שונא בנו חוסך שיבטו

שונא בנו חוסך שיבטו

משהו כזה, אולי היתבלבלתי... אף פעם לא הבנתי מה פירוש הביטוי הזה
 

mgb

New member
ביאור הפסוק

בס"ד שלום לך ותודה על השאלה! ראשית הפסוק במקורו נכתב כך(משלי י"ג, כ"ד): "חוֹשֵׂךְ שִׁבְטוֹ, שׂוֹנֵא בְנוֹ וְאֹהֲבוֹ, שִׁחֲרוֹ מוּסָר." הפירוש הוא כך: מי שמונע חינוך מבנו כביכול מתוך אהבה (יתרה, יש להוסיף). בסופו של דבר ישנא את בנו לכשיראה אותו יוצא לתרבות רעה. אבל מי שבאמת אוהב את בנו וחפץ בטובתו, משחר ילדותו מייסר אותו. ואין הכוונה בדווקא ליסורים פיסיים, אלא ובעיקר לחינוך מוסרי. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בשיחות, מניעת פנים מאירות, הגבלת הטבות וכו'! ופעמים גם בהארת פנים והילד לבד ירגיש שאביו אוהב אותו וימנע מלצער אותו! בברכה
 

privet i

New member
ואם תרצו נופך משלי...

נאמר בתורה "בנים אתם לה' אלוקיכם". אם כן,"חוֹשֵׂךְ שִׁבְטוֹ, שׂוֹנֵא בְנוֹ וְאֹהֲבוֹ, שִׁחֲרוֹ מוּסָר." כל אחד ואיתנו זוכה מידי פעם לקבל את מנת המוסר שלו. ולכאורה היה פשוט להבין שאם אנחנו בנים של הקב"ה ודאי ודאי שהוא אוהבנו ולכן מלמדנו לקח מידי פעם. שהרי אם לא היה עושה כן אלא היה "חושך שיבטו" היה זה למעשה הוכחה ששונא אותנו חלילה וחס. על כן אמר החכם באדם דרך המוסר לאב, אל תחשוך את ההוכחה מבניך, אלא למדם דרך הישר גם אם עליך להשחיר פניך כעורב, עשה זאת, שכן "חנוך לנער על פי דרכו, גם כי יזקין לא יסור ממנה"... כדי שיגדל ויהיה איש ישראל אשר בך אתפאר. לכן הבן אל יהא מבעט בתוכחות ובמוסר, גם אם קשה הפעם וגם אם לפעמים אוחז היאוש מכל סיבה שבעולם, הכל נסיון להשבינו אל דרך המלך. הוא מלך מלכי המלכים קודשא בריך הוא.
 

רוניטו

New member
הערת אגב: רק שלפעמים מנת היסורים

, וכשהיא כזו, כבר אין בה חינוך
 

בוגי XD

New member
הקטע הפשוט יותר של הביטוי

זה המשל של אבא ובן, שאדם מרביץ לבן שלו, זה מראה שאכפת לו ממנו ושהוא אוהב אותו, שהוא דורש ממנו דברים, זה בד"כ בהקשר של לימוד תורה, מרביץ לו כדי שילמד יותר. ואם יש אבא שלא עושה את הדברים האלו, שלא מנסה לעודד את בנו ללימוד תורה, שלא מעיר ושלא אכפת לו מבנו, הוא גם לא ירביץ לו. הביטוי חוסך שבטו, הכוונה לשבט= מקל. חוסך מהרבצה. ככה שאם הוא מרביץ הוא אוהב ואם לא הוא שונא. ואת כל זה יש לקשר לה' עם עם ישראל. אממ מכווה שלא הטעתי במשהו, אם יש צורך לתקן תקנו אותי כדי שהחכים.
 

mgb

New member
70 פנים לתורה !

בס"ד אכן יש בספה"ק גם פירוש מעין זה שרשמת.. "אלו ואלו דברי א' חיים!" תודה
 
למעלה