תכניות פיתוח בעידן השלום

מצב
הנושא נעול.

nitsansh

New member
תכניות פיתוח בעידן השלום

תכניות פיתוח בעידן השלום
האם מישהו יודע אם ברכבת ישראל יש "תוכניות מגירה" לפיתוח רכבות בינלאומיות למדינות השכנות, אם וכאשר המצב הפוליטי יאפשר זאת? למשל... קו מירושלים לרבת עמון דרך יריחו נראה לי רעיון טוב... וחידוש של רכבת העמק מחיפה לבית-שאן ומעבר לירדן... (זה טוב בעיקר לירדנים שיוכלו לשנע מטענים לנמל חיפה)... וחידוש של הרכבות בקו החוף למצרים ולבנון שהיו בימי המנדט, ונדמה לי שהקוים עוד קיימים... וגם קוים שיחברו בין עזה והגדה (קו לחברון שיעבור דרך קרית גת, וקו לרמאלה שיתפצל מהקו החדש לירושלים או ממודיעין, או לשכם דרך לוד וכפר-סבא...) הכדאיות של סלילת קו רכבת לאילת ללא ספק תגדל אם הוא ישרת גם את עקבה... ואפשר לסלול ממנו שלוחות לפטרה ולמפעלי ים המלח הירדנים...
 
תוכניות פיתוח

תכניות פיתוח בעידן השלום
האם מישהו יודע אם ברכבת ישראל יש "תוכניות מגירה" לפיתוח רכבות בינלאומיות למדינות השכנות, אם וכאשר המצב הפוליטי יאפשר זאת? למשל... קו מירושלים לרבת עמון דרך יריחו נראה לי רעיון טוב... וחידוש של רכבת העמק מחיפה לבית-שאן ומעבר לירדן... (זה טוב בעיקר לירדנים שיוכלו לשנע מטענים לנמל חיפה)... וחידוש של הרכבות בקו החוף למצרים ולבנון שהיו בימי המנדט, ונדמה לי שהקוים עוד קיימים... וגם קוים שיחברו בין עזה והגדה (קו לחברון שיעבור דרך קרית גת, וקו לרמאלה שיתפצל מהקו החדש לירושלים או ממודיעין, או לשכם דרך לוד וכפר-סבא...) הכדאיות של סלילת קו רכבת לאילת ללא ספק תגדל אם הוא ישרת גם את עקבה... ואפשר לסלול ממנו שלוחות לפטרה ולמפעלי ים המלח הירדנים...
תוכניות פיתוח
בהסכם אוסלו שנחתם ב- 1993 רצו האדריכלים של הסכם אוסלו : יצחק רבין ו-שמעון פרס להביא השקעות ערביות למדינה כלומר רצו ש-עשירים סעודים יבואו לכאן ושיקיעו את הכסף שלהם ב-כבישים מהירים ו-רכבות הם תיכננו לחדש קווי רכבת שכבר אינם בשימוש כמו למשל : קו אשקלון - עזה - רפיח , קו נהריה - ראש הניקרה - צור ( ב- לבנון ) , קו רכבת העמק - עפולה - נצרת - דמשק ( ב- סוריה ) , כמו כן רבין ו-פרס רצו שהמשקיעים הערבים שהם ירצו להביא ל-כאן ישקיעו בכבישים מהירים רצו לסלול כביש מהיר מ-אשדוד ל-רבת עמון כביש נתניה - אירביד ( ב- ירדן ) כביש תל אביב - רבת עמון ( כביש מספר 45 - ב-סלילה ) עכשיו כביש חוצה ישראל ( כביש מספר 6 ) צריך להיות כביש בינלאומי . כלומר הוא אמור לחבר בעתיד ( אם יהיה שלום ) את המדינות השכנות כלומר הוא אמור להמשיך ב-צפון ל- סוריה ו-לבנון . וב-דרום הוא אמור להימשך ל-ירדן ו-מצרים תוך כדיי זה שהוא חוצה את כל הארץ
 
תוכניות חדשות 2 !!!!!

תוכניות פיתוח
בהסכם אוסלו שנחתם ב- 1993 רצו האדריכלים של הסכם אוסלו : יצחק רבין ו-שמעון פרס להביא השקעות ערביות למדינה כלומר רצו ש-עשירים סעודים יבואו לכאן ושיקיעו את הכסף שלהם ב-כבישים מהירים ו-רכבות הם תיכננו לחדש קווי רכבת שכבר אינם בשימוש כמו למשל : קו אשקלון - עזה - רפיח , קו נהריה - ראש הניקרה - צור ( ב- לבנון ) , קו רכבת העמק - עפולה - נצרת - דמשק ( ב- סוריה ) , כמו כן רבין ו-פרס רצו שהמשקיעים הערבים שהם ירצו להביא ל-כאן ישקיעו בכבישים מהירים רצו לסלול כביש מהיר מ-אשדוד ל-רבת עמון כביש נתניה - אירביד ( ב- ירדן ) כביש תל אביב - רבת עמון ( כביש מספר 45 - ב-סלילה ) עכשיו כביש חוצה ישראל ( כביש מספר 6 ) צריך להיות כביש בינלאומי . כלומר הוא אמור לחבר בעתיד ( אם יהיה שלום ) את המדינות השכנות כלומר הוא אמור להמשיך ב-צפון ל- סוריה ו-לבנון . וב-דרום הוא אמור להימשך ל-ירדן ו-מצרים תוך כדיי זה שהוא חוצה את כל הארץ
תוכניות חדשות 2 !!!!!
הקו החדש ל-ירושלים דרך מודיעין היה צריך לעבור דרך השטחים ו-דרך גבעת זאב ודרך בית חורון ( כפר ערבי ) משמה הוא היה צריך להמשיך ל-שכונת רמות ב-ירושלים ומשמה לתחנה מרכזית של ירושלים . כלומר התחנה האחרונה של הקו הזה הייתה צריכה להיות בתחנה המרכזית של ירושלים אבל לצערי הרב בתכנית הזו בוטלה בגלל המצב הקשה וכניראה שהקו החדש לא יעבור משמה כמו כן חשבו בעבר להמשיך את הקו הזה ל-ירדן דרך רמאללה
 
´מסילות השלום´ למדינות השכנות

תכניות פיתוח בעידן השלום
האם מישהו יודע אם ברכבת ישראל יש "תוכניות מגירה" לפיתוח רכבות בינלאומיות למדינות השכנות, אם וכאשר המצב הפוליטי יאפשר זאת? למשל... קו מירושלים לרבת עמון דרך יריחו נראה לי רעיון טוב... וחידוש של רכבת העמק מחיפה לבית-שאן ומעבר לירדן... (זה טוב בעיקר לירדנים שיוכלו לשנע מטענים לנמל חיפה)... וחידוש של הרכבות בקו החוף למצרים ולבנון שהיו בימי המנדט, ונדמה לי שהקוים עוד קיימים... וגם קוים שיחברו בין עזה והגדה (קו לחברון שיעבור דרך קרית גת, וקו לרמאלה שיתפצל מהקו החדש לירושלים או ממודיעין, או לשכם דרך לוד וכפר-סבא...) הכדאיות של סלילת קו רכבת לאילת ללא ספק תגדל אם הוא ישרת גם את עקבה... ואפשר לסלול ממנו שלוחות לפטרה ולמפעלי ים המלח הירדנים...
´מסילות השלום´ למדינות השכנות
אני לא כל-כך מכיר את הנושא בעבר הרחוק של רכבת ישראל, אבל אני יודע שמיד אחרי הסכמי אוסלו נכנסו גורמים מסוימים ברכבת ישראל ל-´אטרף´ של לימוד האפשרויות לחיבור מסילתי עם המדינות השכנות. אני לא יודע אם זה היה מתוך יוזמה אישית או הנחייה מלמעלה, אבל המגמה הזאת נמשכה עד קצת לפני תחילת המלחמה הנוכחית, וניתן לראות כדוגמה לכך את הרעיון של שמעון פרס ליישם את תוכנית ´המעבר הבטוח´ ע"י חידוש המסילה מעזה לטול כרם (לפחות הקטע אשקלון-כפר סבא כבר בפעולה או בשיקום, והשאר הוא תוואי שצריך לחדש), שזה לדעתי האישית רעיון מצוין והרבה יותר מוצלח מהתוכניות שהיו לבנות מסילה או כביש על גשר בכיוון מזרח-מערב. המצרים כיום עובדים כבר די הרבה שנים על חידוש הקו ליד חוף הסיני עד לגבול עם עזה (קו שאנחנו פירקנו בתחילת שנות ה-70) ואני מאחל להם בהצלחה רבה, גם אם אני חושש מההשלכות האסטרטגיות-צבאיות האפשריות של קיום קו כזה. אם פעם תחודש המסילה בעזה, הרי נוכל גם להפעיל רכבות מחיפה לקהיר, כמו בתקופת המנדט... בלבנון רשת הרכבות הגדולה שהיתה פעם נהרסה כמעט כליל במלחמת האזרחים, והיום אין ללבנונים שום רצון לחדש כלום, ואלו דווקא הסורים שמפרסמים כל הזמן כותרות בעיתונים על כוונותיהם לחדש את הקווים המקשרים ביניהם בין לבין לבנון (היו שלושה(!) כאלו). בכל מקרה, קו החוף לא כל-כך קיים בחלקים ארוכים מדרום לבירות, ובהרבה מקומות גם נבנו בניינים על התוואי שלו. חידוש המסילה לסוריה וירדן (לא היתה אף פעם מסילה ישירה בין ארץ-ישראל וירדן), שעוברת דרך עפולה, בית שאן, צמח ועמק הירמוך, לא נראה לי סביר כל-כך, בהתחשב בעלויות הכרוכות בכך ובתועלת האפשרית, אבל אולי יהיה כדאי יום אחד לבנות מסילה חדשה מבית שאן ישירות לירדן. לגבי עקבה - לירדנים יש כבר קו רכבת לעקבה, קו שמתחבר גם למסילה החג´אזית הישנה ותיאורטית ניתן לנסוע בו עד לעמאן, לדמשק ולגבול לבנון. בתכל´ס, הוא משמש כיום להובלת פוספטים בלבד. היו כבר הצעות לבנות חיבור כלשהו לקו הזה, אבל אני לא מכיר אותן לעומק. בכל מקרה, יש לזכור לגבי ירדן שהמסילות שם שונות אלו שבארץ מבחינת הרוחב בין הפסים (ירושה מהרכבת החג´אזית). אמנם הירדנים והסורים מדברים כבר שלושים שנה על הסבת כל המסילות לרוחב התקני (שקיים גם בסוריה ובישראל של היום), אבל דיבורים לחוד ודינרים/לירות סוריות לחוד. קיימות כיום בעולם רכבות שמסוגלות להתאים את עצמן לרוחב מסילה שונה תוך כדי נסיעה איטית במתקן מיוחד, אבל זו עדיין טכנולוגיה לא זולה.
 
