שלולית רחובות - מי מכיר

shafirkamer

New member
שלולית רחובות - מי מכיר

היי במפת עמוד ענן מצויין האתר - שלולית רחובות. לא מצאתי חומר על המקום שממקומם כ 500 מטר מזרחית לפיל בוקס הפאלי. משהו מכיר ?
 
דגמתי שם לפני די הרבה שנים

אם מענינת אותך הביוטה- היא אופיינית לביוטה של שלוליות חורף. זאת אומרת שבעונה זו תמצא שם בעיקר דפניות, צדפוניות וקופפודים (ציקלופס, דיאפטומוס וקרוביהם). בשלבים מאוחרים יותר יצטרפו הזימרגלאים ה"אמיתיים", סרטני בוץ וסרטני תריס. חרקים- פשפשי מים, חיפושיות מים, זחלי יתושים וכירונמידים. יש סיכוי טוב למצוא כבר עכשיו קפצזנבים שחורים זעירים מקפצים על המים. כמו כן מצאתי שבלולים, אם זכרוני אינו מטעני פיזלה. דו חיים- מוקדם למצוא ראשני אילנית. צמחים עילאיים- הגעתי מוקדם מדי בעונה, אז לא אוכל לדווח.
 

shafirkamer

New member
צדקת ! תודה ! והנה מה שמצאתי - ביצת רחובות

אני לא יודע מאיזו שנה ....אבל הכתיבה שלה פשוט מרתקת ונעימה . בבקשה ציטוט מקובץ שמצאתי . ה"בסה" (ה"ביצה") – (ספר – אתרים ומסלולים/ישראלה קומפטון עמ' 94 – 95) גם כאן, כמו בג'ומייז, נשתרש בפי ותיקי רחובות דווקא השם הערבי. במפת תחומי ההתנקזות ב"אטלס ישראל" מסומן אזור הרבה יותר גדול ורחב בשטחו, כשטח סגור ללא ניקוז הנמצא בין אגן הניקוז של נחל שורק ובין אגן הניקוז של נחל איילון. במפת ה – P.E.F. נקרא במקום בשם "ג'ורת אר – רמלה" (ג'ורה = שקע, בקע). בעבר, נוצר בבקעה אגם עונתי גדול בימי החורף. בשנים גשומות, נשארת אדמתו בוצית, גם בקיץ. גדלו כאן צמחי מים וצמחים אוהבי לחות ושפע נרקיסים. ה"בסה" שימשה בית גידול לדו –חיים למיניהם, לסרטנים ירודים ולשאר יצורים אופיניים לשלוליות חורף. עיקר תפארתה של ה"בסה" היו עופות מים, שבילו בה את החורף, או שהו לחניית ביניים. באביב חונות במקום להקות של חסידות. הבריטים נהגו לצוד כאן ברווזים בעזרת כלבי ציד. עד לפני כמה שנים נמשכו ל"בסה" צפרים שבאו לצפות בציפורי החורף. בשנים האחרונות הלך שטח ה"בסה" והצטמצם בשל העיבוד חקלאי במקום, עד שלא נותר ממנו כמעט מאומה. בכל אופן גם עתה, כשיורדת כמות גדולה של גשמים מתמלאה הבסה מים. אדמות ה"בסה" וסביבתה היו בעבר רכוש ה"וואקף" (ההקדש המוסלמי) ונמסרו בחכירה לאפנדים מרמלה. היום מעבדים את השטח בני רחובות, חברי "הכורם הצעיר".
 
למעלה