שאלה

מ י כ ל 0

New member
שאלה

לפני כשבוע בערך עשיתי מבחן חוזר. לא כי נכשלתי, אלא כי המועד הראשון היה כשאני ההייתי חולה, וממש לא יכלתי להגיע להיבחן במועד הראשון. עשיתי את המבחן בכיתה מלאה בתלמידים, והמורה ניהלה שיעור כרגיל. ניגשתי אליה בנימוס והסברתי לה שקשה לי להתרכז בשיעור והיא תקפה אותי וצעקה: שתלמיד שניגש במועד ב' חייב לשאת בתוצאות ובתנאים שיש לו. אני כמעט בטוחה שהיא יודעת שיש לי ADD ובעיקר אם היא יודעת זאת, היא אמורה להתחשב במצבי ולא לתקוף אותי, כמו שעשתה. הרגשתי כאילו היא מאשימה אותי, כאילו מגיע לי בגלל שלא עשיתי את המבחן במועד הראשון. שאלתי היא: האם באמת התלמיד צריך לשלם על כך שהוא עושה מועד ב' ולעמוד בתנאים שמוצבים לו, אפילו אם מדובר בתנאים שלא יאפשרו לו להיבחן כמו שצריך? אני חושבת שהמעשה שלה היה לקוי ביותר. מה אתם אומרים על כך? תודה למי שמתייחס!
 
לא היית אמורה להיבחן בכיתה

אין שום סיבה שתיבחני בכיתה בזמן שהכיתה לומדת. בית הספר היה אמור למצוא פתרון סביר - למשל למצוא כיתה אחרת שנבחנת במקצוע כלשהו, ולצרף אותך לאותה כיתה. (גם אם זו לא כיתה מהשכבה שלך) מצד שני - אם לא ביקשת מראש להבחן בנפרד מהשיעור - למורה אין אפשרות לתת לך סביבה שקטה בזמן שהיא מנהלת שעור.
 

מ י כ ל 0

New member
התכוונתי לשאול:

האם באמת התלמיד צריך לשלם על כך שהוא עושה מועד ב' ולעמוד בתנאים שמוצבים לו, אפילו אם מדובר בתנאים שלא יאפשרו לו להיבחן כמו שצריך, ובעיקר אם מדובר בתלמיד שיש לו הפרעת קשב וריכוז?
 

ענתי לה

New member
מה זאת אומרת אשר??

בחיי שלא הבנתי... התלמידה היתה אמורה לבקש להבחן בתנאים הגיוניים??? מקוממת אותי חוויית הילדה ומקוממת אותי הגישה המזלזלת הזאת. האם זה לא ברור שילדים צריכים להבחן בתנאים הטובים ביותר? האם אחד מהמורים הנאורים הללו היו מוכנים שילדם הפרטי יבחן בתנאים כאלו??? לתפיסתך, רק ילדים שיש להם הגיון מעוות בו היה נדמה להם שהם צריכים לבקש משהו מובן מאליו - יבחנו בתנאים ראויים. מעניין איך היתה מתנהגת המורה הזאת אילו היתה חווה את אותו הדבר באוניברסיטה כשהיא התלמידה. ענתי
 
המורה היא לא קוסמת

אין לה חדר פנוי להקצות לתלמידה, אין לה משגיח להקצות לנושא, ואן לה פתרונות אחרים מהשרוול. תלמיד שלא דואג לעצמו, תלוי ביכולת האילתור של המורה. יש מורים שמצליחים לאתר ויש כאלו שלא. מסקנה: התלמידה היתה אמורה לבקש להבחן בתנאים הגיוניים.
 

ענתי לה

New member
נכון, המורה לא קוסמת...

