שאלות בנושא תקשורת שפה ודיבור

שאלות בנושא תקשורת שפה ודיבור

להורים שלום,
ביום שני בבוקר אענה על שאלות בנושא התפתחות תקשורת, שפה ודיבור.

אשמח לענות על שאלותיכם

בברכה,
דר' אסנת סגל
קלינאית תקשורת
 
מחקר עם תינוקות: משמיעה לדיבור

להורים שלום,

בחוג להפרעות בתקשורת, אונ' ת"א, נערך מחקר ראשון מסוגו בישראל לגבי האופן שבו תינוקות מאזינים ומבחינים בין מילים.

למחקר חשיבות להבנת תהליכים ראשוניים של רכישת שפה, ולשיקום תינוקות ופעוטות לקויי שמיעה ומושתלי שתל השבלול.

אנו זקוקים לתינוקות שומעים בני 9-10ח' ובני 11-14ח' לבדיקה חד פעמית, קלה וידידותית הנערכת בתל-השומר.מוזמנים להרשם גם תינוקות צעירים יותר.

משך הבדיקה כעשר דקות, ובמהלכה התינוק יושב על ברכי ההורה, צופה במסך ושומע צלילי דיבור. אנו עוקבים אחר תנועות עיניו.

המשתתפים מקבלים תעודת "מדען צעיר",תלוש שי לשילב וכרטיס חניה.


מצ"ב מכתב הסבר עם פרטים נוספים.



עזרו לנו לעזור, כי כולנו רוצים לשמע "קול" מילה.



תודה,

לפרטים נוספים ניתן לפנות

לדר' אסנת סגל, החוג להפרעות בתקשורת אונ' ת"א.

0522-998404

[email protected]


החוג להפרעות בתקשורת

הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר

אוניברסיטת ת"א







הורה יקר,

אנו פונות אליך בבקשה להשתתף במחקר בנושא: "כישורי תפיסת הדיבור אצל תינוקות שומעים ולקויי שמיעה". במחקר חדשני שנערך בחוג להפרעות בתקשורת, באוניברסיטת ת"א, אנו עוקבים אחר השלבים הראשונים של התפתחות כישורי תפיסת דיבור אצל תינוקות שומעים, ותינוקות עם לקות בשמיעה הנעזרים בשתל השבלול. שלבים אלו מקדימים את שלב הדיבור אך חיוניים להתפתחות שפה ודיבור. מידע שיתקבל ממחקר זה יתרום להבנת היכולות הבסיסיות, המקדימות רכישת דיבור ושפה אצל תינוקות שומעים , ולשיפור תהליך השיקום השמיעתי והתאמת עזרי שמיעה עבור תינוקות עם לקות בשמיעה.

אופן ביצוע המחקר:

מיקום: המחקר מתבצע במעבדות החוג להפרעות בתקשורת השייך לאוניברסיטת תל-אביב הממוקמות במתחם של בי"ח ע"ש חיים שיבא שבתל-השומר. הכניסה היא למתחם בית החולים והחנייה למשתתפים תהיה חופשית (כל משתתף יקבל כרטיס יציאה).

אופן הבדיקה: המחקר כולל בדיקת האזנה לצלילי דיבור שונים, לשם כך, התינוק יושב על ברכי אמו או אביו ומאזין לצלילי דיבור המושמעים מרמקולים בעוצמה נוחה.

כדי לבצע את המחקר אנו מעוניינות לעקוב ,ראשית, אחר תינוקות שומעים. לשם כך אנו פונות אליך. השתתפות ילדך השומע במחקר תתרום רבות להבנת תהליכים הקשורים להתפתחות שפה, ולשיפור השיקום השמיעתי הניתן לתינוקות עם לקות בשמיעה.

הנך מוזמן להשתתף עם ילדך במבדק קצר (משך מבדק כעשר דקות). מועד הבדיקות יקבע בתאום מראש. בתום המבדק נסביר לכם באופן מפורט כיצד תיפקד ילדיכם.



המעונינים להשתתף ולשמוע פרטים נוספים מוזמנים לפנות אל אסנת בטלפון ,0522-998404 או בדואר אלקטרוני [email protected]





אם אתם מסכימים להשתתף במחקר ואינכם זקוקים בשלב זה לפרטים נוספים, אנא ציינו על הטופס המצורף את שימכם ושם ילדיכם ואת מספר הטלפון/SMS/פקס שלכם כדי שנוכל ליצור איתכם קשר.



המחקר מתנהל על פי הכללים המקובלים של שמירת סודיות. אנו מתחייבות כי המחקר נערך בעילום שם, וכי כל פרט מזהה לא יימסר מטעמנו לגורם כלשהו. כמו כן ברצוננו לציין כי מערך המחקר אושר על ידי וועדה מיוחדת המתקיימת באוניברסיטת תל אביב ובמשרד הבריאות.





אני_______________ מעונין שבני\ביתי ישתתפו במחקר בנושא:"תפיסת דיבור אצל תינוקות"

טל._____________.



