תסבירו לי דבר אחד

  • פותח הנושא 0415
  • פורסם בתאריך
מצב
הנושא נעול.

0415

New member
תסבירו לי דבר אחד

תסבירו לי דבר אחד
היום כאשר תהליך ההפרטה בתחבורה הציבורית בעיצומה בגלל סיבות ממש לא נכונות ואפילו טיפשיות הממשלה מחליטה להפוך את הרכבת לחברה ממשלתית הריי אין כסף(ממש....)לממשלה להחזיק חברות ממשלתיות ולכן היא מפריטה אותם. ובנוסף לזה היא רוצה לשלם לכל עובד בחברת הרכבת 38 אלף שח פיצויי חד פעמי. ***מישהו צריך לעצור את השחיתות בממשלה הלא חוקית הזאת*** אין כסף לאנשים לאכול והם חוגגים להם שם בכנסת. גועל נפש.............
 
קל לזרוק "גועל נפש" וכו' בלי להעמיק

תסבירו לי דבר אחד
היום כאשר תהליך ההפרטה בתחבורה הציבורית בעיצומה בגלל סיבות ממש לא נכונות ואפילו טיפשיות הממשלה מחליטה להפוך את הרכבת לחברה ממשלתית הריי אין כסף(ממש....)לממשלה להחזיק חברות ממשלתיות ולכן היא מפריטה אותם. ובנוסף לזה היא רוצה לשלם לכל עובד בחברת הרכבת 38 אלף שח פיצויי חד פעמי. ***מישהו צריך לעצור את השחיתות בממשלה הלא חוקית הזאת*** אין כסף לאנשים לאכול והם חוגגים להם שם בכנסת. גועל נפש.............
קל לזרוק "גועל נפש" וכו' בלי להעמיק
אז אסביר לך: חברה ממשלתית היא בעלת אפשרויות רבות יותר מיחידת סמך (כמו שהרכבת היתה פעם) או מזנב לאריות (כמו שהיא היום). כחברה ממשלתית תוכל הרכבת להשתמש בקרקעות שלה לצרכים מסחריים ארוכי טווח (ולא כמו היום לשלוש שנים) ולהפוך אותך למוקדי רווח שיגיע בסופו של דבר לקהל הלקוחות. הרכבת תהיה גם עצמאית יותר בקביעת מדיניות הרכישה. אני לא מכיר שירות רכבות שהוא רווחי אבל לדעתי, אם העסק יתנהל כמו שצריך, הנטל הישיר על המשק יקטן ואילו התועלת הכוללת למשק תגדל. וזאת תהיה גם דרך למכור מניות של הרכבת בבורסה, יעני הפרטה של ממש המחייבת שקיפות וניהול כלכלי פרופר, כלומר סיום המינויים הפוליטיים למשל.
 
|גיטרבני-בני-ילד-רע וכו' / ריקי גל

קל לזרוק "גועל נפש" וכו' בלי להעמיק
אז אסביר לך: חברה ממשלתית היא בעלת אפשרויות רבות יותר מיחידת סמך (כמו שהרכבת היתה פעם) או מזנב לאריות (כמו שהיא היום). כחברה ממשלתית תוכל הרכבת להשתמש בקרקעות שלה לצרכים מסחריים ארוכי טווח (ולא כמו היום לשלוש שנים) ולהפוך אותך למוקדי רווח שיגיע בסופו של דבר לקהל הלקוחות. הרכבת תהיה גם עצמאית יותר בקביעת מדיניות הרכישה. אני לא מכיר שירות רכבות שהוא רווחי אבל לדעתי, אם העסק יתנהל כמו שצריך, הנטל הישיר על המשק יקטן ואילו התועלת הכוללת למשק תגדל. וזאת תהיה גם דרך למכור מניות של הרכבת בבורסה, יעני הפרטה של ממש המחייבת שקיפות וניהול כלכלי פרופר, כלומר סיום המינויים הפוליטיים למשל.
|גיטרבני-בני-ילד-רע וכו' / ריקי גל
תסביר בבקשה את ההבדל בתפיסה בין רכבות ואוטובוסים למה שלא יפריטו בין קווי משא לקווי שרות ואולי בין קווי הרכבת לבין עצמם והרשות הלאומית תיתן רק תשתיות הרי זה מה שעשו לאגד ודן או מתכננים לעשות לחברת חשמל. יש לעשות חשבון נפש כולל ולא לשנות כל רגע כיוון אני בדעה שהכל ענין של כסף ויש מי שגוזר קופון בדרך הסוף יהיה לפי המנגינה של אריאל זילבר "הו-הו-איך-שגלגל-מסתובב-לו"
והכל ישוב לאגד ודן ואולי אפילו חברה אחת "אוגדן"
 
