תושבי האי גרינלנד רוצים יותר עצמאות...,

אלון 58

New member
תושבי האי גרינלנד רוצים יותר עצמאות...,

האי הארקטי הצפוני גרינלנד,ששיוכו המדיני כיום הוא לדנמרק,מוגדר כאי הגדול בעולם,שטחו הוא 2,175,600 קמ"ר,ומספר תושביו הקבועים נושק ל-58,000 בסה"כּ,רובם אסקימואים ומיעוטם דנים. האי מוגדר כמחוז של דנמרק,כשלתושביו יש אוטונומיה בעניני-פנים,ומשאל-עם שנערך באי לאחרונה מוביל כנראה ליותר עצמאות,פרטים כאן.
 

SupermanZW

Well-known member
כל עוד גרינלנד תלויה כלכלית בדנמרק זו לא תהיה

עצמאות אמיתית. הגרינלנדים מוכרים לעצמם אשליות.
 

chaimsasson

New member
לא מדוייק

גרינלנד עצמאית זה לא אומר שדנמרק תתנתק ממנה כלכלית. תמיד לדנמרק תהיה השפעה מדינית וכלכלית על מדינת החסות שלה. לדנמרק לעולם לא יהיה משתלם להתנתק ממנה כי יש לה עניין בה ודנמרק תמשיך להיתקבל בברכה כל עוד תועיל לה מבחינה כלכלית.
 

אלון 58

New member
על פניו זה נראה כך...,

אבל מדובר עדיין בעוד תוספת תחומים של עצמאות חלקית,כשעניני הבטחון והחוץ עדיין ישארו בשליטת דנמרק.
 

chaimsasson

New member
עצמאות על הנייר

ודנמרק תמשיך לנהל את העניינים. יש לה עניין באוצרות הטבע של של גרינלנד לכן תמשיך לתת לה מענקים כלכלים.
 

TaL53

New member
ואם הגרינלנדים לא ירצו

לתת לדנמרק להמשיך לנהל את העיניינים? עובדה שגרינלנד לא נכנסה לאיחוד למרות שדנמרק כן באיחוד.
 

TaL53

New member
מה הקשר?

ואיסלנד תלויה בבריטניה מבחינה כלכלית. זה אומר שהאיסלנדים הם נתיני המלכה? דנמרק מסבסדת את גרינלנד תמורת הזיכויון להרוויח מאוצרותיה. אבל גרינלנד יכולה גם לדרוש שכול הכסף מהסחר שלה יועבר אליה. תזכור גם שגרינלנד לא נכנסה לאיחוד כדי למנוע תחרות עם ספינות דיג אירופאיות. זאת ועוד, עם התחממות האזור וחשיפת אדמות בגרינלנד יתגלו עוד ועוד משאבי טבע וגרינלנד לא תצטרך את העזרה של דנמרק. אבל זה לא אומר שלא יהיו קשרי סחר בין שתי המדינות.
 

chaimsasson

New member
תשובה

גרינלנד בכל מקרה לא תוכל להתנתק היא לא יכולה לחפש משאבי טבע בלי תמיכה של הדנים. וגם אם תימצא יותר היא עדיין תהיה תלוייה במענקים ממשלת דנמרק. גרינלנד תלוייה רבות בייבוא. על פי סוכנות הCIA ברינלד חיים כיום 57,100. הם לא יכולים לייצר בעצמם ובעוד 20 שנה לא יהיה להם כוח עבודה צעיר בכדי להמשיך לפתח את המדינה. אני מאמין שגם במידה וזו תבקש עצמאות מדינית עצמאות כלכלית רחוקה מן המציאות והדנים ימשיכו להתקבל בברכה. להבדיל מאיסלנד גרינלנד תלוייה במענקים שמחזיקים אותה.
 

TaL53

New member
למה היא צריכה להיות תלויה בדנים?

