תחבורה ציבורית לונדון פריז

jango99

New member
מתכוון להיות בקרוב מספר ימים בלונדון ובפריז ולהשתמש בתחבורה ציבורית, אוטובוסים רכבות מטרו וכד'.
השאלה, האם אפשר לקנות כרטיסים אצל הנהגים או בתחנות או שצריך לקנות מראש סוג של "רב קו" ?

ותודה מראש למשיבים.
 

דניאלה1311

Member
מנהל
מצאתי משהו שנככתב לפני חודשיים בעברית, אני די בטוחה שזה יענה על כל השאלות שלך.
 

arseny92

Well-known member
מנהל
מתכוון להיות בקרוב מספר ימים בלונדון ובפריז ולהשתמש בתחבורה ציבורית, אוטובוסים רכבות מטרו וכד'.
השאלה, האם אפשר לקנות כרטיסים אצל הנהגים או בתחנות או שצריך לקנות מראש סוג של "רב קו" ?

ותודה מראש למשיבים.
יש לקנות כרטיס Oyster בלונדון
@Ccyclist יכול לפרט יותר את אופי השימוש בו

עבור פריז, עקרונית מספיק לקנות צבר כרטיסי נייר ticket t+ במכונות מכירת הכרטיסים של המטרו ולהשתמש בהם בכל התחבורה (או כרטיס תקופתי על נייר באותן מכונות) כולל אוטובוס ו-RER בתחום טבעת 1 (העיר פריז), בקופה אפשר גם לרכוש כרטיס Navigo Decouverte רב-שימושי שפועל באותו העיקרון כמו הרב-קו (טעינת חוזים), אבל לביקור של מספר ימים בלבד, הנביגו מיותר
 

Ccyclist

Active member
יש לקנות כרטיס Oyster בלונדון
@Ccyclist יכול לפרט יותר את אופי השימוש בו

עבור פריז, עקרונית מספיק לקנות צבר כרטיסי נייר ticket t+ במכונות מכירת הכרטיסים של המטרו ולהשתמש בהם בכל התחבורה (או כרטיס תקופתי על נייר באותן מכונות) כולל אוטובוס ו-RER בתחום טבעת 1 (העיר פריז), בקופה אפשר גם לרכוש כרטיס Navigo Decouverte רב-שימושי שפועל באותו העיקרון כמו הרב-קו (טעינת חוזים), אבל לביקור של מספר ימים בלבד, הנביגו מיותר

לגבי לונדון: הכל תלוי במספר הימים וזמני הנסיעה המתוכננים. יש להדגיש שבניגוד לרב קו הארצי בישראל בלונדון מערכת התשלום פנימית לעיר (כולל הית'רו) אבל בשדות התעופה החיצוניים לעיר מדובר בהרחבה ספציפית של מערכת התשלום לתחנות אלו. נהגי האוטובוס אינם מתעסקים בכסף, מכונות כרטיסים יש בכל תחנת רכבת ורכבת תחתית ואלו מאד נפוצים. לפני כעשור נוצרה מדיניות של מכירת כרטיס האויסטר בכל שדות התעופה של העיר (במכונות) ובכל תחנות הרכבת הגדולות (אם אתה מגיע ביורוסטאר). מקומות מחוץ ללונדון כמו ווינזור או ברייטון נמצאים על מערכת הרכבות הארצית (National Rail) שבה כירטוס נייר מגנטי אחיד, ועשרות מפעילות פרטיות עם מונופולים על קווים ספציפים.

מערכת האויסטר תקפה ברוב מה שנוסע בתחום העיר - רכבות תחתיות, פרבריות וקלות, וכן באוטובוסים. היא אינה תקפה בספינות הנהר או ברכבל שבמזרח העיר אך יתכן שהיא נותנת הנחה. היא אינה תקפה ברכבות אקספרס לשדות התעופה, ברכבת ה 230 קמ"ש מסט' פנקרס לכפר האולימפי סטראטפורד, או בכל רכבת בינעירונית מרגע שעברה את התחנה האחרונה שלה בתחום העיר

