שאלות בנושא התפתחות תקשורת שפה ודיבור

שאלות בנושא התפתחות תקשורת שפה ודיבור

להורים שלום,
ביום שלישי בשמונה בבוקר אענה על שאלות בנושא התפתחות תקשורת, שפה ודיבור.
אשמח לענות על שאלותיכם,
להתראות
ד"ר אסנת סגל
קלינאית תקשורת
 
מחקר עם תינוקות:משמיעה לדיבור

על המחקר


להורים שלום,

בחוג להפרעות בתקשורת, אונ' ת"א, נערך מחקר ראשון מסוגו בישראל לגבי האופן שבו תינוקות מאזינים ומבחינים בין מילים.

למחקר חשיבות להבנת תהליכים ראשוניים של רכישת שפה, ולשיקום תינוקות ופעוטות לקויי שמיעה ומושתלי שתל השבלול.

אנו זקוקים לתינוקות שומעים בני 9-10ח' ובני 11-14ח' לבדיקה חד פעמית, קלה וידידותית הנערכת בתל-השומר.מוזמנים להרשם גם תינוקות צעירים יותר.

משך הבדיקה כעשר דקות, ובמהלכה התינוק יושב על ברכי ההורה, צופה במסך ושומע צלילי דיבור. אנו עוקבים אחר תנועות עיניו.

המשתתפים מקבלים תעודת "מדען צעיר",תלוש שי לשילב וכרטיס חניה.


מצ"ב מכתב הסבר עם פרטים נוספים.



עזרו לנו לעזור, כי כולנו רוצים לשמע "קול" מילה.



תודה,

לפרטים נוספים ניתן לפנות

לדר' אסנת סגל, החוג להפרעות בתקשורת אונ' ת"א.

0522-998404

[email protected]


החוג להפרעות בתקשורת

הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר

אוניברסיטת ת"א







הורה יקר,

אנו פונות אליך בבקשה להשתתף במחקר בנושא: "כישורי תפיסת הדיבור אצל תינוקות שומעים ולקויי שמיעה". במחקר חדשני שנערך בחוג להפרעות בתקשורת, באוניברסיטת ת"א, אנו עוקבים אחר השלבים הראשונים של התפתחות כישורי תפיסת דיבור אצל תינוקות שומעים, ותינוקות עם לקות בשמיעה הנעזרים בשתל השבלול. שלבים אלו מקדימים את שלב הדיבור אך חיוניים להתפתחות שפה ודיבור. מידע שיתקבל ממחקר זה יתרום להבנת היכולות הבסיסיות, המקדימות רכישת דיבור ושפה אצל תינוקות שומעים , ולשיפור תהליך השיקום השמיעתי והתאמת עזרי שמיעה עבור תינוקות עם לקות בשמיעה.

אופן ביצוע המחקר:

מיקום: המחקר מתבצע במעבדות החוג להפרעות בתקשורת השייך לאוניברסיטת תל-אביב הממוקמות במתחם של בי"ח ע"ש חיים שיבא שבתל-השומר. הכניסה היא למתחם בית החולים והחנייה למשתתפים תהיה חופשית (כל משתתף יקבל כרטיס יציאה).

אופן הבדיקה: המחקר כולל בדיקת האזנה לצלילי דיבור שונים, לשם כך, התינוק יושב על ברכי אמו או אביו ומאזין לצלילי דיבור המושמעים מרמקולים בעוצמה נוחה.

כדי לבצע את המחקר אנו מעוניינות לעקוב ,ראשית, אחר תינוקות שומעים. לשם כך אנו פונות אליך. השתתפות ילדך השומע במחקר תתרום רבות להבנת תהליכים הקשורים להתפתחות שפה, ולשיפור השיקום השמיעתי הניתן לתינוקות עם לקות בשמיעה.

הנך מוזמן להשתתף עם ילדך במבדק קצר (משך מבדק כעשר דקות). מועד הבדיקות יקבע בתאום מראש. בתום המבדק נסביר לכם באופן מפורט כיצד תיפקד ילדיכם.



המעונינים להשתתף ולשמוע פרטים נוספים מוזמנים לפנות אל אסנת בטלפון ,0522-998404 או בדואר אלקטרוני [email protected]





אם אתם מסכימים להשתתף במחקר ואינכם זקוקים בשלב זה לפרטים נוספים, אנא ציינו על הטופס המצורף את שימכם ושם ילדיכם ואת מספר הטלפון/SMS/פקס שלכם כדי שנוכל ליצור איתכם קשר.



