שלום וברכה לציבור שוחרי הרכבת...

מצב
הנושא נעול.

feedback

New member
שלום וברכה לציבור שוחרי הרכבת...

שלום וברכה לציבור שוחרי הרכבת...
בפורום זה... בתור תושב פ"ת שנוסע לא מעט בקו ראש העין-ת"א, רציתי להעלות מספר תהיות בנוגע לחידוש המסילה בין ראש העין לכפר סבא: א) שמתי לב שבאיזור צומת קסם הולך ונבנה מפגש מסילות בין המסילה שמגיעה ממערב למזרח ובין המסילה מדרום לצפון כך שבמקום נוצרה צורה משולשת, כמו במפגש המסילות שליד גני התערוכה. האם מפגש זה נועד לאפשר לרכבות מהירות לנוע בין תחנות סגולה וכפ"ס מבלי לעצור בתחנת ראש העין, או שהוא נועד למעבר רכבות משא או למטרה אחרת? ב)לפני כמה שנים קראתי על תכנית לחידוש המסילה מכפר סבא ועד לחדרה כך שתשמש למעבר רכבות משא בלבד. האם ידוע לכם משהו על תכנית זו? כן ירבו תגובותיכם וכן ירבו מסילות ורכבות בישראל! בוז חוצה ישראל! ממני, אריאל נ.ב לידיעת מי ששאל בפורום זה מדוע רכבת ישראל לא מפעילה רכבות קומותיים (דאבל דרעק) בקו ת"א- באר שבע, השבוע נסעתי ברכבת לב"ש בשעות הבוקר המוקדמות ובתחנת נען המתינה לנו רכבת אדומה ואימתנית זו מהכיוון השני. איך זה?
 

איליה.

New member
מפגש המסילות ליד מחלף קסם

שלום וברכה לציבור שוחרי הרכבת...
בפורום זה... בתור תושב פ"ת שנוסע לא מעט בקו ראש העין-ת"א, רציתי להעלות מספר תהיות בנוגע לחידוש המסילה בין ראש העין לכפר סבא: א) שמתי לב שבאיזור צומת קסם הולך ונבנה מפגש מסילות בין המסילה שמגיעה ממערב למזרח ובין המסילה מדרום לצפון כך שבמקום נוצרה צורה משולשת, כמו במפגש המסילות שליד גני התערוכה. האם מפגש זה נועד לאפשר לרכבות מהירות לנוע בין תחנות סגולה וכפ"ס מבלי לעצור בתחנת ראש העין, או שהוא נועד למעבר רכבות משא או למטרה אחרת? ב)לפני כמה שנים קראתי על תכנית לחידוש המסילה מכפר סבא ועד לחדרה כך שתשמש למעבר רכבות משא בלבד. האם ידוע לכם משהו על תכנית זו? כן ירבו תגובותיכם וכן ירבו מסילות ורכבות בישראל! בוז חוצה ישראל! ממני, אריאל נ.ב לידיעת מי ששאל בפורום זה מדוע רכבת ישראל לא מפעילה רכבות קומותיים (דאבל דרעק) בקו ת"א- באר שבע, השבוע נסעתי ברכבת לב"ש בשעות הבוקר המוקדמות ובתחנת נען המתינה לנו רכבת אדומה ואימתנית זו מהכיוון השני. איך זה?
מפגש המסילות ליד מחלף קסם
מפגש המסילות מיועד לרכבות נוסעים בקו ת"א-כ"ס. אם לא היה המפגש הזה, הרכבות היו נאלצות להיכנס לתחנת ראש העין ואז לצאת ממנה עם הפנים לכיוון השני. כדי להימנע מזה, סוללים את המסילה המקוצרת. הרכבות לכפר סבא לא ייכנסו כלל לתחנת ראש העין, ובמקום זאת יעצרו בתחנת ראש העין צפון הסמוכה למחלף קסם, צפונית למפגש המסילות. אני לא יודע אם בנוסף לרכבות לכפר סבא יהיו גם רכבות נפרדות לתחנת ראש העין.
 
