שרשרת היסטוריה מוגבר

לא דילגתי - סבלנות

עוד לא הגעתי. יש שאלות שאני צריך להשקיע בהן זמן רב יותר במענה עליהן. השאלה שלך היא אחת מהן. עוד אגיע אליה. אם לא הלילה אז מחר.
 
הנשיאים הרפובליקנים האלה...

עיקרי דוקטרינת ניקסון: - לארה"ב עדיין יש תפקיד חיוני בעולם. - מדינות אחרות צריכות ויכולות לשאת באחריות רבה יותר - ותמורה ביחסים האסטרטגיים מחייבת תורות חדשות. לארה"ב הברית יש בעיות פנים, המחייבות טיפול ולפיכך ארה"ב יש עניין לחלק את המעמסה הכלכלית של תוכניות הגנה עם מדינות נוספות. - הרב קוטביות ההולכת ומתפתחת בעולם הקומוניסטי (כלומר - כבר אין גורם אחד עליון בעולם הקומוניסטי כמו ברית המועצות) מציבה אתגרים שונים ופותחת אפשרויות שונות. - לארה"ב אסור להתערב בסכסוכים מעבר למה שדעת הקהל האמריקנית מוכנה לספוג. - יש לקצץ נוכחות של כוחות אמריקנים בעולם, אך לעשות זאת במתינות מבלי לערוך צעדים דראסטיים מדי. הגורמים לשינוי במדיניות האמריקנית - בראש ובראשונה תוצאותיה העגומות של מלחמת וייטנאם, מלחמה שגררה מעורבות אמריקנית של שנים ולא השיגה את התוצאות המקוות וחיזקה את תדמיתה השלילית של ארה"ב בעיני העולם. לארה"ב היו בעיות פנים שדרשו הפניית משאבים. השלכותיה החיוביות: - הדטנט - הפשרת המתח עם הגוש הקומוניסטי (ניקסון-ברז'נייב). - "הפתיחה הסינית" - התגברות על מסורת האיבה בין ארה"ב לסין. - ההחלצות הסופית ממלחמת וייטנאם. - הסכמי סאל"ט. השלכותיה השליליות: - התעוררות פחדים בקרב בעלות בריתה של ארה"ב עד הדטנט כמו יפן ומערב גרמניה וכן התעוררו ויכוחים על חלוקת הנטל בנאט"ו. תופעה זו פגעה באחדות המערב. נוצר חדש שארה"ב לא תהיה מוכנה להפעיל נשק גרעיני לטובת אירופה. - הקרבת טייוואן עבור חידוש היחסים עם סין. - כתוצאה מהדברים הנ"ל - ערעור מעמדה של ארה"ב במערב. הנסיגה בימי רייגן: - רייגן הציג גישה תקיפה יותר כלפי ברית המועצות תוך שהוא מכריז שהדטנט עבר מהעולם והוא יוחלף במלחמה קרה חדשה. רייגן למעשה החל בתוכנית חימוש חדשה ("מלחמת הכוכבים"). - רייגן רצה לשקם את מעמדה הבינלאומי של ארה"ב כמעצמה. - בברית המועצות התחלפה ההנהגה כמה פעמים בראשית שנות ה-80 (ברז'נייב-אנדרופוב-צ'רניינקו, גורבצ'וב) וכל מנהיג חדש רצה להראות שהוא אינו מתכופף בפני המערב. יש לזכור שברית המועצות הסתבכה במלחמה נוראה באפגניסטן בסוף שנות ה-70 ומדיניותה התוקפנית יצרה זעם אמריקני (שבא לידי ביטוי למשל בהחרמת המשחקים האולימפיים במוסקבה 1980 דווקא ע"י הנשיא קרטר...).
 
תכנית פיל -מבט על ירושלים

האם דובר בתכנית פיל' על המשך קיום המנדט על ירושלים או בבנאום שלה? עוד שאלה על ירושלים: אילו שני גורמים הניעו את בן גוריון להכריז ב49 על ירושלים כבירת ישראל? -אני פשוט יודעת רק גורם אחד והוא האו"ם שרצה שוב פעם לבנאם את ירושלים אחרי כל המאמצים שב"ג עשה לסיפוח שלה...לכן הוא הכריז אבל לא עולה לי שום גורם אחר. תודה מראש
 
תוכנית פיל

בתוכנית פיל - דובר בעצם על יצירת מנדט חדש במסדרון יפו-ירושלים, שכלל את את בית לחם ואת שדה התעופה בלוד. הבריטים ביססו את ההחלטה בשם השמירה על המקומות הקדושים. לגבי הגורמים שהניעו את ב.ג להכריז על ירושלים כבירת ישראל: בדקי את הקישור הבא בעמ' 16.
 

nimrodgold

New member
אינטרני

והשאלה גם הייתה כמה זמן הוא ייערך. אני יודע שהוא מתחיל ב17:00
 
שעתיים וחצי??

בטוח שזה שעתיים וחצי לכולם? או שרק בבי"ס שלכם?? אם כן- יעני הבגרות היא מ-5 עד 7 וחצי??
 
משך המבחן

לתלמידים אינטרנים העונים על שני נושאים: שעתיים וחצי. לתלמידים אקסטרנים העונים על שלושה נושאים: שלוש שעות וחצי.
 

lokorn

New member
שאלה בקשר לנושא קרקוב

מי היו הראשויות הגרמניות שלקחו אחריות לנהל את חיי היהודים בעיר בתחילת הכיבוש?
 
בין שלל טרדות החיים...

לא ממש הספקתי את כל החומר למבחן... אם למישהו יש עצות מה יות /פחות חשוב להתמקד בו, ומה כדאי לוותר ואיך בכלל ללמוד אז אשמח. אני עושה 3 יח' : ציונות ארה"ב וחרות ושויון תודה
 
עצות ארה"ב

כמובן כל עצה שאתן היא בערבון מוגבל ועל אחריות הקורא בלבד. האידיאל, כרגיל, הוא לדעת הכל. אבל אם מדובר בבעיית הספק, נראה איך אפשר לנתח את תוכנית הלימודים בצורה סבירה: שימי לב, לתוכנית הלימודים של ארה"ב: שני נושאים עם בשר ותוכן: הקפיטליזם האמריקני וארה"ב כמעצמת-על ושני נושאים די דלילים: עקרונות היסוד של המשטר ומוקדי הכוח. אני מניח (אבל רק מניח) שהנושאים הקטנים ישתלבו או כשאלות קטנות או כנושאים המשתלבים כסעיף או חלק מסעיף בשאלות הגדולות תוך קישורן לשני הנושאים שאני מגדיר כ"מובילים". רק מחר, נדע. בהצלחה!
 

AK4741

New member
האם הסיכומים על יפן וארה"ב

שנתתם מטעמכם באתר שלכם (נמצאים למטה) מהווים חומר לימוד ראוי לבחינה? על אילו חלקים היית ממליץ להתמקד בהם? ובנוגע לתאריכים: בתולדות ארה"ב מופיעים עשרות תאריכים,בעיקר ברפורמות הפרגרסיביות. צריך לזכור את כולם? ונשיאים תורנים בכל אחת מהתקופות צריך לזכור?
 
הסיכומים על יפן וארה"ב ועוד

הסיכומים בהחלט מהווים חומר ראוי ללמידה ואף למעלה מכך, אלא אם כן אתה מעדיף את עולם הדפים המצהיבים של קליינברגר (שהוא ספר עם מקורות מצוינים אבל מה לעשות, מיושן). שים לב, שהסיכומים מפנים באופן עקבי לעמודים בספר, ומטרתם פשוט לעשות סדר, בהתאם למיקודי הלמידה, להרחיב נקודות חלשות ולא ברורות בספר (אני מתייחס לספר על ארה"ב הסובל לעתים מפירוט מועט מדי, ולא לספר הטוב על יפן). ברור שלא צריך לזכור את כל התאריכים, אבל בסיכום ראוי, רצוי שיהיו תאריכים המסייעים למקם אירועים ברצף כרונולוגי הגיוני. יש תאריכי מפתח שרצוי לזכור (למשל ה-7/12/1941). את תאריכי הרפורמות של התנועה הפרוגרסיבית לא צריך לזכור אלא בהקשר רחב יותר של תקופה (1920-1890). את הנשיאים רוזוולט ווילסון בהחלט כדאי לזכור ואפילו להכיר שניים-שלושה תיקונים שהתבצעו במהלך הכהונה של כל אחד מהם, כשאצל וילסון מומלץ להתמקד בתיקונים לחוקה.
 

AK4741

New member
והחומר בהם ממוקד ונכון ספציפית

לבחינה עצמה מחר? אין נושא חשוב וכבד בבחינה מחר שלא מוזכר בהם? אני תלמיד אקסטרני שניגש מחר ל3 יחידות רק על סמך ארה"ב שלכם, קראקוב של חבר בשמינית, ומתלבט קשות בין סיכום איום ונורא (פשוט איום ונורא! אני לא מגזים!) של החבר על מלחמת העצמאות (מאות מקומות,דרכים ושמות של ערים-לא יאומן) לבין יפן המודרני שלכם. מה אתה מציע?
 
למעלה