תכנות לילדים

tamarhp

New member
תכנות לילדים

יש דרך שבה ילד ישראלי (מחונן, אבל לא דובר/קורא אנגלית עדיין) יכול ללמוד תכנות בסיסי או לפחות עקרונות תכנות? יש שפה שלא מבוססת על אנגלית, אולי משהו גרפי או שדורשת רק כמה מילים בסיסיות? הילד בן 7 וחצי כרגע, זה לא חייב להיות דווקא לגיל שלו עכשיו.
 

liviur

New member
מחונן בן 7.5?

מעולה! שיתחיל מללמוד אנגלית (לא בצחוק, בתור מחונן ואחד שמכיר הרבה כאלו מקרוב - שפות נקלטות מאוד מהר. אפילו דיי מפתיע שהוא לא יודע כבר אנגלית שוטף)
&nbsp
תכנות בכלליות זה הרבה קריאה כשאין ממש חומר טוב בעברית לצעירים. גם אין כלים כל כך ויזואליים ובטח שלא בעברית
למעשה האחרון שאני נתקלתי בו שהיה בעברית והתאים לילדים היו בערך החוברות בייסיק בשנות ה80.
(מעולות! זה היה הפתח שלי לתכנות. כמובן שזה מיושן בצורה מגוחכת)
 

tamarhp

New member
למה שידע כבר אנגלית? מאיפה?

בבית לא מדברים אנגלית, בכיתה א' רק למדו כמה מילים.. אין לו מאיפה ללמוד :)
בעלי רוצה לשלוח אותו לחוג אנגלית אבל בכל מקרה זה חוג של דיבור ושמיעה, לא של קריאה וכתיבה.
אני לא בלחץ שהוא יתחיל לתכנת אבל אני מנחשת שהוא יאהב את זה מאד (אני מתכנתת וגם בעלי חובב), אפשר מבחינתי לחכות עם זה עוד, אבל אם יש משהו מתאים אשמח לשמוע. שמעתי שיש משהו בשם סקרץ' שזה משהו גרפי - מישהו יודע איך זה?
 

liviur

New member
אני מספר לך מניסיון והכירות

לרובם יש צורך אדיר בידע וכישרון למידה לא מבוטל (לאו דווקא בצורה האקדמאית) ומגיעים לזה.
בגיל הזה מלימוד עצמי ידעתי כבר 3 שפות לרמת קריאה.
&nbsp
סתם שאלה , איך הגעת למסקנה של מחוננות? זה משהו שהמבחן הראשון הוא בכיתה ב (שמאתר 15 אחוז עליונים בצורה לא כל כך איכותיתל) והשני שבאמת מראה משהו של הנרייטה סאלד הוא באמצע כיתה ג...
 

tamarhp

New member
בשביל ללמוד צריך מקור כלשהו

שמיעה, קריאה, חברים, משפחה. כרגע אין לו שום מקור כזה. הוא גם לא גולש לבד במחשב (אני מרשה לו מעט זמן כל יום להיות במייל שלו, וורד וצייר). בדיוק כמו שהוא לא יודע יפנית או צרפתית, כי אין לו מאיפה לשמוע...
&nbsp
לגבי מחוננות - אני מחוננת וגם כל האחים שלי (ואבא שלי), זה משהו שדי צועק אצלו ובולט מאד. בערך כל מי שפגש אותו יותר מ2 דק' ישר אומר לי "וואיי איזה ילד חכם" (ויש לי למה להשוות, יש לי 3 ילדים). אמנם הוא עוד לא עשה את המבחנים כי הם רק השנה אבל ברור שהוא מחונן ברמה כלשהי. כלומר - את המבחן של שלב א' הוא יעבור ב100%, ואת המבחן של שלב ב' (מחוננים באחוזון העליון) יש סיכוי גבוה מאד שהוא יעבור. התוכנית של המחוננים והמצטיינים מתחילה עוד בכיתה א' - ואז הם מאתרים ילדים לפי המלצות של הגננת בגן חובה (עבור כיתה א') והמורה של כיתה א' (עבור כיתה ב'). ואכן גם שנה שעברה וגם השנה קיבלנו מהם מכתב שמזמין אותו להירשם לחוגי אחה"צ שלהם שמיועדים למחוננים ומצטיינים.
 

liviur

New member
מפתיע.