בברכה,

פרופ' ליאת קישון-רבין – ראש החוג

דר' אסנת סגל טל' (אסנת סגל) 0522-998404.
 

רlנית

New member
בת שנה ושלושה חודשים שאומרת בעיקר "מה"

הכונה שמשתמשת במילה הזאת כדי להגיד כמעט הכל, החל מאמא ומים שאז זה יותר ברור אבל גם כל דבר אחר שמנסה להגיד מורכב מהמילה הזאת (בצירוף אינטונציה ושפת גוף שמבהירה את כוונתה) מעבר לכך כמעט אין מילים יש וריאציה לאור ולאבא.
 
בת שנה ושלושה חודשים

שלום,
רוב הסיכויים שעד גיל שנה וחצי תופענה עוד מילים מובחנות. השימוש באותה הברה לסימון מילים שונות אופייני לתחילת השלב החד מילי.

ד"ר אסנת סגל
קלינאית תקשורת
 

רlנית

New member
תודה אסנת, בדיוק אתמול הופיעו עוד כמה מילים

"פפה" לפרפר (מראה תמונה של פרפר) ו"תתה" לחתול (מראה ספר עם חתולים) ועוד משהו כמו "פפה" בשביל "כפיים" (מוחה רגליים ומרימה ידיים מעל הראש תוך כדי שאומר פפה פפה)
 

מ צ ד ה

New member
בוקר טוב. איך ניתן לבדוק ירידה בשמיעה?

בני בן 2.5. בשבועות האחרונים שואל לעיתים תכופות ״מה/מי״ שוב ושוב בתגובה לדיבור איתו - האם ייתכן וחלה ירידה בשמיעה או שמא זה שלב?

תודה.
 

shirah118

New member
שמיעה

שלום רב
שמי שירה ואני מדריכה לליווי התפתחותי ומטפלת מוסמכת סוג אחד בגנים.
למיטב ידיעתי זהו שלב התפתחות שבו הילד חוזר על מילים שכיחות שאותם הוא שומע במהלך היום או השבוע,
כמו השלב של המילה "לא", בד"כ מילים אלו נפוצות בגן ולכן הילד מחכה את הצוות.
יחד עם זאת ממליצה לקחת את הילד לבדיקה אצל רופא א.א.ג להסרת החשד של פקק שעווה\ כפתורים.
בברכה שירה
 
ירידה בשמיעה

שלום,
בהחלט יתכן ומדובר בירידה בשמיעה. ירידה בשמיעה נבדקת במכון אודיולוגי. יש מכון כזה בבתי חולים שונים כמו למשל, ת"ש, שניידר או מכונים פרטיים. בקשי הפניה מרופא אף אוזן גרון.

בברכה,
ד"ר אסנת סגל
קלינאית תקשורת
 
גילוי אותיות מתחלפות


איך אפשר לבדוק ספציפית אילו אותיות בעייתיות אצל ילד שמחליף אותיות.?

אני צריכה למלא דו"ח עבור קלינאית תקשורת של אחד מהילדים בגן ושמתי לב לכמה אותיות אבל די בטוחה שפיספסתי. יש לך רעיון איך אפשר לגלות אילו אותיות הוא מחליף? הילד כמעט בן 4.

תודה מראש על המענה
 
היגוי

שלום,
פשוט עשי רשימה של המילים שהוא אומר כפי שהוא אומר אותן. קלינאית התקשורת תעשה את המשך העבודה.

בברכה,
ד"ר אסנת סגל
קלינאית תקשורת
 
בת שנה וארבע

שלום אסנת
מנסה שוב..
אנחנו משפחה שמדברת בשתי שפות: עברית ורוסית. כשהבת שלי נולדה בעלי התעקש שנדבר איתה רק ברוסית, היא תלך לגן לדוברי רוסית כדי שיהיה לה בסיס טוב, שכן עברית היא תדע בלי בעיות כשתגיע לגן עיריה וכן הלאה בבי"ס (מניסיון של ילדים מהמשפחה). למרות שבהתחלה די התנגדתי (שכן לי יותר זורם לדבר עברית), הסכמתי ואנחנו מדברים איתה רק רוסית.
פתאום עכשיו אני מתחרטת ורוצה לדבר איתה עברית ושבעלי והסבתות/סבים ידברו איתה רוסית.
חייבת לציין שהיא מאוד מפותחת, מבינה כל מה שאומרים לה, יודעת מילים ברוסית כמו: אמא, אבא, סבא, סבתא, כן, קח, נפל, את זה.. יודעת צלילים של חיות: מוו, האב, מיאו.
אני רק לא יודעת איך לעשות את זה נכון, בלי לבלבל אותה.. לפעמים אנחנו נפגשים עם חברים דוברי עברית בלבד ואנחנו מתחילים לדבר איתה עברית והיא לא מבינה כמובן מה אנחנו רוצים ממנה..
התחלתי פה ושם להגיד לה מילה בעברית ולתרגם לה לרוסית.. אבל אני מפחדת שאני מבלבלת אותה..
איך עושים את זה נכון?
תודה מראש על התשובה.
 