אם יש לך כרטיס אשראי עם צ'יפ ותשלום מגע, אתה מגיע לעיר לתקופה של 5 ימים ומטה - תשתמש בו ואל תסתבך עם קניית אויסטר. המחירים זהים לשימוש בערך צבור (Credit במושג המקומי) של אויסטר. המושג המקומי לשימוש בכרטיס כזה הוא Contactless . התחום כולל גם Apple Pay ואת המקבילות של אנדרויד וסמסונג אבל צריך לוודא שזה עובד ולהשתמש רק באמצעי אחד לכל אורך הביקור. כרטיס האויסטר עולה כ £3 ואם אין לבנק שלך עמלות מטורפות אז יש לך כרטיס שיתן לך לנסוע כנוסע מזדמן. חשוב להשתמש רק בכרטיס אחד לאדם כי בשיטה הלונדונית מפסיקים לגבות כסף על נסיעות מעל לסכום יומי עליון לאזורים שנסעת בהם (£7.40 לנסיעות בלתי מוגבלות אזורים 1-2 למשל). אין כרטיסים יומיים במערכת, יש רק שיטה של גבול תשלום עליון.

אם אתה מגיע לצירוף הספציפי מאד של ימים ב' עד א' שאחריו אז אותה השיטה תגבה ממך מחיר של כרטיס שבועי. די נדיר.

אם אתה מגיע לשבוע שמתחיל בכל יום אחר - קנה אויסטר (במרכז העיר ובשדות התעופה אפשר לקנות אותו ממכונת הכרטיסים, אין צורך בצילומים ורישומים נוסח הרב-קו אם אינך מבקש הנחות). תטעין אותו בחוזה שבועי לאזורים העיקריים שאתה צריך (ללונדון אזורים טבעתיים - 1 עד 6 בטבעות שלמות ממרכז העיר החוצה) ואולי איזה £5 ערך צבור (Credit) אם ברצונך להגיח למקום או שניים מחוץ לאזורים העיקריים או להשתמש באויסטר כדי להגיע לשדות התעופה (תברר מחירים). כרטיס שבועי מוטען על האויסטר עולה כמו 5 תשלומים יומיים אז אתה מקבל יומיים בחינם. אני ממליץ על טעינת Credit כי אם אתה מרחיק קצת ביום אחד חבל לשלם על שבועי לאזורים 1-4 במקום שבועי של 1-2 (שעולה כמו של אזור 1 בלבד) ופאונד או שניים על נסיעה משלימה או שתיים. בשיטה של האויסטר ה Credit נועד להשלים את הכרטיס השבועי, כך אם יש לך כרטיס 1-2 ואתה נוסע לאזור 4 יש מחיר ייעודי לתוספת נסיעה 3,4 וזה ייגבה מה Credit בוולידטור ביציאה מהתחתית. אם אתה מגיע למלון במונית או לקרובים / חברים בהקפצה - קנה את הכרטיס למחרת או תטעין עליו שבועי ליום המחרת אם אין לך כוונה לנסוע ביום ההגעה.

לגבי חודשי - הוא עולה כמו 3.5 שבועיים ומקנה לך כ 10 ימים בחינם בהשוואה ליומי. לא רלבנטי ל"כמה ימים". אם תגיע בעתיד לתקופה שתצדיק זאת - אפשר להתחיל חודשי בכל יום שתרצה, לא רק בראשון לחודש.

לגבי שדות התעופה:

זול יותר להשתמש ברכבות הרגילות ולא ברכבות האקספרס שמחירן כפול. לפני הכניסה לתחנה תוודא עם השומר (איש שעומד ליד השערים ומסייע עם כירטוס ושער למטען חריג, אין לו תפקיד בטחוני כמו בארץ) שאכן אפשר להשתמש ב Contactless או Oyster Credit. יש מספר שדות תעופה מחוץ לעיר שהיו אליהם גם אוטובוסים. אם אתה מגיע מהארץ ללונדון אז תרכש את האויסטר בשדה התעופה או תשתמש באשראי מגע ממנו. אם אתה חוזר מלונדון אז יתכן שיותר משתלם לשקול כרטיס נייר של המערכת הארצית מהעיר לשדה התעופה.

לונדון סיטי העסקי נמצא באזור 3 על מערכת ה DLR (ירוק חלול), הית'רו באזור 6 על קו הפיקדילי (כחול) ועל קו ה TFL Rail (כחול חלול מפדינגטון, תחנה בת 13 רציפים), שלושתם חלק אינטגרלי מהמערכת העירונית.