מי שקיבל זיכיון לחפש אוצרות טבע זאת חברה נורבגית. ואם גרנלנד תחליט שהם מבטלים את ההסכם עם דנמרק שמקבלת את רוב הרווח מהסחר באי אז הם יקבלו לא מעט כסף. לא חסר מדינות קטנות שתלויות במדינות אחרות ולמרות זאת נשארות עצמאיות- ליכטנשטיין,לוקסמבורג. אז גם אם גרינלנד תצביע בעד העצמאות היא תמשיך להנות מתמיכה דנית (בגלל רגשות העבר) ואולי גם תצטרף לאיחוד (בתנאים שלה).
 

chaimsasson

New member
כתבתי לך את המצב הייחודי של גרינלנד

אוכלוסייתה קטנה מדי. ואין לה ברירה להמשיך לשתף פעולה עם האח הדני.
 

TaL53

New member
ומה עם לוכסנבורג?

ליכטנשיין,מונקו, ושאר המדינות המזעריות? הן לא עצמאיות? (ויחד עם זאת משתפות פעולה עם מדינות אחרות). אין שום מניעה לגרינלנד להיות עצמאית ולהמשיך לשת"פ עם אירופה או עם דנמרק.
 

chaimsasson

New member
תשובה

ליכטנשטיין לא מקבלת מענקים משום מדינה והיא עצמאית לחלוטין. מונקו היא מדינה שמפוצצת באליטה מאירופה אני לא בטוח אבל אני חושב שאין לה צורך במענקים ממשלת צרפת.
 

TaL53

New member
על מה מבוססת כלכלת

ליכטנשיין? ועל מה מבוססת כלכלת לוכסנבורג? נפט? זהב? גם מדינות גדולות בעלות מיליוני תושבים לפעמים תלויות במדינות אחרות- בעולם השלישי זה מקרה נפוץ, וזה לא מוריד מעצמאותן של אותן המדינות. תלות כלכלית זה לא מה שמגדיר עצמאות אבל לצורך העניין צריך באמת לראות האם גרינלנד תרצה עצמאות, לא תמיד זה משתלם (לא רק כלכלית). לדעתי לגרינלנד אין יותר מדי סיבות לדרוש עצמאות, הם מקבלים כול מה שהם רוצים מדנמרק. אבל שוב פעם, אם הם יקבלו בסוף עצמאות זה לא יאיב על יחסיהם עם אירופה או עם דנמרק.
 

TaL53

New member
הנה דוגמא למה קורה במדינות קטנות

>למרות שטחה המצומצם ודלות אוצרות הטבע שבה, כלכלת ליכטנשטיין פורחת ותושביה נהנים מרמת חיים מהגבוהות בעולם. שיעור האבטלה בה הוא הנמוך ביותר מבין הכלכלות האירופיות, ועמד בסוף 2004 על כ-2.2%. נסיך ליכטנשטיין נחשב אחד מראשי המדינה העשירים בעולם, והונו האישי נאמד בכ-2 מיליארד דולר. ליכטנשטיין אינה חברה באיחוד האירופי אלא באיגוד הסחר החופשי האירופי (EFTA), מסגרת מקבילה לאיחוד שהוקמה בשנת 1960. רוב מדינות האיגוד, וליכטנשטיין ביניהן, מסדירות את קשרי הסחר שלהן עם האיחוד האירופי במסגרת הקרויה "האזור הכלכלי האירופי" (EEA), המבטיחה למדינות החברות בה חופש של תנועה לאנשים, סחורות, שירותים והון, אך אינה מטילה על מדינות שאינן חברות באיחוד האירופי את החובות המוטלות על חברות האיחוד. ליכטנשטיין קשורה הסכם ברית מכס עם שווייץ, והמטבע המשמש בה הוא הפרנק השווייצרי. מגזר השירותים הפיננסיים הוא הדומיננטי ביותר בכלכלתה. חוקים גמישים לרישום חברות ומס חברות מהנמוכים בעולם הפך את ליכטנשטיין למקלט מס מועדף - למעלה מ-70,000 חברות זרות (יותר מכפליים מאוכלוסיית המדינה) נרשמו בה נומינלית כמטה פעולתן ואחראיות לכ-30% מהכנסות המדינה. >למרות שלוקסמבורג היא מדינה קטנה ומועטת משאבים, היא נמנית עם העשירות שבמדינות העולם: התוצר הלאומי לנפש של לוקסמבורג הוא הגבוה בעולם, ושיעור האבטלה בה הוא הנמוך באיחוד האירופי. עד שנות ה-70 התבססה הכלכלה על תעשיית פלדה, אך עם הירידה בביקוש והתחרות הקשה מצד מדינות המזרח הרחוק הורחב הבסיס הכלכלי והיום משגשגות גם תעשיות הכימיקלים, הפלסטיק וההיי-טק. גם התיירות חשובה, אך בעיקר חשובים השירותים הפיננסיים, במיוחד הבנקאות (בלוקסמבורג יש יותר מ-1,000 קרנות השקעה ו-200 בנקים). הכלכלה נהנית מחברותה של המדינה באיחוד האירופי ובאיחוד בנלוקס, כמו כן לוקסמבורג היא אחת משלושת המרכזים של האיחוד האירופי, ובה נמצאים בנק ההשקעות האירופי ומזכירות הפרלמנט האירופי
 