רכבת העמק ל-סוריה !!!!!!!!!!!!

´מסילות השלום´ למדינות השכנות
אני לא כל-כך מכיר את הנושא בעבר הרחוק של רכבת ישראל, אבל אני יודע שמיד אחרי הסכמי אוסלו נכנסו גורמים מסוימים ברכבת ישראל ל-´אטרף´ של לימוד האפשרויות לחיבור מסילתי עם המדינות השכנות. אני לא יודע אם זה היה מתוך יוזמה אישית או הנחייה מלמעלה, אבל המגמה הזאת נמשכה עד קצת לפני תחילת המלחמה הנוכחית, וניתן לראות כדוגמה לכך את הרעיון של שמעון פרס ליישם את תוכנית ´המעבר הבטוח´ ע"י חידוש המסילה מעזה לטול כרם (לפחות הקטע אשקלון-כפר סבא כבר בפעולה או בשיקום, והשאר הוא תוואי שצריך לחדש), שזה לדעתי האישית רעיון מצוין והרבה יותר מוצלח מהתוכניות שהיו לבנות מסילה או כביש על גשר בכיוון מזרח-מערב. המצרים כיום עובדים כבר די הרבה שנים על חידוש הקו ליד חוף הסיני עד לגבול עם עזה (קו שאנחנו פירקנו בתחילת שנות ה-70) ואני מאחל להם בהצלחה רבה, גם אם אני חושש מההשלכות האסטרטגיות-צבאיות האפשריות של קיום קו כזה. אם פעם תחודש המסילה בעזה, הרי נוכל גם להפעיל רכבות מחיפה לקהיר, כמו בתקופת המנדט... בלבנון רשת הרכבות הגדולה שהיתה פעם נהרסה כמעט כליל במלחמת האזרחים, והיום אין ללבנונים שום רצון לחדש כלום, ואלו דווקא הסורים שמפרסמים כל הזמן כותרות בעיתונים על כוונותיהם לחדש את הקווים המקשרים ביניהם בין לבין לבנון (היו שלושה(!) כאלו). בכל מקרה, קו החוף לא כל-כך קיים בחלקים ארוכים מדרום לבירות, ובהרבה מקומות גם נבנו בניינים על התוואי שלו. חידוש המסילה לסוריה וירדן (לא היתה אף פעם מסילה ישירה בין ארץ-ישראל וירדן), שעוברת דרך עפולה, בית שאן, צמח ועמק הירמוך, לא נראה לי סביר כל-כך, בהתחשב בעלויות הכרוכות בכך ובתועלת האפשרית, אבל אולי יהיה כדאי יום אחד לבנות מסילה חדשה מבית שאן ישירות לירדן. לגבי עקבה - לירדנים יש כבר קו רכבת לעקבה, קו שמתחבר גם למסילה החג´אזית הישנה ותיאורטית ניתן לנסוע בו עד לעמאן, לדמשק ולגבול לבנון. בתכל´ס, הוא משמש כיום להובלת פוספטים בלבד. היו כבר הצעות לבנות חיבור כלשהו לקו הזה, אבל אני לא מכיר אותן לעומק. בכל מקרה, יש לזכור לגבי ירדן שהמסילות שם שונות אלו שבארץ מבחינת הרוחב בין הפסים (ירושה מהרכבת החג´אזית). אמנם הירדנים והסורים מדברים כבר שלושים שנה על הסבת כל המסילות לרוחב התקני (שקיים גם בסוריה ובישראל של היום), אבל דיבורים לחוד ודינרים/לירות סוריות לחוד. קיימות כיום בעולם רכבות שמסוגלות להתאים את עצמן לרוחב מסילה שונה תוך כדי נסיעה איטית במתקן מיוחד, אבל זו עדיין טכנולוגיה לא זולה.
רכבת העמק ל-סוריה !!!!!!!!!!!!
חן היקר ! הייתה כתבה בחדשות ערוץ 2 לפני חודש שבו דיברו על רכבת העמק שעברה מ-עפולה ל-דמשק ( בירת סוריה ) דרך רמת הגולן אמנם היום לא נישארו שרידים למסילה הזו שהייתה קיימת אבל הייתה רכבת כזו לפני קום המדינה הבריטים סללו מסילת רכבת מ-ארץ ישראל ל-דמשק דרך רמת הגולן ו-טבריה אגב ישנם שרידים של מסילת ברזל ב-קיבוץ לביא ב-גליל התחתון ישנו גם עוד מקום ב-גליל שבה ישנה תחנת רכבת מזמן הבריטים שאינה בשימוש
 
מסילות בגולן

רכבת העמק ל-סוריה !!!!!!!!!!!!
חן היקר ! הייתה כתבה בחדשות ערוץ 2 לפני חודש שבו דיברו על רכבת העמק שעברה מ-עפולה ל-דמשק ( בירת סוריה ) דרך רמת הגולן אמנם היום לא נישארו שרידים למסילה הזו שהייתה קיימת אבל הייתה רכבת כזו לפני קום המדינה הבריטים סללו מסילת רכבת מ-ארץ ישראל ל-דמשק דרך רמת הגולן ו-טבריה אגב ישנם שרידים של מסילת ברזל ב-קיבוץ לביא ב-גליל התחתון ישנו גם עוד מקום ב-גליל שבה ישנה תחנת רכבת מזמן הבריטים שאינה בשימוש
מסילות בגולן
שלילי בזנ"טי!!! מעולם לא עברה שום מסילת ברזל אפילו קרוב לטבריה או הגולן (בכל אופן, לא בצד הישראלי של הגבול). המסילה לדמשק עברה בגשר, בצמח ובעמק הירמוך, משם למזיריב ודרעא שבסוריה ומשם לדמשק (דרך מזרח רמת הגולן הסורית). היו לפני כמה שנים נסיון להקים איזו רכבת תיירותית קטנה באיזה קיבוץ בגולן, אבל אני לא כל-כך מכיר את הנושא.
 

איליה.

New member
אני חושב שיש כזאת בכפר יהושע.

מסילות בגולן
שלילי בזנ"טי!!! מעולם לא עברה שום מסילת ברזל אפילו קרוב לטבריה או הגולן (בכל אופן, לא בצד הישראלי של הגבול). המסילה לדמשק עברה בגשר, בצמח ובעמק הירמוך, משם למזיריב ודרעא שבסוריה ומשם לדמשק (דרך מזרח רמת הגולן הסורית). היו לפני כמה שנים נסיון להקים איזו רכבת תיירותית קטנה באיזה קיבוץ בגולן, אבל אני לא כל-כך מכיר את הנושא.
אני חושב שיש כזאת בכפר יהושע.
 
תחנת כפר יהושע

אני חושב שיש כזאת בכפר יהושע.
תחנת כפר יהושע
תחנת כפר יהושע (או בשמה המקורי - תל אלשמאם) היתה על השלוחה של הרכבת החג´אזית מדרעא (בסוריה) לחיפה, אותו קו המכונה אצלנו ´רכבת העמק´.
 

איליה.

New member
נכון... מה שאמרתי הוא שבכפר יהושע

תחנת כפר יהושע
תחנת כפר יהושע (או בשמה המקורי - תל אלשמאם) היתה על השלוחה של הרכבת החג´אזית מדרעא (בסוריה) לחיפה, אותו קו המכונה אצלנו ´רכבת העמק´.
נכון... מה שאמרתי הוא שבכפר יהושע
קנו קטר ישן של רכבת העמק ומשתמשים בו כאטרקציה תיירותית. כך שמעתי לפחות.
 
מוצגים בתחנת כפר יהושע

נכון... מה שאמרתי הוא שבכפר יהושע
קנו קטר ישן של רכבת העמק ומשתמשים בו כאטרקציה תיירותית. כך שמעתי לפחות.
מוצגים בתחנת כפר יהושע
שלילי חזק, בתחנת הרכבת של כפר יהושע מוצגים כיום שני קרונות ארגזיים של רכבת ישראל, אחד בריטי ממלחמת העולם השנייה ואחד גרמני משנות ה-50. לשני המוצגים האלו (שעדיין לא שופצו) אין שום קשר לתחנה מהסיבה הפשוטה שמעולם לא יכלו להגיע אליה - רוחב המסילה אליו הם מתאימים שונה מזה שהיה בכפר יהושע... לצערנו, תרבות השימור וההיסטוריה בארץ (כולל בתחום הרכבות) היא עדיין בחיתוליה המוקדמים, ואנשים עדיין מחפשים את הגימיק הזול והפשוט ביותר לביצוע. לרכבת ישראל יש מספר קרונות משא מקוריים של הרכבת החג´אזית שהיא לא מתכננת להציג במוזיאון שלה, גם כי כבר יש שם אחד וגם כי המצב שלהם דורש שיפוץ יקר. חוצמזה, ניתן להשחג בירדן מגוון קרונות מתאימים בזיל הזול, ובסוריה ניתן גם למצוא קטרי קיטור מקוריים שממש עברו בתחנה (אלו שבירדן הם חדשים מדי). אני יודע שהמנכ"ל הקודם של רכבת ישראל ניסה להשיג קטר קיטור לתצוגה בכפר יהושע (מישהו יכול להסביר למה הוא לה דואג קודם למוזיאון הרכבת????), עם עדיפות לקטר מסוג שהיה בארץ. לא יצא מזה כלום. כיום ישנם בארץ בסה"כ שני קטרי קיטור - אחד של הרכבת החג´אזית, שנמצא במוזיאון, ואחד תעשייתי (רוחב מסילה 60 ס"מ) ששימש, בין היתר, את חברת החשמל בבניית תחנת הכח בנהריים. השני במצב גרוע מאוד (בלי דוד, כל שאר הגוף הרוס לחלוטין אבל השלדה במצב מצויין) ומחכה להחלטה בנוגע לשיפוצו בקיבוץ עין שמר (הוא עדיין בבעלות חברת החשמל).
 

nitsansh

New member
מה רוחב הפסים בירדן?

´מסילות השלום´ למדינות השכנות
אני לא כל-כך מכיר את הנושא בעבר הרחוק של רכבת ישראל, אבל אני יודע שמיד אחרי הסכמי אוסלו נכנסו גורמים מסוימים ברכבת ישראל ל-´אטרף´ של לימוד האפשרויות לחיבור מסילתי עם המדינות השכנות. אני לא יודע אם זה היה מתוך יוזמה אישית או הנחייה מלמעלה, אבל המגמה הזאת נמשכה עד קצת לפני תחילת המלחמה הנוכחית, וניתן לראות כדוגמה לכך את הרעיון של שמעון פרס ליישם את תוכנית ´המעבר הבטוח´ ע"י חידוש המסילה מעזה לטול כרם (לפחות הקטע אשקלון-כפר סבא כבר בפעולה או בשיקום, והשאר הוא תוואי שצריך לחדש), שזה לדעתי האישית רעיון מצוין והרבה יותר מוצלח מהתוכניות שהיו לבנות מסילה או כביש על גשר בכיוון מזרח-מערב. המצרים כיום עובדים כבר די הרבה שנים על חידוש הקו ליד חוף הסיני עד לגבול עם עזה (קו שאנחנו פירקנו בתחילת שנות ה-70) ואני מאחל להם בהצלחה רבה, גם אם אני חושש מההשלכות האסטרטגיות-צבאיות האפשריות של קיום קו כזה. אם פעם תחודש המסילה בעזה, הרי נוכל גם להפעיל רכבות מחיפה לקהיר, כמו בתקופת המנדט... בלבנון רשת הרכבות הגדולה שהיתה פעם נהרסה כמעט כליל במלחמת האזרחים, והיום אין ללבנונים שום רצון לחדש כלום, ואלו דווקא הסורים שמפרסמים כל הזמן כותרות בעיתונים על כוונותיהם לחדש את הקווים המקשרים ביניהם בין לבין לבנון (היו שלושה(!) כאלו). בכל מקרה, קו החוף לא כל-כך קיים בחלקים ארוכים מדרום לבירות, ובהרבה מקומות גם נבנו בניינים על התוואי שלו. חידוש המסילה לסוריה וירדן (לא היתה אף פעם מסילה ישירה בין ארץ-ישראל וירדן), שעוברת דרך עפולה, בית שאן, צמח ועמק הירמוך, לא נראה לי סביר כל-כך, בהתחשב בעלויות הכרוכות בכך ובתועלת האפשרית, אבל אולי יהיה כדאי יום אחד לבנות מסילה חדשה מבית שאן ישירות לירדן. לגבי עקבה - לירדנים יש כבר קו רכבת לעקבה, קו שמתחבר גם למסילה החג´אזית הישנה ותיאורטית ניתן לנסוע בו עד לעמאן, לדמשק ולגבול לבנון. בתכל´ס, הוא משמש כיום להובלת פוספטים בלבד. היו כבר הצעות לבנות חיבור כלשהו לקו הזה, אבל אני לא מכיר אותן לעומק. בכל מקרה, יש לזכור לגבי ירדן שהמסילות שם שונות אלו שבארץ מבחינת הרוחב בין הפסים (ירושה מהרכבת החג´אזית). אמנם הירדנים והסורים מדברים כבר שלושים שנה על הסבת כל המסילות לרוחב התקני (שקיים גם בסוריה ובישראל של היום), אבל דיבורים לחוד ודינרים/לירות סוריות לחוד. קיימות כיום בעולם רכבות שמסוגלות להתאים את עצמן לרוחב מסילה שונה תוך כדי נסיעה איטית במתקן מיוחד, אבל זו עדיין טכנולוגיה לא זולה.
מה רוחב הפסים בירדן?
יותר רחב או יותר צר? המתקן שהזכרת שמתאים את רוחב הסרנים של הרכבת כדי לעבור לפסים ברוחב שונה... אני מכיר את זה בגבול צרפת-ספרד ונדמה לי שזה קיים גם בגבול ספרד-פורטוגל. הקוים בספרד הם ברוחב שונה (יותר רחבים) מהרוחב המקובל באירופה ובישראל. רק רכבות מיוחדות, מהירות ויקרות משתמשות במתקן הזה, וכל יתר הרכבות מגיעות לתחנת הגבול, ושם הנוסעים מחליפים רכבת כדי לעבור למדינה השניה. יש 2 מקומות כאלה בין צרפת וספרד: פורט-בו/סרבר על חוף הים התיכון, ואירון/הנדיי על חוף האוקינוס האטלנטי. למיטב