שאלת אתיקה מחקרית: מהו מעמדו של סילבוס?

C H 4

New member
בישראל סילבוס הוא רשימת קריאה למרבה הצער

אי אפשר ללמוד ממנו הרבה על מבנה הקורס, לפחות כסטודנטית לא ממש הצלחתי. לצורך הדוגמה- בתואר השני שלי במוסד חדש, הייתי צריכה להגיע למרצים ולהוכיח שכבר למדתי קורסים מקבילים לקדמים הנדרשים. אחד הקורסים הכי מעמיקים בשנה שלישית בתואר שלי נקרא בדיוק כמו קורס המבוא הבסיסי והקליל אצלם בתואר ראשון, מהסילבוסים היה קשה להוכיח שיש הבדל.
חמור מכך, נתקלתי בקולגות שבנו סילבוסים חדשים לקורסים במסלולים/תארים חדשים, רובם עבדו בשיטת הקופי פייסט מסילבוסים נגישים במוסדות אחרים. היו לי מרצים שהתלוננו באמצע הרצאות שהם לא מרוצים מהמצגת ומה לעשות "ככה הם ירשו אותן"..
אולי החריג היחיד שפגשתי הוא המנחה שלי שלקראת מתן קורס חדש סחב מהספריה 2 ספרים ששוקלים משהו כמו 10 ק"ג (אלוהים יודע איך הוא הצליח), ישב וקרא אותם ועוד כמה מאמרים ובאמת בנה סילבוס וקורס (טוב) מאפס.
 
אני כבר לא זוכר איך נראו הסיליבוסים מהקורסים שלמדתי בישראל

הסיליבוסים לקורסים שאני מלמד כוללים
- תיאור קצר של הקורס
- יעדים: מה הציפיה שהסטודנטים ידעו בסוף הקורס
- משפט או שניים על פילוסופית ההוראה
- ציפיות מהסטודנטים, מטלות הקורס, ומרכיבי הציון
- עניינים פורמליים: תקנון אקדמי והנחיות של האונ' איך להימנע מפלגיאריזם, הפניה למרכז סיוע בכתיבה, מדיניות לגבי הגשה מאוחרת של מטלות, הצהרה בדבר נגישות והתאמות לבעלי מוגבלויות וקשיי למידה (כולל הפניה ל accessibility centre)
- תוכנית השיעורים בקורס כולל רשימת קריאת חובה ורשות לכל שיעור ואופן העברת השיעור (הרצאה, קייס סטדי, flipped class, הרצאת אורח, הדגמה, הצגות סטודנטים, סימולציה/משחק תפקידים). בד"כ אני מארגן את זה בצורת טבלה.

חלק מהעניינים הם סטנדרטיים (נהלים פורמליים וכו'). אבל יש מספר חלקים שדורשים לא מעט חשיבה והכנה מראש: הגדרת היעדים, פילוסופית ההוראה שנגזרת במידה רבה מהיעדים וכמובן תוכנית השיעורים. החשיבה על תוכנית השיעורים היא מעבר להכנת רשימת הקריאה. היא מחייבת לחשוב על הנושאים שהקורס יכסה (ובהרבה מקרים גם על מה לוותר כי יש רק 12-13 שיעורים בסימסטר), הכישורים שמעוניינים שהסטודנטים ירכשו, מהו אופן ההוראה המתאים ביותר לנושא ולהקניית הכישורים הנ"ל, וגם באילו נושאים אני לא מבין מספיק וכדאי להזמין מרצה אורח (וכמובן את מי להזמין). למעשה אי-אפשר להכין את הסיליבוס מבלי לבנות מראש לפחות את השלד לחלק גדול מהקורס (ובאחד מהקורסים שיש לי בו מספר מרצים אורחים גם לעשות תיאומים לוגיסטיים ולתמרן בי לוחות הזמנים שלהם לשמירה על רצף שיעורים הגיוני ומבנה קוהרנטי של תוכנית הקורס).
 

אוליב י

New member
בכל הסילבוסים שבדקתי

[כמה מאות]
החלק של "תכנית השיעורים בקורס" לא קיים כלל.
&nbsp
מדובר בסילבוסים של מסלול לימודים מסוים במספר מוסדות אקדמיים בארץ [כולם אוניברסיטאות, כלומר לא מכללות].
גם מה שהגדרת כ"עניינים פורמליים" לא קיים.
גם "ציפיות מהסטודנטים" לא ממש, אלא אם כן אתה מגדיר את יעדי הקורס כציפיה ["הסטודנט ידע לתאר...הסטודנט ידע כך וכך..." לא משהו מעבר לזה].
&nbsp
אין לי בעיה לכתוב את זה כאן כי זה לא רלוונטי לנושא הספציפי שבשלו עברתי על הסילבוסים. רק אומרת.
 
חבל. אצלנו זה הסטנדרט. אני לא עושה שום דבר יוצא דופן

שמרצים אחרים במחלקה ובאוניברסיטה בכלל אינם עושים.
"ציפיות מהסטודנטים" הייתי מגדיר כעניין חצי פורמלי. אני מתכוון בעיקר לדברים כמו חובת נוכחות בשיעורים (אצלי בד"כ אין חובה למעט בשיעורים שהם מציגים בהם, אבל בהחלט יש תזכורת שמן הראוי לכבד לפחות את המרצים האורחים ולהגיע לשיעורים שלהם אלא אם יש נסיבות מיוחדות שמצדיקות היעדרות), לקרוא לפני השיעור ולבוא מוכנים, השתתפות פעילה (בעיקר בקייס סטדיס, סימולציות ושאר שיעורים שהצלחתם תלויה בשיתוף הפעולה של הסטודנטים) וכד'.
 