"כל רגע" זה פעם בשמונים שנה...

|גיטרבני-בני-ילד-רע וכו' / ריקי גל
תסביר בבקשה את ההבדל בתפיסה בין רכבות ואוטובוסים למה שלא יפריטו בין קווי משא לקווי שרות ואולי בין קווי הרכבת לבין עצמם והרשות הלאומית תיתן רק תשתיות הרי זה מה שעשו לאגד ודן או מתכננים לעשות לחברת חשמל. יש לעשות חשבון נפש כולל ולא לשנות כל רגע כיוון אני בדעה שהכל ענין של כסף ויש מי שגוזר קופון בדרך הסוף יהיה לפי המנגינה של אריאל זילבר "הו-הו-איך-שגלגל-מסתובב-לו"
והכל ישוב לאגד ודן ואולי אפילו חברה אחת "אוגדן"
"כל רגע" זה פעם בשמונים שנה...
שינוי הכוון הזה נדרש מאד. ובקשר לרכבת? למה לא? אבל כאן יש לנו את הלקח הרע של בריטניה ולכן צריך לחכות. האם מה שקורה שם זה בגלל כשל בפיקוח? בגלל כשל עיסקי? האם יש לזה סיכוי להשתפר? אל תשכח גם שרכבת ישראל הגדולה היא איזשהו פרבר בעיר בינונית בעולם.... מאידך, כמו שכתב יורם, באוטובוסים זה עובד. ומה רע בלעשות כסף אם זה גם מוריד מחירים ומשפר את השירות?
 

yblumann

New member
- a mess:UK Rail Privatisation

"כל רגע" זה פעם בשמונים שנה...
שינוי הכוון הזה נדרש מאד. ובקשר לרכבת? למה לא? אבל כאן יש לנו את הלקח הרע של בריטניה ולכן צריך לחכות. האם מה שקורה שם זה בגלל כשל בפיקוח? בגלל כשל עיסקי? האם יש לזה סיכוי להשתפר? אל תשכח גם שרכבת ישראל הגדולה היא איזשהו פרבר בעיר בינונית בעולם.... מאידך, כמו שכתב יורם, באוטובוסים זה עובד. ומה רע בלעשות כסף אם זה גם מוריד מחירים ומשפר את השירות?
- a mess:UK Rail Privatisation
Benny, I have so far refrained from raising this troublesome subject.. The jury is still out on the the vexed question whether the privatisation of rail in the UK is a success or not. It is a very serious subject, as there were a series of fatal rail crashes- Southall and Potters Bar in recent years. For those who do not know, Privatisation split the ownership of the rail newwork- rail tracks, signals and stations from running the trains. The Rail network was sold to a private concern, and the trains were leased to rail companies that competed on providing service in regions by tender. The franchises were awarded for short term [7-10 years], public subsidy was slashed and fares had to be pegged to inflation. The rail network soon suffered from signs of neglect, as regular maintanance was somewhat cut back. Track and signal renewal was cut back on. Also, there soon arised a conflict between the rail network and the companies who run the trains. as the train comapnies were not repsonsible for the rail network, they were blamed for various shortcomes- like bottlenecks, service cancellations, engineering works, inadequate speed and the like- and they could not do anything about it. The route of the matter was of course money. Quite simply, the rail network company [railtrack] could not spend beyond what it had ,and,on the other hand, it had a statutory[legal[ duty to keep the railway safe. So,in the meanwhile, the rail companies did icrease services, which in turn could not be maintained and required a much heavier maintainance of the rail network, upgrading rails and signals. Legal and other disputes between Railtrack and the carriers soon started, and eventually when disaster happend- i.e. fatal accidents, the whole thing fell apart. Railtrack went into liquidation, and is run back as public company, with the taxpayer again paying for the rail network upgrades and routine work. The rail carrier companies did increase service levels, order new trains and generally the service levels are better than they were before privatisation. Pasangers numbers are up, but service reliablitly is lower, and the ticket prices are the highest in Europe. So, it is generally accepted that despite some improvements, the whole thing was a mess, and the seperation of the network from the operation comapnies was a mistake. Unfortunately, the same models has been forced on London Underground, and the process there will be completed by the 15/7/03, when the responisiblity for running the undeground will be passed on to TfL. At the root of the problem lies as ever the big question: who will pay for the rail? So far, in the UK, depsite all efforts, the answer has been:'The taxpayer'. No one other country that I am aware of copied the UK model for rail reform, and really outside places like HK there is no successul model for modern private non public subsidy rail network. Even in the USA, passanger rail services are subisidied! regards Yoram.
 

