שינוים בלוחות הזמנים בקווי תחברה ציבורית

Ccyclist

Well-known member
מישהו זוכר מאיזה שנה המפעילות החלו להיות תלויות בנהגים בני מיעוטים, כך שהחגים המוסלמיים מאופיינים בדילולים?

ההפרטה של שנות ה 2000 שינתה את מעמד הנהגים מחברים לעובדי מינימום פלוס.

ישראל היא מדינה 20% ערבית ורובם מוסלמים אז תמיד תהיה לזה השפעה, אבל כשתחום התח"צ נשען על כוח עבודה זול הגיוני שהוא יבוא ממגזרים חלשים יותר בחברה, במיוחד כשהשעות אינן שעות משרדיות אלא השעות שהציבור צריך להגיע ממקום למקום. במצב כיום, שבו כ 50% מהנהגים שייכים למגזר הערבי זה אומר שלחגים המוסלמים תהיה השפעה בלתי נמנעת.

השאלה היא למה לא מתכוננים לזה מראש כמדובר בחגים שחוזרים על עצמם כל שנה בתאריכים שמשתנים בצורה ירחית דומה יחסית לתאריכי החגים היהודיים, כך שאין את התמיהה ואי ההבנה של מדינות המתנהלות לפי הלוח הלועזי בלבד.
 
ההפרטה של שנות ה 2000 שינתה את מעמד הנהגים מחברים לעובדי מינימום פלוס.

ישראל היא מדינה 20% ערבית ורובם מוסלמים אז תמיד תהיה לזה השפעה, אבל כשתחום התח"צ נשען על כוח עבודה זול הגיוני שהוא יבוא ממגזרים חלשים יותר בחברה, במיוחד כשהשעות אינן שעות משרדיות אלא השעות שהציבור צריך להגיע ממקום למקום. במצב כיום, שבו כ 50% מהנהגים שייכים למגזר הערבי זה אומר שלחגים המוסלמים תהיה השפעה בלתי נמנעת.

השאלה היא למה לא מתכוננים לזה מראש כמדובר בחגים שחוזרים על עצמם כל שנה בתאריכים שמשתנים בצורה ירחית דומה יחסית לתאריכי החגים היהודיים, כך שאין את התמיהה ואי ההבנה של מדינות המתנהלות לפי הלוח הלועזי בלבד.
איך אפשר להתכונן מראש למחסור של 50% (לדעתי אגב יותר) מכוח העבודה, חוץ מדילול נסיעות?
 

Ccyclist

Well-known member
איך אפשר להתכונן מראש למחסור של 50% (לדעתי אגב יותר) מכוח העבודה, חוץ מדילול נסיעות?

חג הקורבן אינו רמדאן, הוא בן 4 ימים. אפשר לנסות להערך באמצעות שינויי משמרות וסבבים בשבוע שלפני ואחרי. גם אם יש אי וודאות מסויימת באשר לתאריך המדוייק בגלל שבאיסלאם מכריזים לפי מולד הירח - אפשר לדעת בדיוק של יום לכאן או לכאן מתי החג יחול.

בנוסף - אפשר להערך באמצעות ייעול המערכת, הדגשת הקווים הראשיים על חשבון חלופות, "הסעות", וניתוב חלק מהמערכת הבינעירונית לרכבת. בנוסף - אפשר לפרסם את השינויים לציבור בתחנות חודש או מספר שבועות מראש.

ברמדאן יש פתרון אחר: משמרות.

לפי בעל מסעדה מוסלמי שאכלתי אצלו ברמדאן 2022 - לא רק שזה מותר ולא "פוגע" בו בשום צורה - זו מצווה לעבוד ולהתפרנס במהלך היום במשך החג.

כל עוד מתעדפים את הנהגים הצמים לקווים קצרים ועירוניים, למשמרות קצרות יותר המאפשרות מנוחה ושעות היום - כך יהיה אפשר לשחרר אותם בערב לחגיגות ולארוחות.

באף מפעילה של קו הפועל מ 6:30 בבוקר ועד חצות לא מעבידים את אותו הנהג 17.5 שעות. כל הקווים חייבים משמרות כדי לתת כיסוי רציף.
 
חג הקורבן אינו רמדאן, הוא בן 4 ימים. אפשר לנסות להערך באמצעות שינויי משמרות וסבבים בשבוע שלפני ואחרי. גם אם יש אי וודאות מסויימת באשר לתאריך המדוייק בגלל שבאיסלאם מכריזים לפי מולד הירח - אפשר לדעת בדיוק של יום לכאן או לכאן מתי החג יחול.

