תחנת אחיטוב - על קו מנשה או המסילה המזרחית

DotanS33

New member
התחנה בעמק חפר בוטלה, התושבים זועמים: "פקקים עצומים ובלי תחבורה ציבורית"

במסגרת פרויקט המסילה המזרחית המבטיח הייתה אמורה לקום תחנה באחיטוב, אך זו בוטלה ברגע האחרון. תושבי האזור שסובלים מעומסי תנועה קשים עתרו לבג"ץ: "כל משפחה כאן נאלצת להחזיק 4-2 כלי רכב. ביטול התחנה הוא עוול עצום ותמוה". משרד התחבורה: "התחנה לא בוטלה, תוקם אחרת בסמוך"

 

DotanS33

New member
כתבה בטמקא של עיתונאי פח שמתבסס על הודעות יח"ץ.
לקח לי שעה למצוא מידע באינטרנט שיסביר מה היה השינוי ומה השיקולים לכאן וכאן.

בקצרה, תחנת אחיטוב תוכננה על המסילה המזרחית ונועדה לשרת את האוכלוסיה הכפרית באזור.
בעקבות הקטסטרופה התחבורתית בחריש, הוחלט לקדם חלופה של שלוחה מהמסילה המזרחית שמתפצלת מדרום לאחיטוב לכיוון חריש, ושתמשיך צפונה בשלב שני לכיוון העמק - בעצם חלופה חדשה למסילת מנשה. השלוחה תכיל תחנה באחיטוב שקרובה יחסית לתכנון המקורי ותחנה נוספת בצמת מג"ב שתיקרא חריש.
ברכבת החליטו שמיקום התחנה באחיטוב על המסילה המזרחית לא יעיל והחליטו להעביר את התחנה למסילת מנשה, דבר שיעכב אותה לפחות בכמה שנים ואם נהיה ריאליים רגע, לפחות בעשור.
התושבים כמובן זועמים והגישו תביעה נגד הרכבת להשאיר את מיקום התחנה על המסילה המזרחית.

מה שלא מובן לי, למה לא להעביר את התחנה מעט דרומה מאחיטוב לאזור חיבור שני הקוים? תושבים של ישוביים כפריים המשתמשים ברכבת ממילא מגיעים אליה ברכב פרטי, כך שהזזנת התחנה כמה קילומרים לכאן או לכאן לא משנה הרבה.
הקמה של תחנה בנקודת פיצול הקוים תגדיל מאוד את השימוש בתחנה עם תדירות כפולה דרומה של רכבות המתכנסות משני קוים, ואופציות מגוונות צפונה לכיוון חיפה או העמק.
הנקודה גם תאפשר את פתיחת התחנה ברגע שתיפתח המסילה המזרחית עם שיפור עתידי במועד פתיחת השלוחה לחריש.
גם מבחינת מרחקים בין תחנות, לא נראה לי שיש משמעות רבה לשינוי מצפון אחיטוב לדרומה.
 

Bus Nerd

Active member
בעקבות הקטסטרופה התחבורתית בחריש, הוחלט לקדם חלופה של שלוחה מהמסילה המזרחית שמתפצלת מדרום לאחיטוב לכיוון חריש, ושתמשיך צפונה בשלב שני לכיוון העמק - בעצם חלופה חדשה למסילת מנשה. השלוחה תכיל תחנה באחיטוב שקרובה יחסית לתכנון המקורי ותחנה נוספת בצמת מג"ב שתיקרא חריש.
יש איפשהו מפה של התוכנית הזו? יש לה שם? זה איזשהו תת"ל כבר או שזה רק רעיוני?
 

luckydude

Active member
יש איפשהו מפה של התוכנית הזו? יש לה שם? זה איזשהו תת"ל כבר או שזה רק רעיוני?
עקרונית הכל כבר מאושר ברמת תת״ל או תמ״א אבל כנראה יהיו שינויים. ראה את הודעתי למטה.
 
נערך לאחרונה ב:

luckydude

Active member
כתבה בטמקא של עיתונאי פח שמתבסס על הודעות יח"ץ.
לקח לי שעה למצוא מידע באינטרנט שיסביר מה היה השינוי ומה השיקולים לכאן וכאן.