קצת מפתיע לי שבתור מי שגדלה בתור כזו והגיע לעולם הטכנולוגי את עד כדי כך מגבילה אותו בחשיפה הטכנולוגית ולעולם. אפילו על גבול המוזר.
&nbsp
לגבי החשיפה לאנגלית - זה בכל מקום היום. זה לא שנות ה80 עם החינוכית.
&nbsp
אני מכיר היטב את מערך המיון, כמו שאמרתי הייתי במסגרת הזו (ובצורה מלאה כל החטיבה והתיכון).
במכתבי המלצה אני אגב מאוד לא מאמין. ההצלחה בבית ספר או התחבבות על מורים are hardly a factor. ומחוממות רחוקה מלהתבטא בהם בהרבה מקרים. (אני כדוגמא אישית בנושא - רצו להשאיר אותי גן... ).
&nbsp
בכל אופן - הייתי מתחיל לחשוף אותו לדברים ומהר. זו רק הדיעה שלי אבל והילדה שלי צעירה מדיי מכדי להגיד אם זה נכון :)
 

tenen

New member
מצרף קישור לאתר שאפשר ללמוד בו לוגו בעברית

http://turtleacademy.com/index/he
אונליין וחינמי.
&nbsp
בזמן שאני הייתי ביסודי נתנו לנו גרסה הרבה פחות יפה של זה אז אם הילד מחונן ובפרט אם את מתכנתת כך שלא תהיה לך בעיה להעביר איתו זמן על זה הייתי מתחיל שם.
 

AshkA_

New member
לוגו


גם אני למדתי לוגו בבית ספר היסודי, עוד לפני שלמדתי אנגלית.
עד היום אני זוכרת שבשביל להזיז קדימה את הצב, צריך להקליד במקלדת "כג 30" (כג = Fd --Farward)
 

rj111

New member
ילד בן 7.5 עדיף שישחק בחוץ עם חברים

משחק בכדור, רכיבה על אופניים, תופסת, מחבואים וגם לגו יפתחו אותו יותר מתכנות.
 

izackv

New member
תמיד מרגש אותי כשהורים שהילד שלהם מת ללמוד תכנות

בדרך כלל בגיל הזה יש הרבה דברים שמעניינים אותם.
נדיר שזה יהיה תכנות.
המטרה בגיל הזה היא לפתח סקרנות, לחשוף לדברים מעניינים, אבל בהחלט לא להכנס למסלול לימוד משמעותי.
99% שמסלול כזה דווקא יגרום לאנטי בסוף הדרך.
אם הילד באמת נמשך לתחום, הוא כבר יגיע לשם. בלי שום דחיפה.
&nbsp
המקום היחיד שבו לדעתי הורים צריכים להתערב ולכוון את הילד בנושאי מחשבים הוא דווקא בכיתות הגבוהות יותר.
אם הילד החליט ללמוד במגמת מחשבים, נדרשת השגחה הורית מאסיבית בכדי לתקן את היסודות הרעים שמערכת החינוך מנסה להקנות לנערים הרכים בעולם המחשבים.
אבל זה כבר נושא אחר.
&nbsp
מצטרף להמלצה לשלוח אותו לשחק. ולוודא שהוא מבלה פחות מול מסכים ויותר מול ילדים ומשחקים אמיתיים.
 

tamarhp

New member
אין לו מושג מה זה תכנות,

ולכן הוא גם לא "מתעניין בתכנות". מאיך שאני מכירה אותו אני חושבת שזה תחום שיעניין אותו. בדיוק כמו שהורה אחד שולח את הבת שלו לחוג בלט או חוג אומנות, וילד אחר הולך לחוג אלקטרוניקה אני לא רואה מניעה למה שאני לא אכיר לו תחום מרתק אחר (ולאו דווקא כחוג. לצערי חוגי המחוננים קצת רחוקים מהבית). אני ממש לא מתכוונת להתחיל ללמד אותו שיעורים או להכריח, ובטח לא לשבת שעות מול המסך - זה לא בריא בכלל. אני כן מאמינה שאם הוא יימשך לזה הוא כבר יתעמק בזה לבד. אבל אני יכולה לפתוח לו את הדלת ולהכיר לו את התחום. אם זה משהו שהוא יאהב, למה לחכות עם זה עד המגמות בתיכון? אם זה בא בתור משהו כיפי ומעניין - כמו שאני מתייחסת לתכנות (אני מאלה שנהנים לבוא לעבודה) - אני מאמינה שהוא יהנה מאד. ואם לא, אז לא.
&nbsp
אגב, אם אתם עדיין חוששים, הילד רוב היום ממילא נמצא בבי"ס ובצהרון (כן מה לעשות, אני מתכנתת...) ומשחק עם ילדים אמיתיים במשחקים אמיתיים.
 

choo

Active member
יכול להיות שזה מוקדם מדי

&nbsp
הרבה יותר אפקטיבי בגיל כזה לתת לו לעסוק בתחומים שיש בהם חומר בעברית (למרות שגם זה עשוי להיות עדיין קצת מוקדם מדי וייתכן שעדיף לחכות עם זה לכיתה ב או ג (אלא אם הוא כבר קורא עברית באופן שוטף).
&nbsp
תיכנות דורש רמת אבסטרקציה מורכבת למדי. בהחלט אפשר לתת לו לשחק עם ניסויים מדעיים, עם רעיונות מתמטיים בסיסיים, עם מכניקה, עם פיתוח ראיה מרחבית וכן הלאה.
&nbsp
לא קופצים למעלה לפני שבונים יסודות מתאימים. חשבי על המושג של משתנים - זה מבוסס על משוואות בנעלם אחד - באיזה גיל הוא ילמד את זה?
 

tenen

New member
7.5 זה כבר כיתה ב'...