הקו לכפר סבא

שלום וברכה לציבור שוחרי הרכבת...
בפורום זה... בתור תושב פ"ת שנוסע לא מעט בקו ראש העין-ת"א, רציתי להעלות מספר תהיות בנוגע לחידוש המסילה בין ראש העין לכפר סבא: א) שמתי לב שבאיזור צומת קסם הולך ונבנה מפגש מסילות בין המסילה שמגיעה ממערב למזרח ובין המסילה מדרום לצפון כך שבמקום נוצרה צורה משולשת, כמו במפגש המסילות שליד גני התערוכה. האם מפגש זה נועד לאפשר לרכבות מהירות לנוע בין תחנות סגולה וכפ"ס מבלי לעצור בתחנת ראש העין, או שהוא נועד למעבר רכבות משא או למטרה אחרת? ב)לפני כמה שנים קראתי על תכנית לחידוש המסילה מכפר סבא ועד לחדרה כך שתשמש למעבר רכבות משא בלבד. האם ידוע לכם משהו על תכנית זו? כן ירבו תגובותיכם וכן ירבו מסילות ורכבות בישראל! בוז חוצה ישראל! ממני, אריאל נ.ב לידיעת מי ששאל בפורום זה מדוע רכבת ישראל לא מפעילה רכבות קומותיים (דאבל דרעק) בקו ת"א- באר שבע, השבוע נסעתי ברכבת לב"ש בשעות הבוקר המוקדמות ובתחנת נען המתינה לנו רכבת אדומה ואימתנית זו מהכיוון השני. איך זה?
הקו לכפר סבא
קודם כל, אני רוצה לספר שבשבת הלפני אחרונה ערכנו - איתי בירגר (מקים ועורך האתר ´חדשות הרכבת´), עבדכם הנאמן ועוד מספר חברים טובים - טיול לאורך תוואי הקו החדש של הקו לכפר סבא, וכתבה מפורטת עם מפה, תמונות ונתונים ניתן למצוא בחלק ה-´מעקב´ של האתר ´חדשות הרכבת´. ולגבי השאלות - התוכנית הנוכחית היא לוותר בסופו של דבר על תחנת ראש העין המקורית ולעצור את הרכבות לכפר סבא בתחנה שתקרא ´ראש העין צפון´ שבנייתה התחילה לא מזמן מיד צפונית למשולש המסילה. מכיוון שהתחנה לא תהיה מוכנה עם פתיחת הקו, אני מניח שבהתחלה חלק מהרכבות ייסעו לראש העין הישנה וחלק לכפר סבא. לאחר פתיחת ראש העין צפון תפחת מאוד חשיבותה של תחנת ראש העין, למרות שישנן שמועות שיהי לפחות מספר רכבות מדי יום שייסעו ישירות בין כפר סבא ולוד, דרך הקו הישן שעובר עכשיו שיפוץ. המשולשש הכרחי בשביל לאפשר את כל אותן תנועות (כולל רכבות משא מהדרום, שצפויות לעבור בקו לוד-ראש העין בדרכן לצפון). נכון להיום, מלבד מחשבות בראש של כל מיני אנשים וקווים צבעוניים במפות של 2025 אין כל פעילות ממשית לחידוש הקו הישן בין ראש העין לחדרה מזרח. לא מזמן ערכנו דיון על כך בפורום זה, וכדאי למצוא את ההתכתבות המתאימה. לגבי קומותיים בבאר שבע - אין שום סיבה שלא תופעלנה רכבות קומותיים לבאר שבע, ואכן יצא כבר לראות כאלו בכמה מקרים, מה שאומר שכיום ניתן לראות אותן בזמנים מסוימים בכל הקווים הפתוחים לרכבות נוסעים בארץ. ודבר אחרון - אני גם מקווה שתרבנה המסילות בארץ, אבל לא רק של רכבת ישראל - גם של רכבות קלות ושל רכבות תיירותיות. כמו שאומרים אריאל, אתה בהחלט על הפסים הנכונים...
 

feedback

New member
"אני המוּוּוּוּוּוּוּוּם מעצמך"...

הקו לכפר סבא
קודם כל, אני רוצה לספר שבשבת הלפני אחרונה ערכנו - איתי בירגר (מקים ועורך האתר ´חדשות הרכבת´), עבדכם הנאמן ועוד מספר חברים טובים - טיול לאורך תוואי הקו החדש של הקו לכפר סבא, וכתבה מפורטת עם מפה, תמונות ונתונים ניתן למצוא בחלק ה-´מעקב´ של האתר ´חדשות הרכבת´. ולגבי השאלות - התוכנית הנוכחית היא לוותר בסופו של דבר על תחנת ראש העין המקורית ולעצור את הרכבות לכפר סבא בתחנה שתקרא ´ראש העין צפון´ שבנייתה התחילה לא מזמן מיד צפונית למשולש המסילה. מכיוון שהתחנה לא תהיה מוכנה עם פתיחת הקו, אני מניח שבהתחלה חלק מהרכבות ייסעו לראש העין הישנה וחלק לכפר סבא. לאחר פתיחת ראש העין צפון תפחת מאוד חשיבותה של תחנת ראש העין, למרות שישנן שמועות שיהי לפחות מספר רכבות מדי יום שייסעו ישירות בין כפר סבא ולוד, דרך הקו הישן שעובר עכשיו שיפוץ. המשולשש הכרחי בשביל לאפשר את כל אותן תנועות (כולל רכבות משא מהדרום, שצפויות לעבור בקו לוד-ראש העין בדרכן לצפון). נכון להיום, מלבד מחשבות בראש של כל מיני אנשים וקווים צבעוניים במפות של 2025 אין כל פעילות ממשית לחידוש הקו הישן בין ראש העין לחדרה מזרח. לא מזמן ערכנו דיון על כך בפורום זה, וכדאי למצוא את ההתכתבות המתאימה. לגבי קומותיים בבאר שבע - אין שום סיבה שלא תופעלנה רכבות קומותיים לבאר שבע, ואכן יצא כבר לראות כאלו בכמה מקרים, מה שאומר שכיום ניתן לראות אותן בזמנים מסוימים בכל הקווים הפתוחים לרכבות נוסעים בארץ. ודבר אחרון - אני גם מקווה שתרבנה המסילות בארץ, אבל לא רק של רכבת ישראל - גם של רכבות קלות ושל רכבות תיירותיות. כמו שאומרים אריאל, אתה בהחלט על הפסים הנכונים...
"אני המוּוּוּוּוּוּוּוּם מעצמך"...
תודה שהארת את עינינו בעניין הזה. דרך אגב, האם זכור לך מתי בפעם האחרונה נסעו רכבות בקו ת"א צפון- ראש העין- לוד -ירושלים?
 
תל-אביב צפון???

"אני המוּוּוּוּוּוּוּוּם מעצמך"...
תודה שהארת את עינינו בעניין הזה. דרך אגב, האם זכור לך מתי בפעם האחרונה נסעו רכבות בקו ת"א צפון- ראש העין- לוד -ירושלים?
תל-אביב צפון???
התחנה היחידה שנקראה באופן רשמי אי פעם ´תל-אביב צפון´ היא זו שמכונה כיום ´בני ברק´. אני מניח שהתכוונת דווקא ל-´תל-אביב מרכז´, זו שליד רחוב ארלוזרוב. אם אכן כך, הרי שאני צעיר מדי בשביל ממש לזכור דברים כאלו (הקו לאורך ציר האילון נפתח לפני לפחות עשור), ואין אצלי גם רשימות של דברים כאלו, אבל אשאל את האנשים שזוכרים או מנהלים רשימות, ואשתדל להחזיר תשובה בהקדם.
 

nitsansh

New member
מן הסתם לפני שפתחו את תחנת ת"א-דרום

"אני המוּוּוּוּוּוּוּוּם מעצמך"...
תודה שהארת את עינינו בעניין הזה. דרך אגב, האם זכור לך מתי בפעם האחרונה נסעו רכבות בקו ת"א צפון- ראש העין- לוד -ירושלים?
מן הסתם לפני שפתחו את תחנת ת"א-דרום
אני מספיק זקן בשביל לזכור שפעם פתחו אותה... אני חושב שזה היה בסוף שנות ה-70... אבל נדמה לי שלפני זה הרכבות לירושלים יצאו מתחנת בני ברק, לא מתחנת מרכז...
 