בנוסף - אפשר להערך באמצעות ייעול המערכת, הדגשת הקווים הראשיים על חשבון חלופות, "הסעות", וניתוב חלק מהמערכת הבינעירונית לרכבת. בנוסף - אפשר לפרסם את השינויים לציבור בתחנות חודש או מספר שבועות מראש.

ברמדאן יש פתרון אחר: משמרות.

לפי בעל מסעדה מוסלמי שאכלתי אצלו ברמדאן 2022 - לא רק שזה מותר ולא "פוגע" בו בשום צורה - זו מצווה לעבוד ולהתפרנס במהלך היום במשך החג.

כל עוד מתעדפים את הנהגים הצמים לקווים קצרים ועירוניים, למשמרות קצרות יותר המאפשרות מנוחה ושעות היום - כך יהיה אפשר לשחרר אותם בערב לחגיגות ולארוחות.

באף מפעילה של קו הפועל מ 6:30 בבוקר ועד חצות לא מעבידים את אותו הנהג 17.5 שעות. כל הקווים חייבים משמרות כדי לתת כיסוי רציף.
עדיין לא הצלחתי להבין מה הפתרון. רוב מה שרשמת כבר עושים היום,
לשנות משמרות בימים שלפני החג לא יעזור כי הבעיה היא בימי החג, כבר היום כל הנהגים שזמינים לעבודה עובדים 12 שעות או ימים מפוצלים כדי לתת כיסויי לשעות השיא. אין חופשים
בחברות הצפוניות כמו חברת נצרת וג'י בי טורס שכמעט כל הנהגים שלהם חוגגים, רובם לוקחים רק יומיים מתוך 4 ימי החג...אחרת החברה תהיה מושבתת.
קווים משניים מבוטלים, וכמעט כל הקווים בישובים הערביים מבוטלים כדי לתת את מקסימום התשומות לקווים הראשיים.
ניתוב נוסעים לרכבת אפשרי רק במקומות שיש רכבת, וממילא כאשר יש קו רכבת מקביל הנוסע יעדיף אותו גם כשאין חג.
פרסום שינויים חודש או שבועיים לפני זה רק עניין טכני, הוא לא משנה את מהות הבעיה.
גם עם כל הפעולות שעושים עדיין קשה לגשר על הפער של 60% עובדים חסרים.
 

מנכל אחד

Active member
חג הקורבן אינו רמדאן, הוא בן 4 ימים. אפשר לנסות להערך באמצעות שינויי משמרות וסבבים בשבוע שלפני ואחרי. גם אם יש אי וודאות מסויימת באשר לתאריך המדוייק בגלל שבאיסלאם מכריזים לפי מולד הירח - אפשר לדעת בדיוק של יום לכאן או לכאן מתי החג יחול.

בנוסף - אפשר להערך באמצעות ייעול המערכת, הדגשת הקווים הראשיים על חשבון חלופות, "הסעות", וניתוב חלק מהמערכת הבינעירונית לרכבת. בנוסף - אפשר לפרסם את השינויים לציבור בתחנות חודש או מספר שבועות מראש.

ברמדאן יש פתרון אחר: משמרות.

לפי בעל מסעדה מוסלמי שאכלתי אצלו ברמדאן 2022 - לא רק שזה מותר ולא "פוגע" בו בשום צורה - זו מצווה לעבוד ולהתפרנס במהלך היום במשך החג.

כל עוד מתעדפים את הנהגים הצמים לקווים קצרים ועירוניים, למשמרות קצרות יותר המאפשרות מנוחה ושעות היום - כך יהיה אפשר לשחרר אותם בערב לחגיגות ולארוחות.

באף מפעילה של קו הפועל מ 6:30 בבוקר ועד חצות לא מעבידים את אותו הנהג 17.5 שעות. כל הקווים חייבים משמרות כדי לתת כיסוי רציף.
לא ניתן להערך לחג שלא יודעים את התאריך המדוייק שלו.
למשל הפעם, לפי חישובי האסטרונומיה החג היה אמור לחול בימים שני עד חמישי, וברגע האחרון, קבעו חכמי המוסלמים שהחג מתחיל ביום א'.
מכיון שהלו"ז בימים א' וה' שונה מימים ב'-ד', קשה להערך ולהחליט מה יהיו הדילולים הנצרכים.
בנוסף, המוסלמים (שאין להם איסור דתי לעבוד ביום חגם) ברובם שמחים לעבוד בחג, בגלל השכר הגבוה המגיע להם בחגים, ורק מעוניינים שלא לעבוד בזמנים בהם הם מעוניינים להיות בחיק המשפחה, כך שסידורי העבודה נקבעים ממש ברגע האחרון.