אבל למורה יש שעות בהן היא פנויה. המורה יכולה לקבוע עם התלמידה להבחן בחדר מורים בשעת קבלת הורים. המורה יכולה להשאר בסוף יום עבודתה (פעמיים במחצית עבור שני המבחנים) ולבחון את כל הילדים שלא נבחנו במועד המקורי. המורים יכולים למצוא פתרונות לבעיית מועדי ב' מאחר ולא הילדה הספציפית הנ"ל "ייצרה" את הבעיה אלא מדובר בבעיה ידועה. מרגיז אותי ה"ראש הקטן" הזה של המורים שעונים את התשובה "אין למורים פתרונות מהשרוול". כי יש פתרונות, השאלה אם המורה מוכן להתאמץ קצת על מנת לאפשר לילדים הללו לקבל את זכויותיהם מבלי לרדוף אחרי המורים. אגב, אם הילדה היתה מבקשת להבחן בתנאים אחרים, האם אז המורה כן יכלה לשלוף פתרון מהשרוול?? אז ברור שאת אותו פתרון שהיתה מציעה לה המורה אחרי הבקשה המיוחדת - יכלה המורה להציע מבלי שהילדה תבקש "יחס מיוחד" - קרי תנאים המתאימים למבחן. כמורה ל-37 תלמידים בכתה בה השונות והפערים מדהימים, ואשר כל מבחן יש לי לפחות 5 תלמידים שצריכים להבחן במועדי ב' מסיבות שונות - אני מזדעזעת כל פעם מחדש מתגובות והתייחסות המורים לתלמידיהם. לאן החסד, החמלה, הרגישות והרצון הטוב שלהם נעלמו?? ענתי
 

meitush123

New member
אצלנו בבית ספר אין בעיה

קודם כל יש פעם בשבועיים אפשרות לגשת למבחנים ב"יום ארוך" עם משגיח, כאשר כל תלמיד נבחן במה שהוא צריך והמורים מעבירים למשגיח את המבחנים. (לי לא יצא להשתמש להשתמש בזה השנה בגלל האופציה השניה) שנית, אפשר לתאם עם המורה שהוא ישאיר את המבחן בחדר עיון, ואז להשאר באחד הימים שעה שביעית (או בכל זמן אחר) ולהבחן בהשגחת הספרנית.
 

motyka

New member
חסרים נתונים לשפיטה

האם התלמידה פנתה מראש, או שרק בהתחלת השיעור אמרה למורה שיש צורך לבחון אותה. כפי שכתבה "אשר", מורים אינם קוסמים וגם לא בעלי זיכרון פנומנלי. אם לא מזכירים לי מראש, אני לא זוכר שתלמיד מסויים צריך להיבחן, וגם לי אין פתרונות קסם. לעומת זאת, אם פונים בזמן, אני תמיד מוצא פתרון.
 

ענתי לה

New member
מוטי, לא צריך להיות לך...

לא צריך להיות לך זכרון פנומנלי. רישום פשוט יעשה לך פלאות!! כמחנכת ביסודי, גם אני מעבירה מועדי ב' בלי סוף (ההורים לא מסתפקים בפחות מ-100...ואצלנו אפשר להתווכח עם המורה ולקבל אישור גורף מהמנהלת....). רק מה? שבבית ספר יסודי לא מצופה מהתלמידים לבוא למורים ולהזכיר להם שיש להם מועד ב'. אני רושמת ביומן את שמות התלמידים שביקשו או זקוקים למועד ב', "אוספת" קבוצת תלמידים להם מועדי ב' במקצועות שונים (ויש לי הרבה מאד מקצועות כי מלבד כתתי בה אני מורה "כוללת", אני מלמדת בעוד 6 כתות!!), כותבת הודעות להורים עם תאריך ושעה (שעת קבלת הורים, חלון, סוף יום לימודים או שעת שהייה), וביום ובשעה אני גם עוברת בכתות לאסוף אותם. אז בבית ספר על-יסודי לא צריך את כל ה"סרט" הזה, אבל אפשר בהחלט לנהל רישום, לקבוע תאריך ושעה ולפרסמו על לוח מודעות. לדעתי מוטי, גם אתה, כאשר אתה יודע מראש שאיתמר צריך לעבור מבחן במועד ב', אתה מסדיר את הדברים מראש ואין שום צורך שהתלמיד יאמר לך שהוא רוצה להבחן בתנאים הוגנים. תנאים ראויים הם עניין ברור אצלך. טעיתי??? ענתי
 

motyka

New member
6 כיתות-ביום

פעם חשבתי שאני יכול להית מסודר, וקבעתי תאריכים למועדי ב'. היו פעמים שמתוך 4 תלמידים שהיו צריכים להבחן הגיעו 0 בדיוק. מאז החלטתי שאני מטיל אחריות על התלמיד עצמו.
 