המחקר מתנהל על פי הכללים המקובלים של שמירת סודיות. אנו מתחייבות כי המחקר נערך בעילום שם, וכי כל פרט מזהה לא יימסר מטעמנו לגורם כלשהו. כמו כן ברצוננו לציין כי מערך המחקר אושר על ידי וועדה מיוחדת המתקיימת באוניברסיטת תל אביב ובמשרד הבריאות.





אני_______________ מעונין שבני\ביתי ישתתפו במחקר בנושא:"תפיסת דיבור אצל תינוקות"

טל._____________.



בברכה,

פרופ' ליאת קישון-רבין – ראש החוג

דר' אסנת סגל טל' (אסנת סגל) 0522-998404.
 
כנ"ל

שלום,
לפעמים אנחנו מחכים שהילד יגיע לק' הגיל המתאימה.
אנא שלחי לי פרטים למייל וניצור קשר מיד.

תודה וחג שמח
ד"ר אסנת סגל
קלינאית תקשורת
 
נרשמתי

שלום,
לפעמים אנחנו מחכים שהילד יגיע לקבוצת הגיל המתאימה.
בכל מקרה, אם תשלחי לי פרטים למייל ניצור איתך קשר מיד.

בברכת חג שמח,
ד"ר אסנת סגל
קלינאית תקשורת
 

שונצו

New member
ההרשמה הייתה במייל. כך שמייל ממני יש לך

אבל ממי, אם את לא רוצה ילדים לפני גיל 9 חודשים (כי בהודעה המקורית רשום שגם צעירים יותר מוזמנים), פשוט תגידי.

חבל על כיתות האצבעות ....
 

john111

New member
גם לנו היה ניסיון כזה במחקר שלכם

פנינו ורק אחרי כמה חודשים התקשרו אלינו.
הצעת יעול לצוות המחקר שלך- לענות לכל פניה ומידית. כשלא עונים זה לא נותן תחושה טובה, ואחר כך שכבר יוצרים קשר אם בכלל זה נראה מוזר ולא רציני.
אתם פונים לאנשים שיפנו למחקר שלכם? תכבדו אותם מספיק בזה שתענו להם חזרה..... נראה לי נכון והוגן.
 

mcFLAME

New member
בת שנה וחודשיים

קצת רקע:
בעלי צרפתי, מדברת עם הבת שלנו רק בצרפתית, אולם, היום והוד עובד מספר השעות שהוא מדבר איתה מועט.
אני ישראלית, למדתי צרפתית כשגרתי בצרפת, אני מדברת דיי טוב, אם כי יש לי שגיאות דיבור.
אני מדברת עם הבת שלי 90% צרפתית, היא לא הולכת עדיין לגן ונשארת איתי בבית.
וגם כשאני תוהה אם אני פועלת נכון, בעלי מפציר בי להמשיך ולדבר איתה צרפתית, כי עברית היא בכל מקרה תדע ואילו אם לא נתעקש על הצרפתית עכשיו, היא כנראה לא תדע לדבר.

מבחינת השפה של שירה,
היא לא מפסיקה לפטפט, חוזר אחרי כל דבר שאנחנו אומרים (גם אם הוא נשכח אחרי רגע).
אומרת את כל המילים הנל בצרפתית:
אמא,אבא,סבא,סבתא,לשתות,בקבוק,תני לי, שלום, להתראות.
בנוסף עושה קולות של כלב, סוס, חתול, כשמבקשים ממנה.
מזהה כמה מאברי הגוף(עניים, לשון, אף, שיניים)
יש עוד מילים רבות שכשאנחנו אומרים לה היא חוזרת במדויק, אבל לא אומרת אותם מרצונה.


בכל מקרה אשמח אם תוכלי לומר לי מנסיונך,
האם את חושבת שאנחנו פועלים נכון? האם העובדה שאני מדברת צרפתית עם שגיאות ומערבבת מדי פעם מילים בעברית- זהו לא דבר נכון לעשות?
תודה וחג שמח
 
בת שנה וחודשיים

שלום,
עדיף לדבר בשפה בה את שולטת ללא שגיאות. בכל מקרה נראה כי בתך רוכשת שפה היטב, בהתאם לגילה. את יכולה לנסות להשיג קלטות של שירים בצרפתית, סיפורי ילדים וכך לחשוף אותה לשפה מדויקת יותר.
בנוסף, יש היום הרבה עליה מצרפת אולי אפשר למצא נערה דוברת צרפתית טובה שתבוא לשחק ולשוחח איתה?