הפתרון אמור להיות שמשרד התחבורה ידרוש ממפעיל תחבורה ציבורית להפעיל במקביל גם קווי תיירות, כך שמאגר הנהגים שלו יהיה גדול משמעותית, ובזמני חג הוא יוכל להשבית את קווי התיירות ולהפעיל את התח"צ באופן מלא (פתרון מסוג זה פעל באגד).

בשביל שמהלך כזה יהיה יישים יש צורך לבטל את ההגבלה על השעות בהם מותר למפעיל לבצע נסיעות תיירות (כיום אסור לו לבצע נסיעות פרטיות בשעות השיא), וגם לבטל את הדרישה לשכר מינימום מתואם, שכר שמונע מחברות התח"צ להתחרות במחירים שמציעות חברות התיירות.

את ההגבלות הנ"ל, לדעתי, צריך לבטל בלי קשר לשום דרישה, מדובר בדרישות שיתכן ותאמו את הצרכים בעבר אך אינן תואמות כיום את המצב בענף.

המזל הוא שהקווים (לפחות הבינעירוניים) אינם בנויים כרשת, וכך הנוסע שיוצא לדרכו יודע שאם הוא הצליח לעלות על האוטובוס הסיכוי שהוא יגיע ליעדו סביר, והוא אינו תלוי בעוד מפעילים שלא ידוע מה יכולתם לגייס נהגים בזמנים כאלה.
 

EHP12

Active member
הפתרון אמור להיות שמשרד התחבורה ידרוש ממפעיל תחבורה ציבורית להפעיל במקביל גם קווי תיירות, כך שמאגר הנהגים שלו יהיה גדול משמעותית, ובזמני חג הוא יוכל להשבית את קווי התיירות ולהפעיל את התח"צ באופן מלא (פתרון מסוג זה פעל באגד).
מה זה נסיעות תיירות? ומה זה שונה מקבלנים?
 

מנכל אחד

Active member
מה זה נסיעות תיירות? ומה זה שונה מקבלנים?
נסיעות תיירות - הסעה של קבוצות באופן לא קבוע.
מכיון שהחברה אינה מחוייבת לנסיעות תיירים על בסיס קבוע, אלא לפי הזמנה מראש של הקבוצה, החברה יכולה להחליט שבתקופה שיש בה מחסור בנהגים היא לא תקח לעצמה נסיעות כאלה, ותפנה את הנהגים שיש לה לטובת הפעלת קווי התח"צ.
הנהגים והאוטובוסים של נסיעות התיירות הם מאגר ממנו ניתן למשוך נהגים מיומנים לטובת קווי התח"צ.

קבלני משנה, לא מפעילים אוטובוסים עירוניים, וגם כאשר הם מבצעים נסיעות תח"צ הם עושים זאת באמצעות האוטובוסים שלהם ולא של המפעיל.
רמת השירות לנוסע נמוכה יותר, בגלל שהנהגים מרגישים פחות מחוייבים למפעיל, וגם האוטובוסים הם לא חלק ממערך האוטובוסים של התח"צ.
 

Ccyclist

Well-known member
נסיעות תיירות - הסעה של קבוצות באופן לא קבוע.
מכיון שהחברה אינה מחוייבת לנסיעות תיירים על בסיס קבוע, אלא לפי הזמנה מראש של הקבוצה, החברה יכולה להחליט שבתקופה שיש בה מחסור בנהגים היא לא תקח לעצמה נסיעות כאלה, ותפנה את הנהגים שיש לה לטובת הפעלת קווי התח"צ.
הנהגים והאוטובוסים של נסיעות התיירות הם מאגר ממנו ניתן למשוך נהגים מיומנים לטובת קווי התח"צ.

קבלני משנה, לא מפעילים אוטובוסים עירוניים, וגם כאשר הם מבצעים נסיעות תח"צ הם עושים זאת באמצעות האוטובוסים שלהם ולא של המפעיל.
רמת השירות לנוסע נמוכה יותר, בגלל שהנהגים מרגישים פחות מחוייבים למפעיל, וגם האוטובוסים הם לא חלק ממערך האוטובוסים של התח"צ.

אגד טורס הציעה את נסיעותיה מראש לנוסעים שהזמינו השתתפות באופן עצמאי. לפני שנתיים שלושה כשניסיתי לעודד את מארחיי ברעננה להצטרף לטיולים מאורגנים מהסוג - המחיר היה בסביבות ה $200 לאדם ליום.

כשזה המוצר - עוד יתעדפו את התיירים ששילמו ביחד $10,000 או ₪37,200 על פני הפניית התשומה לתח"צ.

