רשת הרכבת הקלה של הירושימה
היסטוריה ---------- הרשת החלה לפעול ב-1910. כפי שהיה נהוג במקומות רבים בעולם, היא שימשה הן להובלת נוסעים והן להובלת משאות. במוזיאון לזכר קורבנות הפצצה האטומית ישנה תמונה יחודית, שבה נראות שלוש מסילות רק"ל חוצות איזור חרב לחלוטין. וההסבר הוא שלצורך עבודות השיקום נסללה מסילה שלישית זמנית ששימשה לתיגבור חשמליות המשא בקו. בשנות ה-80 הצטרפו רוב רובן של ערי יפן למגמה העולמית של חיסול הרכבות הקלות. הירושימה היא כנראה היחידה ששמרה על הרק"ל. הסיבה לכך: העיר יושבת על דלתא, ולכן חפירת רכבת תחתית אפשרית רק בעומקים גדולים ותוך שימוש באיטום מיוחד כנגד חדירת מים - מה שדורש הוצאות גבוהות מאוד. (אם כי הדבר אפשרי בהחלט - ע"ע סנקט-פטרבורג, רוסיה). העיר אף הרוויחה מהחיסולים ו"קלטה" מערים שונות טראמים שהוצאו משימוש. היות שאורך החיים של טראם ארוך מזה של אוטובוס, חלקם נמצאים עדיין בשירות פעיל. הרשת ממשיכה להתפתח וכיום פעילות בה רכבות קלות מפרקיות מודרניות לצד הטראמים הישנים. מינוח ------ מספר מילים על המונחים. השם של כלי התח"ץ המדובר בתירגום לאנגלית הוא streetcar (כך מופיע בפירסומים הרישמיים באנגלית). מאדך, קיים גם השם המסורתי tram, והשם ה"מודרני" יותר רק"ל (LRT). בעבר כבר ניטשו בפורום זה ויכוחים לגבי ההבדלים בין המונחים הנ"ל. על כל פנים, אני מתייחס לכל שלושת המונחים כהיינו-הך. זאת בעיקר משום שהגבולות בינם הם מעורפלים ממילא. וגם אם נניח שההבדל הוא בתשתית - טראם נוסע ברחובות וללא עדיפות ברמזורים, ואילו רק"ל תמיד במסלול נפרד ועם עדיפות ברמזורים - הרי שמיד באה הרשת של הירושימה וטופחת על פנינו. על כך בסעיף התשתיות. תשתיות --------- בעיר קיימים 3 סוגים של תשתיות עבור הרק"ל, כאשר קו שירות יכול לשלב את שלושתם גם יחד: 1) מסילת טראם קלאסית שהיא גם נתיב למכוניות. קיים בהיקף נמוך ברחובות לא סואנים וצרים. 2) מסילה שהיא מת"צ. מונחת על תשתית בטון מודרנית. 3) מסילת רק"ל של ממש - קטע פרברי ארוך בין העיר למסוף מיאג'ימה (הרחבה על מיאג'ימה-בהמשך). בקטע זה המסילות מונחות בצורה המסורתית - על אדנים וחצץ. הרק"ל נעה במסלול נפרד, כאשר בכל מפגש עם כביש ישנו מחסום רכבת קלאסי. כמו כן הרציפים בתחנות מוגבהים והתשלום מתבצע בסבסבות ולא בתוך הטראם. מטבע הדברים המהירות בקטע זה גבוהה יחסית לשני סוגי המסילות האחרים. ציוד נייד --------- בכל הציוד הנייד קיימים תאי ניהוג בשני הקצוות, ודלתות משני הצדדים - מה שמאפשר להחליף כיוון נסיעה בלי צורך לסלול מעגל תנועה. בקווים הפחות עמוסים פועלים הטראמים הישנים שהם בני קרון אחד ומטבע הדברים פחות מרווחים. בקווים העמוסים פועלים הטראמים המפרקיים החדשים. תמונות של ארבעת הדורות של הדגמים תבואנה מיד.