אוליב י

New member
כל שנה מחדש אני מגלה

שהסטנדרטים שלי למה שמרצה אמור לעשות לא קשורים בכלום למה שקורה אצל לא מעט מרצים אחרים.
סטודנטים אומרים לי תודות נרגשות על דברים שבעיני פשוט שהם חלק מהעבודה שעליה משלמים לי [למשל, זמינות כלשהי במייל ומתן מענה במייל בהעדר שעות קבלה רשמיות] וכשאני אומרת להם אין על מה, זה חלק מהעבודה - הם אומרים לי, אבל מרצים אחרים לא עושים את זה...
&nbsp
יש עוד הרבה מה לשפר בתחום שאני מלמדת בארץ, בהשוואה לארה"ב ואירופה.
 
זה עוד משהו שנכנס לסיליבוס אצלנו

מדיניות לגבי קבלת סטודנטים, דרכי התקשרות וכד'.
 

C H 4

New member
באמת חבל שזה לא ככה כאן

זה תחום מאוד זנוח בישראל, אין אפילו תרבות של בדיקת הסילבוסים אם עניין הנוכחות מצויין בעוד מקום.
פתאום אני נזכרת שבקורס שתרגלתי כל החומר היה מפורט באתר עם מצגות שעוברות על כל חומר התרגול לפי מספר השיעורים. עדיין סטודנטים היו מופתעים או שאלו מה נלמד היום- עד ליום שהתפוצצתי קצת ומאז חצי הכיתה שהמשיכה להגיע, הביאה איתה את הדפים מודפסים
 
היה שינוי מאסיבי בסילבוסים באונ' בן גוריון

בעקבות דרישת הסטודנטים. ובצדק. כל הנושאים שעליהם דיברתם נכנסו כנוהל, החל מהסמסטר הקרוב.
 

roeikar

New member
בישראל סילבוס הוא רשימת קריאה למרבה הצער

אי אפשר ללמוד ממנו הרבה על מבנה הקורס, לפחות כסטודנטית לא ממש הצלחתי. לצורך הדוגמה- בתואר השני שלי במוסד חדש, הייתי צריכה להגיע למרצים ולהוכיח שכבר למדתי קורסים מקבילים לקדמים הנדרשים. אחד הקורסים הכי מעמיקים בשנה שלישית בתואר שלי נקרא בדיוק כמו קורס המבוא הבסיסי והקליל אצלם בתואר ראשון, מהסילבוסים היה קשה להוכיח שיש הבדל.
חמור מכך, נתקלתי בקולגות שבנו סילבוסים חדשים לקורסים במסלולים/תארים חדשים, רובם עבדו בשיטת הקופי פייסט מסילבוסים נגישים במוסדות אחרים. היו לי מרצים שהתלוננו באמצע הרצאות שהם לא מרוצים מהמצגת ומה לעשות "ככה הם ירשו אותן"..
אולי החריג היחיד שפגשתי הוא המנחה שלי שלקראת מתן קורס חדש סחב מהספריה 2 ספרים ששוקלים משהו כמו 10 ק"ג (אלוהים יודע איך הוא הצליח), ישב וקרא אותם ועוד כמה מאמרים ובאמת בנה סילבוס וקורס (טוב) מאפס.
חברים, אם אתם לקראת סיום התואר וזקוקים לעזרה וסיוע - ממליץ לכם להיעזר בחברה מעולה שמסייעת בכתיבת עבודות אקדמיות בתשלום. נעזרתי בהם מספר פעמים והם פשוט מעולים!
 

אוליב י

New member
אני מבינה את הסירוב של האוניברסיטה

הרקע הוא פוליטי בבירור.
&nbsp
&nbsp
 
מעמדו של סילבוס

היי אוליב,
מסתבר שיש דיבורים רבים אודות המעמד של הסילבוס. לא מובן לי למה יש מוסדות שמסרבים לחשוף את הסילבוס שלהם. בגדול הסילבוס מהווה אבן יסוד לכל מה שקשור לקורס, לדרישות של הקורס ובסופו של דבר משמש בסיס חזק לכתיבת העבודה, מפני שניתן לרוב להשתמש ברשימות הקריאה של אותה שנה ושל שנים עברו בכדי לבנות לעצמך חומר להשתמש בו בעבודה. אקדליסט עושים את זה המון כשהם כותבים עבודה והם גם מסבירים על זה בצורה ממש טובה באתר שלהם. http://acadelist.co.il/syllabus-סילבוס-בכתיבת-עבודות-אקדמיות-אקדלי/
 

roeikar

New member
חברים, ראיתי שאתם מדברים פה הרבה על כתיבה של עבודות סמינריוניות, אני רוצה לציין שיש המון כותבים וחברות טובות ואמינות, שעוזרים עם הדברים האלה ויכולים ממש להדריך איך לכתוב את העבודה. שווה לבדוק. בהצלחה!
 
למעלה