בקצרה, תחנת אחיטוב תוכננה על המסילה המזרחית ונועדה לשרת את האוכלוסיה הכפרית באזור.
בעקבות הקטסטרופה התחבורתית בחריש, הוחלט לקדם חלופה של שלוחה מהמסילה המזרחית שמתפצלת מדרום לאחיטוב לכיוון חריש, ושתמשיך צפונה בשלב שני לכיוון העמק - בעצם חלופה חדשה למסילת מנשה. השלוחה תכיל תחנה באחיטוב שקרובה יחסית לתכנון המקורי ותחנה נוספת בצמת מג"ב שתיקרא חריש.
ברכבת החליטו שמיקום התחנה באחיטוב על המסילה המזרחית לא יעיל והחליטו להעביר את התחנה למסילת מנשה, דבר שיעכב אותה לפחות בכמה שנים ואם נהיה ריאליים רגע, לפחות בעשור.
התושבים כמובן זועמים והגישו תביעה נגד הרכבת להשאיר את מיקום התחנה על המסילה המזרחית.

מה שלא מובן לי, למה לא להעביר את התחנה מעט דרומה מאחיטוב לאזור חיבור שני הקוים? תושבים של ישוביים כפריים המשתמשים ברכבת ממילא מגיעים אליה ברכב פרטי, כך שהזזנת התחנה כמה קילומרים לכאן או לכאן לא משנה הרבה.
הקמה של תחנה בנקודת פיצול הקוים תגדיל מאוד את השימוש בתחנה עם תדירות כפולה דרומה של רכבות המתכנסות משני קוים, ואופציות מגוונות צפונה לכיוון חיפה או העמק.
הנקודה גם תאפשר את פתיחת התחנה ברגע שתיפתח המסילה המזרחית עם שיפור עתידי במועד פתיחת השלוחה לחריש.
גם מבחינת מרחקים בין תחנות, לא נראה לי שיש משמעות רבה לשינוי מצפון אחיטוב לדרומה.
למיטב זכרוני התחנה המתוכננת באחיטוב ממוקמת טיפה דרומית לנקודת הפיצול למסילת חריש כך שהיא כבר תוכננה מראש לשרת את שני הקווים. לא ברור לי מדוע מבטלים אותה.

את מסילת חריש/מנשה שאושרה לא מזמן לקח זמן רב מאוד לאשר בגלל המורכבות הגבוהה שלה. עם זאת, המסילה המתוכננת עוברת מחוץ לחריש ונראה שבגלל לחץ של העיריה המסילה תכנס לתכנון מחדש כדי ליצור תוואי חדש שיעבור יותר קרוב לחריש עצמה. אני מניח שזה יגרום לעיכוב של מספר שנים בפרוייקט עד שתהיה תוכנית מעודכנת למסילה. אולי התכנון מחדש של מסילת חריש משפיע על נקודת הפיצול מהמסילה המזרחית (אם כי הפיצול ממוקם די דרומית לחריש) וזה משפיע על התוכנית של תחנת אחיטוב.
 
למיטב זכרוני התחנה המתוכננת באחיטוב ממוקמת טיפה דרומית לנקודת הפיצול למסילת חריש כך שהיא כבר תוכננה מראש לשרת את שני הקווים. לא ברור לי מדוע מבטלים אותה.

את מסילת חריש/מנשה שאושרה לא מזמן לקח זמן רב מאוד לאשר בגלל המורכבות הגבוהה שלה. עם זאת, המסילה המתוכננת עוברת מחוץ לחריש ונראה שבגלל לחץ של העיריה המסילה תכנס לתכנון מחדש כדי ליצור תוואי חדש שיעבור יותר קרוב לחריש עצמה. אני מניח שזה יגרום לעיכוב של מספר שנים בפרוייקט עד שתהיה תוכנית מעודכנת למסילה. אולי התכנון מחדש של מסילת חריש משפיע על נקודת הפיצול מהמסילה המזרחית (אם כי הפיצול ממוקם די דרומית לחריש) וזה משפיע על התוכנית של תחנת אחיטוב.
בקיצור כיפופי ידיים בין תושבי רשות מקומית לתושבי מועצה אזורית. וכל זה בשביל תחנה שאמוה לשרת בכלל בעיקר את באקה-ג'ת...

אין שום קטסטרופה תחבורתית בחריש. אבל האקסלים מדברים על קטסטרופה קרובה כשהעיר תמשיך לגדול. וזה לא ממש מפתיע בהתחשב באופי הפרברי של ה"עיר" הזאת. ראש העיר ממנף את זה לפתרונות תחבורתיים גם קצרי טווח (קווי אוטובוס) גם לטווח הבינוני (עוד יציאות מהעיר שכיום נסמכת על כביש אחד, כבר אושרה יציאה נוספת דרומית לכביש 444 ובעתיד כנראה תהיה עוד יציאה לכיוון כביש 65 באזור המחצבה/כפר קרע.
ברקע המאבק של חריש להשיג חיבור ישיר לכביש 6, מה שכרגע עוד לא נענה.

