תערוכה חדשה בקרוב בעיר-שדה הולנדית, שכולה אמנות שנבזזה

תערוכה חדשה בקרוב בעיר-שדה הולנדית, שכולה אמנות שנבזזה

מאספנים ומסוחרים יהודים. לפני, תוך כדי ואחרי מלחמת העולם. האם הסוחרים הנ"ל דווקא מפרובינציית אובראייסל בה תתקיים התערוכה או גם מאמסטרדם, לא הבנתי עדיין מקריאה אבל אני חושבת שמדובר באירוע מעניין.

12.5-27.8.2017 בדייוונטר, מזרח הולנד, הנסיעה המהירה ביותר ברכבת מאמסטרדם היא בת קצת פחות משעה ורבע, ויש רכבות איטיות יותר שדורשות החלפה באמצע. אך עם הימים הכל כך ארוכים של החודשים הבאים, מדובר במבצע לא מסובך. אם מעניין, אני חושבת שכדאי.
ואם אפשר, לא בשבת או בראשון; האירוע משווק בתוך הולנד, גם בינלאומית יש להניח, ושווה לבקר בשלישי-שישי לכן (שני סגור). וכמו תמיד בעסק המתסכל מעט של תערוכות הולנדיות, שעות פתיחה מצומצמות: 11:00-17:00
http://roofkunst.com/en/homepage

לקראת יום השואה, למי שקראו את "השמים שבתוכי" מאת אתי הילסום, כדי לדעת שיש מרכז על שמה בדייוונטר עם תערוכה על חייה, וגם אנדרטה (האתר בהולנדית בלבד):
http://www.ettyhillesumcentrum.nl/nl

9292 ידידנו הטוב למציאת המסלולים הנוחים בתחבורה הציבורית:
http://9292.nl/en

ועוד אמנות באובראייסל הקיץ: הביאנלה, אולי ניסיון ראשון לשים אותה על מפת התיירות, היכן שהיא ממש לא. לדברי גולש מקומי בפורום בינלאומי שאני מכירה, זהו האזור הציורי ביותר במדינה. אני הולכת לבלות בו כמה ימים בעוד כחודשיים:
https://ijsselbiennale.nl/en
אמנות על הנהר, שניתנת לצפיה מיטבית במהלך רכיבה או הליכה ארוכה.

ואקספו קיץ בזוולה ובטירה שליד. הייתי בזוולה למשך אחר צהריים קצר לפני 17 שנה, נכנסתי לאולם קונצרטים אחר הצהריים, יצאתי בלילה כשכבר חשוך. אבל יכולתי להבחין כבר אז ביופיה ובשונותה מאמסטרדם או מהאג.
https://zomerexpo.nl/en
כרגע לא המון מידע באנגלית אבל אם מעניין, כדאי לעקוב בהמשך, יש עוד חודש עד לפתיחה.

אובראייסל - "מעבר לאייסל", צבר של כמה ערים ציוריות שהיו שייכות פעם לליגה ההנזאטית וירדו מגדולתן הימי-ביינמית. אתר נהדר לטיולים ארוכים בהליכה או ברכיבה על אופניים. המון ירוק ויחסית פחות צפוף מאשר ה-"רנדסטאד" (אמסטרדם-האג-אוטרכט)

עוד באזור: ארנאם, Arnhem, האתר הכושל למבצע מרקט גארדן של בעלות הברית, בשנת 44. אמרספורט, Amersfoort, שעושה השנה עניין גדול מפיט מונדריאן ותנועת "דה סטייל" שלו:
http://www.destijlutrechtamersfoort.nl/en
חיטהורן (לא צריך להציג)
והפארק ומוזיאון קרולר-מולר:
http://krollermuller.nl/visit
וגם ארמון הט-לואו וגניו, ליד אפלדורן:
https://www.paleishetloo.nl/en/#2017-04-01

טבע באובראייסל (אבל עוד לא הספקתי להכיר את האתר הזה, הוא אגב נותן רק תרגום גוגל ונשבעתי הפעם שאני מתאמצת וקוראת חומרים במידת האפשר רק בהולנדית, מה שאורך יותר זמן):
https://www.sallandnatuurlijkgastvrij.nl