ענתי לה

New member
או קיי...מסכימה...

מסכימה שצריך להעביר את האחריות ל"גדולים" ההם... אבל מוטי............. תנאים ראויים צריך לבקש?? אתה חייב לענות על זה!! לא מרפה ממך!! ענתי
 

motyka

New member
לא לבקש, לדרוש !!

לכל תלמיד יש זכות להבחן בצורה נאותה.
 
חסדים אני עושה מתוך בחירה

אי אפשר לכפות על אדם לעשות חסד, כי אין חסד בכפייה. אני חולקת על הגישה שלך לגבי הצורך ביצירתיות מצד המורה. לאחרונה נדמה לי שהעבודה שלי היא 100 אחוז אילתורים, פתרונות אד-הוק, כיבוי שריפות, ומאמץ יתר המזכיר לי את הילד עם האצבע בסכר.
 

ענתי לה

New member
נגעת בדיוק בבעיה....

לא מדובר בחסד אלא במחוייבות של מורה כלפי תלמידיו. ולא מדובר במחוייבות "משונה" אלא בטבעית לגמרי... ילד צריך להבחן בתנאים נאותים נקודה. אף ילד לא צריך לבקש "טובות" מהמורה ועצוב נורא שזאת הגישה. אם יש מדיניות בבית הספר של מועדי ב', אז לילד מגיע לקיים מבחן במועד ב'. זה לא תלוי ברצונו של המורה או ביכולת שלו להתארגן. אם למורה יש בעיה להתארגן עם השעות או עם המיקום - שיפנה את טענותיו להנהלת בית הספר שמאפשרת מועדי ב' ולא מסבירה איך. לא הילד צריך לשלם את המחיר!! בעיותיהם של המורים (ובכללם אני) לא אמורות להשפיע על ציוניהם של התלמידים. ולא, איני דורשת עבודה בהתנדבות (ממש לא!!) אבל שעות השהייה ושעות התגבור ואולי התארגנות עם קולגות - ממש יעשה פלאות. בנוסף, יצירתיות אינה מילה גסה, והיא משמשת גם במקצועות אחרים. ענתי
 
לא מקבלת את גישתך

אין קשר בין זכותו של התלמיד להבחן בתנאים נאותים לבין דרישותייך מהמורה. המורה הוא רק חזית המערכת, מאחריו נמצאים אלו שתפקידם לארגן את הנושא. המורה לא צריך לארגן את מועדי ב', לא למצוא שעות ומקום לקיימן. זהו תפקיד בית הספר בכללותו (מנהלת, רכז מערכת, רכזי מקצוע ושכבה ושאר בעלי תפקידים). יצירתיות ראויה לשבח היא מתן בחינה בשעת השעור (לא תמיד יש בחינה מוכנה לשם כך).
 

ענתי לה

New member
יש גם יש קשר...