זכרוני, יש לכל היותר 5 רכבות ביום בכל כיוון שחוצות את הגבול בפורט-בו (יש 2 רכבות TALGO ממונפלייה לברצלונה ואליקנטה, ורכבות הלילה לברצלונה מפריז, מילאנו וז´נבה. 2 האחרונות לא נוסעות כל יום בעונת החורף). באירון יש רק רכבת אחת שחוצה את הגבול, רכבת הלילה מפריז למדריד. אני לא יודע אם המתקן הזה משמש גם רכבות משא. בשינוע מטענים הזמן הוא לא קריטי, ויכול להיות שמשתמשים בטכנולוגיה אחרת. כמו-כן, המתקן הזה משמש את רכבות AVE המהירות, שנוסעות על פסים ברוחב אירופי, כשהן עוברות לפסים "הספרדיים" וממשיכות מקורדובה למלגה ואלחסירס, ומסביליה לקדיז והואלבה. הספרדים החליטו להתאים את הרכבות שלהם לרוחב האירופי, ואת הקוים החדשים הם בונים ברוחב הזה, וכך בהדרגה תתחלף כל המערכת לפסים ברוחב אירופי. זה פרויקט שימשך כנראה עשרות שנים. לגבי המזרח התיכון... אני התכוונתי שהקו מחיפה לירדן יחצה את הגבול במעבר הגבול "נהר הירדן", ליד בית שאן... לגבי נוסעים הבעיה פחות קריטית כי במילא יש שם מעבר גבול עם הפרוצדורה הכרוכה בזה, ולא נורא אם הנוסעים ירדו מהרכבת הישראלית, יעברו את הגבול, ויעלו על רכבת ירדנית. לגבי מטענים זה לא פרקטי להעביר אותם מרכבת אחת לשניה... אלא אם זה כדאי מבחינה כלכלית להפעיל את המתקן הנ"ל... כפי שאני מבין, השימוש במתקן הזה מחייב גם ציוד נייד מיוחד שמותאם אליו, וזה בעיקר מה שמייקר את הטכנולוגיה. תקן אותי אם אני טועה... מכיוון שהתועלת הכלכלית של הקו הזה תהיה בעיקר בשינוע מטענים מירדן לים התיכון דרך נמל חיפה (במקום בנתיב הארוך דרך עקבה ותעלת סואץ), זה יחייב או להתקין את הטכנולוגיה למעבר לפסים ברוחב ירדני, או שדרוג המסילות בירדן לרוחב ישראלי, ונראה לי שלטווח ארוך עדיף להשקיע במסילות הירדניות. כמובן שאין לי שום נתונים, אני רק מעריך... ברור שמימוש של כל התוכניות מותנה בהשקעות בסכומים אדירים... ההנחה היא שבמצב של שלום מלא ואמיתי (וברור שבלי הסדר קבע עם כל המדינות השכנות ובעיקר הפלסטינים התוכניות ישארו בכספת), המימון לפרויקטים יבוא בעיקר ממשקיעים זרים... למדינת ישראל, ופחות מזה לשכנותינו, אין את המשאבים הדרושים לביצוע פרויקט כזה... אם אתה אומר שהמצרים מחדשים את המסילה בסיני, ושם אני מבין שאין בעיה של רוחב פסים (שהרי הבריטים הקימו את המסילות), אז קישור של המסילה לאשקלון דרך עזה ורפיח לגבול מצרים לא ידרוש השקעות גדולות מאד, ונראה לי שהכדאיות שלו תהיה גבוהה. בענין רכבת לדמשק... אני חשבתי שאם יש תוכנית לסלול מסילה לקרית-שמונה, אפשר לחבר אותה מראש פנה לדמשק דרך הגולן בציר קצרין-קונייטרה. זה התואי הקצר ביותר, וחוץ ממעבר הירדן אני לא רואה בעיה טופוגרפית קשה בתואי הזה... התואי דרך צמח וציר הירמוך לא מתאים להערכתי לרכבות מודרניות... לגבי הבעיה האסטרטגית אני לא מודאג... כוחותינו המצוינים לא יתקשו לחבל במסילה ולהוציא אותה מכלל פעולה במקרה שיהיה צורך... להרוס תשתיות זה דבר שאנחנו יודעים לעשות מצוין... לגבי השאלה אם זו היתה יוזמה של הרכבת או הנחיה מהדרג הפוליטי... אל תהיה תמים... הרכבת לא היתה משקיעה עבודה כזאת בלי הוראה מגבוה...
 
