תאורה מלאכותית וצמחים מתאימים

חנן אב

New member
תאורה מלאכותית וצמחים מתאימים

בחדר המדרגות בביתי יש איזור מלבני של 90X130 ס"מ , שאני מעוניין להפוך לאיזור ירוק - מיני ג'ונגל. כרגע אין שם שום מקור לאור שמש, במהלך השנתיים הקרובות אני אבנה שם חלון של חמישה מטרים רבועים, אבל כרגע אני הולך להסתמך על תאורה מלאכותית. בשאר הגינה שלי יש מע' השקיה בטפטוף , עם משאבת דשן בריכוז של 0.2 אחוז, שמונה פעמים ביום. חשבתי שבתחתית ה"ג'ונגל" הזה, על האיזור המלבני תהיה אמבטיה נמוכה, מפלסטיק, נירוסטה או חומר אחר שתקלוט את כל הנקז, ותעביר אותו ע"י צינור לגינה, לעץ תאנה שיהנה מהנקז. כל האיזור הזה יקבל טפטוף ממע' ההשקיה שבגינה בחוץ. זה הרקע. והשאלות: איזה סוג תאורה אני צריך, מבחינת אפקטיביות, חסכוניות וכו' . כמה שעות ביום? או 24 שעות? היכן אני מוצא אמבטיה כזו, 130*90 בגובה של כ10-15 ס"מ ? אילו סוגי צמחים יתאימו לתנאים האלה? אני רוצה בין היתר את החלל מעל האיזור, כך שאני ארצה צמחים גבוהים/מטפסים/נופלים. רעיונות נוספים? השגות? הערות? הארות? תודה.
 

צפנתי

New member
../images/Emo12.gifהגינה מקבלת מים 8 פעמים ביום?

בעיניין האיזור המלבני, ממליצה ללכת למפעלי פלסטיק שעוסקים בבריכות לילדים ואדניות וכו'...אני משערת שתמצא שם משהו מתאים. בעניין שעות התאורה, לצערי לא יודעת. (משערת שאין כללי ברזל. צמחים לא חייבים 8 שעות שינה חשוכות). כבר היו פה דיונים על מיני המנורות השונים, שווה לעשות חיפוש. אגב ראיתי במערה חשוכה כלילה בספרד שערות שולמית ושאר מפונקים משגשגים ליד הנורות הפשוטות להפליא שהושמו למען התיירים.
 

רוּפֵן

New member
רעיון נוסף..!

...אם כבר דיברת על "אמבטיה".. אז אולי תחשוב על בריכת צמחי מים + כמה דגים..?! ניתן לבנות "בריכה" ממסגרת עץ חזקה - אולי אדני רכבת (כ 100 ש"ח לאדן). הציפוי בפנים, כמו גם בבריכות הנבנות בגינה, הוא מיריעת פלסטיק מיוחדת הנמכרת לפי מידה. הצמחייה ברובה לא אוהבת אור שמש, לכן, נורות דקוראטיבייות מעל ומתחת למים, יספקו את כמות האור לצמחים. מיגוון הצמחים הוא ענק, ותוכל לקבל כאן המון המלצות. בהמשך, לפי התקציב, ניתן להוסיף משאבת מים, מפל לנוי וכו'..
 

חנן אב

New member
תודה על התגובות.

תודה על התגובות. כשכתבתי: "אני רוצה בין היתר את החלל מעל האיזור" התכוונתי ל: "אני רוצה בין היתר למלא גם את החלל מעל האיזור" הגינה אכן מקבלת 8 פעמים ביום טפטוף, וזה כי המחשב שלי לא יכול לעשות את זה יותר תכוף. אצל אבי (האגרונום) בגינה יש השקיה בתכיפות של 24 פעמים ביום. מן הסתם יש לכם גישות שונות לעניין, אבל הגינה מרוצה מזה, הכול גדל יפה כבר כמה שנים, וחבל לי להיסחף לדיון על זה במסגרת השרשור הנוכחי. לגבי בריכת דגים וצמחי מים, אהבתי את הרעיון אבל אני חושב שאוותר עליו. אבל, יתכן שאני אנצל את הרעיון של מסגרת עץ ויריעת גומי כדי ליצור את האמבטיה שאני רוצה. גם נשמע לי זול וגם יפה. הבעיה היחידה שאני רואה עם זה היא שהתכוונתי לקדוח חור באמבטיה, לתקוע לתוכו את צינור הנקז, וליתר בטחון לאטום עם סיליקון בחיבור בין הצינור לבריכה. עם יריעת הגומי הסידור הזה נראה לי יותר בעייתי. כמובן שאני יכול להניח צינור מעל הבריכה שיכנס לתוכה ולהתקין משאבה שתשאב את הנקז אבל זה מסובך יותר, ואמין פחות. אם פעם העסק הזה ינזל לי זה יהיה אסון - מיני אסון, במיוחד אם אני אהיה בחוץ בטיול של מספר ימים.
 

