לליאתוש ולכולם
קודם כל, ליאתוש כפרל'ה. אני מכירה אותך הרבה זמן בפורומים ולכן מרשה לעצמי להגיד לך בצורה ידידותית: אין לך בלעדיות על הבנה של כל מיני מושגים. יש מושגים שאת מבינה טוב, יש מושגים שאת אולי מבינה פחות טוב, ויש מושגים שכל אחד מבין בדרך שלו וזה סביר בהתייחס לאופי המושגים. עכשיו, עניין העדפת העדה. קודם כל - נכון, לכל אחד יש זכות לקבוע לבד את העדפותיו האתניות במציאת הזוגיות. אבל אנחנו לא בבית משפט ולא דנים כאן בזכויות. אנחנו בפורום, ולכן דנים במניעים, סיבות, תוצאות וכדומה. שוב, אני מסכימה - אי אפשר לשלול מאיש את הזכות לא לצאת עם מזרחים, אשכנזים, מרוקאים, רוסים וכל מה שביניהם. אבל יחד עם זאת, אי אפשר להיות לחלוטין נטול כל מידתיות, בינה או חוש ביקורת ולטעון, שאין להעדפות כאלה שום קשר לגזענות. גזענות, לפי כמה וכמה הגדרות מקובלות (ולא הגדרות שמנסחים לעצמם הגולשים בפורום בניסוח קלוקל), היא תורה הגורסת, שהבדלים טבועים בין העמים/ הגזעים אחראים להבדלים תרבותיים או אינדיבידואליים ביניהם. לפי ההגדרה הזו, ולא הגדרות "עשה זאת בעצמך" שראיתי כאן, מספיק שמישהו מניח שלבני עדה מסוימת יש תכונות אינהרנטיות שטבועות בהן - הוא גזען. אני ממליצה שכל אחד, שמתעקש לממש את הזכות המטופשת למיין אנשים לפי "עדות", יחפור קצת לעומק וישאל ממה זה נובע. הרי ברור שזה נובע מאיזושהי הנחה, שלבני עדה א' יש תכונות ב'. אולי זה הזמן באמת לשאול, עד כמה הנחות כאלה מציאותיות/ רלוונטיות, ועד כמה יש בהן כדי להועיל או להזיק לחברה. לגולשים יקרים ממוצא מזרחי - לא רוצה לזרוע מלח על הפצעים, אבל מצחיק אותי שדווקא אתם מתעקשים להילחם על "זכותכם" לסווג אנשים לפי עדות. עם כל סלידתי מהמתרחש כאן - חייבים להודות, שאנחנו עדיין חיים בחברה, המאופיינת בהגמוניה אשכנזית מובהקת. מכך נדפקים אתם והילדים שלכם, גם אם אתם מתעקשים לטעון שאתם לא מרגישים בכך. לשנות את המצב הזה אפשר, רק אם כולנו ביחד נפסיק לתת לגיטימציה לכל מיני הנחות מטופשות לגבי ה"עדות". כל עוד תמשיכו לתת יד לחלוקת העם ל"עדות" וסיפוח ל"עדות" תכונות כאלה ואחרות - אתם במו ידכם תתנו לגיטימציה לאנשים מפגרים שבזים להם בגלל איך שנולדתם. כל עוד תמשיכו להגיד "זכותי לבחור בן זוג מכל עדה שאני רוצה", תוך הנחה סמויה שיש עדות "לא ראויות" - גם לבעלי החברה שאחותי עובדת בה מותר להגיד בשקט "זכותי להביא לחברה שבבעלותי עובד מכל עדה שאני רוצה", וכתוצאה אנחנו מקבלים חברה פיננסית עשירה ומצליחה, שאין בה ולו עובד כהה עור אחד. אבל זכותם, לא? קראתי לא מזמן מחקר ישראלי, שנערך בבתי ספר. החוקרים הגישו למורים חיבור, כאשר לחלק מהמורים נאמר שהחיבור הוא מאת "משה אבוטבול", ולחלק אחר- שהוא מאת "גיל רוזנברג". החוקרים ביקשו להעריך את החיבורים. בממוצע, "רונזבגר" קיבל ציון גבוה בכ - 10 נקודות מאשר אבוטבול. אבל מה אתם רוצים ממורים מסכנים? הם פשוט הניחו ש"גיל רוזנברג" יותר שאפתן, יותר חכם, יותר זקוק לציון גבוה, ומתחת למה שהוא כתב מסתתרים מסרים עמוקים יותר. אז יאללה, תמשיכו לחזק את המערכת ששמה אתכם בתחתית הסולם. כי אם לכם מותר - אז גם למורה בבית ספר/ בעלי החברה מותר.