רוחבי מסילה

מה רוחב הפסים בירדן?
יותר רחב או יותר צר? המתקן שהזכרת שמתאים את רוחב הסרנים של הרכבת כדי לעבור לפסים ברוחב שונה... אני מכיר את זה בגבול צרפת-ספרד ונדמה לי שזה קיים גם בגבול ספרד-פורטוגל. הקוים בספרד הם ברוחב שונה (יותר רחבים) מהרוחב המקובל באירופה ובישראל. רק רכבות מיוחדות, מהירות ויקרות משתמשות במתקן הזה, וכל יתר הרכבות מגיעות לתחנת הגבול, ושם הנוסעים מחליפים רכבת כדי לעבור למדינה השניה. יש 2 מקומות כאלה בין צרפת וספרד: פורט-בו/סרבר על חוף הים התיכון, ואירון/הנדיי על חוף האוקינוס האטלנטי. למיטב זכרוני, יש לכל היותר 5 רכבות ביום בכל כיוון שחוצות את הגבול בפורט-בו (יש 2 רכבות TALGO ממונפלייה לברצלונה ואליקנטה, ורכבות הלילה לברצלונה מפריז, מילאנו וז´נבה. 2 האחרונות לא נוסעות כל יום בעונת החורף). באירון יש רק רכבת אחת שחוצה את הגבול, רכבת הלילה מפריז למדריד. אני לא יודע אם המתקן הזה משמש גם רכבות משא. בשינוע מטענים הזמן הוא לא קריטי, ויכול להיות שמשתמשים בטכנולוגיה אחרת. כמו-כן, המתקן הזה משמש את רכבות AVE המהירות, שנוסעות על פסים ברוחב אירופי, כשהן עוברות לפסים "הספרדיים" וממשיכות מקורדובה למלגה ואלחסירס, ומסביליה לקדיז והואלבה. הספרדים החליטו להתאים את הרכבות שלהם לרוחב האירופי, ואת הקוים החדשים הם בונים ברוחב הזה, וכך בהדרגה תתחלף כל המערכת לפסים ברוחב אירופי. זה פרויקט שימשך כנראה עשרות שנים. לגבי המזרח התיכון... אני התכוונתי שהקו מחיפה לירדן יחצה את הגבול במעבר הגבול "נהר הירדן", ליד בית שאן... לגבי נוסעים הבעיה פחות קריטית כי במילא יש שם מעבר גבול עם הפרוצדורה הכרוכה בזה, ולא נורא אם הנוסעים ירדו מהרכבת הישראלית, יעברו את הגבול, ויעלו על רכבת ירדנית. לגבי מטענים זה לא פרקטי להעביר אותם מרכבת אחת לשניה... אלא אם זה כדאי מבחינה כלכלית להפעיל את המתקן הנ"ל... כפי שאני מבין, השימוש במתקן הזה מחייב גם ציוד נייד מיוחד שמותאם אליו, וזה בעיקר מה שמייקר את הטכנולוגיה. תקן אותי אם אני טועה... מכיוון שהתועלת הכלכלית של הקו הזה תהיה בעיקר בשינוע מטענים מירדן לים התיכון דרך נמל חיפה (במקום בנתיב הארוך דרך עקבה ותעלת סואץ), זה יחייב או להתקין את הטכנולוגיה למעבר לפסים ברוחב ירדני, או שדרוג המסילות בירדן לרוחב ישראלי, ונראה לי שלטווח ארוך עדיף להשקיע במסילות הירדניות. כמובן שאין לי שום נתונים, אני רק מעריך... ברור שמימוש של כל התוכניות מותנה בהשקעות בסכומים אדירים... ההנחה היא שבמצב של שלום מלא ואמיתי (וברור שבלי הסדר קבע עם כל המדינות השכנות ובעיקר הפלסטינים התוכניות ישארו בכספת), המימון לפרויקטים יבוא בעיקר ממשקיעים זרים... למדינת ישראל, ופחות מזה לשכנותינו, אין את המשאבים הדרושים לביצוע פרויקט כזה... אם אתה אומר שהמצרים מחדשים את המסילה בסיני, ושם אני מבין שאין בעיה של רוחב פסים (שהרי הבריטים הקימו את המסילות), אז קישור של המסילה לאשקלון דרך עזה ורפיח לגבול מצרים לא ידרוש השקעות גדולות מאד, ונראה לי שהכדאיות שלו תהיה גבוהה. בענין רכבת לדמשק... אני חשבתי שאם יש תוכנית לסלול מסילה לקרית-שמונה, אפשר לחבר אותה מראש פנה לדמשק דרך הגולן בציר קצרין-קונייטרה. זה התואי הקצר ביותר, וחוץ ממעבר הירדן אני לא רואה בעיה טופוגרפית קשה בתואי הזה... התואי דרך צמח וציר הירמוך לא מתאים להערכתי לרכבות מודרניות... לגבי הבעיה האסטרטגית אני לא מודאג... כוחותינו המצוינים לא יתקשו לחבל במסילה ולהוציא אותה מכלל פעולה במקרה שיהיה צורך... להרוס תשתיות זה דבר שאנחנו יודעים לעשות מצוין... לגבי השאלה אם זו היתה יוזמה של הרכבת או הנחיה מהדרג הפוליטי... אל תהיה תמים... הרכבת לא היתה משקיעה עבודה כזאת בלי הוראה מגבוה...
רוחבי מסילה
המסילה בירדן היא ברוחב של 105 ס"מ, בניגוד לרכבת ישראל, שמסילותיה הקיימות כיום בנויות כולן ברוחב ה-´תקני´ המקובל במקומות רבים בעולם - 143.5 ס"מ. הרוחב הצר של (105 ס"מ) היה זה שבו נעשה שימוש ברכבת החג´אזית בסוריה, ארץ ישראל, ירדן וסעודיה. הסיבה לכך היתה שהמסילה שנבנתה בין בירות ודמשק בסוף המאה ה-19 היתה ברוחב הזה, והתורכים היו צריכים להעביר על גביה את הציוד שיובא מאירופה. בהמשך, נבנה הקו החדש לעקבה ברוחב זהה בכדי לאפשר שיתוף של משאבים עם שאר המסילות בירדן. כמו שכבר אמרתי, הירדנים אכן מעוניינים לשדרג את המסילות שלהם (לפחות אלו מעמאן לסוריה) לרוחב התקני, אבל כיום זה כנראה לא מספיק גבוה בסדר העדיפויות הלאומי שלהם... הקו בעזה כבר כנראה לא קיים, ואני בספק אפילו אם התוואי פנוי, אבל זה בסך הכל עניין של רצון וכסף לשקם אותו. אם אני זוכר נכון, בפורטוגל מקובל אותו רוחב מסילה (רחב מזה שקיים בארץ) כמן בספרד, אז אין צורך במתקן לשינוי רוחב בגבול ביניהן. למיטב ידיעתי, גם לא קיימות רכבות AVE שמסוגלות להחליף רוחב מסילה. קווי ה-AVE למהירות גבוהה נבנו מראש ברוחב התקני, כדי לאפשר חיבור בעתיד לשאר מערב אירופה (במזרח יש מסילה ברוחב שונה שוב), ונבנו גם רכבות דומות למסילות הקיימות (קשה להבדיל ביניהן במראה). מי שרוצה ללמוד עוד על משפחת הרכבות המהירות הצרפתיות (TGV), שכוללת גם את Eurostar (לא האיטלקית, זו לבריטניה), Thalys ו-AVE ועל רכבות מהירות בכלל מוזמן להכנס לאתר המצוין TGV Web שמכיל בערך כל מה שרציתם לדעת בנושא.
 

