תפוזי שמוטי

תפוזי שמוטי

ברשתות השיווק וברוב החנויות בשווקים, עדיין נמכרות שאריות של תפוז טבורי. התפוזים האלה כבר לא ממש במיטבם ולכן שמחתי ביותר שבחנות שתמיד יש בה תוצרת "בלאדי" מצאתי אתמול תפוזי שמוטי חדשים לגמרי. הקטיף שלהם מתחיל בדצמבר (בכל חופשת חנוכה במושב, כל הילדים גויסו לקטיף שמוטי) וחבל שלא משווקים אותם עד שמחסלים את מלא הטבוריים.
לא התאפקתי אתמול ובירכתי שהחיינו על תפוז כזה וחשבתי על כמה זלזלנו פעם בתפוז שמוטי שהיה הפרי הכי נפוץ במושב, ואנחנו חלמנו על תפוחי עץ שהיו מצרך נדיר במחוזותינו. נזכרתי אתמול איך פעם אחת הדודות התל אביביות, הביאה שקית עם 3 תפוחים צהובים ומנומשים, מדיפים ריח מענג - כנראה שזה היה הזן שנקרא כיום מוזהב, גולדן דלישס. וכולם מכירים את הריח הנעים שהם מפיצים כשהם מבשילים מחוץ למקרר. כל תפוח כזה חולק לפלחים וכל אחד זכה לטעום חתיכה, כי עדיין לא גידלו בארץ תפוחים וקנו אותם רק עבור חולים או כדי להביא במתנה. והיום - תפוז שמוטי הוא אחד הפירות שאני הכי אוהבת בעולם.
הקליפה שלו נהדרת לעוגות (כדאי לקלף בקולפן קליפות דקיקות, לייבש, לרסק ולשמור במקפיא לשימוש באפייה) ואפשר גם להכין ממנה חליטה טעימה. פשוט שמים חתיכה נדיבה במקום שקיק תה, בכוס מים רותחים.
מי שאוכל פלח שמוטי טרי טרי, שלא נשמר במחסנים ובבתי הקירור, יכול ממש להרגיש את טעם שמש החורף בתוך הפרי.
 

הבת המתהוללת

Well-known member
מנהל
חייבת תפוז שמוטי, עכשיו!ֻ


 
אם יש לך אומץ לצאת לטיול בפרדס, אשמח לגלות לך היכן תמצאי

ולדעתי יש גם בגינה של אחותי, אם בא לך לנסוע - את יודעת לאן.
 

yela

New member
כבר חגגנו עליהם לפני כשבועיים והם גדולים מאוד בגלל הגשמים

טעם גן עדן ! והקליפות... ממש נהדרות.
 

amysh

New member
לא ידעתי שזהו שמם, מבחינתי אלו התפוזים הרגילים

ובאמת השנה הם טעימים במיוחד, כולנו זוללים אותם
נושי שלי התחילה לבקש לאכול אותם שלמים (כמו תפוח), היא כ"כ מתלהבת
 
אגב, השם שמוטי בא מהשפה הערבית והוא מתאר את גליל הזכוכית

של מנורות הנפט - עששיות - שהאירו את הבתים בארץ ישראל בתקופת העלייה ונטיעת הפרדסים. בילדותי ולמרבה הצער גם כיום, כל גשם קל הפסיק את החשמל, בעיקר במושבי השרון, ועששית האירה את הבתים שלנו, מאד בקמצנות, בערבי החורף. צורת התפוז הזה, מזכירה את צורת הגליל של העששית.
 
למעלה