שלום - שאלה של מתחילים

tamidb

New member
שלום - שאלה של מתחילים

ראיתי שיש תאטראות שיש בהם עמדות ללקויי שמיעה. האם זו אוזניה במקום המכשיר או על המכשיר? היה משהו בהוראות של המכשיר ולא ממש הבנתי . אשמח להסבר שלכם תודה
 

tamidb

New member
ועוד שאלה בקשר למכשיר FM

או שאני טועה בשם האם אתם משתמשים בכזה? ומתי? האם כדאי לרכוש עבור הילדה? תודה
 
הי תמי - ברוכה הבאה ../images/Emo13.gif

היה פה דיון נחמד על מכשירי FM. אנחנו עדיין לא משתמשים אבל אני יכולה לספר מה שאני הבנתי לגבי זה. המכשיר בעצם מורכב מתוספת קטנה על המכשיר שנמצא באוזן + מיקרופון שנמצא אצל המורה / גננת וכך כשהיא מדברת היא למעשה משדרת ישירות לאוזן של הילדה. ממליצים להשתמש בזה מגן חובה והלאה אבל אני יכולה לספר שבגן של הבת שלי (בת 4) יש ילד לק"ש שכן משתמש בזה. אנחנו נמצאים בגן רגיל, במקרה יש שם שני ילדים לקויי שמיעה. הורי הילד השני בחרו להשתמש ב- FM ואנחנו לא. הסיבה המרכזית לזה הייתה שהמכשיר הקודם שלנו לא תמך ב- FM ועכשיו בדיוק החלפנו מכשיר אז אולי נתחיל להשתמש. היתרון, כמו שכתבתי, שהילד שומע ישירות מה המורה אומרת. מצד שני (ופה אני לא יודעת - רק מנחשת) אולי הוא שומע פחות את הסביבה ומפסיד בדיחות של הילדים. אם זה טוב או לא? לא יודעת. זה יכול להיות יתרון ויכול להיות חסרון. אולי רותי תוכל לשתף קצת יותר על היתרונות שבשימוש. אין לי ספק שמכיתה א' נשתמש ב- FM כי הלימודים והריכוז חשובים מאד. לא כתבת בת כמה הילדה ולכן ההתייחסות שלי כללית.
 

tamidb

New member
הילדה בת 12 ועד היום הסתדרה

בלי מכשיר שמיעה כלל מניחה בגלל שהיא לומדת בכיתה קטנה עם מעט תלמידים. גם בחטיבה תעלה לכיתה קטנה ונשאלת השאלה מה היתרון במכשיר הזה?
 
תשובות

היתרון במכשיר הוא שהוא מכוון את דברי המורה ישירות לאוזן של הילדה. כאילו היא הייתה יושבת עם אוזניות ושומעת מוזיקה - ישירות לתוך האוזן. זה נורא תלוי ברמת הליקוי של הילדה ועד כמה היא מסוגלת להתרכז. יכול להיות שהיא הסתדרה עד היום אבל אני מאמינה שמכשיר כזה שמשדר ישירות לאוזן יכול לעזור עוד יותר, לא? עכשיו אני נזכרת - זו את שכתבת שעכשיו אתם מקבלים מכשירים חדשים, נכון? אז קודם כל תתחדשו. יכול להיות שאם היא הסתדרה עד עכשיו בלי מכשירים בכלל אז אין צורך ב- FM ומצד שני, אם זיהיתם שיש בעיה וכבר רכשתם את המכשירים אז אולי שווה ללכת עד הסוף.
 