בת שנה וארבע

שלום,
חלקי את היום לזמן שבו את מדברת רוסית וזמן שבו את מדברת עברית. התחילי ברבע שעה של עברית ועלי בהדרגה למספר שעות שווה של עברית ורוסית. הקפידי שיהיו לך ספרים וקלטות בשתי השפות.

בברכה,
ד"ר אסנת סגל
קלינאית תקשורת
 
היי,תינוק בן חודש שחזר אחרי הקולות של אביו

קרה אתמול משהו הזוי שאולי קרה במקרה ולא באמת ..
אני אשמח שתעני לי האם אכן ,
אתמול בעלי שיחק עם התינוק לפני שעלינו לישון והוא שיחק איתו על ידי קולות ,בעלי חזר על הקול בערך 15 פעמים ואז התינוק התחיל לחזור אחריו ,
בעלי עשה את הקול- הוא עשה אחריו ,ממש שמעו שהוא חוזר אחריו ,
והוא הביט על בעלי ישר בעיניים ועל השפתיים שלו וחזר אחריו ..הוא היה ממש קשוב ,
חבל שלא צילמנו..
הוא בן חודש ויומיים.

תודה
 
הי הריונית, גם הבן שלי היה עושה את זה,

הוא תמיד היה וורבלי וערני והתחיל לדבר בגיל מוקדם. היום בגיל שנתיים וחודש הוא אמפריה מהלכת של דיבור וצלילים


סביר להניח שתינוקך הוא מאוד וורבלי. בכל ילד יש משהו מיוחד וכנראה שזה היחוד שלו. כיוון שנשמע שיש לו יכולות, הייתי מציעה לך להתחיל כבר עכשיו לקרוא לו ספרים.

אני קראתי לבן שלי ספרים מגיל חודש, היום הוא כבר מדקלם אותם בעל פה. היו אנשים שצחקו עליי שאני קוראת לילד שלי סיפורים מגיל כזה צעיר אבל זה הוכיח את עצמו ועכשיו זה כמובן הנאה צרופה לראות אותו מכיר ומדקלם לפחות 50 ספרי ילדים אם לא יותר...

בהצלחה!
 
יואוווווווו אני בהלם וכמובן שמחה
הוא מברבר

כבר שבועיים דברים בינו לבין עצמו וגם כשהיינו בטיפת חלב האחות התקרבה אליו ודיברה אליו והוא בירבר לה חחח
אני בשוק וכמובן גאה בקטן שלנו ,
תודה לשתיכן ,
בהחלט אתחיל לנצל את זה לדבר אליו יותר לשיר יותר ואתחיל לקרוא ספרים .
 

shuttles

New member
את יכולה לעשות עוד משחק חיקוי


אגב, ממליצים לחקות את הקולות והתנועות שהוא עושה, הרי שתינוקות לומדים תוך כדי חיקוי וזה משחק חשוב עבורם. כך גם מתחילים לשים לב כמה קולות שונים הם עושים - המון!

את יכולה להשקיע בלהראות לו לשון. אחרי כמה זמן הוא ילמד להוציא לשון גם כן וזה מאוד מצחיק וכיף (אל דאגה, בגיל כזה זה עדיין נחשב למנומס
). זה גם יתחיל להצחיק אותו, כשילמד לחייך. לנו העניין לקח כחודשיים, בטח לכם זה יקח פחות
.
 

Angelina30

New member
בת חצי שנה

עד עכשיו מקשקשת ע"י מעיין שירה כלומר מושכת צלילים מאד גבוהים עם טון של מעיין מוזיקה...
מתי מצופה שתתחיל להגיד הברות כמו בהבהבה או מהמהמה?
 
בת חצי שנה

שלום,
הברות מופיעות בין גיל חצי שנה לתשעה חודשים. כך שהתשובה היא בחודשים הקרובים.

בברכה,
ד"ר אסנת סגל
קלינאית תקשורת
 

winterfell

New member
בן שנה וארבע

הוא יודע להגיד הרבה מילים (למעלה מ-30 לפי הספירה האחרונה...), באופן כללי מאוד "קשקשן".
יש לי שתי שאלות:
1. יוצא לי הרבה לתת לו להשלים מילים (למשל, אני אומרת "עכשיו נחליף חי-" והוא עונה "תו"). יש עם זה בעיה? כלומר, האם זה יכול להביא לסוג של עצלות, כי הוא לא צריך להגיד את כל המילה אלא רק חצי? לעכב התפתחות של דיבור רצוף יותר כי בעצם אני אמרתי את רוב המשפט?

2. יש לו שתי "מילים" שהוא המציא, הוא חוזר עליהן כל הזמן ואין לי מושג מה המשמעות שלהן מבחינתו (אנחנו כל הזמן מנסים להבין ולא מצליחים). מצד שני, הצורה שבה הוא אומר אותן נורא נורא מצחיקה וחמודה, אז יוצא שהרבה מהסובבים אותו חוזרים על המילים האלו, כדי לשמוע אותו "מדבר"... מה את אומרת על זה?

תודה רבה!
 
למעלה