שאלה על עלויות

asafasa

New member
שאלה על עלויות

אחרי הוצאת רישיון, כמה יעלה לשכור ססנה מהדגם הכי פשוט לטיסה רגילה? אני מנסה לחשב הערכה כללית לגבי עלויות התחביב בטווח הארוך...
 

OmriSoudry

New member
שאלה קצת טריקית

קודם כל, סקאי בשדה דוב לוקחים 700 שקל לשעת 172. אבל זו לא השאלה. אם אתה רוצה לחשב כמה יעלה לך בטווח הארוך לשמור על הרישיון שלך, אתה צריך להתייחס לעובדה שהמחירים לא נשארים קבועים. אם אתה מדבר על טווח ארוך, ראוי להתייחס לקצב עליית המחירים ב-10 השנים האחרונות. וב-10 השנים האחרונות המחירים עלו כך (מדובר על שעת ססנה 172 ממוצעת, לא בחברה ספציפית): שנת 1996 = 390 ש"ח שנת 1999 = 450 ש"ח שנת 2002 = 660 ש"ח שנת 2006 = 750 ש"ח (פי 2 תוך 10 שנים) עכשיו אפשר לראות שממוצע הגדילה הוא 20% בכל 4 שנים. כלומר...מבחינת אגרות לא היה שינוי משמעותי, למרות שאין לדעת. כמו שניתן לראות למעלה, היו שנים שהגדילה בהם היתה מעל 40% ב-3 שנים והיו שנים שבאותו פרק זמן הגדילה היתה 15%. בכל אופן הממוצע שחישבתי הוא 20% לכל 4 שנים. לפיכך... שנה מחיר --- ------ 1996 390 1999 450 2002 660 2006 750 --- תחזית --- 2010 900 2014 1080 2018 1296 2022 1555 2026 1866 2030 2239 2034 2687 2038 3225 2042 3870 2046 4644 2050 5573 2054 6687 2058 8024 2062 9629 2066 11555 -------------- כן, עוד 60 שנה שעת 172 ממוצעת תעלה 12,000 שקל בערך... אבל בואו נהיה אופטימיים
 
בשנת 1996

גם אני הרווחתי משכורת של כ 390 ש"ח כחייל סדיר, והיום אני מרוויח פי שניים, אז ככה שהיחס נשאר.
 

OmriSoudry

New member
מארק

אז אתה יצאת טוב, כי בקצב הזה ב-2022 תקבל פי 2 ממה שאתה מקבל היום.. :) אבל לא...אני משוכנע שמי שבשנת 96 השתכר 10,000 שקל בחודש, כיום משתכר משהו כמו 11,500 שקל...
 
לדעתי אתה טועה

11,500 הם תוספת של 15% ל 10,000 ש"ח. קח ממוצע של 3% אינפלציה בשנה ע"פ10 השנים האחרונות (זה לא נתון בדוק, אלא הערכה בלבד) ותקבל תוספת של 34% לפחות (13,400 ש"ח), בהנחה שלא היה שינוי מבחינת תנאי השכר (מה שלא הגיוני בעיני).
 
טועה זה אנדרסטייטמנט.

עשה הילד רשיון טייס, הפיק מזה את הטיטאניק והפך מומחה גדול לתעופה. ייעל את רשות שדות התעופה ופתח שדות אלטרנטיביים. לא שיש לי משהו נגד יזמות, מאידך יש לי הרבה נגד חינטרושים. האינפלציה היתה מעט פחות מ 37% משנת 1996 ועד היום, כמו שאמרת בערך. זה בסדר. מה שנעלם מעיני האח רייט החדש הוא מה שקרה למחירי הדלק, שהוא כידוע המרכיב הבודד המשמעותי ביותר בתמחור שעת טיסה. ובכן, המחיר הממוצע של חבית היה בשנת 1996 18.48 $ (domestic first purchase prices). אותה החבית באותם הנתונים עלתה ביוני 2006 בדיוק 64.40 $, הפרש קטן של 350% בערך. זו באמת חוכמה גדולה לקחת את מחירי הקלמנטינות באנגולה, להצמיד אותן לגידול בתל"ג של שווייץ ולחלק ברווח השולי על תרופות נגד חצ'קונים במינסוטה ואז לטעון שהתוצאה ממש לא מניחה את הדעת מבחינת עלות שעת טיסה. אז יאללה, סודרי, תעשה סדר ותכתוב באחריות.
 

OmriSoudry

New member
אהלן אבי בן דוד...