לגבי FM מנסיון של משתמשת בוגרת

אני עצמי משתמשת במערכת FM כזו כשאני מקשיבה להרצאות, גם היום כשיש לי שני שתלי שבלול שמאוד עוזרים בפני עצמם. עדות שלי - המערכת הזו עוזרת להתגבר על תנאי מרחק ורעש, שבהם יש עדיין קושי מבחינת עזרי השמיעה שבאוזניים (מכשיר שמיעה/שתל שבלול). זו לא עזרה של מאה אחוז, גם היום, אבל אין ספק שיש תועלת אדירה במיקוד הצלילים הזה, שמסייעת הן לריכוז השמיעתי והן המחשבתי. מאידך, וזה אני חייבת לציין, יש קושי מסויים בקלט של הסביבה עם FM, גם אם המערכת מכוונת לקליטת הצלילים במרחב הכיתה. אז תמיד צריך להישאר עם אוזן אחת מכוונת ל - FM ואוזן שנייה "חופשית", אבל לא פעם גם האוזן הזו הרי קשה לה לשמוע.... אני אישית כאדם בוגר מחליטה בכל שלב בהרצאה מתי לשמוע בשני צדדים, מתי בצד אחד, מתי להקשיב בלי FM, אבל ילד צעיר פחות יודע לעשות זאת. העצה - רק התנסות אישית ורק אחרי שרואים שאכן יש קושי בשילוב בתוך מרחב כיתתי בגן או בבית הספר. המשך יום נפלא ובהיר לכל הקוראים והמשתתפים, ליריתקוש.
 

Yukita

Active member
מנהל
קודם כל - כל הכבוד לילדה

שהסתדרה והצליחה בלי מכשירים עד היום. עם זאת, המטרה היא לא רק שהיא "תסתדר", נכון? המטרה היא שיהיה לה קל יותר והיא לא תצטרך להתאמץ כל כך כל הזמן. כאן הFM יכול לעזור, כי תלמיד יושב איזה 8 שעות בכיתה כל יום והתוצאה היא שתלמיד לק"ש שמסתדר לא רק בעזרת העתקת סיכומים מחברים אלא גם באמצעות האזנה למורה צריך נורא להתאמץ כל הזמן. כפועל יוצא מזה, ילד לק"ש יכול להיות עייף מאוד בסופו של יום לימודים. FM מאוד עוזר בתנאי האזנה להרצאה. אם הכיתה קטנה וזה פחות הרצאה והרבה יותר שיחה משולבת עם הילדים, יתכן שבתך תרגיש שהיא מפספסת יותר מדי עם הFM כי הוא יעביר לה אך ורק את מה שהמורה אומרת (המורה תקבל מיקרופון קטן להצמיד לבגד כדי שקולה יעבור ברור לאוזני הילדה) ולא שום דבר אחר. בנקודה זו אספר שאני חונכת שני ילדים לק"ש, אחת כבר בי"ב והשני בן 15, שניהם מושתלים - ושניהם החליטו שנמאס להם מהFM והם לא משתמשים בו. אני משתדלת להדגים להם מנסיוני האישי שאמנם כל הזמן להיות עם הFM יכול להיות מעצבן (יש לעתים תקלות, "רעשים אלקטרוניים" ושאר צרות, ולא שומעים כלום מלבד את מי שמדבר למיקרופון), אבל לא חייבים לנקוט בשיטה של "הכל או לא כלום". אפשר לפעמים להדליק את הFM ואפשר לפעמים לא להשתמש בו - מה שחבל זה לוותר לגמרי על האופציה. המערכות בכניסה לתאטרון הן לא אותן מערכות שמקבל ילד לק"ש. אדם פרטי עם FM מקבל מערכת אישית שמתחברת ישירות למכשיר השמיעה (אם זה מכשיר רגיל מאחורי האוזן, יש "מצב טלקויל" שלוחצים עליו וזה מצב האזנה מיוחד לFM, ואם מדובר במכשיר המקושר לשתל שבלול, מקבלים מן מרכיב מיוחד שמתלבש בתחתית המכשיר הרגיל). המערכות בתאטרון הן משהו אחר, שעובד יחד עם מערכת מובנית באולם התאטרון (על או בצידי הבמה). בדרך כלל מחלקים שני סוגי אוזניות - א. לאנשים שאין להם מכשירי שמיעה, עם אזניות קצת כמו אזניות הפלאפונים הניידים למיניהם. ב. בעלי מכשיר שמיעה, אין בו אוזניות אלא מן לולאה שתולים על הצוואר. בשני המקרים יש מן קופסא קטנה שכוללת חוגה להגברת עוצמת הקול. בשני המקרים מה שאמור לקרות הוא ששומעים את מה שנאמר על הבמה או לתוך מיקרופון של מרצה בלי לשמוע כמעט בכלל שום דבר אחר. במכשיר שמיעה במצב רגיל (לא טלקויל) כדי לשמוע מישהו רחוק ממך צריך להגביר את הווליום ואז גם כל צליל אחר מתחזק - למשל רחש של שקיות נייר או ניילון, אפצ'י של כל אדם, חיה ורמש, וגם קולות של "רוח" שזה בעצם רחשים של פידבק אלקטרוני מהמכשיר...
 

tamidb

New member
תודה רבה על התשובות המפורטות

הפורום עוזר לי מאד להתחיל להבין משהו בנושא
 

אשלג

New member
וואו! כמה למדתי ממך!

תודה שאת כאן, לי מאד עוזר לשמוע מידע "מבפנים". אחד הקשיים של להיות הורה לילד לק"ש צעיר היא שאין לו את הכלים להגיד בדיוק מה מפריע, מה עוזר, מה נשמע יותר טוב ממה...
 

אתי77

New member
ברח לי...

הי תמי, כל הכבוד לבת שלך על ההתאקלמות המהירה ועל השיתוף פעולה! איך הולך ביום השלישי? עדיין מתלהבת? איך החברות מגיבות? אני לא כל כך מבינה. איך התחיל התהליך גילוי של הלקות שמיעה אצלה? מי המליץ לכם לרכוש מכשיר? קצת מוזר לי שאין איש מקצוע אמין שמלווה אתכם, שעוזר לה להפיק את המירב מהמכשירשיכול לענות על השאלות שלך הכל כך מוצדקות בצורה מקצועית ולא רק אינטואיטיבית... אני זוכרת שבתחילת דרכנו ועד היום, יש לנו כל הזמן שאלות, וזה נורא כיף שיש למי לפנות כדי לקבל תשובות... בטח לא קל לעבור תהליך שכזה בלי איש מקוצע לידכם...
 

tamidb

New member
אנסה לפרט על התהליך

מיה בילדותה סבלה רבות מדלקות אוזניים . כמו כן יש איזשהו תהליך טבעי של הסתידות עצמות השמע מה שגרם לירידה בשמיעה. מאחר והילדה לומדת בכיתה קטנה לא מהרנו להשתמש במכשירים. בבדיקה האחרונה נשלחנו לרופא שהמליץ על מכשיר. וזהו בעצם משם אנחנו די לבד. יצרנו קשר עם שמע שבאמת זמנו אותנו לשיחה והסבירו על הלקות עצמה- וזהו באמת נשארנו לבד . מי בעצם יכול היה לסיע? מה ההבדל בין מיחא לשמע?
 
מיח"א ושמע

מיח"א מטפלים בילדים הצעירים מגיל אפס עד גיל בית הספר. שמע מטפלים בילדים מגיל בית הספר לאורך כל שנות הלימוד עד לסיום בית הספר התיכון. תבדקו בשמע - סביר להניח, שיש שם קבוצות של ילדים לקויי שמיעה, אולי בתכם תרצה להתחבר עמם? ואין בכך כדי שלילה עתידית של חברות בתוך החברה השומעת, אלא תוספת תמיכה רגשית וחברתית שגם יכולה לסייע בתוך החברה השומעת. אולי יש קבוצות להורים, או אפשרות לשיחות פרטניות עם פסיכולוג/עובד סוציאלי, אם קיים צורך בכך? ליריתקוש
 