פיטנגו4

New member
בקשה לאביך

הייתי מאד רוצה הפניה למאמר שמסביר על עקרון השקיה של 24 שעות. (הכוונה למאמר באינטרנט) אפשר גם מאמר באנגלית. בתודה מראש
 

חנן אב

New member
הוא לא מדור האינטרנט

הוא לא מדור האינטרנט (כבר בפנסיה) , ואני לא מאמין שהוא יוכל לקשר אותך למאמרים באינטרנט. יתכן שהוא פירסם כאלה ב"השדה" או ברשומות של משרד החקלאות. אני אשאל אותו על כך. בכל מקרה, את רוב מה שהוא יודע הוא השיג ממחקרים ונסיונות שהוא בעצמו ביצע, אם באופן פרטי, ואם במימון של משרד החקלאות, כך שלא בטוח שאת הדעות שלו הוא שאב ממאמרים של מקצוענים אחרים. בנערותי גידלתי בצורה מסחרית ירקות שונים בחממות- כלרבי, עגבניות ותות שדה, בגידול בעמודים רוב הסיכויים שאת/ה לא מכיר את השיטה, ושם השקינו ללא כל הפסקה, חוץ מבשעות החשיכה. מדובר בגידול בהשקיה ממוחזרת שבה הנקז נאסף וחוזר למערכת ההשקיה. בכל מקרה, מדובר בסטיה די גדולה מהנושא, וזה עלול להפריע לאלו שירצו להגיב לשאלתי, ולכן, אני חושב שאם זה מעניין אותך, אז שווה לפתוח שרשור נפרד על הנושא.
 

פיטנגו4

New member
שלח אותו ללמוד אינטרנט! ../images/Emo32.gif

הדבר הראשון שהורי עשו, כשאבי יצא לפנסיה - זה לקחת קורס להכרת המחשב והאינטרנט. כיום הם עומדים לסיים את הקורס השני (המתקדם): כותבים בWORD מחפשים ב-GOOGLE ומדברים ב-SKYPE אם הם יכולים - גם הוא יוכל!
 

רוּפֵן

New member
תגובה לתגובה לתגובה..

לא, אל תתפלא..! גם אני (ועוד כמה..) חסידי "מעט מים, הרבה פעמים ביום", כי זה מה שהצמחים אוהבים, באמת..! לגבי "מסגרת עץ ויריעת גומי" - אכן, הכוונה הייתה בהתחלה לצורך כינון ערוגת צמחים רגילה עם שמירה לבל יגלשו המים, כמו שכתבת בהתחלה.., ומשם, המוח המשיך לכיוון בריכת מים.. וכו' עדיין חושב שהפתרון הזה טוב מאוד, עקב חוזקה ויעילותה המכנית של יריעת ה PVC הזו. לא תהייה לדעתי שום בעייה ליצור חיבור אטום לנזילות לצורך ניקוז. מגדלי צמחים ודגים, נוקטים בשיטה זו בבריכות המכילות קובים רבים של מים, בהן הלחץ הרבה יותר גבוה מלחץ של מים עודפים בניקוז. על קרקעית היריעה, ניתן לפזר 'אגרגאט ' גס, טוף או חצץ, לצורך ניקוז, ו..לפזר עציצים ומיכלים ועליהם, טוף דקוראטיבי..
 