בהחלט יש קשר בין זכותו של התלמיד להבחן בתנאים נאותים לבין דרישותיי מהמורה. הקשר, לטעמי, נורא ברור.... הקשר הבלתי אמצעי שיש לילדיי הנו עם המורה. אליו הוא אמור לפנות בכל עניין ודבר הקשור ללימודיו, משום כך הוא פונה למורה המקצועי המסויים ואיתו מדבר על מועד ב'. המורה נענה או מסרב - והכל בהתאם למדיניות בית ספר. במידה ויש למורה בעיה עם קיום המדיניות אזי חובה עליו להסביר להורים, כבר באסיפת ההורים, שקיימת בעיה כזאת ואין בידיו לסייע לילדים אלא בדרכים שלא תמיד תהיינה נכונות וראויות (למשל בחינה בזמן שיעור של כתה אחרת). וכי במקרים של מועדי ב' רצוי ונכון לפנות לאחראים - קרי - לא אליו. איך מצפים המורים ב"על יסודי" שההורים והתלמידים יבינו שהמורים לא יכולים / מסוגלים לסייע להם? האם הם אמורים לנחש? או שעל כל בקשה או צורך שיש להם הם אמורים לפנות להנהלה ואז "לסנן" את הפניות למורה??? אולי אם כאן המורים היו מפגינים יצירתיות (כלומר עדכנו את ההורים והתלמידים בבעיה מבעוד מועד) - כל העניין יפתר. אגב, יש בתי ספר תיכוניים המנהלים מערכת מסודרת של מועדי ב' המתנהלת לתפארת מדינת ישראל. כלומר, העניין ממש אפשרי.... ענתי
 

alonfr22

New member
אפשר הערה קטנה

נכון להיום מה שמטריד את המורים זה מה יהיה גובה המשכורת והאם זה יכנס בראשון לחודש בבוקר או אחרי צהריים מחויבות בדיחת המאה נכון יש מורים שצריך לכבד כי הם רואים עצמם מחויבים אבל עדיין שנת 2006 מדינת ישראל הקו המותווה הוא ילד הוא יצור שלא מסוגל לדעת מה טובתו ילד רק צריך משמעת ברזל גבולות זכויות מעטות ביותר בשביל מה צריך להתאים את המערכת לצרכים של חריגים מישהו מתוגמל על כך האם מורה מתוגמל על כך שהצליח לגרום לתלמיד עם אפסים להוציא מאה התשובה היא לא גורף ההיפך המערכת מעודדת מורים לראש מינימלי כי בכל בעיה היחיד שישלם את המחיר הוא התלמיד גם במקרה של רשלנות פושעת מצד מורה הרי לשם כך הוקם הסתדרות המורים לחפות על מורים לא מוכשרים שנוהגים בקו ישר עם מדיניות הארגון קשה מאוד לפטר מורה פרובלמטי במיוחד אם הוא מקושר היטב פחות נכון לגבי חדשים בעסק אבל נכון להרבה ישישות שלא מזיז להן האיכות כל זמן שמשרד החינוך לא יציב את התלמיד בראש סדר העדיפויות ויאכוף ביד רמה תקנות שהוא עצמו קבע חבל על הזמן יהיה צורך בהוראה פרטית תלמידים יוצבו בכיתות לפי קריזות של מנהלות וכן המורות יתייחסו לתלמיד כאל מפריע מטרד ושאר פירות וירקות אלא אם משרד החינוך יקבע שהתלמיד במרכז ויאכוף את התקנות וישלח הביתה מורים לא מוצלחים שבסה"כ ראו בהוראה מקצוע עם מעט שעות הרבה חופשות שכר חודשי לא רע בכלל יחסית ראית פעם מורה שלא גומרת את החודש אני עוד לא וגם עם פוגעים במורים זה לרוב במורים שרוצים משב רוח חדשה צעירה יצירתית התאמה לשנות ה2000 ולא מערכת חינוך בסטנדרטים של שנות הארבעים כפי שיש כיום כבוד התלמיד סיסמה יפה מאוד תמסרי לשרת החינוך הטריה בשם ההנהלה וצוות העובדים במלעיל
 

motyka

New member
חסרים נתונים על מנת לשפוט

האם יש מערכת ממוסדת של מועדי ב' בבית הספר, האם נושא הבחינה עלה בהתחלת השעור או היה מתואם מראש, האם התלמידה ניסתה לדבר על תנאי בחינה לפני השיעור? קשה לשפוט בלי לדעת מה היה.
 
למעלה