תחבורה ציבורית בישראל - עמדה
תחבורה ציבורית בישראל - עמדה
אני מניח שיש שותפים לדעתי, שההפרטה היא נגד הציבור. הפרטת התחבורה הציבורית בישראל לא משרתת דבר מלבד מספר פקידים באוצר ואינטרסנטים קפיטליסטים שענינם ברווח. תחבורה ציבורית אינה דבר רווחי!!! הרווח הוא מהערך המוסף של השימוש בה- יעילות זמינות וקיצור משך הנסיעה - יעילות בעבודה, פחות פקקי תנועה, פחות תאונות דרכים. יש מקום לרפורמה כוללת בתחבורה הציבורית. אריה כספי ז"ל בעל טור כלכלי ועורך מוסף הכלכלה בהארץ הראה לארוך שנים כיצד הוזלה משמעותית של תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית (תח"צ) תתרום לשיפור המאזן הכלכלי של ישראל. דווקא היום כאשר ישראל נמצאת במיתון עמוק יש לעשות ככל שניתן על מנת ליצור מנוף כלכלי שיוציא אותה מהפלונטר. דרושה השקעה בתשתית - ומה זה תשתית אם לא תח"צ? מספר עקרונות לרפורמה כוללת: 1. הלאמת מפעילי התח"צ- לבעלי הזיכיון מתן פציון, לבעלי המניות בקואופרטיבים - רכישת המנייה במחיר מלא. 2. הקמת חברה ממשלתית אחת בעלת כל הקווים. 3. בכל כביש בעל שני מסלולי נסיעה או יותר הקצאת נתיב לתחבורה ציבורית בלבד בין השעות 0700-1900. קנס של 1000 ש"ח לרכב פרטי הנוסע בנתיב של בזמן הראוי. 4. איחוד קווים עם הרכבת- ביטול קווים מתחרים בעלי שירות זהה (חיפה-תל אביב). 5. שירות משלים לרכבת- לכל תחנת רכבת רכבת יהיה בצמוד מסוף אוטובסים בעל פריסה מתאימה למקום- תזמון הגעה ויציאת אטובוסים עם הרכבת. 6. הורדת דמי הנסיעה בתח"צ למחירים סמליים- 1 ש"ח לנסיעה עירונית. 2 ש"ח לנסיעה בין עירונית (מרחק של 50 ק"מ ומעלה). דמי הנסיעה לאילת יוזלו ב 50%. מהיכן יבוא הכסף? מכם! המסים העקיפים (מע"מ ומס הכנסה) יממנו את את הסובסידיה בתחבורה הציבורית- חסל סדר משחקי המסכנות של המפעילים השונים (כן, גם לאגד ולדן לא חסר). מפעיל התחבורה יהיה ממשלתי וללא כוונת רווח ולכן יוכל להשקיע את כל מרצו בטובתכם!!! זמני הנסיעה שיתקצרו, החיסכון הקורבנות בתאונות הדרכים, והזמן הפנוי הרב שיוותר, יאפשר לקיים תרבות פנאי רבה יותר. העבודה תהיה יעילה יותר - תהיו פחות עצבניים בדרך לעבודה וממנה. תושבים הגרים במקומות מרוחקים יוכלו גם הם להגיע לעבודתם מבלי לקחת הלוואה בכל פעם שהם רוצים למסוע למרכז. הרפורמה הזו אפשרית- והיא לטבתינו. עומר שמחה [email protected]
תחבורה ציבורית בישראל - עמדה
אני מניח שיש שותפים לדעתי, שההפרטה היא נגד הציבור. הפרטת התחבורה הציבורית בישראל לא משרתת דבר מלבד מספר פקידים באוצר ואינטרסנטים קפיטליסטים שענינם ברווח. תחבורה ציבורית אינה דבר רווחי!!! הרווח הוא מהערך המוסף של השימוש בה- יעילות זמינות וקיצור משך הנסיעה - יעילות בעבודה, פחות פקקי תנועה, פחות תאונות דרכים. יש מקום לרפורמה כוללת בתחבורה הציבורית. אריה כספי ז"ל בעל טור כלכלי ועורך מוסף הכלכלה בהארץ הראה לארוך שנים כיצד הוזלה משמעותית של תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית (תח"צ) תתרום לשיפור המאזן הכלכלי של ישראל. דווקא היום כאשר ישראל נמצאת במיתון עמוק יש לעשות ככל שניתן על מנת ליצור מנוף כלכלי שיוציא אותה מהפלונטר. דרושה השקעה בתשתית - ומה זה תשתית אם לא תח"צ? מספר עקרונות לרפורמה כוללת: 1. הלאמת מפעילי התח"צ- לבעלי הזיכיון מתן פציון, לבעלי המניות בקואופרטיבים - רכישת המנייה במחיר מלא. 2. הקמת חברה ממשלתית אחת בעלת כל הקווים. 3. בכל כביש בעל שני מסלולי נסיעה או יותר הקצאת נתיב לתחבורה ציבורית בלבד בין השעות 0700-1900. קנס של 1000 ש"ח לרכב פרטי הנוסע בנתיב של בזמן הראוי. 4. איחוד קווים עם הרכבת- ביטול קווים מתחרים בעלי שירות זהה (חיפה-תל אביב). 5. שירות משלים לרכבת- לכל תחנת רכבת רכבת יהיה בצמוד מסוף אוטובסים בעל פריסה מתאימה למקום- תזמון הגעה ויציאת אטובוסים עם הרכבת. 6. הורדת דמי הנסיעה בתח"צ למחירים סמליים- 1 ש"ח לנסיעה עירונית. 2 ש"ח לנסיעה בין עירונית (מרחק של 50 ק"מ ומעלה). דמי הנסיעה לאילת יוזלו ב 50%. מהיכן יבוא הכסף? מכם! המסים העקיפים (מע"מ ומס הכנסה) יממנו את את הסובסידיה בתחבורה הציבורית- חסל סדר משחקי המסכנות של המפעילים השונים (כן, גם לאגד ולדן לא חסר). מפעיל התחבורה יהיה ממשלתי וללא כוונת רווח ולכן יוכל להשקיע את כל מרצו בטובתכם!!! זמני הנסיעה שיתקצרו, החיסכון הקורבנות בתאונות הדרכים, והזמן הפנוי הרב שיוותר, יאפשר לקיים תרבות פנאי רבה יותר. העבודה תהיה יעילה יותר - תהיו פחות עצבניים בדרך לעבודה וממנה. תושבים הגרים במקומות מרוחקים יוכלו גם הם להגיע לעבודתם מבלי לקחת הלוואה בכל פעם שהם רוצים למסוע למרכז. הרפורמה הזו אפשרית- והיא לטבתינו. עומר שמחה [email protected]