חנן אב

New member
האמת? קצת התבאסתי

תודה על התגובה. האמת? קצת התבאסתי מהתגובות בתחום התאורה. לא באשמתכם, כמובן. אתם סיפקתם אינפורמציה חשובה. נורת HPS גם עולה לא מעט, גם לא זולה לתפעול, 600 וואט זה משהו מאה ש"ח לחודש, וגם תחמם לי את הבית ב600 וואט, והמזגן יצטרך לפצות על החום הזה, כך שאנחנו מדברים על עוד צריכת חשמל לא קטנה בנוסף לזו שכבר חושבה. אני אצליח לגדל ג'ונגל כמו שאני רוצה גם עם פלורוסנט או שניים? או שחבל לי על המאמץ, ופשוט צריך לחכות עד שאני אחליף קיר אחד בקיר זכוכית? כאמור זו הכוונה הסופית אבל יתכן שהיישום של זה יקח לי עוד שנה-שנתיים.
 

רוּפֵן

New member
מדוע שלא תבקש המלצות מהמומחים פה

לצמחים שיודעים להסתדר עם מעט אור ?! אני לא יודע לדקלם את שמותיהם, כמו החבורה המהוללת שכאן, אך אני יודע שיש מספיק צמחים האוהבים תנאים של "ג'ונגל" טרופי חשוך..
 

פיטנגו4

New member
גם כשתחליף את הקיר

בהנחה שהקיר לא כל היום בשמש (אם כן, אל תחליף! אנחנו בישראל החמה...) למען האמת, אם הקיר אינו קיר צפוני - כדאי מאד שתשקול אם אתה רוצה לגור בחממה... גם כשתחליף את הקיר, עדיין לא תהיה תאורה של גינה, אלא משהו כמו אלפית (1/1000) מכמות אור השמש. בכל מקרה, תצטרך שם צמחי בית ולא צמחי גינה. אולי כדאי שתתחיל עם אחד או שניים מהצמחים הגבוהים שרשמתי, תוסיף עוד צמחים נמוכים יותר (יש עשרות בכל משתלה), תדליק את הפלורוסנטים הרבה שעות. כשיהיה קיר - פשוט הצמחים ישמחו יותר. :)
 

חנן אב

New member
זה קיר דרומי

זה קיר דרומי, הוא כמעט כל היום מול השמש. כנראה שהקיר יהיה מלבני זכוכית, שמהוות בידוד ברמה מסוימת מהחום בחוץ, אם כי לא מהקרינה. הזכוכית תהיה חלבית/מחוספסת על מנת לאפשר פרטיות בבית, וכן לחסום חלק מהקרינה, וגם כדי לא לראות כתמי מים מגשם.המטרה וכו' . שטח הקיר כחמישה מטרים רבועים. כנראה שבמהלך השנים הקרובות עץ התאנה בחוץ יתחיל להסתיר אותו. אם אתם טוענים שצמחים שמיועדים להיות באור חלש יסתדרו עם פלורוסנט או שניים, אז זה מה שאני אעשה, לפחות עד שהקיר יהפוך לקיר זכוכית (אנחנו רוצים את קיר הזכוכית בכל מקרה מסיבה אסטטית, לא בגלל הצמחים) .
 

פיטנגו4

New member
קיר לבני זכוכית דרומי?!

זה יותר מתאים לפורום אדריכלות או עיצוב פנים אבל, במילה עדינה, השתגעת?!??!? קיר לבני זכוכית דרומי?! בישראל?!?! בחדר המדרגות לכל גובהו יש לי קיר מעגלי של לבני זכוכית הכיוון הוא דרום-מערבי (יותר מערב מאשר דרום), הקיר יפהפה, מדהים ביופיו, אבל מכוסה כל הזמן בצלון סגור, שבלעדיו זוהי ממש חממה של אחה"צ. לו יכולתי, הייתי מקטינה אותו ל-2 צוהרים אורכיים צרים... (וגם: לו יכולתי, היו לי עוד 3 דונם גינה) תחשבו טוב טוב (בפולנית) על יופי מול פרקטיות. דרך אגב, התאנה היא פיקוס. אם היא שתולה מספיק קרוב בשביל להצל, אזי היא שתולה מספיק קרוב בשביל "להרים" את הבית. תזהרו !
 

alma55

New member
אצלנו בבית יש איזור פונה לדרום

ומוצל מבחוץ בצימחיה. יש שם שני חלונות קטנים 1.5 מ"ר בערך.ואני מנסה לגדל שם צמחים מזה שנים, אבל חשוך מידי והתחלופה גבוהה. מתכננת בשיפוץ הקרוב לפתוח שם חלונות יותר גדולים. יש הבדל משמעותי בין קיר מערבי לדרומי ביחוד בקיץ כשהשמש גבוהה.
 

טסונמי1

New member
ועוד פרט קטן כשמקור האור מגיע מהצד

הצימחיה כולה נוטה לכיוון האור החלק שקרוב למקום המואר יפה והחלק הפנימי תמיד עלוב-
 

שחיין

New member
חה חה חה יותר מזה !

בשכונה שלנו אחת הנשים החרוצות שתלה כמה עציצים בסביבות הבית שלה. אני עדיין מחפש איזו טעות היא לא עשתה ! בקיצור, מתחת לעץ אילנטוס ענק היא שתלה בעציצים בינוניים כמה ברושים לימוניים. כל הזמן אני רואה אותם נוטים הצידה לכיוון שרחוק מהעץ. ומה הסיבה? לעניות דעתי הם הרי מחפשים אור. מבחינתם אורך היום הוא במקום שהם רואים הכי הרבה אור. כלומר, אותו איזור שבו מופיע להם האור הוא השמים ולשם הם מושכים את הצמיחה. לכן הם צומחים עקום לכיוון שרחוק מהעץ שמשם מופיע להם האור. וזה ממש לא המקום בו נמצאת השמש !!! זה המקור שהעץ לא חוסם להם את הקצת אור שהם מצליחים לקבל. נראה איך יתפחו העניינים.
 

חנן אב

New member
בקשר לחלון הגדול מול השמש

טוב, חשבנו על זה שוב, וכנראה שבאמת נלך על חלון לבני זכוכית בשטח קטן מאוד יחסית לזה שתכננו במקור. תודה.
 

אדנהר

New member
היכן אתה מוצא 100 ש"ח לאדן

ובאיזה אדנים מדובר.
 

רוּפֵן

New member
תעשה חיפוש בפורום.., מישהו כתב על

כך, לפני כשבוע.. (...שבוע... זה בטח 200 עמודים אחורה..
..)
 

פיטנגו4

New member
תאורה וצמחים

משך תאורה - ככל שעוצמת התאורה עולה, צריך פחות שעות. הטווח נע בין 8 שעות לבין 16 שעות תאורה. חשוב גם שיהיה חושך - לכן לא רצוי הדלקה של 24שעות. חוק המרחק מהתאורה: עוצמת האור קטנה ברבע עם הכפלת המרחק. כלומר: אם מצח היה במרחק 50 ס"מ מהתאורה, והרחקת אותו למרק של מטר מהתאורה - העוצמה שתגיה אליו היא רק רבע ממה שהיתה קודם. צמחים: צמחחי עם עלים ירוקים מתאימים יותר מאדומים וצהובים. פורחים בד"כ דורשים יותר אור. סוקולנטים דורשים המון אור וקשה לגדלם בבית. צמחים טובים גבוהים לכמות אור מעטה הם דקל חמדוריאה, תמר קנרי. שיפלה דורשת מעט יותר אור אבל גם באב בחשבון. יש מגוון גדול של צמחי בית נמוכים יותר בכל משתלה. לגבי סוג נורה: הכי זול אלו נורות פלורוסנט daylight או פלורה. רצוי שיהיו דלוקות הרבה זמן, וקרובות ככל הניתן לצמחים. הכי טוב נורות . HPS שמפיקות את כמות האור הגדולה ביותר (בלומינים) ביחס להספקה החשמלי (בוואטים). יש נורות של 250 עד 600 ואט. אלו נורות חמות, יקרות ,ודורשות חיבור מיוחד לחשמל, אבל מפיקות את הצמיחה הטובה ביותר.
 
למעלה