שלום לכולם

Bageera

New member
שלום לכולם

אז קודם כל, שלום לכולם, שמי יניב, בן 40 וחובב שירה מזה שנים, בעיקר משוררות ישראלית מודרניות (רחל שפירא, דליה רביקוביץ, תרצה אתר, יונה וולך וכו') אבל מעל כולם, חיבתי הגדולה למשורר דגול שכיום לצערי, עדיין נתפש כפיזמונאי, מאיר אריאל. להטטוטן אמיתי של השפה העיברית! אז לשם היכרות בנינו, תרשו לי לצרף את אחד השירים שלו שאני הכי אוהב, אין עומק אדיר בכתיבה אבל כמאמר המשורר (באמת), זה שיר על ערגונות (שילוב של ערגה וזכרונות), קבלו את פלוגה בקו (המילים לקוחות כמובן משירונט, הכותב כאמור, מאיר אריאל). פלוגה בקו מילים ולחן: מאיר אריאל אני רוצה לפגוש אותה פתאום במקרה אחרי שכבר אשכח אותה כליל. אני רוצה שזה יהיה לגמרי במקרה - ילדה קטנה אהבתי בגליל. עומד אצל חלון ראווה בתור חייל מה כבר יכולנו להספיק? נשקפת בזגוגית פתאום הולכת וקרבה... בתור חייל אני ידעתי להצחיק. מדרגות נעות באיזה כל בו ענק, צרוד מתוק היה גלגול צחוקה... אני יורד והיא עולה אלי, אנחנו רק - - והגליל כמו איזה ארץ רחוקה. שוכב לי על החוף ומתנמנם, ילדה עם סומק לחי חן גומות... צל קריר זוחל על מצחי המדמדם... זה עוד ירוק, חרדו עיניה החומות. אוטובוס דחוס, מלא ערב רב - נתחיל להיוודע יקחו אותך... ומי זאת הנלחצת אלי גב אל גב - ...ורק צלקת תישאר ממך. פתאום התחיל הקיץ רגעים למנות. ואז כבר באו המשאיות היא לא באה לנשיקה כמו יתר הבנות - - גם תור לכרטיסים יכול להיות. לא משנה מקום גם זמן לא משנה ילדה קטנה אהבתי בגליל. ואני הולך לפגוש אותה לגמרי במקרה אחרי שכבר אשכח אותה כליל. (היא לא באה לנשיקה כמו יתר הבנות - גם תור לכרטיסים יכול להיות.)
 
ברוך הבא,

עפ"י חוק זכויות יוצרים מותר לתת קישור למקום בו מופיעות המילים, או להביא לכאן את המילים בתוספת פרשנות, או שאלות ממוקדות של פרשנות (מה שהופך את הפרסום לצרכי למידה). ההודעה שלך כמו שהיא, כן עוברת על חוק זכויות יוצרים. אנא הוסף כאן פרשנות (לפחות כללית), או שאלות פרשנות, במידה ויש משהו שלא ברור לך בשיר, כדי שלא נצטרך למחוק אותה
 

Bageera

New member
חוק של אקו"ם אני מניח? כי זה חוק עקום ../images/Emo8.gif

אעפ"י שהחוק הזה נשמע לי מוזר לאללה, ברור שנקיים אותו כלשונו ובמלואו. אה, אז ברור שיש לי שאלה לשאול...אההה..... אה, מצאתי משהוא:
מה זאת אומרת "היא לא באה לנשיקה כמו יתר הבנות"
 

Bageera

New member
לא כזאת בעיה, אבל...

האמת שהשורה לא כזאת בעייתי אבל לפי מבנה השיר אני לא מצליח להחליט (שתי האפשרויות הגיוניות) אם הכוונה לעבר (שהיא לא נתנה לו לנשק אותה) או להווה כשהוא יפגוש אותה איפושהוא והיא לא תיגש,תתיחבק ותתנשק על הלחי עם מכר שלא ראתה הרבה שנים, אני מניח שהאמביוולנטיות נוצרת מהפועל הזה שנהגה ונכתב בצורה זהה בהווה ובעבר "היא לא באה לנשיקה". מצד אחד הוא מדבר על ילדה, על זה שהיא מזדעקת שזה עוד ירוק, משמע בוסר, ז"א שהיא עוד לא ממש מוכנה למה שחייל ב"פלוגה בקו" רוצה מכל אחת שנמנית על המין הנשי. מצד שני, דוקא בבית שהוא מזכיר את השורה הזאת הוא שובר את המבנה של השיר (שורה הווה שורה עבר) ועובר לבית שלם שהוא הווה. אז בעצם, החלטתי לא להחליט
מה אתם אומרים?
 

Indie62

New member
בעיני ברור שהיא לא באה לנשיקה בעבר

ושזה אכן המקום בו המבנה (המקסים) של השיר נשבר. אני מסיקה את זה כי בהווה אין "יתר הבנות". בעבר יש קבוצה של חיילים וחיילות. נראה לי שהיא לא באה לנשיקה כמו החברות של הבחורים האחרים. זה ממשיך את הקו שהיא לא נעתרה לחיזורים שלו באותו זמן, מחשש להיפגע. לדעתי כן יש עומק בשיר כי הוא משתמש במבנה כדי לתאר בצורה יפה מצב של אדם שהולך בהווה ועם הראש בעבר ורואה את הנערה שלו בכל מקום. הוא בעצם נותן את התחושה, בלי להכביר במילים, איך כשאנחנו כאילו נמצאים בחיים האלה, כל הזמן יש לנו קדימה אחורה בתוך הראש... ערגונות = ערגה + זכרונות... זה תרגום עברי מאיר-אריאלי לנוסטלגיה?
 

Bageera

New member
ערגונות

ערגונות = ערגה + זכרונות... זה תרגום עברי מאיר-אריאלי לנוסטלגיה? בהחלט, אם תחפשי את השיר ביו-טיוב הוא בפרוש מציין את זה לפני השיר. המילה עצמה (ערגונות) מקורה ב"זרעי קיץ": "זרעי קיץ נישאים ברוח מעירים זכרונות מעוררים ערגונות..." המשך יום נעים.
 
לדעתי, הם כן התנשקו

או שאולי לא, אבל העיקר שהיא באה לא בשביל הנשיקה. יתר הבנות בגליל או במקומות אחרים רצו להשוויץ ככה עם איזה חייל גיבור, זאת לא, או שהוא חשב שהיא לא, ובעיניו היא הייתה יחודית בגלל זה. הוא כבר התנשק עם כמה בחורות, אבל הוא לא אהב אותן באמת והוא לא חשב שהם אוהבות אותו. נראה שהוא היה מבסוט שהוא מצחיק אותה, וזה אולי בעיניו בסיס טוב ליחסים, לא הנשיקות ככה עם החברה על הדשא. ונראה שמה שהוא מאוד מתגעגע אילו זו באמת הבוסריות של האהבה, הפעם הראשונה הזו, ואולי בגלל זה הוא רוצה שהמפגש יהיה רק אחרי שהזכרון כבר נמחק - כדי להרגיש את הכל "בפעם הראשונה" מחדש. מקווה שפגשת אותה מאיר.
 
למעלה