הרעיון בקו הוא יצירת פרוזדור ברוחב עשרות ק"מ.
תוואי אלטרנטיבי לרכבת העמק.
הסתכלתי על התוואי של רכבת העמק וראיתי שבתכנון הסופי הולכות להיות שמונה תחנות, מה שיהפוך את משך הנסיעה
מבית שאן לחיפה לחמישים דקות.
אני לא נגד רכבת העמק, אבל 8 תחנות על מסילה של שישים ק"מ,אני חושב שקצת התבלבלו בין רכבת קלה לכבדה.
מתגאים שהרכבת תיסע במהירות של 160 קמ"ש, אבל עם העצירות, המהירות הממוצעת היא קצת מעל 60 קמ"ש,
במצב הזה עדיף שישימו כמה רכבות קלות על המסילה ושחלקן יהיו ישירות וחלקן מאספות.
הפתרון שלי הוא לעשות את קו הרכבת שיהיה קו בית שאן-עפולה-יקנעם-חיפה, ולעשות עוד קו של רכבת קלה שתעבור בתוך מגדל-בעמק רמת ישי וקריית טבעון ותוכל להמשיך על המסילה של הרכבת הכבדה גם ליגור ולנשר ועד חיפה.
במפה שצירפתי הקו של רכבת העמק הוא בסגול, של הרכבת הקלה באדום ומה שבצהוב זה עוד מקומות שלפי דעתי כדאי לעשות רכבת קלה, כן גם בתוך עפולה, ככה היא תוכל להמשיך על המסילה הכבדה לקיבוצים ולמושבים בין עפולה לבית שאן ואפשר יהיה להוציא את התחנה המרכזית מתוך עפולה.
בכללי הרכבת הקלה גם יכולה להתחבר לרכבת הקלה בין נצרת לחיפה אבל אני לא יודע את הנתיב שלה אז לא סימנתי.
כל הנתיב של הרכבת הקלה עובר בכבישים דו מסלוליים בלי פגיעה בסביבה, ולגבי המחיר אני לא יודע.
לפי דעתי גם ניתן למצוא איזשהו זכיין שיהיה מוכן לבנות ולהפעיל את הרכבת הקלה ככה שיכול שזה לא יעלה בכלל.
הרעיון בקו הוא יצירת פרוזדור ברוחב עשרות ק"מ.
הפואנטה של מסילת העמק היא לתת מספר נקודות איסוף מרכזיות שאליהן אפשר לנתב תחבורה מקומית (אוטובוסים, חנייה, ואולי גם שבילי אופניים) ומשם אמצעי תחבורה גדול ומרוכז יוכל להביא נוסעים לחיפה, ובעתיד - גם לתל-אביב דרך עפולה ומסילת עירון (מסילה מתוכננת לוואדי ערה). הקו האדום שלך הוא שלוחה מקבילה בין שדות וקיבוצים, ולמעט מגדל העמק ונצרת אינני רואה בסביבה מקומות שיצדיקו השקעה ממשלתית בכלי תחבורה מסילתי.
לטעמי שלוחת רכבת מעפולה לנצרת, והמשך התוואי לטבריה דרך תחנה בהר תבור היא השקעה טובה יותר בכלכלה ובתיירות העצמאית, כי קו כזה יחבר את אתרי התיירות הנוצרית לרשת המסילות הישראלית, מה שיאפשר לתייר שמתעניין באתרים האלו להגיע אליהם עצמאית ולא בקבוצה - שהיא סוג של תיירות שכיום נחשב למיושנת ומתאימה לזקנים.
לגבי הרצת רכבות קלות על התוואי: אני מודע שיש מקומות בעולם בהם יש קטעים משותפים, אבל האפקט יהיה שהרכבת המהירה ב160 קמ"ש תצטרך להשתרך מאחורי הרקל"ת האיטית שמהירותה היא כחצי מכך, וכתוצאה זמן הנסיעה ברכבת המהירה יתארך. אמנם נכון שבהאטה לתחנות לא יהיה לזה השפעה רבה, אבל בהאצה מהן, ובקטעים שבין הישובים יהיו לקטעים המשולבים השפעות שליליות על איכות השירות של קו הרכבת. חוץ מזה מדובר כרגע על קו בודד עם אופציה להכפלה בעתיד, כך שלהריץ מספר רכבות על אותו הקטע אומר עוד ועוד המתנות ומפגשים. (ההימור שלי הוא שתחנות כמו כפר יהושע יבנו כמפגשים או תחנות תיפעוליות, ואם יהיה גידול באוכלוסייה באזור או תוכניות לבנייה חדשה - רק אז יטרחו לבנות מבני תחנות ורציפים לנוסעים).
יתכן שקטע הכביש שבין יוקנעם לחיפה יהפוך לפקוק יותר ויותר עם השנים ולכן מדובר יותר בהשקעה לעתיד (ובחיבור משא אסטרטגי לירדן, שיוכל - עם חיבורה מחדש של המסילה החיג'אזית מעקבה להמשכה לצומת דרעא ואירביד' - להיות אלטרנטיבה לתעלת סואץ אם ישראל לא תשכיל לפתוח את הרכבת לאילת שמסלולה יהיה קצר יותר)