבנות מציאות חדשה, דרכה הם קובעים מחדש את מערכת היחסים ביניהם. מערכת יחסים חדשה ומתוקנת זו - היא הערך המוסף בגישור. כמובן שיש למגשר תפקידים נוספים, אז זהו העיקרי, לדעתי. אשמח לשמוע את דעתכם בנושא.