בגלל שמדובר במוצר הפונה למזמינים עצמאיים - אי אפשר לטרטר אותם ליום אחר ולך תדע בכלל מתי טיסת החזור שלהם.

עידן תיירות הקבוצות חולף לו מהעולם. כיום רק פלח אוכלוסייה מצומצם שאינו מסוגל לטייל עצמאית נוסע בתצורה של עדר עם רועה.
 

Ccyclist

Well-known member
לא ניתן להערך לחג שלא יודעים את התאריך המדוייק שלו.
למשל הפעם, לפי חישובי האסטרונומיה החג היה אמור לחול בימים שני עד חמישי, וברגע האחרון, קבעו חכמי המוסלמים שהחג מתחיל ביום א'.
מכיון שהלו"ז בימים א' וה' שונה מימים ב'-ד', קשה להערך ולהחליט מה יהיו הדילולים הנצרכים.
בנוסף, המוסלמים (שאין להם איסור דתי לעבוד ביום חגם) ברובם שמחים לעבוד בחג, בגלל השכר הגבוה המגיע להם בחגים, ורק מעוניינים שלא לעבוד בזמנים בהם הם מעוניינים להיות בחיק המשפחה, כך שסידורי העבודה נקבעים ממש ברגע האחרון.

הפתרון אמור להיות שמשרד התחבורה ידרוש ממפעיל תחבורה ציבורית להפעיל במקביל גם קווי תיירות, כך שמאגר הנהגים שלו יהיה גדול משמעותית, ובזמני חג הוא יוכל להשבית את קווי התיירות ולהפעיל את התח"צ באופן מלא (פתרון מסוג זה פעל באגד).

בשביל שמהלך כזה יהיה יישים יש צורך לבטל את ההגבלה על השעות בהם מותר למפעיל לבצע נסיעות תיירות (כיום אסור לו לבצע נסיעות פרטיות בשעות השיא), וגם לבטל את הדרישה לשכר מינימום מתואם, שכר שמונע מחברות התח"צ להתחרות במחירים שמציעות חברות התיירות.

את ההגבלות הנ"ל, לדעתי, צריך לבטל בלי קשר לשום דרישה, מדובר בדרישות שיתכן ותאמו את הצרכים בעבר אך אינן תואמות כיום את המצב בענף.

המזל הוא שהקווים (לפחות הבינעירוניים) אינם בנויים כרשת, וכך הנוסע שיוצא לדרכו יודע שאם הוא הצליח לעלות על האוטובוס הסיכוי שהוא יגיע ליעדו סביר, והוא אינו תלוי בעוד מפעילים שלא ידוע מה יכולתם לגייס נהגים בזמנים כאלה.

הבדל של יום לכאן או לכאן אינו מסובך כמו חישוב חג הפסחא.

לפי הנאמר בפורום, חסרים למערכת התח"צ 6,000 נהגי אוטובוסים.

עם כמה שיש לי זיכרונות נעימים מטיולים של אגד טורס למקומות כמו מערת הנטיפים, עכו העתיקה וראש הניקרה - אי אפשר לתגבר מוצר כזה כשישנו מחסור בנהגים.

משום שמעולם לא נסעתי נסיעה בינעירונית שלא הצריכה החלפות - אני לא מבין את רמת הפינוק שאתה רואה כתנאי הכרחי.

בארבעת נסיעות התח"צ הבינעירוניות האחרונות שלי בישראל החלפתי בין שורת אמצעים שונים, באחת הנסיעות השתמשתי ב 9 אמצעי תחבורה ובאחרת ב 7.
 
הבדל של יום לכאן או לכאן אינו מסובך כמו חישוב חג הפסחא.

לפי הנאמר בפורום, חסרים למערכת התח"צ 6,000 נהגי אוטובוסים.

עם כמה שיש לי זיכרונות נעימים מטיולים של אגד טורס למקומות כמו מערת הנטיפים, עכו העתיקה וראש הניקרה - אי אפשר לתגבר מוצר כזה כשישנו מחסור בנהגים.

משום שמעולם לא נסעתי נסיעה בינעירונית שלא הצריכה החלפות - אני לא מבין את רמת הפינוק שאתה רואה כתנאי הכרחי.

בארבעת נסיעות התח"צ הבינעירוניות האחרונות שלי בישראל החלפתי בין שורת אמצעים שונים, באחת הנסיעות השתמשתי ב 9 אמצעי תחבורה ובאחרת ב 7.
לגבי מערכת ההחלפות, מה שאומר ''מנכל אחד'' ואני מסכים איתו, שמערכת המבוססת החלפות יכולה לעבוד רק אם כל המערכת עובדת בצורה מתואמת.
כל הפחתה של התדירות/הקווים בחלק מהמערכת תגרום לחוסר אפקטיביות של כלל המערכת כי כמות הצירופים יורדת וחוסר הוודאות של הנוסע עולה.