chaimsasson

New member
תשובה

ליכטנשטיין מבוססת בעיקר על שירותי בנקאות ומתן שירות למדינות המקיפות אותה. גרינלנד עם בסה"כ 51,000 תושבים ואין לה מספיק כוח עבודה צעיר להיות ליכטנשטיין. גרינלנד מתפרנסת בעיקר מדייג. ואין לה אפשרות להיות מעצמת הייטק בנקאות ומתן שירותים וכד' נכון שארה"ב לוקחת אחריות על חובות של מדינות אחרות כדי לעזור להם והיו תקופות בהן לקחה חובות על החוב הלאומי של מדינת ישראל שתמיד הצליחה לעמוד בקריטריונים ולקבל אשראי גבוהה וזה יאמר לזכותה. אבל בניגוד לגרינלנד ישראל היא מעצמת טכנולוגיה ואילו לגרינלנד אין מספיק ענפים להתפרנס ממנה לכן חלק גדול מן התמ"ג בגרינלנד מבוסס על מענקים של ממשלת דנמרק.
 

TaL53

New member
גם איסלנד התחילה בתור

מדינת דייגים, והיא עדיין מדינת דייגים. חוץ מזה שתלות כלכלית לא פוגעת בעצמאות, כמו שכבר הזכרתי- מדינות עולם שלישי תלויות כמעט לחלוטין במערב ועדיין לא נהפכו למושבות של אירופה (למרות שיש תיאוריות ניאו-מרקסיסטיות שמאמינות כך).
 

chaimsasson

New member
להמ אני צריך לחזור על עצמי כמו תקליט

לאיסלנד יש מספיק אוכלוסייה לפתח את כלכלתה. אמנם אוכלוסייתה מונה סה"כ 300,00 אבל זה פי 6 מאוכלוסיית גרינלנד אוכלוסיית גרינלנד תצטרך להכפיל את עצמה פי 6 וזה לא הולך לקרות ב-20 השנה הקרובות להפך הריבוי הטיבעי שם אפסי לכן המצב יהיה גרוע יותר. גרינלנד לא תוכל לקבל אליה הגירה מאירופה כי מזג האוויר שם קשה וכידוע זה לא מרכז תרבותי שיכול לקלוט אליו הגירה איכותית. מדינות עולם שלישי היו וימשיכו להיות תלויות במדינות עולם ראשון זה נכון אבל זה לא סותר את דבריי.
 

chaimsasson

New member
בלי המענקים מדנמרק אין כלכלת גרינלנד

אחוז גבוה מהתל"ג בגרילנד הוא ממענקים של ממשלת דנמרק.
 

TaL53

New member
שוב פעם

גרנלנד יכולה להיות עצמאית ועדיין להמשיך לקבל מענקים או סובסידיות מהיבשת. כמו שאיסלנד בזמנו קיבלה כסף מארה"ב על חכירת בסיסים.
 
למעלה