בברכה,
ד"ר אסנת סגל
קלינאית תקשורת
 
בן 3 משמיט הברות עם ח' וכ'

שלום אסנת,
בן ה3 שלי משמיט הברות שנשמעות כמו ח' באמצע מילה.
כשמבקשים ממנו לומר רק ח' (נגיד, חה חה חה, או חי חי חי הוא מצליח, אבל באמצע מילה מצליח לבטא לדוג' רק נאום ולא נחום...)
איך אני יכולה לסייע לו בתרגול?
(אני בתור האינסופי להתפתחות הילד...אבל זה ארווווווווווווווווךךךךךךךךךךךךךךך)
 
בן שלוש

שלום,
את יכולה לחלק את המילה (נח אום, נח אה, נח ים) בהדרגה הוא יאמר את שתי ההברות ברצף (נחום, נחה וכ').

בברכה,
ד"ר אסנת סגל
קלינאית תקשורת
 
בת 8 חודשים

היי אסנת,
הפיצית עוד שבוע בת 8 חודשים
אומרת לה כל מיני הברות כמו אהה אבו, אגו וכאלה
אבל לא אומרת דה-דה, בה-בה וכל החזרות הדומות.
בעייתי?
תודה וחג שמח
 
בת 8 חודשים

שלום,
ממש לא בעייתי. מה שחשוב כרגע שה הופעת המבנה ההברתי.

בברכה,
ד"ר אסנת סגל
קלינאית תקשורת
 
מועדים לשמחה אסנת


בתי בת 6.5 חודש. אני דוברת עברית ואנגלית.

מתי להתחיל לדבר אתה גם באנגלית? האם לדבר אתה אנגלית רק בבית או גם כשאנחנו יוצאים לטייל או מתארחים אצל אחרים?

בהנחה שאנחנו משמיעים לה את המלה "אבא" במכוון, מתי רוב התינוקות לומדים לומר את המלה ממש ? ומתי "אמא"?


וחג שמח
 
בת 6.5 ח'

שלום,

מומלץ שהורה ידבר אל הילד בשפת האם שלו. באופן טבעי אנו נוטים לדבר אל הילד בשפה הנוחה לנו. אם אתם גרים בארץ אין הרבה טעם לדבר באנגלית מחוץ לבית.
המילים "אבא" ואמא" מופיעות בשנה השניה לחיים. מילה נחשבת למילה כאשר משתמשים בה באופן מכוון ועקבי ביחס לאדם, חפץ, ארוע.

בברכה,
ד"ר אסנת סגל
קלינאית תקשורת
 

כרוביד

New member
אוטוטו בן שנה


חג שמח אסנת! ותודה על האירוח.
הבן שלי עוד שבוע בן שנה, עשרה חודשים מתוקן (נולד בשבוע 31+4). מקשקש את ההברות הבאות בכפולות - גהגהגה, דהדהדה, מהמהמה, בהבהבה, אהאה (כמובן..) קהקה לעיתים, לפעמים זה גם נשמע כאילו הוא עושה "זהזהזה". האמת שאין לי שום שמץ של מושג האם זה בטווח התקין או מה אמור לבוא עכשיו (המעקב שלנו בפגיה רק עוד חודש וחצי). אשמח לשמוע חוות דעתך וגם אם יש עיצות כמובן
 
אוטוטו בן שנה

שלום,
בהחלט בטווח ההתפתחותי התקין. בשלב הבא סביב גיל שנה (מתוקן) אמורות להופיע קדם מילים (כמו "המ" לאוכל, אנ לאוטו), ומילים ראשונות.

בברכה,
ד"ר אסנת סגל
קלינאית תקשורת
 

כרוביד

New member
תודה לך


כיף לשמוע שעוד מעט הוא יתחיל עם קדם המילים המתוקות האלה!
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
בן שנתיים ו10ח

יש לי בן מאוד חכם. אני בערך נמסה כל שניה וחצי ממנו
לאחרונה הבנתי שיש לו בן. ילד. קוראים לו ליאור.
אני מניחה שזה חבר דמיוני. האם אני אמורה לדבר איתו עליו, להתעניין בשלומו או לא לדבר על זה ולא לספר לאחרים? (כמו לאחותי)
עד כה כששאלתי לשלומו התבשר לי שהוא לא מרגיש טוב ועדי מטפל בו
 
למעלה