nitsansh

New member
הרכבות בספרד

רוחבי מסילה
המסילה בירדן היא ברוחב של 105 ס"מ, בניגוד לרכבת ישראל, שמסילותיה הקיימות כיום בנויות כולן ברוחב ה-´תקני´ המקובל במקומות רבים בעולם - 143.5 ס"מ. הרוחב הצר של (105 ס"מ) היה זה שבו נעשה שימוש ברכבת החג´אזית בסוריה, ארץ ישראל, ירדן וסעודיה. הסיבה לכך היתה שהמסילה שנבנתה בין בירות ודמשק בסוף המאה ה-19 היתה ברוחב הזה, והתורכים היו צריכים להעביר על גביה את הציוד שיובא מאירופה. בהמשך, נבנה הקו החדש לעקבה ברוחב זהה בכדי לאפשר שיתוף של משאבים עם שאר המסילות בירדן. כמו שכבר אמרתי, הירדנים אכן מעוניינים לשדרג את המסילות שלהם (לפחות אלו מעמאן לסוריה) לרוחב התקני, אבל כיום זה כנראה לא מספיק גבוה בסדר העדיפויות הלאומי שלהם... הקו בעזה כבר כנראה לא קיים, ואני בספק אפילו אם התוואי פנוי, אבל זה בסך הכל עניין של רצון וכסף לשקם אותו. אם אני זוכר נכון, בפורטוגל מקובל אותו רוחב מסילה (רחב מזה שקיים בארץ) כמן בספרד, אז אין צורך במתקן לשינוי רוחב בגבול ביניהן. למיטב ידיעתי, גם לא קיימות רכבות AVE שמסוגלות להחליף רוחב מסילה. קווי ה-AVE למהירות גבוהה נבנו מראש ברוחב התקני, כדי לאפשר חיבור בעתיד לשאר מערב אירופה (במזרח יש מסילה ברוחב שונה שוב), ונבנו גם רכבות דומות למסילות הקיימות (קשה להבדיל ביניהן במראה). מי שרוצה ללמוד עוד על משפחת הרכבות המהירות הצרפתיות (TGV), שכוללת גם את Eurostar (לא האיטלקית, זו לבריטניה), Thalys ו-AVE ועל רכבות מהירות בכלל מוזמן להכנס לאתר המצוין TGV Web שמכיל בערך כל מה שרציתם לדעת בנושא.
הרכבות בספרד
למיטב זכרוני, ואני יכול לבדוק את זה, יש רכבות TALGO שנוסעות ממדריד לקורדובה או סביליה בקו של AVE, ומשם ממשיכות למלגה, אלחסירס, קדיז והואלבה בקוים ישנים ברוחב "הספרדי". גם המהירות שלהן בקוים האלה היא לא קרובה אפילו למהירות של AVE. נכון לעכשיו, הקו של AVE ממדריד לסביליה, שיש לו בסה"כ 3 תחנות בדרך, הוא היחיד בספרד ברוחב האירופי, אבל כפי שכתבתי, הספרדים מתכוונים להחליף את כל המסילות לרוחב הזה, ע"י כך שכל הקוים החדשים והמחודשים יבנו ברוחב אירופי. כרגע נמצא בבניה הקו השני של AVE ממדריד לברצלונה, ומתוכנן להבנות גם קו רכבת מהירה מברצלונה לפרפיניאן בצרפת שיתחבר לרשת ה-TGV, מה שיאפשר לרכבות מפריז לברצלונה לנסוע ב-5-6 שעות, ובעוד כ-3 שעות למדריד, ועוד 2.5 שעות לסביליה, ובסה"כ נסיעה מפריז לסביליה תמשך כמו נסיעה לברצלונה כיום. בענין רכבות ספרד-פורטוגל... אני מכיר רק 3 רכבות שחוצות את הגבול ביניהן... יש רכבת לילה ממדריד לליסבון, רכבת לילה מאירון לליסבון, ורכבת מויגו לפורטו. בעוד מקום אחד, בדחוס-אלבאס, יש אפשרות מעבר מרכבת ספרדית לפורטוגזית. אם לא היתה בעיה של רוחב פסים, הייתי מצפה שיהיו יותר רכבות בין המדינות השכנות. כיום יש מצב, שהדרך המהירה לנסוע מסביליה לליסבון ברכבת היא דרך מדריד. למי שלא מתמצא בשטח... זה לנסוע בסביבות 1200 ק"מ כשהמרחק בקו ישר הוא 435 ק"מ... יש ברשותי לוחות זמנים משנות ה-80 ואני יכול לבדוק אם אז היו רכבות ישירות...
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה