שלה על תחנת החאן בירושלים

מצב
הנושא נעול.

Ccyclist

Well-known member
היחס לרכבת היה כאל חוויה. האוטובוס היה מהיר בהרבה.

לא. הביקוש לנסיעות בקו הארוך והמפותל היה אפסי
כמעט כל הנוסעים בשנים האחרונות לפעילות התחנה היו קבוצות מטיילים שעשו את זה בשביל החוויה.
היחס לרכבת היה כאל חוויה. האוטובוס היה מהיר בהרבה.
בירושלים של שנות השמונים ההורים תמיד דיברו על כך שצריך לקחת את הילדים לנסיעה ברכבת, כך זה היה בחוג החברתי דובר האנגלית של הוריי למרות שאולי האמריקנים ראו בזה יותר אקזוטיקה, אנחנו היינו נוסעים ברכבות בביקורים באנגליה והצורה שדיברו על זה "לנסוע ברכבת" היה דבר שמותחים עליו וי, לא הכי דיברו על הנוף. לנסיעה בתח"צ לתל אביב היה עדיף להשתמש באוטובוס מהתחנה המרכזית (גם אז היה קשה לחנות שם, בייחוד בחופים).
 

אורן 1991

New member
השאלה היא

לא. הביקוש לנסיעות בקו הארוך והמפותל היה אפסי
כמעט כל הנוסעים בשנים האחרונות לפעילות התחנה היו קבוצות מטיילים שעשו את זה בשביל החוויה.
השאלה היא
עד כמה זה היה כדאי אם היו פותחים את התחנה מחדש
האם זמן הנסיעה לתל אביב היה משתלם? וכמה נוסעים היו בוחרים לנסוע ברכבת לתחנת ירושלים?

במידה וכל המהות של הקו זה היא תיירותית אז לעניות דעתי התשובה לכך תהיה חיובית.
 

Ccyclist

Well-known member
בחלופות לקו המהיר לי-ם זה נקרא חלופה G.

השאלה היא
עד כמה זה היה כדאי אם היו פותחים את התחנה מחדש
האם זמן הנסיעה לתל אביב היה משתלם? וכמה נוסעים היו בוחרים לנסוע ברכבת לתחנת ירושלים?

במידה וכל המהות של הקו זה היא תיירותית אז לעניות דעתי התשובה לכך תהיה חיובית.
בחלופות לקו המהיר לי-ם זה נקרא חלופה G.
בסביבות זמן סגירת תחנת ירושלים ההיסטורית היו תיכנונים לתחנה סופית חדשה בגן העצמאות ( קראתי על זה בכל העיר ) ויישור עיקולים מסויימים בתוואי באמצעות מינהור או חפירים לאורך התוואי הישן, מה שנקרא חלופה G. ניתן לראות את כל החלופות העיקריות בתת סעיף "תיכנון" בערך הוויקיפדי של הקו המהיר לירושלים.
&nbsp
https://he.m.wikipedia.org/wiki/קו_הרכבת_המהיר_לירושלים
&nbsp
בגלל המסלול הארוך דרך לוד החלופה לא היתה יכולה להתחרות במסלול A1 שנבחר לקו המהיר, ולכן בחרו עקרונית ללכת על A1 וכאשר התהליך התארך והמשיך לדחות חידשו את הקו הישן והרכבת חזרה לירושלים כשתחנת מלחה נפתחה ב2005. ההחלטה היתה בעיקר פוליטית משום שהיעדר רכבת בבירה היה מביך, ומשום שתאריכי הפתיחה של A1 המשיך להידחות.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

אורן 1991

New member
מעניין מה היה קורה אם תוכנית G הייתה יוצאת לפועל.

בחלופות לקו המהיר לי-ם זה נקרא חלופה G.
בסביבות זמן סגירת תחנת ירושלים ההיסטורית היו תיכנונים לתחנה סופית חדשה בגן העצמאות ( קראתי על זה בכל העיר ) ויישור עיקולים מסויימים בתוואי באמצעות מינהור או חפירים לאורך התוואי הישן, מה שנקרא חלופה G. ניתן לראות את כל החלופות העיקריות בתת סעיף "תיכנון" בערך הוויקיפדי של הקו המהיר לירושלים.
&nbsp
https://he.m.wikipedia.org/wiki/קו_הרכבת_המהיר_לירושלים
&nbsp
בגלל המסלול הארוך דרך לוד החלופה לא היתה יכולה להתחרות במסלול A1 שנבחר לקו המהיר, ולכן בחרו עקרונית ללכת על A1 וכאשר התהליך התארך והמשיך לדחות חידשו את הקו הישן והרכבת חזרה לירושלים כשתחנת מלחה נפתחה ב2005. ההחלטה היתה בעיקר פוליטית משום שהיעדר רכבת בבירה היה מביך, ומשום שתאריכי הפתיחה של A1 המשיך להידחות.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
מעניין מה היה קורה אם תוכנית G הייתה יוצאת לפועל.
שמעתי בעבר כמה פעמים על כל מני תוכניות על הנייר שרצו להמשיך את הרכבת המהירה מעבר לבנייני האומה, דרך ממילא, עד לחאן וליצור חיבור בין שני הקווים.