יהוושע

New member
מרתק לקרוא! אם זה לא הצליח להם

- a mess:UK Rail Privatisation
Benny, I have so far refrained from raising this troublesome subject.. The jury is still out on the the vexed question whether the privatisation of rail in the UK is a success or not. It is a very serious subject, as there were a series of fatal rail crashes- Southall and Potters Bar in recent years. For those who do not know, Privatisation split the ownership of the rail newwork- rail tracks, signals and stations from running the trains. The Rail network was sold to a private concern, and the trains were leased to rail companies that competed on providing service in regions by tender. The franchises were awarded for short term [7-10 years], public subsidy was slashed and fares had to be pegged to inflation. The rail network soon suffered from signs of neglect, as regular maintanance was somewhat cut back. Track and signal renewal was cut back on. Also, there soon arised a conflict between the rail network and the companies who run the trains. as the train comapnies were not repsonsible for the rail network, they were blamed for various shortcomes- like bottlenecks, service cancellations, engineering works, inadequate speed and the like- and they could not do anything about it. The route of the matter was of course money. Quite simply, the rail network company [railtrack] could not spend beyond what it had ,and,on the other hand, it had a statutory[legal[ duty to keep the railway safe. So,in the meanwhile, the rail companies did icrease services, which in turn could not be maintained and required a much heavier maintainance of the rail network, upgrading rails and signals. Legal and other disputes between Railtrack and the carriers soon started, and eventually when disaster happend- i.e. fatal accidents, the whole thing fell apart. Railtrack went into liquidation, and is run back as public company, with the taxpayer again paying for the rail network upgrades and routine work. The rail carrier companies did increase service levels, order new trains and generally the service levels are better than they were before privatisation. Pasangers numbers are up, but service reliablitly is lower, and the ticket prices are the highest in Europe. So, it is generally accepted that despite some improvements, the whole thing was a mess, and the seperation of the network from the operation comapnies was a mistake. Unfortunately, the same models has been forced on London Underground, and the process there will be completed by the 15/7/03, when the responisiblity for running the undeground will be passed on to TfL. At the root of the problem lies as ever the big question: who will pay for the rail? So far, in the UK, depsite all efforts, the answer has been:'The taxpayer'. No one other country that I am aware of copied the UK model for rail reform, and really outside places like HK there is no successul model for modern private non public subsidy rail network. Even in the USA, passanger rail services are subisidied! regards Yoram.
מרתק לקרוא! אם זה לא הצליח להם
ברכבת הבינעירונית והפרברית , אז למה הם הולכים על אותו דגם בתחתית?
 

alantan

New member
יש הבדלים בין השיטות

מרתק לקרוא! אם זה לא הצליח להם
ברכבת הבינעירונית והפרברית , אז למה הם הולכים על אותו דגם בתחתית?
יש הבדלים בין השיטות
ברשת הרכבות הבינעירוניות, הופרדו התשתיות לחברה פרטית אחת, וההפעלה למספר חברות פרטיות אחרות שהתחרו ביניהן. הרכבת התחתית הופרדה לשלושה אשכולות: JNP - קווי Jubilee, Northern, Picadilly BCV - קווי Bakerloo, Central, Victoria Subsurface - הקווים הלא-עמוקים התחנות מתחלקות בין האשכולות באופן הוגן (יש תחנות רבות שמשרתות גם קווים השייכים לאשכול אחר). על כל אשכול אחראית חברה (קונצורטיום שזכתה במכרז בעצם) כולל תשתית, ציוד והפעלה. אבל החברות אינן בעלות התשתית. כל חברה חתמה על חוזה הפעלה מול חברה ציבורית (LUL) שמזמינה את השירות, מתכננת את התשתיות, ומפקחת על הביצוע. מכיוון שהחברה היא בבעלות ציבורית, אין לה אינטרס כלכלי "לדפוק" את החברות שעובדות מולה, אבל יש לה קריטריונים קשים יותר לגבי הבטיחות והאיכות של החברות העובדות מולה. כביכול זה אמור לעבוד יותר טוב.
 

