שלום לכולם. אומצתי לפני כ-30 שנה

שלום לכולם. אומצתי לפני כ-30 שנה

אני קרוב לגיל 30 ,בן יחיד ועדיין איני יודע על המקורות שלי, מאין אומצתי, הוריי הביולוגיים,וכו. עובדה זאת משפיעה מאוד על חיי והתנהלותם. לכאורה חיי טובים מאוד אני נשוי באושר ואב לילדים, אך עד שלא אסגור את המעגל בנושא הנוגע לפרטים על האימוץ שלי, לא אנוח ולא אשקוט. למרות בקשתי מהוריי המאמצים , הם אינם מספרים לי פרטים על האימוץ (יש לציין כי אומצתי בחו"ל לפני כ-30 שנה וכשהייתי בן שנתיים וחצי הוריי עלו ארצה). תמיד הסתירו ממני את עובדת היותי מאומץ, גם כשדרשתי בגיל 18 לדעת , הם התכחשו , כיום הם לא מתכחשים , אך עדיין לא מוכנים לספק לי מידע אודות האימוץ , פרטים כמו, הוריי הביולוגיים מקו הולדתי. עד שכבר הם מספקים מידע כלשהוא עקב לחץ אדיר, הם מעלים טענות מופרכות כמו, אם אנחנו לא יודעים איך נספר לך? וכו. לכן אני כבר מתקשה להאמין לכל דבר שיגידו לי, הם לא בוגרים מספיק באספקט הזה , למרות שציפיתי מהם להרבה יותר הבנה ותמיכה, כל שהם עושים הוא לתת לי להרגיש שהם עשו לי טובה בכך באימצו אותי. אני כן מודע לכל הטוב שהם נתנו לי, אך כיום מסתבר שכל הטוב שנתנו לי קשור בחומר ולא בנפש שזה אומר, חיבוק נשיקה והחשוב מכל לספר את האמת הכי משמעותית בחיי, אמת שתגרום לי להיות שלם עם עצמי ורק לאחר שאדע מי אני ומאיפה באתי אוכל להיות יותר מחובר לעצמי, ולהעביר לילדיי את המסרים הנכונים, וכך גם הם ירגישו בעתיד כשיגדלו ויהפכו מבוגרים יותר מחוברים, אליי ולמקורות שאבא שלהם בא מהם. איך אני יכול לברר מידע על אודות האימוץ שלי, פרטים. האם עליי לפנות למספר מסויים במשרד הפנים? רצוי לציין כי פניתי אליהם בעבר, והם טענו שככל המדובר באימוץ חו"ל משרד הפנים קרוב לוודאי ובסבירות גבוהה ,לא מחזיק בתיק אימוץ שלי, וייתכן כי הוריי הכניסו אותי לארץ (כשהייתי בערך בין שנתיים) , עם תעודות מזוייפות (תעודת לידה, תיק אימוץ וכו). האם צריך להיות תיעוד של המסמכים הללו במשרד הפנים ? או שאלו מוחזקים רק בידי ההורים המאמצים ויכלו להשמיד הראיות בקלות? אני אובד עצות, מה עליי לעשות? אשמח מאוד להתייחסות ממי שמבין בנושא.
 

דיאנה*

New member
מאומץ מחוץ לארץ

שלום לך, עצוב מאוד לקרוא את הסיפור שלך. להערכתי, אתה לא רשום בפנקס האימוצים בארץ. שכן, לפני שלושים שנה אימוצי חו"ל לא נרשמו בארץ. פנייה לנחמה טל תאשר או תשלול את ההנחה הזו שלי. ניתן לפנות אליה בטלפון (מצוי בשאלות הנפוצות - גישה אליהן תמצא בשורה הכחולה למעלה). יש באפשרותך לעשות עוד שיחה אחת עם הוריך - לומר להם שמדובר בצורך שלך להכיר את שורשיך הבילוגים. צורך שאינו קשור בקשרים המשפחתיים שלכם שדבר לא ימחוק אותם. להערכתי הוריך פוחדים שמא יצירת קשר עם המשפחה הביולוגית תגרום להתרחקות שלך מהם. במידה והדבר לא יעזור, נסה לברר אם קיים תיק אימוץ בארץ המוצא שלכם. מהיכן עליתם? היכן אימצו אותך הוריך? יכול להיות שבארץ מוצאכם קיימים רישומים של האימוץ שלך. בהצלחה!
 
לדיאנה

אני מאוד מודה לך על התגובה המהירה . אם מה שאת אומרת נכון, ובאמת נדמה לי שכבר דיברתי עם הגברת נחמה טל אם אני לא טועה, ונדמה לי שהיא זאת שאמרה לי שאין דרך לברר לגבי האימוץ שלי כי זה היה לפני הרבה זמן. אם זה אכן נכון, רק ע"י ההורים שלי אני יכול לברר את הפרטים. שאלתי היא, אם הם מסרבים בדרך יפה , האם אוכל לתבוע מהם למסור לי פרטים על ידי פנייה מסודרת אליהם מעורך דין? האם אני רשאי לתבוע אותם אף כספית (וזאת כדי שאוכל לשכור חוקר פרטי שיעזור לי בבירור הפרטים ,האם אני יכול ע"פ חוק לתבוע אותם ולגרום להם לממן לי חוקר?או לתבוע אותם על אי אמירת אמת?)על עוגמת הנפש שהם גורמים לי בכך שהם לא מספרים לי ובכל ההשלכות הפסיכולוגיות שאי אמירת האמת גורמת לי?
 

דיאנה*

New member
את זה אתה צריך לשאול עורך דין

יכול להיות שיש מקום לפסיקה תקדימית בהקשר הזה. אני ממש לא הכתובת המתאימה לשאלה הזו. יכולה לחזור ולהמליץ לך לנסות לברר את הדברים בארץ המוצא שלך. לחילופין - ובמקביל רוצה גם להמליץ לך להשלים עם האפשרות שהמידע על השורשים הביולוגים שלך לעולם לא יהיה בידיך. גם כאשר האימוץ מסודר חוקית במאה אחוזים וגם כאשר כל המידע מועבר לאדם שאומץ - לא תמיד קיים מידע. ישנם ילדים שנמסרו לאימוץ תוך שהאם הביולוגית עושה הכל כדי לטשטש את עקבותיה. ישנן מדינות שבהן הרישומים מאוד לא מסודרים ועוד מיני מקרים שכאלו. לא הייתי מאחלת לך בשום פנים ואופן לחיות כל החיים בתחושה שחייך אינם שלמים. אם יש לך חשבון עם הוריך המאמצים - סגור אותו בכל דרך שנראית לך מתאימה. אך קודם כל שב עם עצמך וברר לעצמך מי אתה בפני עצמך. מאחלת לך להגיע למסקנה שאתה אדם שלם שחי חיים בריאים והקים משפחה. להשקיע את האנרגיות במשפחה שבנית ולהפוך אותה לטובה ביותר האפשרית. אם בצד זה תמצא יום אחד מידע על שורשיך הביולוגים - זו תהיה תוספת מצויינת עבורך. אבל לא המידע הזה יקבע מי אתה ועד כמה תהיה מאושר. רק אתה תקבע את הדברים האלו.
 
תודה רבה.

המון תודה על התמיכה. האם יכול להיות מצב שהם אומנם אימצו אותי בחו"ל אך בדרך לא חוקית(דוגמת מתן שוחד תמורת ילד)ואז יצרו מסמכים מזוייפים כאילו שאני בנם הביולוגי וכך הביאו אותי לארץ ?ואז אין כל תיעוד על אימוץ כאילו לא בוצע כלל אימוץ. אך עדיין בארץ המוצא שלי או בארץ ממנה לקחו אותי אמור להיות משהו שיוביל למקור שלי, אני מקווה. שוב תודה ולילה טוב.
 

