שתי שאלות

loli2

New member
שתי שאלות

אשמח אם תואילו להסביר לי את שתי השאלות הבאות: 1) מה פרוש המשפט הנאמר בתפילת שמונה עשרה: "...ולמקללי נפשי תידום ונפשי כעפר לכל תהיה". 2) מה פרוש המושג: "הסתר פנים". האם הכוונה לכך שבתקופה קשה לעם ישראל הקב"ה מסתיר פניו מאיתנו בשל חטאנו ומרשה לדברים הרעים לקרות, או שמא הסתר פנים הוא שקורים דברים שאין אנו יכולים לתת להם הסבר? תודה על התייחסותכם.
 

בסג

New member
שתי תשובות

1) "למקללי, נפשי תידום" - לא אגיב לאותם אנשים שמקללים אותי, נפשי תשתוק/תשקוט; "ונפשי, כעפר לכל תהיה" - שמבחינתי, הנפש שלי תהיה משולה לעפר כלפי כל אחד אחר (= אנטי-גאווה). 2) נראה לי שהמקור הוא האפשרות הראשונה שנכתבה; ומאחר ומקובל להאמין היא שבכל זאת יש טוב כללי שהארועים מובילים אליו (ואנחנו, בד"כ, לא מבינים איך זה קורה) - האפשרות השניה משתלבת גם כן.
 

loli2

New member
אנטי גאווה???

אנני מבין משהו: אם אחנך את נפשי להיות כעפר כלפי כל אחד אחר,האם אין כאן בעצם חינוך ל"פראייריות" בכל תנאי ובכל מצב? ומדוע בעצם שלא אגיב לאותם אילו המקללים אותי? מדוע שלא אקלל אותם בחזרה כמו שמגיע להם? סליחה על שאלות התם אבל הנושא לא ברור לי די צורכו. תודה.
 

בסג

New member
לדעתי (אשמח אם מישהו יוסיף)...

זהו לא חינוך לפראייריות בכל תנאי ובכל מצב, אלא לרוב התנאים והמצבים - וכך זה נכון וטוב. ההדרכה הכללית של חז"ל היא מתינות, "קשה לכעוס" וכו'. אדם שנושא בתפקיד חינוכי (אבא, מורה; וגם במקרים אחרים) צריך להיות קשוח לפעמים או להראות כועס. רב צריך לעמוד על כבודו, למען לא יהיה בזיון לדת ה'. ישראל צריכים לעמוד על כבודם - כשזה אפשרי - למען לא יהיה בזיון לעם ה'. אבל כלפי בני אדם סתם כך: "תנו רבנן: הנעלבין ואינן עולבים, שומעין חרפתן ואין משיבין, עושין מאהבה ושמחין ביסורין; עליהן הכתוב אומר - 'ואוהביו כצאת השמש בגבורתו' " (גיטין, דף לו ע"ב). צריך להזהר בדבר הזה ("להיות כעפר כלפי כל אחד אחר"), כי הדרישה מאתנו רחוקה מההטפה הנוצרית שהיא: "נאמר 'עין תחת עין, שן תחת שן'. ואני (=יש"ו) אומר לכם שלא להתקומם על עושה הרע. אדרבא, הסוטר לך על הלחי הימנית, הפנה אליו גם את האחרת. מי שרוצה לתבוע אותך לדין כדי לקחת את כתנתך, הנח לו גם את מעילך. ומי שמאלץ אותך ללכת אתו מרחק של מיל אחד, לך אתו שנים". חלילה וחס, לא זו הדרך שלנו. אדם שמכים אותו, צריך להתלונן במשטרה או להחזיר מכות - כדי שהאדם השני לא יכה אותו או אנשים אחרים שוב. אם מישהו נגזל, עליו לתבוע את גוזלו לדין (או, במקרים מסוימים, לעשות דין לעצמו). אבל הגישה הנפשית היא לא לבוא מתוך כעס ועצבנות, אלא מתוך שיקול הדעת. מה גם, שבתפילה שם מדובר על קללה ולא על משהו פיזי (מכות, גזל), ובמקרה זה, ההתעלמות - עדיפה ("שומעים חרפתם ואין משיבים").
 

shlomov2001

New member
ומניסיוני

עדיף לצאת "פראייר" ברוב המקרים ולדון כל אחד לכף זכות, כי בסוף מסתבר שלא תמיד עמדנו על כוונותיו של האדם שמולנו.
 

loli2

New member
מכיוון שכצבר ישראלי מצוי

אני מורגל בלענות לתוקפי ולמקללי אם ישנם. האוירה והמנטליות הישראלית אינם מעודדים פאסיביות בלשון המעטה...
 

loli2

New member
רות קבלתי...

כן המפקד. אגב, מי אמר שאינני שומר על הפה שלי? נראה לי כי אינך מבין בעליל את ההתדיינות כאן שהיא פילוסופית בעיקרה ואיננה נסובה עלי כלל ועיקר. אין דבר...העיקר שתהיה בריא...
 

אופירA

New member
מנהל
לגבי הדיון הפילוסופי -

כצברים ישראליים אנחנו מורגלים גם לדבר כל מיני ניבולי פה. להתלבש בעירום מלא (תחתונים בחוץ וכל האלמנטים של אופנת האינסטלטור). להשלים ציוד בצה"ל ובמלונות בתורכיה. לעקוף בכביש משמאל ומימין גם יחד... (ולצפור!) לשנוא דתיים וחרדים... התורה בפירוש מלמדת אותנו מה נכון לעשות, על מנת שאם יש לנו הרגלים הפוכים, שנתחנך לשנות אותם. השינון היומיומי בתפילה מנסה להפנים לנו את האנטיתזה להרגלים העצובים שלנו...
 

אי-מייל

New member
במישור הפילוסופי

אתה כתבתה שאתה כמו כל היהודים עסוק במספרים, אהה.. סליחה. גם התשובות היו במישור הפילוסופי, הכותרת היתה רק בשביל הכותרת. פעם היה בקומדי סטור, איזה קטע שהם דיברו הרבה דברים, במישור הפילוסופי.
 

loli2

New member
איפה כתבתי דבר כזה???

עברתי על כל האשכול ולא מצאתי את מה שאמרת שכתבתי. חבל שאתה לוקח את הדיון המעניין הזה למחוזות אחרים. נו,מילא...
 

בסג

New member
בההה, אני שונא אוירה עכורה!

כמדומני שהבנת את אי-מייל לא נכון; יש לו סגנון כתיבה משלו, וצריך להכיר אותו.
 

אי-מייל

New member
אחח, בסג, איזה בן אדם

ממש מרהיב לב.
 

loli2

New member
פ'סדר...אבל עדיין

לא כתבתי בשום מקום שאני כמו כל היהודים עסוק במספרים. זה לא עניין של אי הבנת סגנונו אלא פשוט עובדתית, לא יודע על מה הוא מדבר.
 

asaf2000

New member
מה ז'תומרת כמו שמגיע להם?

מי אמר שמגיע להם? דבר ראשון לקללות עצמן אין שום משמעות ונכון שלא נעים לשמוע אותן אבל למה להתעצבן ולרדת לרמה של המקלל? את העונש המקלל כבר יקבל מהקב"ה ואנחנו צריכים לעבוד על המידות ולהיות מהנעלבים ואינם עולבים.
 

nogit.

New member
לגבי התשובה הראשונה..

גם לי הציק פעם, ושאלתי את הרב שרלו הי"ו, והנה תשובתו. מקווה שתניח את דעתך... :)
 

nogit.

New member
ולגבי השאלה השניה..

היא עמוקה מני ים. בעיקרון, הרב קוק זצ"ל מסביר שהמציאות החסרה של העולם (כי ה' לא מתגלה בעולם בשלמות באף תקופה) היא העבודה של העולם לכתחילה. מכאן, שהמציאות של התשובה (של התיקון של החוסר והשלמתו ע"י חיבור למקור האלוקי) היא לכתחילה ולא בדיעבד. האם נכון לומר שבזמנים שעם ישראל טוב יותר יש פחות הסתר פנים? אולי, אבל אין לנו כלים לבדוק את הדברים האלה. (בעיקר לא בראייה כלל ישראלית) בראיה פנימית רואים כי הסתר הפנים הוא חיצוני בלבד, ובפנים ישנה אהבה שלא חדלה. כמו שכותב הרב יהושע שפירא הי"ו בספרו "תשוב תחייני" כך:"הרי לנו שאהבת ה' אינה פוסקת לא בעקבות חטא, ולא בעקבות חסרון אמונה, ואפילו לא בעוון עבודה זרה. משמעות התואר 'בנים' מורה על קשר עצמי, שאין שום מאורע חולף שיכול להשפיע עליו ולזעזעו. ודאי, לפי השינויים במעשי הבן ובהתנהגותו, כך ישתנה גם יחס האב אליו. כל מעשה דורש תגובה לשם תיקון, וכל שינוי משנה את מעשה החינוך ומשפיע על הקשר החיצוני שבין האב לבנו. כן תיתכן התרחקות חיצונית הבאה לשם השגת תועלת חינוכית, ענישה ולבישת "פנים זועפים" כתגובה למעשי הבן הרעים. ועוד, ודאי שכמו בכל קשר חי ופועל גם בקשר בין אב לבנו אפשר שיפגע האחד מן השני, ואף סביר שיקרה כך, אלא שהפגיעה היא חיצונית, גם כשהיא עמוקה, ואין בה כח לעקור את הקשר ולסלק את האהבה"...
 
למעלה