גאטוויק נמצא על המערכת הארצית, ניתן לשלם עבור הנסיעה אליו וממנו באשראי מגע או Credit, רכבות: Thameslink שיש לה קו סגול שחוצה את מרכז העיר (לוודא ענף נכון, זו מערכת מסובכת ברת השוואה לאיילון בתל אביב) או רכבות של Southern מתחנת Victoria, תחנת רכבת בת 19 רציפים. אין טעם לשלם כפליים על ה Gatwick Express.

לוטון תלוייה באוטובוס שאטל קצרצר לתחנת הרכבת הקרובה. אפשר לנסוע לתחנת Luton Airport Parkway על בסיס כרטיס אשראי מגע או ה Credit של האויסטר. אם אתה קונה כרטיס נייר לשם מתחנת רכבת ארצית (סמל =Z= אדום) תציין שיעדך Luton Airport כדי שהשאטל יכלל בכרטיס בחינם. אם אתה מבקר בשכונות היהודיות של צפון לונדון אז קו הטמזלינק המקומי מגיע לשדה משורת תחנות רכבת ארצית באזור. יש גם אוטובוס של איזיג'ט שיוצא מאזור תחנת הרכבת התחתית של Hendon Central , יתכן שצריך להזמין מראש.

סטאנסטד : אינני זוכר שהיתה לשם רכבת ארצית רגילה. יתכן שלסטאנסטד אקספרס יש מונופול בהגעה רכבתית אליה, ולמעט עצומה לא מצאתי איזכור של תשלום מגע כדי להגיע אליה. מחוץ לתחנת Liverpool Street יש אוטובוסים, כנראה של Terravision שנוסעים לשדה במחיר זול יותר.

קורונה: (נתון לשינויים)

רשימת המדינות והטריטריות שבריטניה מגדירה כירוקות מאד מצומצמת ואיזוטרית. עם שמות כמו איי ג'ורגיה הדרומית או טריסטן דה קונה הרשימה שייכת יותר לעולם לימודי הגאוגרפיה מאשר לעולם התיירות. ישראל נכללת ברשימה הירוקה כרגע אבל פורטוגל הוצאה ממנה. אם ישנה הכרה בתעודת חיסון ישראלית יתנו לך להכנס ללא בדיקות קורונה, אבל יש צורך במילוי טופס Passenger location form כ 24 שעות לפני ההגעה לבריטניה כולל מתן הכתובת שתשהה בה (זה יכול להיות מלון). להבנתי אין בידוד למחוסנים ממדינות ירוקות.

בריטניה מגדירה את צרפת כמדינה צהובה. מותר לנסוע לבריטניה מצרפת לנסיעות הכרחיות, אבל הכללים כיום דורשים רכישה ברשת של שתי ערכות בדיקה בייתית שישלחו לכתובת בה תשהה בבריטניה בימים 2 ו 8 אחרי הגעתך, ודרישת בידוד של 10 יום. בלי תדפיס המוכיח שהזמנת את הבדיקות לא יכניסו אותך. צריך למלא גם את טופס המידע על מיקומך. יש איזו תוכנית פיילוט לשיחרור מוקדם על סמך בדיקה ביום החמישי.

אינני יודע איך צרפת מגדירה את בריטניה כרגע אבל אנג'לה מרקל (מדענית בהשכלתה) דוחפת להגדרת בריטניה כמדינה אדומה בכל האיחוד האירופאי ולדרוש בידוד של שבועיים למגיעים ממנה בגלל שכיחות וירוס הדלתא.

אם אתה מתכוון להגיע בעוד כמה חודשים יתכן שהמצב ישתפר עקב מבצעי החיסונים.

כניסה לבריטניה ממדינות אדומות מחייבת שהייה של שבועיים במלונית על חשבון המבקר, סכום מופרז של כאלפיים פאונד. אם בריטניה תעלה את הדירוג של צרפת לאדום מכל סיבה שהיא עדיף לבקר רק באחת המדינות כל פעם בשני ביקורים נפרדים ולא בשתיהן בביקור אחד.
 
נערך לאחרונה ב:
למעלה