נניח לצורך הדוגמה שאני רוצה להגיע מקרית שמונה לחיפה עם החלפה בטבריה או בכרמיאל או בעפולה. הגעתי עד שם, באוטובוס שהתדירות שלו צומצמה גם ככה, וגיליתי שגם אוטובוס ההמשך צומצם או בוטל, מה עושים? נסיעה שגם ככה ארוכה יותר בהשוואה לקו ישיר תתארך פי שניים ויותר...

אני לא בטוח שהרבה נוסעים היו רוצים לחכות חצי שעה בתחנה בחום של 50 מעלות כמו שיש השבוע....
 

Ccyclist

Well-known member
לגבי מערכת ההחלפות, מה שאומר ''מנכל אחד'' ואני מסכים איתו, שמערכת המבוססת החלפות יכולה לעבוד רק אם כל המערכת עובדת בצורה מתואמת.
כל הפחתה של התדירות/הקווים בחלק מהמערכת תגרום לחוסר אפקטיביות של כלל המערכת כי כמות הצירופים יורדת וחוסר הוודאות של הנוסע עולה.

נניח לצורך הדוגמה שאני רוצה להגיע מקרית שמונה לחיפה עם החלפה בטבריה או בכרמיאל או בעפולה. הגעתי עד שם, באוטובוס שהתדירות שלו צומצמה גם ככה, וגיליתי שגם אוטובוס ההמשך צומצם או בוטל, מה עושים? נסיעה שגם ככה ארוכה יותר בהשוואה לקו ישיר תתארך פי שניים ויותר...

אני לא בטוח שהרבה נוסעים היו רוצים לחכות חצי שעה בתחנה בחום של 50 מעלות כמו שיש השבוע....

כרמיאל או עפולה לחיפה - הרמת להנחתה כי יש שם רכבת שמרבית נהגיה אינם חוגגים את חגי האיסלאם. בתחנות רכבת ישראל יש אולמות תחנה ממוזגים עם בתי קפה ושירותים, אם כי ברציפים עצמם אין מיזוג.

לגבי יעד כמו טבריה נצרת או צפת שבהן אין רכבת - ככל שהקו תדיר יותר, כך תדירות החצי קצרה יותר. ההמתנה היא נגזרת של מספר הקווים. אם יש מערכת בלתי יעילה שמנסה לקשר כל צירוף אפשרי בצפון באוטובוסים שבאים פעם בחצי שעה עד שעה - קיצוץ נסיעות יהפוך את השימוש בה לבלתי אפשרית גם אם היא ישירה. אם יש מערכת עורקית יעילה של מספר קווים ארציים לתחנות הרכבת, למרכז דרך עפולה וכבישים 65 ו 70 - כולל קווים מסויימים שיסתיימו שם, ולחיפה ממקומות שלא מצדיקים קו עד למרכז - הורדת התדירות תאריך אמנם את ההמתנות אך הרשת תשמור על כוחה.

קו אזורי עם 4-6 נסיעות בשעה יהיה קצת צפוף אם יורידו אותו ל 2-3, אך קו עם נסיעה כל 90 דקות יהיה בלתי שמיש אם יבוא פעם ב 3 שעות.

מערכת שמתיימרת לנחש לכל נוסע את יעדו המדוייק בקו נדיר מחמיצה את כוח המכפלות שבמערכת מבוססת החלפות.
 

Ccyclist

Well-known member
לגבי מערכת ההחלפות, מה שאומר ''מנכל אחד'' ואני מסכים איתו, שמערכת המבוססת החלפות יכולה לעבוד רק אם כל המערכת עובדת בצורה מתואמת.
כל הפחתה של התדירות/הקווים בחלק מהמערכת תגרום לחוסר אפקטיביות של כלל המערכת כי כמות הצירופים יורדת וחוסר הוודאות של הנוסע עולה.

נניח לצורך הדוגמה שאני רוצה להגיע מקרית שמונה לחיפה עם החלפה בטבריה או בכרמיאל או בעפולה. הגעתי עד שם, באוטובוס שהתדירות שלו צומצמה גם ככה, וגיליתי שגם אוטובוס ההמשך צומצם או בוטל, מה עושים? נסיעה שגם ככה ארוכה יותר בהשוואה לקו ישיר תתארך פי שניים ויותר...

אני לא בטוח שהרבה נוסעים היו רוצים לחכות חצי שעה בתחנה בחום של 50 מעלות כמו שיש השבוע....


הנה הסרטון המצויין שמסביר מדוע שיטת הכל מקום לכל מקום בארץ היא שיטה כושלת לעומת שיטת ההחלפות מקווים תדירים.

עכשיו נותנים לשיטה הישראלית מכה נוספת - לוקחים חצי מהנהגים הדרושים להפעיל את כל שלל הקווים ה"אישיים".

כתוצאה - הקו שבא פעם בחצי שעה יבוא פעם בשעה, הקו שבא כל שעה יבוא כל שעתיים וקו היוממים עם 2-3 הנסיעות היומיות יסע ברוב המקרים רק פעם אחת. זה המחיר של סלידה מהחלפות - תח"צ שאי אפשר להשתמש בה.

במערכת תדירה מורידים את התדירות בשעות הערב המאוחרות ובסופי שבוע, ועדיין אפשר לנסוע ממקום למקום בקלות מתי שרוצים. מקסימום תמתין 10 דקות להחלפה עירונית במקום 5, אם כי לרכבת בינעירונית צריך לתזמן באופן מדוייק יותר ולנסות להגיע באוטובוס עירוני תדיר טיפה יותר מוקדם ממה שהיית עושה בדרך כלל. השירות לא קורס בגלל הורדת התדירות.
 

הנה הסרטון המצויין שמסביר מדוע שיטת הכל מקום לכל מקום בארץ היא שיטה כושלת לעומת שיטת ההחלפות מקווים תדירים.

עכשיו נותנים לשיטה הישראלית מכה נוספת - לוקחים חצי מהנהגים הדרושים להפעיל את כל שלל הקווים ה"אישיים".

כתוצאה - הקו שבא פעם בחצי שעה יבוא פעם בשעה, הקו שבא כל שעה יבוא כל שעתיים וקו היוממים עם 2-3 הנסיעות היומיות יסע ברוב המקרים רק פעם אחת. זה המחיר של סלידה מהחלפות - תח"צ שאי אפשר להשתמש בה.

במערכת תדירה מורידים את התדירות בשעות הערב המאוחרות ובסופי שבוע, ועדיין אפשר לנסוע ממקום למקום בקלות מתי שרוצים. מקסימום תמתין 10 דקות להחלפה עירונית במקום 5, אם כי לרכבת בינעירונית צריך לתזמן באופן מדוייק יותר ולנסות להגיע באוטובוס עירוני תדיר טיפה יותר מוקדם ממה שהיית עושה בדרך כלל. השירות לא קורס בגלל הורדת התדירות.
הדוגמאות שאתה מציין רלוונטיות לתחבורה עירונית שם יש יתרון גדול לשיטת ההחלפות כי אי אפשר לעשות אוטובוס ישיר בין כל רחוב לכל רחוב אחר והתדירות מספיק גבוהה כדי שזה יעבוד ויהיה נוח לנוסע. יש הבדלים בין נסיעות עירוניות לבן עירוניות.

ראשית בבין עירוני יש מסה גדולה שנוסעת בין כמה זוגות של יעדים קבועים, היעד העיקרי של רוב יישובי הגליל היא חיפה, היעד העיקרי של חלק גדול מתושבי חיפה הוא תל אביב והמרכז וכו' לכן אין בעיה שיהיו קווים ישירים בין חיפה להרבה ישובים שנמצאים צפונית ומזרחית לה כי יש מספיק ביקוש. אין סיבה שאם ארצה להגיע מכרמיאל לחיפה אצטרך לעשות החלפה בעכו, גם אם זה ייקח רק 10 דק', כי יש מספיק מסה של נוסעים שרוצים גם כן להגיע לחיפה....

שנית מלכתחילה התדירות בבין עירוני נמוכה יותר, תדירות של כל 20 דק' היא מצב שנחשב לטוב, במצב כזה זמן ההחלפה שתצטרך לעשות בשיטה שאתה מציע יהיה 15 עד 20 דק' וזה כבר ממש לא נוח, בטח לנסיעה שעושים על בסיס יומי.

שלישית אתה מניח שאם נעבור לשיטת ההחלפות נוכל לייעל את המערכת על ידי צמצום תשומות לקווים ישירים וארוכים. אבל אל תשכח שמצד שני נצטרך להגדיל את התשומות לקווים שאין בהם הרבה נוסעים כדי שהמערכת תעבוד.

ומשהו כנוסע, יתכן שברמת המודל מה שאתה מציע מאוד יעיל, אם הנוסע לא מרגיש שזה נוח לו הוא לא יגיע.
אם אדע שבמקום נסיעה ישירה ליעד שלי אצטרך לעשות 2 או 3 החלפות שבכל אחת מהן יכולה לקרות תקלה, אני אסע ברכב. ואז תהיה לך מערכת מאוד יעילה וחסכונית....אבל בלי נוסעים.
 

Ccyclist

Well-known member
הדוגמאות שאתה מציין רלוונטיות לתחבורה עירונית שם יש יתרון גדול לשיטת ההחלפות כי אי אפשר לעשות אוטובוס ישיר בין כל רחוב לכל רחוב אחר והתדירות מספיק גבוהה כדי שזה יעבוד ויהיה נוח לנוסע. יש הבדלים בין נסיעות עירוניות לבן עירוניות.

ראשית בבין עירוני יש מסה גדולה שנוסעת בין כמה זוגות של יעדים קבועים, היעד העיקרי של רוב יישובי הגליל היא חיפה, היעד העיקרי של חלק גדול מתושבי חיפה הוא תל אביב והמרכז וכו' לכן אין בעיה שיהיו קווים ישירים בין חיפה להרבה ישובים שנמצאים צפונית ומזרחית לה כי יש מספיק ביקוש. אין סיבה שאם ארצה להגיע מכרמיאל לחיפה אצטרך לעשות החלפה בעכו, גם אם זה ייקח רק 10 דק', כי יש מספיק מסה של נוסעים שרוצים גם כן להגיע לחיפה....

שנית מלכתחילה התדירות בבין עירוני נמוכה יותר, תדירות של כל 20 דק' היא מצב שנחשב לטוב, במצב כזה זמן ההחלפה שתצטרך לעשות בשיטה שאתה מציע יהיה 15 עד 20 דק' וזה כבר ממש לא נוח, בטח לנסיעה שעושים על בסיס יומי.

שלישית אתה מניח שאם נעבור לשיטת ההחלפות נוכל לייעל את המערכת על ידי צמצום תשומות לקווים ישירים וארוכים. אבל אל תשכח שמצד שני נצטרך להגדיל את התשומות לקווים שאין בהם הרבה נוסעים כדי שהמערכת תעבוד.

ומשהו כנוסע, יתכן שברמת המודל מה שאתה מציע מאוד יעיל, אם הנוסע לא מרגיש שזה נוח לו הוא לא יגיע.
אם אדע שבמקום נסיעה ישירה ליעד שלי אצטרך לעשות 2 או 3 החלפות שבכל אחת מהן יכולה לקרות תקלה, אני אסע ברכב. ואז תהיה לך מערכת מאוד יעילה וחסכונית....אבל בלי נוסעים.

אני בסך הכל מציג את השיטה האירופאית שמצליחה להסיע אחוז נוסעים גבוה יותר מהשיטה הישראלית.

במצב המחסור של חגי האיסלאם הגיוני לקצץ קווי אוטובוס מהצפון לגוש דן, שזמן הנסיעה שלהם יכול לשרת שתי נסיעות לחיפה והחלפה שם.

מכרמיאל לחיפה יש רכבת. עקרונית (כי כרגע יש "תחבורה" מעופפת מלבנון עד כביש 85) ישובים שקרובים מספיק לכרמיאל צריכים להזין את הרכבת שם.
 
אני בסך הכל מציג את השיטה האירופאית שמצליחה להסיע אחוז נוסעים גבוה יותר מהשיטה הישראלית.

במצב המחסור של חגי האיסלאם הגיוני לקצץ קווי אוטובוס מהצפון לגוש דן, שזמן הנסיעה שלהם יכול לשרת שתי נסיעות לחיפה והחלפה שם.

מכרמיאל לחיפה יש רכבת. עקרונית (כי כרגע יש "תחבורה" מעופפת מלבנון עד כביש 85) ישובים שקרובים מספיק לכרמיאל צריכים להזין את הרכבת שם.
אני מסכים לגמרי שהשיטה עובדת טוב בתנאים מסוימים, בעיקר עירוניים. אבל גם אירופה היא לא יחידה אחת. למשל בשוויץ שהיא מדינה עם תחבורה ציבורית מאוד מפותחת אין מערכת היררכית באזורי הפריפריה. מחוץ לריכוזים העירוניים יש ''אוטובוסי דואר'' שנותנים שירות לאזורים הכפריים בדומה לשיטה אצלנו, ויש קווים ארוכים. ההבדל היחיד הוא שבשוויץ וגם באוסטריה יש במקביל מערכת רכבות מפותחת ושם באמת אפשר להביא קווים אזוריים עד לתחנת רכבת במקום עד לעיר הראשית.

