שימון שרשרת תוך כדי נסיעה?

enigo

New member
משמנות שרשרת אוטומטיות הן דבר וותיק מאוד

מכיר את זה מאופנועים מלפני עשור לפחות.
 

TakeCtrl

New member
נכון, מישהו אחרי אמר כבר לפני 20 שנה ושאל

"מה לקח להם כל כך הרבה זמן..."
 

steiff

New member
לא מציג איך מבוצע השימון בפועל...

התמונות מציגות רק איך מתקינים את המתקן על השלדה.

טכנית הפעולה לא נראית מסובכת במיוחד. מעשית אני בספק לגבי תועלתה. עודף שימון לא משפר את ביצועי מערכת ההינע. רק אוסף הרבה לכלוך לשרשרת ויוצר שכבות זפת שאחר כך צריך לעמול קשה להסירה.
 

enigo

New member
במשמנות של סקוט באופנועים מדובר בשמן קל מאוד

שיורד מהשרשרת בקלות תוך כדי רכיבה, ובעצם גם מנקה אותה כל הזמן.
אבל גם באופנועים זה פחות מיועד לאופנועי שטח, ויותר לאופנועי כביש.
 

steiff

New member
הלוואי שזה היה כל כך פשוט...

שימון שרשרת אופניים זו מלאכה שנעשית בשלבים, עם ״פאוזה דידקטית״ ביניהם.

בשלב ראשון משמנים את השרשרת בתרחיף שמכיל שמן קל ונדיף יחסית ובתוכו מומסת שעווה. השמן הנדיף חודר לרווחים שבשרשרת ומנקה מהם לכלוך, וגורר איתו פנימה שעווה. מעבירים את השרשרת על כל גלגלי השיניים כך שקצת שעווה נדבקת לנקודות המגע בין השיניים לשרשרת וקצת שעווה מגיעה למיסבים של הגלגיליות במעביר האחורי.

עכשיו מגיע שלה ההפוגה הדידקטית. משאירים את השרשרת לעמוד כמה דקות והשמן הקל מתנדף ברובו ומשאיר את השעווה מפוזרת בשכבה דקה על פני השרשרת ובחריצים שבתוכה. על פני השרשאת נראה הלכלוך שהשמן הקל הוציא מהחריצים בשרשרת.

ועכשיו מגיע שלב הניקוי: לוקחים מטלית יבשה ביד, מקיפים את השרשרת ומסובבים אותה דרך המטלית תוך לחץ חזק עם כף היד על המטלית. בדרך זו עודפי השעווה נספגים במטלית, יחד עם הלכלוך שהשמן הקל הוציא מהשרשרת.
בסוף התהליך מתקבלת שרשרת נקיה למראה ויבשה למגע. המטלית ניקתה את חלקי השרשרת שאם היו נשארים רטובים - היו אוספים עליהם אבק ויוצרים זפת דביקה.

זו, אגב, הסיבה שמערכות שימון אוטומטיות כאלה באופנועים מקובלות בעיקר באופנועי כביש - שם אין אבק, וזרימת האוויר על השרשרת מנקה את עודפי השמן. באופני שטח זרימת האוויר לא מספיק מהירה כדי לנקות, אבל לעומת זאת כמויות האבק לא מבוטלות.

עוד נקודה לחובתו של שימון יתר של השרשרת - טיפת שמן אחת שמוצאת את דרכה לרפידות המעצור עלולה להביא את הרפידות לסוף דרכן. המעצור מאבד מיעילותו ומתחיל לזמר את שירת הברבור של עצמו.

באופני כביש זה כבר משהו אחר, אבל אני לא מאמין שכבישון יהיה מוכן להעמיס על אופניו המפונפנים מערכת שמוסיפה 50 גרם למשקל הכולל של האופניים. מכסימום הוא יחזיק בקבוקון של 10 גרם שמן בכיס ויעשה אקרובטיקה כדי לשמן את השרשרת של עצמו תוך כדי רכיבה.
 

TakeCtrl

New member
כן, היו לי רפידות שזימררו ככה.. :/

אבל הן היו דווקא קדמיות.. (mental note, להזמין עוד.. שיט, בדיוק הזמנתי 3-4 סוגי שרשראות מsjs, תמיד מבאס לגלות ששכחת עוד משהו.. )
&nbsp
יש לי אפילו את את הכלי ניקוי שרשרת של parktool שזכור לי שהשתמשתי בו... פעם אני תמיד נכנס קצת לסטרס בשימון שרשרת במקרה שאצטרך לפרק אותה זמן קצר אח"כ.
אבל לא זכור לי שלב ניקוי עם מטלית, לפחות לא זכור לי שראיתי מכונאי אופניים עושים את זה לי..
&nbsp
 

enigo

New member
כח צנטריפוגלי, לא זרם האוויר

זה מה שמעיף את עודפי השמן מהשרשרת.
בגלל זה אם משמנים שרשרת אופנוע יותר מדי, אפשר לראות סימני שמן על הצד של הגלגל.
 

steiff

New member
אדרבא

צריך קדנצה של סטיב אוסטין כדי להגיע לכך באופנים.
 

TakeCtrl

New member
קצת מזכיר לי קופסת חול של חתול שמנקה את עצמה..

אני מת לכזו שתעבוד כי גם שם ידוע שהלכלוך נדבק למברשת...
 
למעלה