יהוושע

New member
עד לפתיחתה של ת"א מרכז בתוך תוואי

מן הסתם לפני שפתחו את תחנת ת"א-דרום
אני מספיק זקן בשביל לזכור שפעם פתחו אותה... אני חושב שזה היה בסוף שנות ה-70... אבל נדמה לי שלפני זה הרכבות לירושלים יצאו מתחנת בני ברק, לא מתחנת מרכז...
עד לפתיחתה של ת"א מרכז בתוך תוואי
האיילון , הרכבות לירושלים יצאו מתחנת ת"א דרום שליד צומת הולץ ( שנפתחה ב1970 , לאחר שהתחנה בבית הדר , על יד התחנה המרכזית הישנה , שקודם הרכבות לירושלים וב"ש יצאו ממנה , נסגרה ) , נסעו דרך לוד , רמלה , נען ובית שמש - בואך י-ם , ומחיפה דרך בני ברק ( עד שנות ה - 70 , כאמור , נקראה ת"א צפון {נדמה לי שנקראה גם ר"ג } ) , ראש-העין , לוד , רמלה , נען ובית שמש - לי-ם . ככול הידוע לי , לא היו רכבות מת"א מרכז לי-ם ל פ נ י שהתחנה ירדה לאיילון , מפני שזה לא ניתן טכנית , שכן אז לא הייתה הסתעפות של המסילה ימינה מת"א לב"ב ולראש-העין ( למרות שאני זוכר שהייתה שם איזו מסילה ישנה שכנראה לא הייתה בשימוש ), אלא רק בכיוון ההפוך . הרכבת לי-ם שיצאה מבני ברק , הגיעה לשם מחיפה . בסוף שנות ה - 70 נסגרה תחנת ת"א דרום שליד צומת הולץ , בשל מיעוט נוסעים . הרכבת מחיפה לי-ם הייתה היחידה שהגיעה לבירה מן השפלה . ( אני זכרתי שגם היא פסקה לנסוע , אבל כנראה טעיתי ) . עם חיבור המסילה הדרומית לתוואי האיילון , בראשית שנות ה - 90 , חודש הקו מת"א לי-ם במסלול הנ"ל , והרכבות נסעו בו עד שנת ´ 98 , עת הופסקה בו התנועה לחלוטין בגלל ירידה חוזרת ונשנית של קרונות מן הפסים בשל מצבה הרעוע של המסילה שנסללה לפני יותר ממאה שנים ועוד זכתה להסיע עליה את חוזה מדינתנו בביקורו היחידי בא"י בשנת 1898. בימים אלה מפורקת המסילה הנ"ל מבית-שמש צפונה , ומסילה חדשה תיסלל בשלוש-ארבע השנים הבאות לעיה"ק תובב"א ובא לציון גואל .
 
אגב,מה מצבה של תחנת ת"א דרום?

עד לפתיחתה של ת"א מרכז בתוך תוואי
האיילון , הרכבות לירושלים יצאו מתחנת ת"א דרום שליד צומת הולץ ( שנפתחה ב1970 , לאחר שהתחנה בבית הדר , על יד התחנה המרכזית הישנה , שקודם הרכבות לירושלים וב"ש יצאו ממנה , נסגרה ) , נסעו דרך לוד , רמלה , נען ובית שמש - בואך י-ם , ומחיפה דרך בני ברק ( עד שנות ה - 70 , כאמור , נקראה ת"א צפון {נדמה לי שנקראה גם ר"ג } ) , ראש-העין , לוד , רמלה , נען ובית שמש - לי-ם . ככול הידוע לי , לא היו רכבות מת"א מרכז לי-ם ל פ נ י שהתחנה ירדה לאיילון , מפני שזה לא ניתן טכנית , שכן אז לא הייתה הסתעפות של המסילה ימינה מת"א לב"ב ולראש-העין ( למרות שאני זוכר שהייתה שם איזו מסילה ישנה שכנראה לא הייתה בשימוש ), אלא רק בכיוון ההפוך . הרכבת לי-ם שיצאה מבני ברק , הגיעה לשם מחיפה . בסוף שנות ה - 70 נסגרה תחנת ת"א דרום שליד צומת הולץ , בשל מיעוט נוסעים . הרכבת מחיפה לי-ם הייתה היחידה שהגיעה לבירה מן השפלה . ( אני זכרתי שגם היא פסקה לנסוע , אבל כנראה טעיתי ) . עם חיבור המסילה הדרומית לתוואי האיילון , בראשית שנות ה - 90 , חודש הקו מת"א לי-ם במסלול הנ"ל , והרכבות נסעו בו עד שנת ´ 98 , עת הופסקה בו התנועה לחלוטין בגלל ירידה חוזרת ונשנית של קרונות מן הפסים בשל מצבה הרעוע של המסילה שנסללה לפני יותר ממאה שנים ועוד זכתה להסיע עליה את חוזה מדינתנו בביקורו היחידי בא"י בשנת 1898. בימים אלה מפורקת המסילה הנ"ל מבית-שמש צפונה , ומסילה חדשה תיסלל בשלוש-ארבע השנים הבאות לעיה"ק תובב"א ובא לציון גואל .
אגב,מה מצבה של תחנת ת"א דרום?
זו שליד ביה"ס הולץ.
 