yblumann

New member
Underground privatisation

יש הבדלים בין השיטות
ברשת הרכבות הבינעירוניות, הופרדו התשתיות לחברה פרטית אחת, וההפעלה למספר חברות פרטיות אחרות שהתחרו ביניהן. הרכבת התחתית הופרדה לשלושה אשכולות: JNP - קווי Jubilee, Northern, Picadilly BCV - קווי Bakerloo, Central, Victoria Subsurface - הקווים הלא-עמוקים התחנות מתחלקות בין האשכולות באופן הוגן (יש תחנות רבות שמשרתות גם קווים השייכים לאשכול אחר). על כל אשכול אחראית חברה (קונצורטיום שזכתה במכרז בעצם) כולל תשתית, ציוד והפעלה. אבל החברות אינן בעלות התשתית. כל חברה חתמה על חוזה הפעלה מול חברה ציבורית (LUL) שמזמינה את השירות, מתכננת את התשתיות, ומפקחת על הביצוע. מכיוון שהחברה היא בבעלות ציבורית, אין לה אינטרס כלכלי "לדפוק" את החברות שעובדות מולה, אבל יש לה קריטריונים קשים יותר לגבי הבטיחות והאיכות של החברות העובדות מולה. כביכול זה אמור לעבוד יותר טוב.
Underground privatisation
Alan, Thank you for a very good discription of the new LUL PPP scheme as it is officially called. Are you a ,member of LURS [The London Underground Railway Society]; if so they have published a detailed account of the scheme, . The problem with this PPP scheme as you described in your msg is complexity of the whole arrangement . You see, if you take the Victoria line as an example: it is a self contained unit in terms of tube stocks signalling and even tracks. It has its own depot, but almost of the stations are shared with other lines. To split this line into track and rail infrastrucure and to insist on all sorts of complex mathematical formulaes is weird to say the least. Time will tell if it works or not. on the gossip I heard, it only managed so far to create tension between the people who are responsible for train maintanence and those responsible for train operation, not to mention those two vs the track people! The govn't tried very hard to 'sell' PPP to the general public; no body understood why and there was no simple elegant way to explain it to the men in the pub. The fact remains that so far it is a unique model not copied elsewhere. The real test will come when new lines are approved and built. regards Yoram.
 

alantan

New member
פרשנות מעניינת ולעניין

Underground privatisation
Alan, Thank you for a very good discription of the new LUL PPP scheme as it is officially called. Are you a ,member of LURS [The London Underground Railway Society]; if so they have published a detailed account of the scheme, . The problem with this PPP scheme as you described in your msg is complexity of the whole arrangement . You see, if you take the Victoria line as an example: it is a self contained unit in terms of tube stocks signalling and even tracks. It has its own depot, but almost of the stations are shared with other lines. To split this line into track and rail infrastrucure and to insist on all sorts of complex mathematical formulaes is weird to say the least. Time will tell if it works or not. on the gossip I heard, it only managed so far to create tension between the people who are responsible for train maintanence and those responsible for train operation, not to mention those two vs the track people! The govn't tried very hard to 'sell' PPP to the general public; no body understood why and there was no simple elegant way to explain it to the men in the pub. The fact remains that so far it is a unique model not copied elsewhere. The real test will come when new lines are approved and built. regards Yoram.
פרשנות מעניינת ולעניין
יורם, פרשנותך מעניינת ומעלה אספקטים שאינם מפורסמים ע"י LUL. לא - איני חבר באף ארגון הקשור לתח"צ פרט לפורום תפוז! את המידע המלא (אומנם "מטעם") אפשר לקרוא באנגלית באתר של LUL. אגב, בתיאור שלי קצת התבלבלתי - לעומת מה שכתבתי קודם, LUL (החברה הציבורית) אחראית לבדה גם לתפעול של הרכבות ומרכזי השליטה ובקרה - אלה אינם נעשים ע"י הזכיינים כלל וכלל.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה