PR פעלה בשבת כביום חול והיה לו"ז יום א' של 66%
תחבורה ציבורית בשבת
בעקבות הפידבקים החיוביים בשרשור
ציר הזמן
אני מפרסם פה גם את הפוסט החדש על
תחבורה ציבורית בשבת
תהנו
וגם ךמי שפספס פוסט ותיק קצת יותר על
תחנת האומה
PR פעלה בשבת כביום חול והיה לו"ז יום א' של 66%
שתי הערות לתיקון עיוות הסטטוס קוו במאמר:
 
רכבות פלשתינה א"י פעלו בלו"ז יום חול בין הימים ב'-ש' עם לו"ז יום א' שכלל כשני שליש ממספר הנסיעות היומיות הרגיל. לו"ז היסטורי כזה פורסם בפורום בעבר. המשמעות היא שכאשר הוסכם הסטטוס קוו המצב בשטח כלל תחבורה בינעירונית כלל ארצית מירושלים לתל אביב ותל אביב לחיפה וכן מלוד לעזה (כיום הקו לאשדוד ואשקלון). גם אם נקבל את השינוי הקל של העברת לו"ז א' לערב שישי ויום שבת יש שינוי ממשי בכמות התנועה ביום המנוחה לאפס במהלך השבת עצמה. זהו אינו סטטוס קוו אלא שינוי מהותי לעומת המצב שהיה ב1947.
 
האם באמת היתה תחבורה ציבורית באום רש-רש ב1947? לפי כל סיפורי דגל הדיו היה שם אולי חצי כפר ותחנת משטרה. העיר אילת הוקמה בשנות החמישים ואם הוחלט להפעיל בה תחבורה ציבורית בשבת זה וודאי נעשה בשנות המדינה והרבה אחרי הסכם הסטטוס קוו.
 
ובאשר לתדירויות לו"ז יום א' בחו"ל:
 
אני מכיר שלושה מצבים עיקריים: תדירות מלאה כאשר עדיין נדרש לציין לו"ז נפרד, תדירות של שני שליש או שלושת רבעי שבה הנוסע לא שם שהתדירות מופחתת, ותדירות של חצי שבה חוסר התדירות מתחיל להפריע לנוסע.
 
ישנם מצבים של השבתת שלוחות לאזורי עסקים כאשר ליבת המערכת ממשיכה לפעול על לו"ז יום א' וישנם קווים משניים מסובסדים שלא יפעלו ביום א' אך ליבת המערכת ממשיכה לפעול.
 
שירשרתי בפורום זה שירשורי מסע רבים מנסיעות שיצאו ביום א' באירופה. לפעמים מתיכנון מכוון ולפעמים עקב נסיבות. בכל פעם שהנסיבות הכתיבו נסיעה ביום א' עמדה לרשותי תחבורה ציבורית הן בבריטניה, איטליה, ספרד, שוויץ (שירשורים) והן בגיברלטר, גרמניה, הולנד, וצרפת (נסיעות שעשיתי לפני שגיליתי את הפורום). הפעמים היחידות שהיתה תדירות שעתית בלו"ז יום א' היו ברכבת המהירה לקורדובה (ירידה מתדירות חצי שעתית בימי חול) ובצפון איטליה שם רשת הרכבות האזורית פעלה בתדירות שעתית גם בימי חול. תגירות האוטובוסים היתה תמיד גבוהה - בין פעם בחצי שעה לפעם בעשר דקות.