תחנת תל-אביב דרום

אגב,מה מצבה של תחנת ת"א דרום?
זו שליד ביה"ס הולץ.
תחנת תל-אביב דרום
על הטיפשות של בנית תחנת ת"א דרום דובר כבר הרבה, אז לא נפרט יותר מדי מעבר לאזכור שהיא החליפה תחנה שהיתה במרכז העיר ושהיא נבנתה כך שלא ניתן להעביר בה את מסילת האיילון (אלא אם כן עושים מה שעשו בת"א מרכז). כיום התחנה שלמה ועומדת. המסילות בתחנה עצמה משמשות לאחסון רכבות בין נסיעות, כמו גם המסילות הרבות שהונחו במקביל לתחנה על ציר מסילת האיילון. מבנה התחנה משמש כיום כמרכז ההדרכה של רכבת ישראל, ועל קצה המסילה שלידו עומדים קטר (דגם G12, מספר 114) ומספר קרונות המשמשים כעזרים להדרכה.
 
תיקונים קלים

עד לפתיחתה של ת"א מרכז בתוך תוואי
האיילון , הרכבות לירושלים יצאו מתחנת ת"א דרום שליד צומת הולץ ( שנפתחה ב1970 , לאחר שהתחנה בבית הדר , על יד התחנה המרכזית הישנה , שקודם הרכבות לירושלים וב"ש יצאו ממנה , נסגרה ) , נסעו דרך לוד , רמלה , נען ובית שמש - בואך י-ם , ומחיפה דרך בני ברק ( עד שנות ה - 70 , כאמור , נקראה ת"א צפון {נדמה לי שנקראה גם ר"ג } ) , ראש-העין , לוד , רמלה , נען ובית שמש - לי-ם . ככול הידוע לי , לא היו רכבות מת"א מרכז לי-ם ל פ נ י שהתחנה ירדה לאיילון , מפני שזה לא ניתן טכנית , שכן אז לא הייתה הסתעפות של המסילה ימינה מת"א לב"ב ולראש-העין ( למרות שאני זוכר שהייתה שם איזו מסילה ישנה שכנראה לא הייתה בשימוש ), אלא רק בכיוון ההפוך . הרכבת לי-ם שיצאה מבני ברק , הגיעה לשם מחיפה . בסוף שנות ה - 70 נסגרה תחנת ת"א דרום שליד צומת הולץ , בשל מיעוט נוסעים . הרכבת מחיפה לי-ם הייתה היחידה שהגיעה לבירה מן השפלה . ( אני זכרתי שגם היא פסקה לנסוע , אבל כנראה טעיתי ) . עם חיבור המסילה הדרומית לתוואי האיילון , בראשית שנות ה - 90 , חודש הקו מת"א לי-ם במסלול הנ"ל , והרכבות נסעו בו עד שנת ´ 98 , עת הופסקה בו התנועה לחלוטין בגלל ירידה חוזרת ונשנית של קרונות מן הפסים בשל מצבה הרעוע של המסילה שנסללה לפני יותר ממאה שנים ועוד זכתה להסיע עליה את חוזה מדינתנו בביקורו היחידי בא"י בשנת 1898. בימים אלה מפורקת המסילה הנ"ל מבית-שמש צפונה , ומסילה חדשה תיסלל בשלוש-ארבע השנים הבאות לעיה"ק תובב"א ובא לציון גואל .
תיקונים קלים
רוב מה שיהוושע כתב נכון (למיטב ידיעתי), למעט התיקונים הקלים הבאים: עד כמה שהבנתי (מאנשים יותר חכמים ומלומדים ממני), לתקופה קצרה מאוד לפני פתיחת הקו באיילון, הופעלו לפחות חלק מהרכבות מחיפה לירושלים דרך תחנת ת"א מרכז, כלומר - הרכבת נכנסה לת"א מרכז, התחייגה (כלומר, הקטר עבר לצידה השני) או נגררה לאחור עד לצומת תל-ברוך (הצומת בין קו חיפה-תל-אביב לקו לראש העין) ומשם המשיכה בניתוב המקורי לירושליים. ירידת תחנת ת"א מרכז ממיקומה המקורי אל תוואי האיילון לא אמור היה להשפיע על הנסיעות לירושלים, למיטב הבנתי. השינוי הזה כשלעצמו לא השפיע על צומת תל-ברוך. אני מודה שאני לא יודע בע"פ האם תמיד היה משולש בתל-ברוך או שזו תוספת חדשה, אבל נדמה לי שאני זוכר מתקופת שיקום הקו לראש העין שמה שעשו בשתי הצלעות לכיוון ראש העין היה שיפוץ, ולא בנייה חדשה, אבל אל תקחו את המילה שלי על זה. לגבי הקו לירושלים - אמנם הקו לירושלים נבנה במקור בסוף המאה ה-19, אבל המסילה עצמה שהיתה קיימת בו בעת סגירת הקו ביולי 1998 הונחה שם במסגרת תחזוקה מתמשכת מאז קום המדינה. בכל מקרה, לא יכולים היו להיות בה אפילו רכיבים מתקופת התורכים מפני שהקו נבנה במקור עם מסילה ברוחב של מטר (הורחב במלחה"ע ה-1 ע"י התורכים ל-105 ס"מ) ועם פסים קלים, בעוד הקו שנסגר היה ברוחב התקני של 143.5 ס"מ (הבריטים ערכו את ההסבה בסוף מלחה"ע ה-1 ואנחנו כאמור המשכנו בתחזוקה אחרי קום המדינה). אם תתעדכנו באתר ´חדשות הרכבת´ תראו גם שהמסילה מצומת נען (הצומת עם הקו לבאר שבע) עד לבית שמש כבר פורקה, והשבוע גם יופיע עדכון אודות הריסת המבנה ההיסטורי האחרון בתחנת בית שמש לטובת בניית התחנה החדשה.
 

