מחרתיים צפוי דיון בות"ל על הארכת קו הרכבת בירושלים בתת הקרקע אל תוך העיר.
ממסמכי התכנית עולה שצפויות לקום שתי תחנות חדשות, אחת באזור מרכז העיר בין הדוידקה לרחוב קינג ג'ורג' והשנייה באזור החאן.
מדובר בבשורה לתושבי ירושלים ולמרכז העיר ובתכנית מעולה מבחינות רבות.
עם זאת, יש מספר עניינים שאולי יכולים להיות מתוכננים טוב יותר.
ראשית, מיקום התחנות.
לתחנה במרכז העיר מתוכנננות 5 כניסות: הדוידקה(למעשה שתיים), מגדל עדן, מתחם בנין(בין הנביאים ליפו), צומת האיקסים ועוד אחת די מגניבה בסמוך לבניין ההסתדרות ברחוב שטראוס.
בעיני היה עדיף להציב את התחנה הבחירה למקם את החנה בין קינג ג'ורג' לממילא-כיכר צה"ל על מנת לחזק את האזור המזרחי של מרכז העיר, וכדי להתחבר ליר התחבורה בדויד המלך לצד הקוים הכחול והאדום.
המיקום הנוכחי בתכנון נבחר ככל הנראה בשל זמינות שלו לפיתוח בפתח נקי מבינוי במרכז העיר. אף על פי כן יכול להיות ששווה היה לקדם את הבנייה מזרחה יותר. (שימוש בבית הדואר הישן ככניסה לתחנת רכבת תת קרקעית היה יכול להיות שימוש נהדר לבניין המקסים הזה, שהיה מכבד יותר את ההיסטוריה שלו מהמלון המתוכנן בו)
לתחנה בחאן מתוכננות שלוש כניסות, שתיים במתחם התחנה של היום ואחת בגן הפעמון.
מיקומה של תחנה זו מובן אף הוא; לצידו של הקו הכחול של הרכבת הקלה ולצד הרכבל לעיר העתיקה ולצד בינוי עתידי לתעוסוקה מסחר ומלונאות.
עם זאת אולי הייתה עדיפה תחנה בצומת אורנים שהייתה מחוברת יותר לשכונות ולקו רכבת קלה נוסף(הסגול) שכרגע הרכבת לא מתחברת אליו. מיקום זה היה יוצר גם חיבור עדיף בהרבה לתלפיות שהיא מרכז תעסוקה ומגורים עתידי גדול בסדרי גודל ארציים.
פיצול הכניסות לתחנה במרחב יכול להחיות אזורים שלמים ולהקל על פיזור הנוסעים בכניסה וביציאה לתחנה ולכן הוא נהדר.
גם הצבת מבני היציאה בתוך המרחב האורבני ואפילו בבסיסם של מבנים לשימושים אחרים הוא מאפיין נהדר של התכנית.
עם זאת הכניסות בצומת האיקסים ובמתחם בנין מוצבות באופן לא אופטימלי ביחס למרחב.
הן צריכות להיות אירוע עירוני משמעותי יותר ובלי לפגוע באופי האזור.
(אני הייתי חותך פינת הרחובות יפו-שטראוס ולא מסיג את חזית רחוב יפו)
גם המאמץ להכניס שלוש קומות של חניה תת קרקעית בתחנת החאן תמוה בעיני.
מדובר באחד המקומות הנגישים ביותר בארץ בחבורה ציבורית אין סיבה להשקיע כל כך הרבה ביצירת מקומות חניה.