ובנוגע למשוואות נעלם אחד, הוא ילמד את זה בגיל שיחליטו ללמד אותו.
בישראל זה בכיתה ו' אבל זה לא אומר שהילד צריך לחכות לגיל 12 בשביל ללמוד את זה.
&nbsp
הרי כל המתמטיקה הבסיסית מבוססת על משוואות עם נעלם אחד, השאלה הראשונה שאתה שואל שאתה מלמד ילד חיסור היא את שאלת החיבור ההפוכה, וזו בדיוק המהות של משוואה בנעלם אחד.
הדרך בה אתה ממחיש 10-4 היא חצי מהפעמים 4 + כמה זה 10.
הכמה הזה הוא X, והילד לא צריך לחכות לכיתה ו' בשביל שיגידו לו את זה.
&nbsp
כמו כן מערכת החינוך היא מאוד איטית, ילד בגיל הזה לומד 4 שעות בשבוע מתמטיקה יחד עם תלמידים שהוריהם לא משקיעים כלום בלימוד.
כלומר הורה שמשקיע 8-12 שעות לימוד בשבוע עם המתמטיקה של הילד יגרום לו להתקדם פי 4 יותר מהר ממערכת החינוך.
(כי שהורה מלמד הוא גם לא מוגבל לחופשים של הילד והלימוד הוא 1 ל 1 ולא 1 ל 30 ופחות התעסקות בתלמידים החלשים מסביב)
&nbsp
אם היא תשקיע במשך שנה 10 שעות בשבוע הילד שלה יגיע לרמה של סוף יסודי תוך שנה מבחינת מתמטיקה...
 

tamarhp

New member
הוא עכשיו התחיל כיתה ב', קורא שוטף (בולע ספרים של דני דין)

קורא עוד מהגן...
וכמו שאמרתי זה לא חייב להיות לכרגע אבל אני כן רוצה להתחיל לאסוף דברים מתאימים שאני אוכל להביא לו כשאני אראה שזה מתאים.
 

choo

Active member
נתתם לו פעם ספר שאינו ספר קריאה, אלא "ספר עיון"?

 

tamarhp

New member
ספר על גוף האדם (לילדים), נחשב?

הוא מאד אוהב אותו.
ספרי עיון שלא מיועדים לילדים בד"כ כתובים משעמם מדי לגיל הזה..
 

user32

Well-known member
מנהל
אני באותו מצב

עם הבדל קטן אחד: הבן שלי ככל הידוע לי לא מחונן. הוא התחיל כיתה ג' (בן 8) ומבלה את רוב זמנו במגרש הכדורגל או לחילופין משחק באייפד וקורא ספרים. העניין שגם אני לא מחונן במיוחד וכמוני רוב המתכנתים שאני מכיר אז הייתי רוצה לחשוף אותו לנושא ולראות אם זה מעניין אותו.

אתמול היינו אשתי ואני בהרצאה בבית ספר שלו שמציעים תוכנית רב שנתית מיוחד (אחרי הלימודים) שאמורה לחשוף ילדים מכיתה ב' או ג' ועד י' לנושאי התכנות והמחשבים בכלל. לא אלאה אותך בפרטים ואני גם לא מוצא את האתר שלהם (זו תוכנית חדשה) אבל מאוד אהבתי את התכנים. אז הנה הרעיונות שהציגו ומצאו חן בעיניי:
Sratch - שפת תכנות לילדים כשהיתרון העקרי שלה הוא שהיא מאוד וויזואלית ומתאימה גם לכאלה שלא יודעים קרוא וכתוב
בכיתות הגבוהות יותר מלמדים פיתון (בחירה מעולה לדעתי)
מידול באמצעות הדפסה תלת מימדית. זה רעיון מעולה. לתת לילדים ליצור אובייקטים בתלת מימד שם צריך לתכנן דברים כמו כמות חומר, חללים, וכו'. הרעיון הוא שאתה מתכנן ומתכנן ובסוף זה מגיע למדפסת בצורה של הוראות וכך הילד לומד לחשוב בצורה של אובייקטים ופקודות ובסוף גם רואה את התוצאה.
מפרקים מחשב לחלקים ומרכיבים
ארדווינו - יש מליון פרוייקטים שאפשר לעשות איתו (נראה לי שוב מתאים לכיתות גבוהות יותר)
הוא גם אמר שהם מחברים שני מחשבים ומגדירים איך הם "ידברו" ביניהם. הוא לא נכנס לפרטים אבל אם הבנתי נכון זה לממש פרוטוקול באופן כלשהו
 
למעלה