משתפרת

New member
ועוד נקודה טכנית:

שיחה בין בני משפחה איננה עדות בבית משפט. לא נראה לי שיש חוק שמחייב להגיד את האמת ואת כל האמת בשיחות משפחתיות, כך שאם הוריך הסתירו ממך מידע- לא בטוחה שזו עבירה. בנוסף, גם אם אי אמירת אמת היא עבירה כיצד תוכיח שהם שקרו לך? הם אומרים שהם לא יודעים פרטים. איך אתה יכול להוכיח שהם כן יודעים (ונטל ההוכחה מוטל עליך- שמאשים אותם)? לא נראה לי שזו הדרך.
 

fannyd

New member
שלום לך מאומץ מחו"ל

קראתי בעיון רב את הודעת הפתיחה ואת זו שבאה אחריה. אני בדעה שאין כל דרך לדעת אם להוריך אכן אין מידע אודות משפחתך הביולוגית או שהם בוחרים להסתיר ממך מידע זה מסיבות אלה או אחרות. עם כל ההבנה לשאלות הבוערות בעצמותיך שווה שתשאל את עצמך עד כמה חשוב לך לשמור על הקיים, הכוונה למשפחה בה גדלת. "פניה מסודרת", תביעה כספית וכדו' לא ברור מה תשאיר מזה. נראה לי שטוב תעשה אם תפנה לחוקר פרטי במימון עצמי ומבלי ליידע את המשפחה ותנסה באמצעותו לדלות מידע בארץ המוצא. איש לא מבטיח תוצאה אבל לפעמים גם עצם התהליך יכול להניב תשובות ולסגור מעגל.
 

משתפרת

New member
ברוך הבא מאומץ.

צר לי שיש אנשים שחושבים שאם מתעלמים מדברים ומכחישים אותם- הם לא קיימים. לדעתי אילו היית מקבל תשובות מלאות בזמן המתאים היית גדל רגוע יותר ושלם עם עצמך, וגם עם הוריך. פתיחות מצד ההורים מלמדת את הילד לנהוג בפתיחות בעצמו. הפתיחות מקרבת. כיום העמותות רושמות בפנקס האימוצים את הילדים שאת אימוצם הן סידרו. עד כמה שאני יודעת לפני שלושים שנה לא עשו את זה (גם אנחנו, לפני 14 שנים, לא נדרשנו לרשום את בננו בפנקס האימוצים. אולי הפקידה במשרד הפנים עשתה את זה, אנחנו- לא). אם הוריך מסתירים את מסמכי האימוץ או שהשמידו אותם אין לך דרך לדעת מה כתוב בהם. כדאי לברר כיצד התנהלו אימוצים במדינה ממנה הגעתם. אם יש רשות מרכזית שדואגת לזה, באיזה בתי משפט מתנהלים ההליכים למתן צוי אימוץ ואם יש רישום מרוכז של האימוצים באותה המדינה. בהצלחה!
 
תודה רבה לך.

אני מקווה שיגיעו דברים על פתרונם. המצב באמת מסובך מורכב ומרגיז כל כך שיש עדיין אנשים שחיים בעולם הפרמיטבי ולא מתקדמים בדעות(הוריי לצערי נמנים על אלו).
 

Kalla

New member
שלום לך!

נראה לי כי הוריך מאוד מבוהלים. כנראה שהם חוששים שאם תיצור קשר עם משפחתך הביולוגית, תחזור לחיקה ותתרחק מהם, אולי אפילו תנטוש אותם ותחזור לארץ הולדתך. אולי כדאי לך לקיים איתם שיחה שבה תסביר את המניעים שלך לחיפוש המידע ותדגיש שאין לכך כל קשר ושאין זה הולך לפגוע ביחסיך איתם (אם כך אתה אכן מרגיש). אולי הפתיחות שלך תגרור פתיחות גם מצדם. לגבי חיפוש המשפחה ביולוגית ללא כל עזרה או פיסת מידע מהוריך - ממש לא יודעת מה להגיד לך.
 
פנייה לדודים ודודות

שלום לך אם השיחה עם הוריך לא תניב תוצאות, אולי תפנה לבני משפחה כמו אחים אחיות של ההורים. נראה לי כי הם יודעים פרטים עליך, אולי אפילו לבני הדודים שלך (אולי ההורים שלהם סיפרו להם משהו במהלך השנים?) אולי תיזום מפגש משפחתי מורחב ותעלה את הנושא? אולי אז יפעילו על הוריך לחץ? מקווה שתמצא פתרון בהצלחה
 

English

New member
שלום מאומץ מחו"ל ../images/Emo140.gif

נדמה לי שלא ציינת מאיזה איזור הגעתם. אם זה מארצות בריה"מ לשעבר, אני יודעת ששם היה מקובל להסתיר את האימוץ ולא לדבר עליו. המשפחה היתה נוסעת לקצה השני של המדינה וכעבור שנתיים חוזרים עם תינוק ולא מגלים לאף אחד שאינו ביולוגי. במקרה כזה ייתכן שישנו תיעוד של השלטונות ושניתן לעקוב אחר האימוץ. הבעיה מתחילה אם עשו קצת "פוילשטיקים" ולא אימצו בצורה מסודרת, אז לא יהיה תעוד מסודר והם המפתח היחידי למידע. אינני מכירה את מערכת היחסים שלך ושל הוריך, אבל מכתבים מעורכי דין בודאי שלא ישפרו אותה. נסה להסביר להם את הצורך שלך ולהבהיר להם שאתה לא מחפש הורים במקומם אלא מנסה לברר פרטים כמו מחלות גנטיות וכו', שרק הביולוגים יכולים לספק. מקווה שתמצא בדרך כלשהי את המידע ותוכל לסגור מעגל.
 

אפרילס

New member
ברוך הבא "מאומץ"!!

כמו שכתבו קודם, נראה לי שההורים שלך מבוהלים!! אבל ייתכן שהם מבוהלים לא רק בגלל הפחד לאבד אותך, אולי הם עשו משהו לא חוקי. אם יפתח הנושא לרשויות בארץ המוצא, ייתכן שהם יכולים לעמוד בדין פלילי. אני לא יודעת מאיפה הגעת, אבל אני מכירה את נושא האימוץ בארגנטינה, "אימוץ" הלא מסודר. האפשרויות הם רבות: - נשים שמוסרות את הילדים בלידה, כדי להסתיר את הריונם, בגלל כסף וכו'. הרבה מקרים כאלו הילדים נרשמים כאילו נולד להורה המאומץ. במקרה הזה, רק המיילדת וההורים יכולים לעזור לך. התעודות "חוקיות" אבל הנתונים לא נכונים. - קיימים מיקרים של "זיוף" תעודות.... גם במקרה זה לא תגלה דבר, גם עם חוקר פרטי. - קיימים ילדים שנחטפו מההורים שלהם. במיוחד לפני 30 שנה, 1975. אז היה שילטון צבאי. הרבה אנשים נעלמו. גם נשים בהריון, שילדיהם נעלמו אחרי הלידה. הרבה מיקרים כאלו מתגלים היום רק בבדיקות גנטיות שמבצעות "הסבתות מפלזה דה מאיו". - היו גם חטיפות של ילדים תמורת כסף. בהרבה מיקרים ההורים המאמצים לא יודעים שהילד חטוף, אבל הם כן יודעים שהתהליך לא חוקי. כפי שהסברתי לך, רק בארגנטינה, האפשרויות של בירור המוצא הם לא רבות. וחבל שתקלקל את היחסים עם ההורים שלך. יתכן שהם יודעים שעשו משהו לא חוקי שדינו מאסר, אבל באמת לא יודעים מי הם המולידים שלך. כפי שכתבו לך, אם תמצא את המולידים שלך, אתה תדע קצת יותר על הגנטיקה, אבל לא על עצמך. מאחלת לך הרבה הצלחה בחיפוש שלך.
 
משהו לא ברור לי.............

אין לך בכלל מושג מאיפה הגעת? אתה יודע באיזו שנה נכנסת לארץ? תמיד אפשר לבדוק במשטרת הגבולות איפה שהו הוריך בשנה מסויימת במידה והם השתמשו בשמם שאתה מכיר. מעבר לזה, קשה מאוד להאמין שבארץ יש איזשהוא תיעוד של אימוץ חו"ל מלפני 30 שנה, שכן כפי שכבר נכתב, סביר להניח שהדבר נעשה בצורה לא חוקית. בהצלחה בכל דרך בה תלך
 