איליה.

New member
המשולש בתל ברוך

תיקונים קלים
רוב מה שיהוושע כתב נכון (למיטב ידיעתי), למעט התיקונים הקלים הבאים: עד כמה שהבנתי (מאנשים יותר חכמים ומלומדים ממני), לתקופה קצרה מאוד לפני פתיחת הקו באיילון, הופעלו לפחות חלק מהרכבות מחיפה לירושלים דרך תחנת ת"א מרכז, כלומר - הרכבת נכנסה לת"א מרכז, התחייגה (כלומר, הקטר עבר לצידה השני) או נגררה לאחור עד לצומת תל-ברוך (הצומת בין קו חיפה-תל-אביב לקו לראש העין) ומשם המשיכה בניתוב המקורי לירושליים. ירידת תחנת ת"א מרכז ממיקומה המקורי אל תוואי האיילון לא אמור היה להשפיע על הנסיעות לירושלים, למיטב הבנתי. השינוי הזה כשלעצמו לא השפיע על צומת תל-ברוך. אני מודה שאני לא יודע בע"פ האם תמיד היה משולש בתל-ברוך או שזו תוספת חדשה, אבל נדמה לי שאני זוכר מתקופת שיקום הקו לראש העין שמה שעשו בשתי הצלעות לכיוון ראש העין היה שיפוץ, ולא בנייה חדשה, אבל אל תקחו את המילה שלי על זה. לגבי הקו לירושלים - אמנם הקו לירושלים נבנה במקור בסוף המאה ה-19, אבל המסילה עצמה שהיתה קיימת בו בעת סגירת הקו ביולי 1998 הונחה שם במסגרת תחזוקה מתמשכת מאז קום המדינה. בכל מקרה, לא יכולים היו להיות בה אפילו רכיבים מתקופת התורכים מפני שהקו נבנה במקור עם מסילה ברוחב של מטר (הורחב במלחה"ע ה-1 ע"י התורכים ל-105 ס"מ) ועם פסים קלים, בעוד הקו שנסגר היה ברוחב התקני של 143.5 ס"מ (הבריטים ערכו את ההסבה בסוף מלחה"ע ה-1 ואנחנו כאמור המשכנו בתחזוקה אחרי קום המדינה). אם תתעדכנו באתר ´חדשות הרכבת´ תראו גם שהמסילה מצומת נען (הצומת עם הקו לבאר שבע) עד לבית שמש כבר פורקה, והשבוע גם יופיע עדכון אודות הריסת המבנה ההיסטורי האחרון בתחנת בית שמש לטובת בניית התחנה החדשה.
המשולש בתל ברוך
לפני שיפוץ הקו לראש העין, לא היתה שם מסילה. כנראה שכשבנו את איילון צפון, היה מובנה בתוכו גשר עבור מסילה עתידית מתל אביב לראש העין, כי אני זוכר תקופה שבה העבודות על קו ראש העין עוד לא התחילו וגם לא היתה מסילה מתחת לגשר הזה. מצד שני, בטוח שהמסילה היתה קיימת בעבר, כי אם תסתכל במפה טובה (למשל, מפת הקווים של דן מ-1997), תראה שהגבול בין הדרייב-אין הישן לבין גני התערוכה עובר ממש לאורך המסילה החדשה, ולאורכה עובר גם כביש ישן, אבל המסילה עצמה לא מסומנת! סימן שהיא היתה קיימת בעבר הרחוק יותר.
 

