שרף מעץ מת

יוסי ר1

Active member
שרף מעץ מת

יש לי בבית דלת עץ בת למעלה מ50 שנים. המוזר הוא, שיש שתי נקודות שהדלת ממשיכה להפריש שרף. למרות שהיא נצבעה פעמים רבות, השרף בוקע מבעד לצבע, כשהוא עדיין נוזלי, ומתקשה באוויר. לא מדובר בכמות גדולה, אבל למרות זאת התופעה מפתיעה. הרי קשה להניח שהעץ חי עדיין. האם יש שם מעין "מאגר" של שרף, שיוצא כשחם או קר?
 

mitzipitzi1

New member
לא מתמצאת בעצים אבל...

לידיעתי הדלה בנושא, החומר ה"עצי" הוא חומר מת מלכתחילה, גם כשהוא נטוע באדמה והעלים שלו חיים. ובלי שום קשר, הפרשה של חומר לא בהכרח מעידה על חיים. יכול להיות שהשרף הזה (וואט אבר דאט איז) הוא חומר שמרכיב את החומר ה"עצי" ונפלט ממנו בתנאי חום/קור וכו'. מקווה שהועלתי בדרך כלשהי...
 

יוסי ר1

Active member
תודה על הרצון, אבל נראה לי שלא...

חומר עצי אינו מת, כל עוד הוא מחובר לצמח החי - תקנו אותי אם אני טועה. שרף הוא דרך התגוננות של עץ במזיק - הוא יוצא במקום שהעץ נפצע ועוזר בסתימת החור, ומשום מה הוא יוצא יותר מסיקוסים של עצים. גם במיקרה הספציפי הזה השרף יוצא מנקודות מוגדרות, לא מכל העץ.
 

mitzipitzi1

New member
החומר העצי אכן מת

לאחר בדיקה. זה לא משנה שהוא מחובר לחומר החי. זה שהוא יוצא מנק' מוגדרות אינו סותר את מה שאמרתי קודם. אבל חכה לתגובות נוספות. מבדיקה שלי, מה שכתבתי בהודעה הקודמת נכון.
 

יוסי ר1

Active member
אשמח לקרא במקורות שבדקת בהם.

לענ"ד את טועה, או מבלבלת עם שיער, שהוא באמת חסר חיים מרגע שיצא מהעור.
 

mitzipitzi1

New member
עד כמה שקל להתבלבל ביניהם...../images/Emo8.gif

אהה... הצלחתי לא להתבלבל בין שיער ל...עץ...
המקורות שעיינתי בהם הם קורס שכוח אל במדעי הצמח שעשיתי באוניברסיטה. אתה מוזמן לפתוח אנציקלופדיה או ויקיפדיה או משהו אחר שנגמר בפדיה, או פשוט לחכות לתגובה ממישהו נוסף...
 
חומר עצי הוא מת

ככה למדנו לפני כמה חודשים בקורס של מדעי הצמח באוניברסיטת תל אביב. אם זה מאוד חשוב לך, אני יכולה לחפש בדיוק את החלק שמדבר על זה בספר הלימוד כשאני אגיע הביתה.
 

יוסי ר1

Active member
הצילו! מה זה כולם פתאום הורגים לי

את העצים?! אשמח להפניות לחומר כתוב שיבסס את טענותיכן.
 

mitzipitzi1

New member
זה לא שהעץ עצמו מת

יש בתוכו רקמות חיות. החומר של העץ הוא חומר מת... עצלן...
חפש בויקיפדיה! להלן ציטוט: מבחינה היסטולוגית נחשב החומר עץ לסוג של עצה שניונית. עצה היא אחת משתי הרקמות העיקריות המשמשות להעברת חומרים בצמחים וסקולריים: השיפה מעבירה חומרי מזון אורגניים - ובעיקר סוכרוז - לכל חלקי הצמח שאינם ירוקים ולפיכך אינם פוטוסינתטיים (מקור הסוכרוז בתאים הפוטוסינתטיים, בהם הוא נוצר ממים ומפחמן דו-חמצני בתהליך הקרוי מעגל קלווין). העצה מעבירה בעיקר מים, מלחים ומינרלים, והיא מורכבת ברובה מתאים מתים - בניגוד לשיפה. עצה שניונית היא עצה דחוסה שהתפתחה במשך שנים. הצורה הנפוצה ביותר של עצה שניונית היא חומר העץ, כאמור המרכיב העיקרי של גזע וענפי צמח העץ. והקישור: http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7%A5_%28%D7%A6%D7%9E%D7%97%29
 

יוסי ר1

Active member
תודה לmitzipitzi1 ול לטינית בנשמה

נראה לי שקיבלתי קצת שיעורי בית, לנסות ולהבין מה בדיוק קורה שם, משום שברור שיש הבדל בין עץ שנכרת לפני דקה, ובין עץ שנכרת לפני שנה - ולא רק בנוזלים שיתאידו במהלך השנה. על כל פנים תודה שהסבתן את תשומת ליבי, וגיריתן אותי לחפש עוד חומר.
 
הנה

אם תסתכל בתמונה, תראה את התהליך של יצירת החומר העצי של העץ, שנקרא עצה. העצה היא בעצם מה שנשאר מהתא הצמחי אחרי שהוא מת מוות מתוכנן (אפופטוזיס). לכל תא צמחי יש דופן, וככל שהוא מתבגר, נוספות לדופן עוד שכבות, אבל לא תמיד בצורה אחידה על כל פני השטח של התא. השכבה השניה של הדופן נקראת דופן שניונית, והיא נוצרת במוקדים על פני השטח של התא. בתמונה, התא השמאלי הוא תא צמחי חי ושלם, והימני הוא בעצם תא מת שכל מה שנשאר ממנו זה הדופן, שזו בעצם העצה. כלומר, החומר העצי הקשיח של העץ אלה בעצם תאים מתים. זה לא אומר שהעץ עצמו מת, כי יש בו גם תאים חיים שאחראים על גדילה, העברת מומסים, פוטוסינתיזה ועוד. מקווה שזה יותר ברור עכשיו.
 
למעלה