דיאנה*

New member
לא חושבת שזו ההנחה הסבירה ביותר

לא יודעת למה קל להניח שהאימוץ נעשה באופן לא חוקי. גם בארץ וגם בחו"ל אנשים אימצו ילדים גם לפני שלושים שנה ובאופן חוקי לחלוטין. נדמה שהוריו של המאומץ מחו"ל התקשו לדבר איתו על כל נושא האימוץ לאורך כל הדרך. לא סיפרו לו על עובדת אימוצו וגם היום מתקשים לתת לו הסברים. השתיקה שלהם בנושא מעידה על קושי לדבר על נושאים רגישים. אולי גם על פחדים כאלו ואחרים. לאו דווקא על אי-חוקיות האימוץ. אני מכירה מישהי שאימצה את ילדיה בארץ ולא מדברת איתם על כך. לכו תדעו למה. גם לשכנים התחילה למכור מיני סיפורים משונים על הנושא. יש אנשים שנדמה להם שכאשר לא מדברים על משהו - לאט לאט הדבר המפחיד הזה פשוט ייעלם... עצוב. מיותר. מסבך מאוד את החיים, אבל לא בלתי חוקי.
 
תודה רבה לכולכם על היחס והאיכפתיות

אני מאוד מעריך את הרצון שלכם לתמוך ולעזור.תודה גדולה לכולכם. שאלה נוספת ברשותכם. כאשר הוריי עלו ארצה(בשנת 1978) האם הם היו צריכים להציג איזושהיא תעודה למשרד הפנים/ביטוח לאומי(הרי הם וודאי קיבלו קצבת ילדים, כמו שמגיע לכל הורה עם ילדים בארץ ישראל). על סמך מה קיבלו קצבה?אלו מסמכים הם היו חייבים להציג בעת קבלת אזרחות כשבאו ארצה (לא חשוב כרגע אם הם המסמכים שמסרו היו מזוייפים או לא)תעודת לידה? או אולי מספיק שהייתי רשום בתעודת הזהות שלהם כשהביאו אותי ארצה?
 

דיאנה*

New member
נדמה לי שכל שנחוץ

הוא הרישום שלך בתעודת הזהות שלהם. בלאו הכי, כאשר ילד מאומץ, הוא מקבל תעודת לידה חדשה ובה פרטי הוריו המאמצים. ישנם מספר אתרים שבהם תמצא מידע על חיפוש שורשים על ידי אנשים שאומצו בעברם. לעתים יש גם המלצות ספציפיות המתאימות למדינות השונות. העצה של פיציפיצי נראית לי מצויינת. מה דעתך לנסות אותה (שיחה עם בני דודים, חברים של המשפחה וכד'). יכול להיות שחוץ ממך, כל המשפחה המורחבת מזמן יודעת את כל הפרטים...
 