יהוושע

New member
יקירי , בצמוד לדרייב-אין , דרומית

המשולש בתל ברוך
לפני שיפוץ הקו לראש העין, לא היתה שם מסילה. כנראה שכשבנו את איילון צפון, היה מובנה בתוכו גשר עבור מסילה עתידית מתל אביב לראש העין, כי אני זוכר תקופה שבה העבודות על קו ראש העין עוד לא התחילו וגם לא היתה מסילה מתחת לגשר הזה. מצד שני, בטוח שהמסילה היתה קיימת בעבר, כי אם תסתכל במפה טובה (למשל, מפת הקווים של דן מ-1997), תראה שהגבול בין הדרייב-אין הישן לבין גני התערוכה עובר ממש לאורך המסילה החדשה, ולאורכה עובר גם כביש ישן, אבל המסילה עצמה לא מסומנת! סימן שהיא היתה קיימת בעבר הרחוק יותר.
יקירי , בצמוד לדרייב-אין , דרומית
לו , הייתה גם הייתה מסילה ישנה , שכן ראיתיה במו עיניי!!!! בכול פעם שחניתי שם כשבאתי לבקר בגני התערוכה . היא עברה ממש מאחורי גני התערוכה ואיני יודע היכן הסתיימה או לאן התחברה שכן סבך שיחים וצמחייה כיסה אותה בהמשך . השערתי היא כי זה שריד למסילת פ"ת - רה"ע - יפו , אם כי איני יודע אם שם עבר התוואי המקורי . ייתכן שזו סתם שלוחת משאות ישנה , אך על עצם קיומה אין עוררין .
 

יהוושע

New member
הירידה לאיילון השפיעה בכך שהקו הישי

תיקונים קלים
רוב מה שיהוושע כתב נכון (למיטב ידיעתי), למעט התיקונים הקלים הבאים: עד כמה שהבנתי (מאנשים יותר חכמים ומלומדים ממני), לתקופה קצרה מאוד לפני פתיחת הקו באיילון, הופעלו לפחות חלק מהרכבות מחיפה לירושלים דרך תחנת ת"א מרכז, כלומר - הרכבת נכנסה לת"א מרכז, התחייגה (כלומר, הקטר עבר לצידה השני) או נגררה לאחור עד לצומת תל-ברוך (הצומת בין קו חיפה-תל-אביב לקו לראש העין) ומשם המשיכה בניתוב המקורי לירושליים. ירידת תחנת ת"א מרכז ממיקומה המקורי אל תוואי האיילון לא אמור היה להשפיע על הנסיעות לירושלים, למיטב הבנתי. השינוי הזה כשלעצמו לא השפיע על צומת תל-ברוך. אני מודה שאני לא יודע בע"פ האם תמיד היה משולש בתל-ברוך או שזו תוספת חדשה, אבל נדמה לי שאני זוכר מתקופת שיקום הקו לראש העין שמה שעשו בשתי הצלעות לכיוון ראש העין היה שיפוץ, ולא בנייה חדשה, אבל אל תקחו את המילה שלי על זה. לגבי הקו לירושלים - אמנם הקו לירושלים נבנה במקור בסוף המאה ה-19, אבל המסילה עצמה שהיתה קיימת בו בעת סגירת הקו ביולי 1998 הונחה שם במסגרת תחזוקה מתמשכת מאז קום המדינה. בכל מקרה, לא יכולים היו להיות בה אפילו רכיבים מתקופת התורכים מפני שהקו נבנה במקור עם מסילה ברוחב של מטר (הורחב במלחה"ע ה-1 ע"י התורכים ל-105 ס"מ) ועם פסים קלים, בעוד הקו שנסגר היה ברוחב התקני של 143.5 ס"מ (הבריטים ערכו את ההסבה בסוף מלחה"ע ה-1 ואנחנו כאמור המשכנו בתחזוקה אחרי קום המדינה). אם תתעדכנו באתר ´חדשות הרכבת´ תראו גם שהמסילה מצומת נען (הצומת עם הקו לבאר שבע) עד לבית שמש כבר פורקה, והשבוע גם יופיע עדכון אודות הריסת המבנה ההיסטורי האחרון בתחנת בית שמש לטובת בניית התחנה החדשה.
הירידה לאיילון השפיעה בכך שהקו הישי
ת"א - י-ם חודש , ולא צריך היה להשתמש לשם כך ברכבת שבאה מחיפה וצריכה הייתה להתחייג . הרכבת יצאה מת"א מרכז שבאיילון ישר דרומה , דרך כפר חב"ד ולוד , ולא דרך רה"ע וב"ב . הייתכן שהמסילה הישנה במשולש תל-ברוך הייתה שריד לקו רה"ע - פ"ת - יפו משנות ה - 20 וה - 30 ?
 