הרבה מה לעשות ולראות. ולא, לא רק אמסטרדם. שנים חייתי בבורות ואני אפילו מתה לחזור לאמסטרדם, רוטרדם, האג, ליידן, הארלם והאזור (אולי אפילו אטעם מעט בחלק השני של הטיול, שבו אני כמה ימים בדרום אבל לא לנה באף אחת מאלה). הפעם לקחתי את עצתם של כמה מקומיים ויצאתי מהשגור. גם אחרי 15 שנה שלא הייתי באמסטרדם ושות', הפעם כל מה שאראה יהיה חדש כמעט לגמרי.
 

forglemmigej

New member
קראתי את הספר של אתי הילסום

חיים כרותים כשהייתי בבית חולים לאחר הולדת בני וזעזע אותי קשות החיים החדשים שיש לו והחיים שנגזלו ממנה, ספר הרבה יותר עמוק ומדכא מהיומן של אנה פרנק
 
בהוצאה השניה קראו לו "השמיים שבתוכי", כי היא עשתה מסע רוחני

לעבר הסטואיות, גם במצב שבו היתה ורצו לעשות את הכותרת קצת יותר חיובית, אם אפשר לומר כך. "חיים כרותים" פחות מושך לקריאה. אני זוכרת מעט מאוד מהקריאה כי זה היה לפני 10-12 שנה, זמן קצר לאחר שהוצא הספר בשנית (ואולי בהרחבה מסוימת לעומת ההוצאה הראשונה).

אני נאבקת עם עצמי לקרוא אותו שוב לקראת הביקור (צריכה להכין את עצמי, להיות במצב של מוכנות לקליטה, ללימוד, לעשות את המסע הזה שוב), כי נראה לי שכדאי, אני מתכוונת לבקר במרכז הילסום ולראות את התערוכה הקבועה על חייה ואולי במקרה תהיה גם תערוכה זמנית . לכן אני עובדת לשפר את ההולנדית שלי עד אז, כדי שאוכל להפיק יותר מהביקור.
וזו לא אנדרטה לזכרה, זה קצת מוגזם, זה אמור להיות פסל שעומד ליד הנהר. ההורים שלה באו מדייוונטר, אולי היא נולדה בה, אבל נראה לי שגורשה מאמסטרדם.

ספציפית התערוכה הזאת היא יוזמה של זוג שגר בדייוונטר (לא ברור אם יהודים או לא, משמותיהם אני לא בהכרח יכולה לדעת), שהקים ארגון או אגודה למען המטרה של חשיפה של היצירות שעדיין לא הושבו לבעליהן - לא ברור אם אי פעם זה יקרה - יצירות שיושבות במחסני המדינה. אני גם אוהבת את זה שלא כתוב כמה יצירות יש ומי האמנים; שומרים על הפתעה.

אגב, מה שנקרא "יומנה של אנה פרנק" הוא גרסה מקוצצת על-ידי אוטו פרנק, שהסיר מהיומן חלקים שלא תאמו או את תפיסת עולמו או את מה שחשב שצריך להראות ממנו לעולם, אני לא זוכרת איפה קראתי מאמר שלם בנושא. בעצם נזכרתי: ספרה של ד"ר שרון גבע, "אל האחות הלא ידועה", כותרת משנה: "גיבורות השואה בחברה הישראלית".
אם מעניין אותך, כדאי.
 

forglemmigej

New member
השם השני ממש לא מתאים לדעתי

באמת אני זוכרת את ההכחשה שהיא חיה בה לעומת הזוועה של השואה אבל גם היהודים באושוויץ לא האמניו שמחסלים את אחיהם בגז ובמשרפות אחרי כן אפילו שהיו באותו מקום ,
על אנה פרנק והיומן לא ידעתי ואני בכלל לא בטוחה שאם היתה חיה היתה מסכימה לפרסומו
 

Nרב

New member
תודה על כל ההמלצות! נהיה באמסטרדם

בקיץ ואני רושמת לפני לבדוק חלק מהם ??
 
למעלה