אגב בניגוד לכותרות המאיימות על קריסת התח''צ בתקופת החג, בשטח המצב לא כזה נורא. אין אזורים שנשארים ללא שרות כלל, צמצום התדירות בעירוני הוא דיי סביר, ועיקר האזורים שיש בהם צמצום משמעותי הוא בישובים שחוגגים. ל 4 ימים זה סביר ונסבל.

לגבי כרמיאל, כאשר נפתחה הרכבת אכן היו קווים שבוטלו או קוצרו עד לרכבת. במקביל נוספו קווים מזינים מישובים שקודם לא היה להם שירות. אגב דבר יפה שעשו בכרמיאל הוא שהקווים המזינים מתואמים עם הרכבת ובמקרה של איחור מחכים עד 10 דק' משעות ההגעה המתוכננת.
אבל עדיין לא הייתי מבטל את כל הקווים שנוסעים לחיפה. ראשית כי הם נותנים שירות גם לציר הקריות, לשם הרבה פחות נוח להגיע ברכבת. שנית כאשר יש רכבת פעם בשעה מאוד קשה לתזמן הגעה אליה מישובים צפוניים יותר בגלל הפקקים בקטע בין צומת שבע לכרמיאל.

קווים כמו 500/262/361 הייתי משאיר. אבל בהחלט יש מקום לבדוק הצדקה של קו כמו 846 מצפת לתל אביב שמאז שנפתחה הרכבת נוסע כמעט ריק.
 

Ccyclist

Well-known member
אני מסכים לגמרי שהשיטה עובדת טוב בתנאים מסוימים, בעיקר עירוניים. אבל גם אירופה היא לא יחידה אחת. למשל בשוויץ שהיא מדינה עם תחבורה ציבורית מאוד מפותחת אין מערכת היררכית באזורי הפריפריה. מחוץ לריכוזים העירוניים יש ''אוטובוסי דואר'' שנותנים שירות לאזורים הכפריים בדומה לשיטה אצלנו, ויש קווים ארוכים. ההבדל היחיד הוא שבשוויץ וגם באוסטריה יש במקביל מערכת רכבות מפותחת ושם באמת אפשר להביא קווים אזוריים עד לתחנת רכבת במקום עד לעיר הראשית.

אגב בניגוד לכותרות המאיימות על קריסת התח''צ בתקופת החג, בשטח המצב לא כזה נורא. אין אזורים שנשארים ללא שרות כלל, צמצום התדירות בעירוני הוא דיי סביר, ועיקר האזורים שיש בהם צמצום משמעותי הוא בישובים שחוגגים. ל 4 ימים זה סביר ונסבל.

לגבי כרמיאל, כאשר נפתחה הרכבת אכן היו קווים שבוטלו או קוצרו עד לרכבת. במקביל נוספו קווים מזינים מישובים שקודם לא היה להם שירות. אגב דבר יפה שעשו בכרמיאל הוא שהקווים המזינים מתואמים עם הרכבת ובמקרה של איחור מחכים עד 10 דק' משעות ההגעה המתוכננת.
אבל עדיין לא הייתי מבטל את כל הקווים שנוסעים לחיפה. ראשית כי הם נותנים שירות גם לציר הקריות, לשם הרבה פחות נוח להגיע ברכבת. שנית כאשר יש רכבת פעם בשעה מאוד קשה לתזמן הגעה אליה מישובים צפוניים יותר בגלל הפקקים בקטע בין צומת שבע לכרמיאל.

קווים כמו 500/262/361 הייתי משאיר. אבל בהחלט יש מקום לבדוק הצדקה של קו כמו 846 מצפת לתל אביב שמאז שנפתחה הרכבת נוסע כמעט ריק.

אני בספק אם אוטובוסי הדואר השוויצריים יחצו את כל המדינה מקאנטונים דרומיים כמו גראובונדן או וואלייס עם אוטובוסים לבאזל, ז'נבה או ציריך. ממה שראיתי בטיול הרכבתי בשוויץ ב 2013 - האוטובוסים בעיקר משלימים את המערכת הרכבתית העניפה.

כאן נכנס הבדל משמעותי בין אירופה לישראל - הרכבות האירופאיות קודמות לרכב הבעירה הפנימית ולכן מיקומי התחנות שלהן כמה שיותר מרכזיות (או ממש בשולי הגרעין העירוני, כיום מרכז העיר) כך שמערכות אוטובוסים המתבססות עליהן מביאות את הנוסעים לנקודה עירונית מרכזית יחסית ולא ל"צומת" כנהוג בארץ.
 
למעלה