משולש תל-ברוך

הירידה לאיילון השפיעה בכך שהקו הישי
ת"א - י-ם חודש , ולא צריך היה להשתמש לשם כך ברכבת שבאה מחיפה וצריכה הייתה להתחייג . הרכבת יצאה מת"א מרכז שבאיילון ישר דרומה , דרך כפר חב"ד ולוד , ולא דרך רה"ע וב"ב . הייתכן שהמסילה הישנה במשולש תל-ברוך הייתה שריד לקו רה"ע - פ"ת - יפו משנות ה - 20 וה - 30 ?
משולש תל-ברוך
אם אכן היתה מסילה בחלקו הדרומי של המסילה אז אני מוכן להתחייב שהיא היתה מחוברת (לפחות במקור) בצורה שתשלים את המשולש. הקו מראש העין לפתח-תקווה נבנה בשנות ה-20 ע"י רכבת המנדט במימון המתיישבים שם, להובלת ייצוא התפוזים. ההתפצלות ממנו לכיוון בני-ברק, תל-ברוך וצפונה ודרומה משם נבנתה ע"י רכבת ישראל בשנות ה-50 במסגרת פרויקט קו החוף החדש. לפיכך אין שום קשר ישיר ליפו.
 

יהוושע

New member
ברר נא זאת לעומק אצל מקורותיך

משולש תל-ברוך
אם אכן היתה מסילה בחלקו הדרומי של המסילה אז אני מוכן להתחייב שהיא היתה מחוברת (לפחות במקור) בצורה שתשלים את המשולש. הקו מראש העין לפתח-תקווה נבנה בשנות ה-20 ע"י רכבת המנדט במימון המתיישבים שם, להובלת ייצוא התפוזים. ההתפצלות ממנו לכיוון בני-ברק, תל-ברוך וצפונה ודרומה משם נבנתה ע"י רכבת ישראל בשנות ה-50 במסגרת פרויקט קו החוף החדש. לפיכך אין שום קשר ישיר ליפו.
ברר נא זאת לעומק אצל מקורותיך
ראיתי שם מסילה ישנה , אם היא לא הוליכה ליפו , ייתכן שבאמת היה שם משולש אולי בשנות ה - 50 חשבו להוליך משם רכבות ירושליימה? אנא השב לי תשובה בדוקה ומפורטת .
 
אני חוזר ומדגיש

ברר נא זאת לעומק אצל מקורותיך
ראיתי שם מסילה ישנה , אם היא לא הוליכה ליפו , ייתכן שבאמת היה שם משולש אולי בשנות ה - 50 חשבו להוליך משם רכבות ירושליימה? אנא השב לי תשובה בדוקה ומפורטת .
אני חוזר ומדגיש
מעולם לא היתה מסילה ישירה בין יפו לפתח תקווה. ייצוא ההדרים נעשה בשנות ה-20 ע"י משלוח ברכבת מתחנת פתח תקווה דרך ראש העין, לוד ומשם צפונה ליפו, ולאחר חנוכת נמל חיפה ב-1933 דרכו. הסיבה לקיום משולש היא פשוטה - רכבת ישראל ייעדה כבר בשנות ה-50 את תחנת ת"א מרכז להפוך לתחנה החשובה של תל-אביב, וכדי לעמוד במטרה זו, היה צורך לאפשר תנועת רכבות ישירה ממנה גם צפונה וגם דרומה (זה היה הרבה לפני פתיחת המסילה לאורך האיילון...)
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה