לאיל - מכבדת דבריך, אבל שכחת פרט אחד לדעתי
ייתכן שאצל בתכם, הירידה בשמיעה, חמורה עד עמוקה, הייתה פחות או יותר שווה? - וכך גם היכולת שלה לנצל מכשירי שמיעה ? - י בבקשה, אל תשכח , שהאוזן השניה של הילדה המועמדת לשתל עליה אנו מדברים היא אוזן בעלת ירידה קלה עד מתונה בשמיעה - אוזן שעדיין יכולה להפיק תועלת ממכשיר שמיעה כמעניק תמיכה לשתל. דווקא בגלל האלסטיות של המוח הצעיר, קיימת אפשרות שהילדה תוכל לנצל את השילוב בצורה טובה, לפחות כל זמן שלא תהיה התדרדרות חלילה גם של האוזן "הטובה" יותר לרמות העומדות בקריטריונים לשתל. אני אישית, בדיעה אישית בלבד, שמכשיר שמיעה לא חייב לקלקל לשתל עתידי, אלא דווקא להועיל, ביכולתו לשמר שרידי שמיעה ואיזה שהוא תפקוד שלהם - מה שייתכן כי יאפשר דווקא שיקום טוב יותר עם השתל אם חלילה יהיה צורך בזה בעתיד בואתה אוזן שהייתה עם מכשיר השמיעה. אני אמנם בוגרת, ואני מסכימה אתך שהמצב שלי שונה - מקובל עלי, מותר להסתייג - אך הייתי עם מכשיר שמיעה באוזן שהושתלה, למרות שלא הפקתי ממנה כמעט כלום, לא הבנתי בה דיבור, לא נעזרתי בה לשמיעה, יכולתי לחיות בלעדיה בעצם. אבל חונכתי לשימוש דו צדדי מן הרגע הראשון בו חוברתי למכשיר שמיעה סמוך לגיל ארבע (עד אז היה קושי באבחון, היו המון השערות, אל תשכח - אלו היו שנות השישים...). השימוש הזה לא פגע ביכולתי להפיק תועלת משתל, הוא שמר על גריה של העצב, כמה שניתן היה לשמור, וזה בהחלט איפשר לי אחרי ההשתלה נקודת מוצא, ביחד עם מה שכן ידעתי לעשות מן האוזן שלא הושתלה, כדי לנצל מה שניתן ככל האפשר - והיום זו האוזן הדומיננטית שלי, הבנת דיבור, טלפון, טלויזיה, מוסיקה, רדיו... לא מושלם, אבל מה אנחנו מדברים מול מה שהיה? טוב, זו דעתי בכל הכבוד, וההחלטה לבסוף היא של הורי הילדה, כל החלטה שיבחרו, היא לטובתה ולאושרה. ואני מביעה אותה, גם אחרי שאני יודעת כמה שתל יכול לתת, אך אי הפיכותו מחייב מחשבה שקולה במיוחד.