תהייה, בנוגע לדרגות וענישה סמלית

has been

New member
תהייה, בנוגע לדרגות וענישה סמלית

הנושא הזה כבר נדון די הרבה פעמים בפורומים וגם בתקשורת, ולכן הייתי רוצה להעלות את התהיה באופן "כללי" יותר. אני גם מתנצלת אם זה נשמע מבולבל או חזרתי, אבל זה באמת מטריד אותי: נראה לי שהעיסוק בשאלת הורדת הדרגות למרדכי (ששוב עולה לנוכח הכוונה לערער על ההחלטה שלא לעשות זאת) קצת חורג מפרופורציה. אחרי הכל, למרות שהדרגות הן אלו שהקנו לו את המעמד ועל כן את הכוח והיכולת לתקוף מינית, הרי שזה לא שונה מבוס ששולח ידיים ומשחקן בכיר שמכניס למיטה נערות עם אמביציה, או מסתם איש עשיר שחושב שמותר לו הכל. האם אפשר לקחת לעשיר את כספו, לשחקן - את הישגיו המקצועיים או לבוס את העסק שלו? בוודאי שלא. כל אחד מהם יזכה בוודאי למאסר או כל עונש אחר שמערכת החוק מסוגלת לו (עבודות שירות, כאלו, אבל לא על זה אני רוצה לדבר). ההבדל בין מרדכי לכל היתר הוא שמרדכי הוא איש צבא ועל כן מייצג ממסד ממלכתי. מאחר שעל העבירה רובץ קלון, הרי שזו החלטה של אותו ממסד האם האדם הזה יכול להמשיך לייצג אותו עם הגיבנת הזאת. עכשיו לתהיה: מאחר שמרדכי לא קיבל שום "עונש" על מעשיו - לא עונש משקם וגם לא עונש מאסר, למרות שהורשע, נוצר הרושם ש"הורדת הדרגה" היא עונש. לדעתי מדובר בדיון ציבורי אמנם, אך כזה שהמשמעות שלו היא פנים צהלית, כלומר עד כמה צהל מוכן לסבול אותו בין שורותיו. אין לזה דבר וחצי דבר עם ענישה כפי שהחוק מגדיר אותה, ולכן - עם האינטרסים שלי כאזרחית ב"מדינת החוק" הזאת. האם לא נראה לכן, אם כן, שהדיון ההורדת הדרגה, במיוחד לאור העובדה שהחוק בחר שלא להעניש אותו כרצוי (או כמקובל בנוגע לאנשים קצת פחות מפורסמים) קצת חרג מפרופורציה? כמובן שזו דעתי האישית והכל, ואין כאן שום כוונה לפגוע במאבק של אף אחת, וברור שלו אני הנפגעת במקרה זה - סביר שמאד הייתי רוצה לפחות את ההורדה. אם לאמר את האמת, צהל אינו מוסד שאני מעריכה במיוחד, ועל כן זה לא ממש משנה לי אם מרדכי יורד בדרגותיו או לא. הדיון הזה פשוט לא מעניין אותי. אני מוכנה לספוג אותו כקצין בצהל, אבל כזה שיושב בכלא, או שמשלם לנפגעותיו פיצויים כל החיים או כל דבר אחר - עם עדיפות לשיקום. מה לנו ולענישה סמלית? מה זה נותן תכלס כשמערכת המשפט הציבורית מסרבת להתייחס למעשיו ברצינות המתבקשת? כמעט שאפשר היה לראות בזה סוג של נקמה, משום שהערך היחיד של ההורדה בדרגה היא השפלתו של מרדכי בתחומים שבהם הגיע להישגים מקצועיים כאלו ואחרים. כלומר אם הממסד המשפטי לא חושב שהבנאדם פשע (ולא מביע את זה בעונש על פי דין) - לפחות שיילקחו ממנו דרגותיו. פשוט נראה לי שהשפלתו במקצועו אינה חלק מענישה במדינה מתוקנת. לכן נראה לי שזה דיון שאמנם צריך לבוא לידיעת הציבור, אבל כזה שמשמעותו היא צהלית פנימית בלבד, ובכל מקרה לא שונה מהטענה (המגוחכת) ש"אשתו עזבה אותו וחייו קרסו ולכן הוענש כבר מספיק".
 

ליאללל

New member
זה יהיה עונש בהחלט ראוי

לא ראוי כמו עונש מאסר על מי שביצע עברת כמוהו.. אני חושבת שגם מי שנפגעה ממנו תרגיש טוב יותר עם עונש כלשהוא מאשר שום עונש בכלל. הוא השתמש בדרגותיו לבצע אותם ולכן בהחלט הוגן שדרגותיו ילקחו ממנו. להגיד שאת מוכנה לסבול אותו כקצין צהל זה עוול לנפגעות, וגושפנקא לקצינים כמוהו עם ראש מעוות שיכולים לנצל ולפגוע באמצעות הסמכות והמרות שניתנה תחת הדרגות האלה. לגבי הדוגמאות שנתת... כן, אדם עשיר ילקח ממנו הכסף, כמו המקרה המפורסם האחרון על אנס שזכה בלוטו ונתבע. שחקן כמו גולדבלט בהחלט לא יזכה להיות שחקן כמו שהיה ומנהל עסק בהחלט העסק שלו יכול לקרוס והיו כמה מקרים כאלה. מה שאני מנסה להגיד, שכל מי שמשתמש בגוף או מקצוע כזה או אחר מן הראוי שיאבד אותו.. זהו עונש מרתיע לא פחות ממאסר. כמובן שמאסר היה עדיף + תהליך שיקומי כלשהוא. להשאיר דבר כזה כדבר צהלי פנימי בלבד זה שוב להשתיק דברים ולטאטא מתחת לשטיח. זה שהמערכת המשפטית כושלת לא אומר שכל שאר מערכות הצק והמוסר צריכים ללכת בדרכיהם.
 

has been

New member
דברייך אינם סותרים את מה שכתבתי

פשוט תהיתי על הפרופורציות ועד כמה המאבק על הדרגות חשוב ביחס למאבק על ענישה, ואיפה אנחנו בכל זה ואם זה ראוי להלחם על מחיקת עברו של אדם במקום בעיקר, שזה להלחם בפשע שעשה. ו... לא, כספו של האדם מאנגליה לא נלקח ממנו, הוא רק נתבע ובית הדין קבע שלא ישלם לאשה פיצויים, ועופר גלזר לא יאבד את העסק, וגם מחנן גולדבלט אי אפשר לקחת שנים של משחק - רק את הכבוד כלפיו כאדם (וכמובן את עתידו כשחקן, שכבר נלקח ממנו בכל מקרה עוד לפני שהורשע. ואני לא מגינה עליו). על פי ההגיון הזה, הרי שאי אפשר בעצם להעניש שכיר בעל משכורת ממוצעת בעסק פרטי שתקף, נניח, נערה בדייט, משום ש"אין מה לקחת ממנו". גם איא אפשר יהיה להעניש מובטל אנונימי, נכון? האם אפשר לקחת מגבר את מימדי גופו אם זה היה הנשק שלו, לדוגמא? האם את אומרת שיש עונשים שונים לנציגי ציבור/סלבז מאשר ל"פשוטי העם"? הלוא הפשע הוא אותו פשע אותו פשע. נ.ב. אמרתי שאני מוכנה לסבול אותו כקצין בצה"ל כל זמן שירצה איזשהו סוג של עונש - אני לא מבינה למה הוצאת את דבריי מהקשרם - ובכל מקרה הסברתי שלו אני הייתי הקורבן אז דבריי לא היו רלוונטים. גם לא אמרתי שזה עניין פנימי שצריך להיות מושתק, אלא להיפך, שיש ליידע את הציבור, (מה גם שזה מעניין את הציבור), רק שהמשמעות של ההורדה בדרגה והמהות של ה"עונש" הזה היא פנימית צה"לית. אני מקווה שעכשיו אני מובנת טוב יותר.
 

ADUOCATE

New member
דעת יחיד

איציק מרדכי עשה מה שעשה בזכות דרגותיו, הוא ניצל את הסמכות כמפקד ופגע בחיילת שכפופה למרותו. לכן לדעתי אין ספק שצריך להוריד את דרגותיו, כל הכבוד לו על הלחימה בצה"ל,אבל זה לא נותן לו "חסינות" למעשים כאלה. איציק מרדכי לא מודה, למרות הרשעתו. איציק מרדכי מיצה את כל תהליכי המשפט ונימצא אשם. איציק מרדכי לא קיבל עונש על מעשיו. חייו הפרטיים נפגעו בגלל מעשיו ולא כענישה מצד בית המשפט. לדעתי ככל שאדם בדרגה ובמישרה גבוהה יותר מורשע כך צריך לשלם עונש כבד יותר, אל נשכח שלאישים כאלה לא חסר כסף למנות עורכי דין מהשורה הראשונה כדי להגן עליו במשפט. שחקן כמו חנן (אם יורשע) חייב להיענש בצורה חמורה מאוד, החשדות נגדו זה דברים מצמררי שיער. אין מקום להקל ראש בגלל היותו מפורסם. לדעתי המדינה מערימה קשיים רבים על נשים שמתלוננות,במקום לעזור לנשים אלה להגיש תביעה אזרחית נגד כל פושע מין שמורשע בדין. אני חושב שיש לנו הרבה מה ללמוד מדרכי האכיפה נגד עברייני מין ממדינות מתקדמות בעולם כמו:שבדיה או קליפורניה. במוקדם או במאוחר לא יהיה מנוס לצאת בכל הכוח כדי להילחם בתופעה שפושה במדינה שלנו,
 
למעלה