רגע, בוא נעצור כאן את המהומה, בניגוד לשרשורים רבים בתקופה האחרונה... ראשית, אתה צריך להוריד את המנה של הציניות שיש בך. זה לא נעים לאף אחד. אלא אם כן אתה אכן משווה את מה שעשיתי לטיטניק...בכל מקרה, אני פה גם בשביל ללמוד מכם. ואני אעשה את זה בצורה הכי טובה אם אני אקבל הודעות שלא מנוסחות במעין סוג של זלזול, גם אם אתה משוכנע ב-100% שאני לא מבין כלום מהחיים שלי וגם אם אני סתם טייס חדש בארץ. נכון שיש לי הרבה תקוות, וגם לחברים האחרים שלי שטסו לארה"ב, וגם לעוד 20 אנשים בגילי שאני מדבר איתם ומתכננים לעשות את אותו דבר במהלך 5 השנים הבאות - אבל אחרי הכל, אנחנו בסוף העתיד של התעופה בארץ. בעוד 30 שנה אני לא יודע כמה מכם עוד ימשיכו לטוס פה. אני רק יודע שבמהלך 5 השנים הקרובות יתווספו עוד (בערך) 20 אנשים כמוני (בגיל שלי שבאו אחרי רישיון בארה"ב) לפה, אז אולי באמת יש לנו סיכוי לשנות משהו. אל תזלזל בזה, אל תמעיט בערכי, בסוף אתה עלול להיות מופתע. והלוואי... שנית, אני לא פירקתי את שעת הטיסה לגורמים ולעלויות, אני לא מתמרד נגד עלות שעת טיסה (לפחות לא הפעם), סך הכל רציתי לענות לשאלת אדם תמים שלפי ניסוח שאלתו הולך לתלות תקוות על כך שמחיר שעת טיסה כפי שהוא היום ישאר גם בשנים הבאות. לשם כך ציינתי 2 עובדות בהתבסס על ההיסטוריה: 1) המחיר עלה במשך אותם 10 השנים האחרונות שבדקתי. 2) בהמשך לתשובה שקיבלתי ממארק, עניתי ששאר המחירים לצרכן וגם השכר לא עלו באותה מידה. שוב, איני בא נגד אותם הגורמים שקבעו את מחיר שעת טיסה בארץ, זה כמובן תלוי גם בקריזות של המנהל ורש"ת ועלויות ביטוח ודלק וכמובן ובסוג וצורת הביקוש... גם אני הייתי מנהיג את אותה מדיניות מחירים אילו הדבר היה תלוי בי...הם קובעים את המחיר, אני לא מתערב, אני רק משלם. אחרי הכל, גם אני רוצה לטוס פה. אגב, אל תיקח את מה שכתבתי לך בפסקה ה-1 כאילו אני יושב פה עצבני עליך או מזלזל בך. אני לא מכיר אותך בכלל, לא פגשתי אותך פנים אל פנים (ואני אשמח), רק הבעתי את דעתי.
 
אהלן וסהלן

דווקא הציניות שלי נעימה לי, אם יש לך נייר שמסמיך אותך לדבר בשם כולם שלח אותו. איני ממעיט בערכך, בעיניך ערכך רב, בעיני אתה חסר ערך, מה לעשות. כמו גם כל התעופה בישראל, מושג די מוזר. אין כאן תעופה, יש כאן אוסף אנשים שטסים, בערך שני שליש קופים ושליש בני אדם (אני לארג' לרגל הימים הנוראים) ומנסים איכשהוא לעשות את זה למרות המולדת שמנסה בכל כוחה למנוע מהם לעשות זאת. אתה לא דור העתיד של שום דבר, עוד אחד שעשה רשיון טיס בדיוק כמו שאני הלכתי ועשיתי. שילמתי כסף, נהייתי בעל רשיון. אל תעשה מזה יותר ממה שזה, הסרט סוחט הדמעות שהפקת עוד לא עושה מרשיון פרטי ב WFC טופ גאן. ואני חוזר ואומר: אתה רוצה לשנות? נפלא, שנה. רק שב ולמד קודם. הבן על מה אתה מדבר, תעשה מה שאומרים באמריקה put your money where your mouth goes. עד עתה בכל ניתוחיך הכלכליים הדבר היחיד שהיה ברור הוא שאין לך מושג ארור על מה אתה מדבר.
 

OmriSoudry

New member
יודע מה...