זה היה לפני הרבה שנים וכמובן שצרכים לקחת את הכל בעירבון מוגבל
 

amit1270

New member
חלופה A1 היא המהירה ביותר

מעניין מה היה קורה אם תוכנית G הייתה יוצאת לפועל.
שמעתי בעבר כמה פעמים על כל מני תוכניות על הנייר שרצו להמשיך את הרכבת המהירה מעבר לבנייני האומה, דרך ממילא, עד לחאן וליצור חיבור בין שני הקווים.

זה היה לפני הרבה שנים וכמובן שצרכים לקחת את הכל בעירבון מוגבל
חלופה A1 היא המהירה ביותר
ומחברת את הרכבת למרכז התחבורה הראשי של ירושלים. התוואי עובר גם דרך נתב"ג ומאפשר לתיירים להגיע בקלות ובמהירות ליעד המרכזי של תיירות חוץ בישראל (וכמובן טוב גם לירושלמים שטסים לחו"ל).
&nbsp
היתרון היחיד שיש לחלופה G לעומת A1 הוא החיבור לבית שמש (ויש מי שרואים בזה חסרון דווקא..). מכל שאר הבחינות (גם הפגיעה בנוף) מדובר בחלופה נחותה וטוב שבחרו ב-A1.
&nbsp
לגבי חיבור בין התחנות - התכנית הזאת עוד קיימת, לפחות רעיונית.
 

amit1270

New member
אם היו פותחים את התחנה מחדש עם הקו הקיים

השאלה היא
עד כמה זה היה כדאי אם היו פותחים את התחנה מחדש
האם זמן הנסיעה לתל אביב היה משתלם? וכמה נוסעים היו בוחרים לנסוע ברכבת לתחנת ירושלים?

במידה וכל המהות של הקו זה היא תיירותית אז לעניות דעתי התשובה לכך תהיה חיובית.
אם היו פותחים את התחנה מחדש עם הקו הקיים
זמן הנסיעה בין ירושלים ותל אביב היה מעל שעה ו-40 דקות. לא משתלם כמעט לאף אחד.
&nbsp
חשוב לזכור שחידוש תנועת הרכבות בין מלחה לתחנת "החאן" היה יוצר מטרד לתושבים (האמידים למדי לפחות בחלק הצפוני של הקו) ולא בטוח שזה היה מתקבל בשמחה. גם כיום, כשתוואי המסילה הפך ל"פארק המסילה", ישנה התנגדות רבה להעברת הקו הכחול של הרכבת הקלה (שהיא הרבה פחות רועשת ולא דורשת גידור) דרך התוואי הזה, והוחלט להעביר את הקו דרך רחוב עמק רפאים (גם התוואי הזה מעורר התנגדות, אבל זה כבר סיפור אחר).
 
תחנת הרכבת הישנה בירושלים

שלה על תחנת החאן בירושלים

כאמור התחנה פעלה ברציפות במשך יותר ממאה שנים, אך עדיין נשמרה צורתה ההיסטרית פחות או יותר.

אני לצערי לא זכיתי לראות אותה כשפעלה (למרות שיכולתי). יצא לי לעבור בה כמה פעמים בשנים שלאחר סגירת הקוי וכשכבר הייתה נטושה, וגם לאחר שנפתח בה מתחם הבילוי. לכן קשה לי לדמיין איך רכבות כבדות עצרו בה.

איך פעלה התחנה? אילו שירותים היו בה? מזנון וכדומה? והאם בשנים האחרונות לפעילותה היא לבשה צורה של תוחנת רכבת מודרנית של רכבת ישראל עם כרטוס אלקטרוני ומערכות קריזה? בדומה לתחנות תל אביב מרכז וחיפה של אז?
תחנת הרכבת הישנה בירושלים
התחנה הישנה בירושלים (שלא נקראה אף פעם 'החאן' עד לאחר סגירתה) אכן פעלה כמעט ברציפות מ-1892 עד 1998, למעט הפסקה של כשנה וחצי במלחמת העצמאות, אבל אי אפשר לומר שצורתה לא השתנתה בתקופה זו - הבריטים שינו משמעותית את מבנה התחנה ואת המבנים הסמוכים אליו החל מ-1920, וכמובן שבמהלך קיומה נוספו ונהרסו מגוון מבנים, ומערך המסילות שונה פעמים רבות.

ראה תמונה מצורפת מימיה הראשונים של התחנה לדוגמה

 

Juvy

New member
וכמובן הסרטון של האחים לומייר מ-1897...

תחנת הרכבת הישנה בירושלים
התחנה הישנה בירושלים (שלא נקראה אף פעם 'החאן' עד לאחר סגירתה) אכן פעלה כמעט ברציפות מ-1892 עד 1998, למעט הפסקה של כשנה וחצי במלחמת העצמאות, אבל אי אפשר לומר שצורתה לא השתנתה בתקופה זו - הבריטים שינו משמעותית את מבנה התחנה ואת המבנים הסמוכים אליו החל מ-1920, וכמובן שבמהלך קיומה נוספו ונהרסו מגוון מבנים, ומערך המסילות שונה פעמים רבות.

ראה תמונה מצורפת מימיה הראשונים של התחנה לדוגמה
וכמובן הסרטון של האחים לומייר מ-1897...
היא נראית שם בדיוק כמו בתצלום.
https://www.youtube.com/watch?v=Ctp1lVef9Yo
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה