אתה צודק שזו לא גזירת גורל
אתה צודק בחצי מהדברים שכתבת:
הצדק בדבריך הוא שאין בישראל צורך ברכבת מהירה "אמיתית" בדיוק מהסיבות שציינת. יש תוכניות לשדרג את הקווים בעתיד ל-230 קמ"ש, מעבר לזה באמת שאין כבר צורך, וגם זה לא יקרה בקרוב.
והטעות לדעתי מתחלקת למספר נקודות:
א. "אוכלוסייה שלא משתמשת בתחבורה ציבורית" זו לא גזירת גורל. בערים בינוניות באירופה השימוש בתח"צ הוא פי כמה מישראל, וזאת *אחת* מהסיבות שבגללן יותר נעים לחיות בערים ההן בהשוואה לת"א ולירושלים. התח"צ בישראל תתפתח ואחוז השימוש בה יעלה כי אין מנוס, אם רוצים להשיג איכות חיים - זהו תנאי הכרחי (אבל לא תנאי מספיק כמובן).
ב. גוש דן הוא בהחלט מטרופולין צפוף במונחים עולמיים. אין בו תח"צ מפותחת לא בגלל "שלא צפוף מספיק", אלא בגלל כישלונן של ממשלות ישראל לדורותיהן לספק את אותה איכות חיים הנ"ל לתושבים, ולא רק בפן התחבורתי. הצפיפות והגודל של גוש דן בהחלט מצדיק מערכות מטרו, BRT ורשת רכבות פרבריות חשמליות כבר מזמן.
ג. הרכבת האיטית לירושלים מפסידה דווקא בגלל שהיא איטית *מדי* ולא מביאה את הנוסעים למקומות שהם רוצים להגיע אליהם (מרכז ירושלים). מצב זה ישתנה ובאופן מוחלט עם פתיחת הקו החדש מנתב"ג לבנייני האומה. בקו הישן ייסעו בעיקר תושבי בית שמש, תיירים ורכבות משא (אם יממשו את התכנית הישנה להקים מסוף מכולות במלחה).
אתה צודק שזו לא גזירת גורל
זאת בעייה רגולטורית קשה.
א. בעולם, מצד אחד בונים את העיר תוך תכנון מוקדם שמניח שצריך תחבורה ציבורית ומשאיר לה מקום.
ומצד שני - באזורים שסמוכים למערכת הסעת המונים מתירים בנייה צפופה מאוד. מהסוג שממש לא נפוץ בארץ.
בארץ - בכל פיסת קרקע יש תכנון מדוייק שקובע את אחוזי הבנייה והגובה לבנייה. באופן משונה - זה גורם לזה שכמעט בכל מקום כמעט אוסרים בנייה לגובה.
רק קבלנים מיוחסים ומקושרים - מקבלים אישורים חריגים.
ב. גם בגוש דן - בונים יחסית נמוך.
זה בעיקר בגלל הזמן הארוך, העלות של השגת אישורי בנייה, והקלות של סיכול בנייה אצל השכן.
רוב תל-אביב למשל לא בנוי גבוה אלא בינוני, ויש בו גם חלקים נמוכים.
אם תסתכל לדוגמא על ניו-יורק, החלק שיש בו תחבורה ציבורית מעולה - הוא החלק הצפוף, ומחלק זה יוצאת שלוחה בודדת לכל שכונה בצפיפות בינונית.
גם הונג-קונג מתבססת על מרכז צפוף - המרכז הכי צפוף בעולם.
ג. נכון. ירושלים היא דוגמא מעולה.
בנו בה מערכת הסעת המונים יקרה מאוד,
ואם היא תתחבר לרכבת מהירה - זה יהיה פיתרון מעולה לתיירים למשל.
היא גם פיתרון מעולה לתושבי מזרח העיר שרוצים להגיע לשאר חלקי העיר.
אבל אני מבין שלסטודנטים ועובדים למשל - מערכת ההסעה הזאת ממש גרועה. הכפילה את זמן ההגעה לעומת פיתרונות קודמים.
וירושלים היא דוגמא מצויינת לעיר שכפו עליה בנייה נמוכה.
אחת הדוגמאות הבודדות לבנייה גבוהה בה הוא פרוייקט הולילנד - שבו יזמים מושחתים ופקידים מושחתים חרגו מהאיסור הגורף על בנייה לגובה.
ואנשים לא מבינים מה הבעיה. הבעיה היא לא שהולילנד הוקם - אלא שמראש לא התירו לבנות אלפי "הולילנד" לכל אורך המסלול המתוכנן של מערכת הסעת ההמונים.
לכן נוצר מחנק דיור אדיר, ורווח אדיר למי שמקבל התר בנייה לגובה - תמורת שוחד כמובן.