אביאלי1

New member
שלום למאומץ מחו"ל

שלום לך אני גם בדעה של דיאנה שרישומים שנעשו לפני הרבה שנים בחו"ל לא הובאו ארצה ולא תוייקו ולכן אולי חוקר פרטי יעזור אך הרשה לי גם לתת פן אחר לבעיה בה אתה מתחבט וזאת מנסיוני האישי אומנם אני שנים מעליך בגיל אבל בדיוק גם אני התחבטתי בשאלה הגדולה ולאחר שאכלתי מרורים בהיותי ילד מאומץ כי המשפחה לא ידעה להתמודד עם ילד כזה שיש לו בעיות ומצאה לה דרך "להתפטר" ולא להתמודד כי הרי ילד מאומץ לא מחזירים ושלחה אותי להתחנך בפנימיות העיקר לא אצלהם והצורך לפתוח את התיק גבר יותר ויותר עד שבגרתי והייתי ליחידה משפחתית בפני עצמי וגם שם לא ליקקתי דבש וכשפתחתי את התיק והגילוי היה קשה מאוד דבר שהשרות ידע וניסה בכל מיי תואנות למנוע ממני את הפתיחה ובכל זאת התעקשתי ואף עשיתי עבודה בלשית וכמו שאמרתי הגילוי הקשה הרס את חיי המשפחה המאמצת וגם זו שהקמתי שגם ככה לא תמכה בכלום בחיי הרגש והנפש שלי ראתה בצעד זה כאילו התרסה נגדם ובודדו אותי יותר עד לניכור מלא והיום אפשר לומר שיש בי צער רב על שעשיתי זאת כי אולי היה לי עוד סיכוי לפינה חמה אצל המאמצים שגם כמוך נתנו רק טוב חומרי ולא אף חיבוק או מילה חמה מימיהם והיום הם מתכחשים לקיומי נכון שהסיפור שלי הוא לא דומה לכל הסיפורים האחרים וכל מקרה לגופו אבל כשאינך יודע מה תמצא מעבר לפינה בחיטוט ואינך יודע למה המאמצים מסתירים ממך מידע ואינך יודע איך יתמודדו עם הגילוי כדאי שתחשוב יותר לעומק אציין בפניך עובדה קטנה והיא שהשרות למען הילד במקרה שלי עשה הכללל שלא אפתח את התיק אולי כי רצו להגן עלי מהגילוי הקשה אך לאחר שגיליתי דברים גם בכוחות עצמי ולא הותרתי להם ברירה הם הסכימו לפגישה עם האם בתנאים קשים ומחמירים חד פעמי וגם הם לאחר שהפרשה התפוצצה ניסו לטייח ולשכוח ולהסביר כי לא ידעו מה אמצא בתיק וזאת כששאלתי אותם מדוע בעצם אם ניסו למנוע את הפתיחה לא סיפרו את האמת מה עומד מאחורי התיק הזה בלי לתת לי להכוות מה גם שלא עשו עבודת הכנה מספקת להכינני למפגש שכזה ודרך אגב העובדת הסוציאלית שליוותה אותי מטעמם בפתיחת התיק התפטרה אחרי כן ועזבה את השרות כי ידעה שנעשה לי כאן עוול בכל מקרה אאחל לך דרך צלחה בכל אשר תבחר ותעשה אך למענך ולמען התא המשפחתי שלך הנוכחי עשה זאת בזהירות כדי שלא יהרסו חייך תודה אביאלי
 
מאחורי כל אימוץ עומד סיפור.......

שבדרך כלל יש בו משהו לא נעים, אחרת לא היו מוותרים על ילד כל כך מהר. גם בתיק האימוץ שלי-למרות שהסיפור יחסית סביר וניתן היה לעיכול מהיר, גם שם היו דברים מוזרים, שונים ומשונים, שמצד אחד אמרתי-מובן למה נמסרתי לאימוץ, ומצד שני אמרתי-היא כן יכלה לגדל אותי במצב בו עמדה. הדברים היו נראים הגיוניים לשני הכיוונים, ואם הייתי פורסת פה את הסיפור, בטוח היה מתחיל וויכוח שלא נגמר לשני הכיוונים. אני מבינה שלך היה סיפור גרוע ביותר, וחבל לשמוע שבנוסף גם המאמצים הפנו עורף. מקווה שתחזיק מעמד, ואם תצטרך תמיכה-אנחנו פה.
 

משתפרת

New member
שלום אביאלי.

מה שכתבת שווה פתיחת הודעה חדשה. קשה לי לקרוא על הוריך המאמצים, שלא היו ראויים להיות הוריך. אנחנו לא הורים עם תנאים, לא הורים אך ורק אם הילד רגוע, שקט, מצליח בלימודים וכו'. הורה צריך להיות שם עבור ילדו בטוב ובקושי. ביחוד כשיש קושי. מאמינה שחלק מהבעיות שהיו לך יכלו להצטמצם אילו לא היו מסתפקים בטיפול פיזי, אלא מראים לך המון אהבה ורגש. כפי שמגיע לכל ילד. ביחוד בעת משבר יש צורך בתמיכה המשפחתית, ופתיחת תיק בוודאי ובוודאי צריכה להעשות תוך תמיכה ועזרה. מילה בנוגע למידע שבתיק: קשה ככל שיהיה- המידע הזה לא מעיד עליך!!!. המידע הזה דן בנסיבות לידתך, בנסיבות מסירתך לאימוץ. הוא מעיד על מי שילדה אותך ואולי גם על המוליד, בוודאי על הסביבה בה חיו. אתה נולדת כתינוק טהור לגמרי, גדלת והתפתחת ופיתחת אישיות, כשרונות ויכולות- זה אתה, לא מה שיש בתיק ההוא.
 
למעלה