וגם לפתרון ארוך טווח באמצעות רכבת. תחנת הרכבת באחיטוב או בחדרה מזרח היא פתרון מאד חלקי ורחוק מהעיר, ובתכ'לס כנראה גם אחריהם הציבור יזרום לבנימינה ולחדרה מערבה על אף הריחוק בשל השיורת המהיר לתל אביב שיהיה בהם.
תחנת "עירון" סמוך לברקאי ששמה ישונה ל"חריש"" היא גם לא אידיאלית אבל אני לא ממש מבין איך לעשות אותה טוב יותר בלי לייצר פיצול נוסח מודיעין מרכז מקו A1. שהוא פדעתי פחות רצויץ
בינתיים זה כנראה נכון לעצור את התוכנית המושפעת מכל תוכנית עתידית לשנות את תוואי מנשה.
 
נערך לאחרונה ב:

luckydude

Active member
בקיצור כיפופי ידיים בין תושבי רשות מקומית לתושבי מועצה אזורית. וכל זה בשביל תחנה שאמוה לשרת בכלל בעיקר את באקה-ג'ת...

אין שום קטסטרופה תחבורתית בחריש. אבל האקסלים מדברים על קטסטרופה קרובה כשהעיר תמשיך לגדול. וזה לא ממש מפתיע בהתחשב באופי הפרברי של ה"עיר" הזאת. ראש העיר ממנף את זה לפתרונות תחבורתיים גם קצרי טווח (קווי אוטובוס) גם לטווח הבינוני (עוד יציאות מהעיר שכיום נסמכת על כביש אחד, כבר אושרה יציאה נוספת דרומית לכביש 444 ובעתיד כנראה תהיה עוד יציאה לכיוון כביש 65 באזור המחצבה/כפר קרע.
ברקע המאבק של חריש להשיג חיבור ישיר לכביש 6, מה שכרגע עוד לא נענה.

וגם לפתרון ארוך טווח באמצעות רכבת. תחנת הרכבת באחיטוב או בחדרה מזרח היא פתרון מאד חלקי ורחוק מהעיר, ובתכ'לס כנראה גם אחריהם הציבור יזרום לבנימינה ולחדרה מערבה על אף הריחוק בשל השיורת המהיר לתל אביב שיהיה בהם.
תחנת "עירון" סמוך לברקאי ששמה ישונה ל"חריש"" היא גם לא אידיאלית אבל אני לא ממש מבין איך לעשות אותה טוב יותר בלי לייצר פיצול נוסח מודיעין מרכז מקו A1. שהוא פדעתי פחות רצויץ
בינתיים זה כנראה נכון לעצור את התוכנית המושפעת מכל תוכנית עתידית לשנות את תוואי מנשה.
אני מניח שהדרך היחידה לקרב באמת את תוואי מסילת מנשה לחריש הוא באמצעות שינוי מסיבי של התוואי התת-קרקעי המאושר מתחת לרמת מנשה שמצפון לחריש. בהתחשב בכמות העבודה הרבה והתסקירים המעמיקים שנעשו במסגרת אישור התוואי הקיים, ייקחו כמה שנים טובות לאשר תוכנית מעודכנת שכזו (אני מעריך שכ3-5 שנים).

במבט מערכתי למסילת מנשה/חריש יש חשיבות עצומה ברשת הרכבות העתידית מיכיוון שביחד עם המסילה המזרחית היא תיצור תוואי מזרחי מקביל לכל אורכה של מסילת החוף מחיפה לגוש דן. כדאי גם לציין שתוואי זה עוקף את תחנת חדרה מזרח שאינה נמצאת על קו תל אביב-ראש העין צפון-אחיטוב-חריש-כפר יהושע-חיפה.
 

עופר פ7

New member
חברים, מסילת מנשה יש לה עוד הרבה דרך.. מי שכתב שזה יארך עשור, אני חושב שהוא אופטימי. במיוחד אם לא יהיה שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד.
הסיכוי היחידי שמסילה כזו תקודם הוא רק אם יהה כאמור שדה תעופה נוסף ברמת דוד. אם לא, בעידן שאחרי הקורונה עם גרעון עצום בתקציבי המדינה, אני מסופק אם המסילה הזו בכלל תגיע לשלבי תכנון מתקדמים. הסיכוי היחידי של מסילה כזו הוא בהקמת שדה התעופה, אך אם אכן, יידרש תכנון מחדש כך שהמסילה תאפשר קו מהיר משדה התעופה לתל אביב.
בקיצור, עובדים על כולם וצריכים לחזור לתכנון המקורי של מימוש תחנה באחיטוב.
 
למעלה