אתי77

New member
מסכימה מוסיפה ../images/Emo13.gif

שמע אמורים ללוות את הילדים וההורים שלהם בכל תחום הקשור ללקות שמיעה. מעזרה בבחירת מכשירים עד לאיבחונים דידקטיים דרך עו"ס וקלינאיות תקשורת... כמו כל אירגון, גם בשמע יש הבדלים בין הסניפים השונים. אם יש לך מזל את גרה ליד סניף טוב, אם לא... את צריכה לחפש מקור עזרה במקום אחר. בקשר למיחא, אני לא יכולה לדבר לגבי סניפים אחרים. בסניף של ירושלים, אנחנו אמנם מטפלים בילדים צעירים יותר מהבת שלך אך חשוב לנו להוות כתובת ובית תפוח לכל מי שזקוק לזה, כך שקורה לא מעט שאנחנו גם עוזרים לילדים גדולים יותר. אני לא יודעת איפה את גרה, אך נראה לי לא פשוט לעבור את כל זה לבד. גם מבחינה טכנית וגם מבחינה רגשית. גם לך וגם לבת שלך. אני מצפרת לך קישור של שמע. http://www.shema.org.il/
 

tamidb

New member
אנחנו מחולון והיינו בשמע בתל- אביב

בבחירת המכשיר הם צינו שיש להם מכשירים להתנסות אבל לא כל-כך מתקדמים. אז זה נראה לי אדיוטי להתנסות לא במכשיר הספציפי. כמו שציינתי היתה פגישה אחת בתחילת התהליך וזהו - האמת שאז לא ידעתי כל-כך גם מה לשאול. האמת אני ממש שמחה על הפורום הזה ומרגישה שזה הליווי שחסר לי אז תודה לכם על כך
 

אתי77

New member
מעולה ../images/Emo13.gif

אם אתם מסתדרים ככה אז נהדר ! אני שמחה שאנחנו יכולים לעזור
 

אשלג

New member
מוסיפה מניסיוני/ניסיונו

לבני בן ה-6 יש FM כמעט שנה, שנרכש בעיקר לכבוד העלייה לכיתה א. מעבר לכל מה שאמרו לך, ישנם שיעורים ספציפיים שבהם ה-FM מאד עוזר - בשיעורי חינוך גופני למשל, כשהשיעור באולם או בחלל פתוח והאקוסטיקה פחות טובה. וגם בשיעור מחשבים - שפני המורה מוסתרים מאחורי המחשב וגם שהוא צריך להסתכל על המחשב בזמן שהיא מדברת. זה גם מאד הוכיח את עצמו בטיול השנתי, והרגשתי יותר בטוחה לדעת שגם אם הוא יצא מטווח שמיעה של המדריך הוא יוכל לשמוע שמחפשים אותו, או שהגיע הזמן לעלות לאוטובוס וכד'. שווה לנסות, זה בטוח, ומאחר והיא כבר גדולה אולי היא זאת שיכולה להחליט מתי להפעיל ומתי לא להפעיל את המכשיר.
 
וואלה לא חשבתי על זה...

על העניין של התרחקות מהמורה בטיול. זה יתרון עצום על פני הילדים השומעים אפילו. הוא יכול לצאת מטווח השמיעה בדיוק כמו ילדים שומעים ועדיין להיות רגוע, לא ללכת לאיבוד ולשמוע את המורה. דווקא מגניב
שירי
 

אשלג

New member
וחשבת על איך זה לקרוא לו לארוחת ערב???

במקום לצעוק בכל רחבי הבית (ואצלינו גם החצר) לבוא לאכול...עכשיו - לבוא לאכול X מיליון פעמים - בימים שה-FM בבית ולא נשאר בביה"ס אני אומרת בשקט ובתקיפות לתוך הרמקול: "עכשיו. אוכל" ובדרך כלל רואה אותו ראשון... וגם המחנכת משתמשת בזה - לפעמים כשהסבלנות שלו נגמרת והוא מתחיל לתסוס ולהפריע, היא מסתובבת עם הפנים ללוח ואומרת לו בשקט "עכשיו להרגע, מספיק". אף ילד לא שומע את הנזיפה - חוץ ממנו - וזה הרבה פעמים יותר טוב מלצעוק מול כולם. יש, יש דברים מגניבים, אין ספק.
 
למעלה