שאלה..

שאלה..

בעלייה למערות בנחל מערות ראיתי על מדרון ההר עץ רימון שעכיו מוציא פירות. האם הרימון גדל בר בארץ? או שנטעו אותו? כמו כן באופן כללי, אילו משבעת וארבעת המינים גדלים בר בארצינו ואלו לא?
 

Rebeccan

New member
מיני בר בארץ - 7 מינים, 4 מינים

4 המינים - ערבה, לולב = דקל, אתרוג = פרי הדר, הדס מביניהם - הערבה, ההדס והדקל - טבעיים לארץ. האתרוג - מיובא. 7 המינים - חטה, שעורה, גפן, תאנה, רימון, זית, דקל (דבש) - החטה והשעורה - תורבתו בארץ, אם החיטה נתגלתה לראשונה ע"י אהרונסון לפני כמאה וכמה שנים (ומאז בעוד אתרים בארץ). גפן - תירבות, לא גדלה בר בארץ (עד כמה שידיעתי משגת) תאנה - שוב ענין של צמח שתורבת כאן, אם כי בהחלט יכול להיות שבעבר היתה שייכת לצמחייה הטבעית שלנו, גדלה באזורים לחים ובקרבת מעיינות. רימון - תירבות, אבל לא גדל בר בארץ. בכל מקום בו גדל רימון "בר" הוא ניטע ומסמל לרוב מקום יישוב, עתיק או לאו. זית - יש ויכוחים רבים האם הזית האירופי הינו צמח בר בארץ או שהובא לכאן מארצות שכנות (יוון, קפריסין). זיתי "בר" אפשר למצוא בין היתר בכרמל (נחל אורן, נחל מערות). פרינצסה
בגן הפרחים
 

horfaN24

New member
רבקה אחותי ../images/Emo13.gif אין גדולה ממך

סגולה (לחיים ארוכים) מוצפי מאוד גאה בך בטח..
 
בר ותרבות

ראשית - בהגדרה, מין תרבותי לא גדל בבר. אם נמצא מין (או זן) תרבותי בטבע, הרי הוא "פליט תרבות". עד כאן פינת הקטנוני. שנית - תוספות לרבקה: 4 המינים: הדס גדל בישראל ובדרום אירופה בחורשים לחים ובגדות נחלים (למשל בכרמל או לאורך נחלי מרכז הגולן). נחשב שריד קדום לאקלים הטרופי ששרר בישראל אי שם בפליוקן (כמו הזיקית והקטלב). ערבה גדלה לאורך מים בכל חצי הכדור הצפוני. שני המינים לא תורבתו במובן של ברירת זנים, אלא מקסימום נשתלו בכוונה ע"י יהודים דתיים או גננים בעלי חזון. לולב = עלה סגור של תמר. בית הגידול הראשוני של התמר הוא מעיינות במדבר. התמרים תורבתו בנאות מדבר לאורך הסהר הפורה - בעיקר באזור ארם נהריים, לא בישראל. אתרוג - תורבת בדרום אסיה (איפשהו בסין). 7 המינים: חטה הצמח היחיד חוץ מעדשים שהוכח שתורבת לראשונה בארץ הקודש. שעורה תורבתה מאוחר יותר בצפון סוריה / דרום טורקיה. גפן - אני לא זוכר איפה תורבתה, אבל בישראל יש מין (גפן היין) שגדל בנחלים בצפון (למשל בבטיחה או ליד החצבני) ויש השערה שזהו מין פליט-תרבות קדום. הפירות נראים כמו גפן בר לכל דבר. תאנה - תורבתה בפרס. רימון - תורבת בקווקז הקטן - ארמניה ואזרבייג'ן. היתה כתבה מצוינת לפני כמה שנים של רן לוי-יממורי ב"טבע הדברים" (עיתון מאוס באופן כללי) על מסע לחיפוש רימון הבר בארמניה. זית תורבת בחופי איטליה, כנראה, אם כי זרעי זיתי בר נמצאו בחפירות בכפר סמיר - אתר ניאוליתי. דבש=תמר.
 
ואתר אחד לקינוח

מהמחלקה לבוטניקה של אוניברסיטת ת"א, עם הצילומים הנפלאים של עמיקם שוב.
 
למעלה