שלום לכולם - לגבי שבירת שרב..בפנים

שלום לכולם - לגבי שבירת שרב..בפנים

לפני שעתיים בערך היינו עדים לשינוי חד במז"א - הרוח חגה מהגיזרה המזרחית לדיזרה מערבית. שבירת שרב בצהריים היא חוויה מעין כמוה ומורגשת היטב. בבת ים ירדה הטמפ´ תוך חצי שעה ב 8 מעלות מ 31 מ"צ ל 23 מ"צ והלחות זינקה מ 25% ל 65%. בעת שרב אדווקטיבי, כמו זה שחווינו ביממה החלופת קיימת אי יציבות רבה בשכבות התחתונות של האטמוסיפרה - מצב של מפל סופר אדיאבטי - קצב ירידת טמפ´ עם העלייה בגובה הוא גדול יותר מ 1 מ"צ לכל 100 מ´. מצב כזה בטיפיגרמה מכונה ע"י החזאים "טמפ-יריקה" - שפירושו - די בתוספת לחות מעטה לדוגמא ע"י רוח דרומית ברום שתסיע לחות ממרכז אפריקה ומהאזור הטרופי או כניסת לחות מהים ע"י בריזה שמצליחה להתגבר על הזרימה המזרחית - ואז מתחילה "חגיגה" אטמוספירית שמתבטאת בהתפתחות והתעבות מהירה של העננות הגבוהה והבינונית המלווה את השרב - ענני האלטוקומולוס הופכים במהירות לאטלוקומולונימבוסים שיכולים להמטיר "גשם טרופי" חם - גשם קונבקטיבי ולא גשם חזיתי עם ס"ר ואפילו ברד. באופן מקומי אפשר לקבל פרצי רוח = מיקרוברסט. אלה נפלאות השרב. מערכת חביבה ומרתקת. באופן כללי שקע שרבי הוא שקע חזיתי לכל דבר - יש לטו חזית חמה וגם חזית קרה, אלא שבשונה משקע חורפי קלסי השקע השרבי הוא שקע חם והחזית החמה היא החזית הדומיננטית בו, בעוד שהחזית הקרה מוגבלת במימד האנכי שלה עד לגובה של 2-3 ק"מ ולכן אינה מתבטאת בעננות ערמתית וממטרים, פרט למצב בו השקע השרבי עולה לים והופך לשקע חורפי לכל דבר כשהוא מתמזג עם אפיק רום. זה לא המצב כעת. זה קרה למשל בשבוע שעבר - ואופייני למרץ ופחות ופחות לאפריל ולמאי. מקווה שקצת תרמתי ידע. המשך שבירת שרב נעימה ומרתקת.
 

יניב ריז

New member
השפעות רפואיות של מזה"א(בפנים).

ישנם מספר מחקרים מדעיים שהוכיחו כיצד שינויי מזג האוויר משפיעים על בני אדם: כאבי ראש- הסינוסים (מערות האף והפנים) הינם חללים שנמצאים בראש ומטרתם איזון לחצים. עקב אי יציבות במזג האוויר (אי יציבות אטמוספרית) חלק מהאנשים סובלים מחוסר איזון בין הסינוסים לאטמוספירה-מה שגורם ללחץ על הסינוס ויצירת כאב ראש. פתרון פשוט-לעיסת מסטיק. מחקרים בבריטניה הוכיחו את הקשר שבין מזג האוויר הסגרירי לדיכאון (לכן הומצא הטיפול ב "חדרי אור לבנים"). שכן אנו, כמו בע"ח רבים מושפעים ממשך זמן האור שאליו אנו נחשפים (פוטופירודיות) בפעילות ההורמנלית והמוחית. במידה והנכם מעונינים לקבל יותר מידע-אשמח לפרט
 
דוגמא:

בלדות סקוטיות הן עצובות, ככל הנראה גם בגלל הנוף בסקוטלנד וגם בגלל מזג האויר. גם הייתה לי מורה שגרה בקנדה באיזור נידח קר וסגרירי רוב השנה, והיא אמרה שאנשים שם לא זזים מהבית והם מאוד לא פעילים ואין מתנ"סים ויציאות לטיולים וכאלה, ואנשים שם שקטים ורגועים, היא אמרה שבישראל כנראה יש יותר מידי שמש כי אנשים פה פעילים בצורה מטורפת... מעניין מאוד... אגב: מה הקשר למסטיק? אשמח לשמוע דניאל.....
 

יניב ריז

New member
הקשר+הרחבה על פוטופירודיות

לעיסת מסטיק מפעילה את שרירי הפנים. בזמן פעילות שרירים אלו, הסינוסים מתכווצים ומתרחבים-מה שמאפשר להם לאזן בחזרה את הלחץ (כמו משאבה), לכן גם בטיסה-לעיסת מסטיק מונעת לחצים באוזניים (מסתבר שגם שם יש סינוסים). פוטופירודיות (פוטו=אור פירודיות=מחזוריות) הינה תופעה שמשפיעה על בע"ח צמחים וכן בני אדם. בצמחים-הצמח "יודע" מתי לפרוח (צמחי יום קצר פורחים רק כאשר יש 8 שעות אור, ואילו צמחי יום ארוך ב-12 שעות אור יום). בבע"ח-התרנגולת מטילה יותר ביצים באור יום של 12 שעות (לכן הלולים מוארים בחורף). בבני אדם-ככל שאדם נחשף ליותר אור הוא נעשה פעלתני יותר-גם מבחינה חברתית הורמנלית מוחית ומינית!
 
בהחלט מאוד מעניין מה שאתה אומר...

כלומר מי שגר במדבר סהרה הוא חרמן לא נורמאלי
סתם, אבל בעיקרון הבנתי את מה שאתה אומר, וזה מאוד מעניין! תודה יניב על האינפורמציה! דניאל.....
 
כבר שנים אני מוצא קשר

לעניין ..אני שמח שהעניין הוכח מדעית אכן נושא מעניין אשמח אים תשלח לי יותר אינפורמציה
 

א ס ף ב

New member
ליניב - הנושא מרתק . . .

ואשמח לקבל קישורים למאמרים בנושא (במידה ויש לך) וכן מידע נוסף שיסייע בידי לצע אינטגרציה בין מטאורולוגיה (התחביב שלי) לרפואה (חלק ממה שאני לומד) ולמגרנות (מהן אני סובל לפעמים). בתודה, אסף
 

man149

New member
בשבדיה אנשים התאבדו בשל מז"א מעונן

שמעתי שיש תקופות בשבדיה שחלק מהאנשים נכנסו לדיכאון ופשוט התאבדו. אני לא בהכרח בטוח בזה אבל זה מה שקראתי.. מה שאומרים עוד זה שישנם בשבדיה ערפלים כבדים. :) זה מסביר לי את מה שאמרת בקשר לדיכאונות של תושבי בריטניה במזג האוויר הסגרירי ששם... נ.ב. איך לעיסת מסטיק יכולה לעזור בהפגת כאב ראש כתוצאה ממזג אוויר הפכפך??
 

יניב ריז

New member
תשובה-

לעיסת מסטיק מפעילה את שרירי הפנים אשר "לוחצים" על הסינוסים להתרחב ולהתכווץ-ותוך כדי כך הלחצים מתאזנים.
 

יניב ריז

New member
אחוז ההתאבדות מסיבה אחרת (בפנים).

בשוודיה אחוז ההתאבדות יחסית גבוהה מסיבה אחרת ולא פחות מענינת... מחקרים פסיכולוגים גילו-שעקב חוסר הבעיות ברמה המדינית חברתית, לאדם יש יותר זמן לעסוק בבעיותיו האישיות, וכן לתת להם לצאת מכלל פרופורציה בחומרתן-עד כדי התאבדות. (במידנה כמו שלנו כשהפגועים והמוות ברקע, והעם משוסע פולטית-לספר לאמא שקיבלתם 50 במבחן בתנ"ך זה לא יהיה נורא... אך בעולם שבו אין דברים אחרים בעייתים, חוץ מאותו ציון 50 גם אתם היתם שוקלים להתאבד על חוסר ההצלחה האיש שלכם)
 

sshoshan

New member
ליניב

אני סובלת נואשות מסינסיטיס בזמן שינויי מזג האוייר,אך זה לא מסתכם רק בכאב ראש,אלא מתפתח לתופעות שונות. אשמח אם תפרט קצת יותר.
 

יניב ריז

New member
סינוסיטיס סיבוכים וטיפול (בפנים).

סינוסיטיס הינה דלקת במערות האף והפנים (סינוס-מערות האף והפנים , סיות "טיס"- דלקת). תפקיד מערות האף הינו איזון הלחצים בחללי הראש. הצברות נזלת בסינוסים,יוצרת מצע מזון נפלא לחידקיים להתרבות עליו-מה שיוצר את הדלקת. אבחון- כאבי ראש מעל העיניים,נפיחות,נזלת צהובה,החמרת כאב הראש בזמן הטיית הראש מטה. טיפול-במקרים קלים-זה עובר לבד. במקרים בינוניים יש לקחת מוקיספן 500MG 3 פעמים ביום למשך 10 ימים. במקרים קשים-יש צורך בהתערבות כירוגית או ביצוע שאיבה מהסינוסים דרך מערות האף. כאבי הראש הנגרמים מהפרעות ויסות הלחץ עקב אי יציבות במזה"א אינה נחשבת כסינוזיטיס!!! אך כן מעידה על המצאות נזלת בסינוסים שמפריעה באיזוןפערי הלחץ בין החוץ לפנים מערות האף-וכך נוצרים כאבי ראש. הטיפול במקרה של אי איזון לחצים הינו לעיסת מסטיק.
 

יניב ריז

New member
לא שידוע לי (בפנים).

דלקת חניכיים היא המחלה הנפוצה ביותר בעולם (כ 97 אחוז מהאוכלוסיה יחלו בה או שחולים בה או שחלו בה),לעומתה סינוסיטיס יחסית נדירה-כך שבמידה והיה בינהם קשר-סינוסיטיס היתה מחלה גלובלית.. אמנם מערכת האף אוזן וגרון הן אחת,וסביר להניח שחיידקים שנמצאים בפה יגיעו לסינוסים ולהיפך,אך לא נראה לי כי תווצר דלקת בסינוסים כתוצאה מכך.
 

יריב71

New member
ערן, טמפ´ יריקה הוא מפל אדיאבטי...

לא יותר מזה. מלבד בשכבת הפנים עד 150 מ´, אין וגם לא תמצא מפל סופר-אדיאבטי בטפיגרמה. אני מאוד מקווה שאתה לא מלמד את זה בבית הספר בשעורי הגאוגרפיה.
 
למעלה