פעם הבאה שאתה בהרצליה אתה מוזמן להגיד לי, אולי ניפגש ונדבר על זה פנים אל פנים, מעניין אותי לשמוע דווקא את הצד של אנשים שחושבים כמוך... אני שמח שאתה חושב שאני חסר ערך ושאני לא העתיד של כלום. אבל כמו שאמרתי, בעוד 30 שנה אני לא יודע איפה אני אהיה או איפה אתה תהיה. אני גם לא יודע בן כמה אתה. אבל אני מניח שבעוד 30 שנה מי שישארו לטוס פה יהיו מי שכיום צעירים יחסית. ומה לעשות שעד אז יהיה רוב לי ולחברים שלי. היום בעידן האינטרנט כולם מכירים את כולם....עובדה שאת רוב הצעירים שטסים כיום, ואני לא מדבר רק על כאלו שלמדו בארה"ב, אני מכיר. אבל זה לא הנושא, נכון? אגב, שים לב לפרסומת בערוץ 22 לויזה או משהו, שמתארים איך זה כשיש הרבה מאוד כסף. רואים את קרן מור והשחקן השני עומדים מול איזה מטוס קל ליד האנגר ומתרגשים. מה לעשות שכרגע זה תחביב שנתפס כתחביב מותרות לאנשים עם הרבה כסף...אני לא יודע כמה כסף יש לך, לא יודע במה אתה עוסק, ואני ממש לא רוצה להיכנס לך לכיס או לחיים הפרטיים. זה לא מעניין אותי. אבל כל אחד רואה את הדברים האחרת בהתאם למצב שלו בחיים, ככה זה בכל מקום - בפוליטיקה, בכלכלה, וגם בתעופה. אתה אומר שתעופה בארץ זה משהו מוזר. אני מסכים איתך בעניין הזה. אז מה הפיתרון? לא לטוס? או להיכנע ולחסוך כל שקל בשביל שעת טיסה? אתה צריך להבין שבתור טייס בארץ, גם לך צריך להיות אינטרס לשנות דברים. אני לא יודע הכל, יותר מזה, אני לא יודע הרבה דברים. בשביל זה אני בפורום הזה. אבל אם נקודת הפתיחה שאני מקבל היא "אתה חסר ערך, אתה לא יודע כלום, אתה מוזמן לנסות לשנות" אז זה לא בסדר. אני דווקא ציפיתי ל-"יש לך עוד סיכוי, בוא תלמד, בואו כולנו ננסה לשנות". אבל עזוב... הנושא המקורי דיבר בכלל על עלות לטווח הארוך. אז בוא, אני מוריד בפניך את הכובע, מה אתה היית עונה לאותו בחור ששאל את השאלה ההיא? מעניין אותי לדעת מה אתה היית עונה לו... הבמה שלך.
 
יודע מה,

פנה אלי במסר איש שאני מכבד בתיאטרון הזה, אמר לי "עזוב את הילד". עזבתי. אם אתה לא יודע בן כמה אני תסתכל בכרטיסי האישי. בעוד 30 שנה אהיה תרח אם לא אקרא קודם לכן לתת את הדין על שתי החפיסות ביום שעישנתי עד לפני פחות משנה. אין לי כלום נגד האספירציות שלך. יש לי רק לצטט לך את סנטאיאנה שאמר כי מי שלא לומד משגיאות ההיסטוריה נדון לחזור עליהן שוב ושוב. אי אפשר לטעון שתעופה קלה זה דבר קריטי וצריך לחסוך אליו שקל ועוד שקל ולהוזיל אותו ואחרת אי אפשר לטוס ואוי ואבוי. עמרי, טיסה זה לא דיאליזה. אין כסף לא טסים. אין כסף לא נוסעים לסקי. אין כסף לא אוכלים במול ים ארוחות ב 1,500 שקל. כאלו הם החיים. היום יש לי מספיק כסף כדי לטוס, בגילך לא היה לי גרוש על התחת. גם כאלה אם החיים. בשלישית אני אומר, אתה לא יכול לנסות לשנות בלי להבין את הפרמטרים היסודיים. אחד היתרונות הבודדים של בגרותי על נעוריך הוא שאני הייתי היכן שאתה טרם היית. אני הפעלתי והשכרתי מטוסים, הספיק לי לכל החיים. תאמין לי שהכסף שעושים מזה לא שווה את המאמץ, במיוחד בהתחשב בסבל שנגרם לך בשל אופי הלקוח הממוצע. זו כל הטענה שלי כלפיך. אין לי כלום נגד ההתלהבות שמאפיינת את בני גילך. גם אני מתלהב מלטוס, ובכל פעם מגלה איזה דרעק אחר לטוס עליו ומבסוט. אבל, שב אתה ותלמד, תבין את החומר לפני שתתחיל להרצות ולהטיף. זו בקשה מוגזמת?
 

tomerhm

New member
אבי :)

דיי בואו נפסיק עם זה, כי אני בטוח שעמרי הוא בין ה"לקוחות" הטובים יותר והפחות "ישראליים" שתארת, הוא בכלל לא בא להתמרד במחיר או עלות כלשהי, וגם הוא יודע שישראל אינה מקום אידיאלי לטוס אבל זה מה שיש לנו... עמרי סך הכל כתב לבנאדם שהוא עושה טעות אם הוא חושב שמחיר שעת טיסה ישאר 750 ש"ח כי הוא לא... האם עמרי טעה? אני לא חושב. לקחתם את השרשור הזה למקומות אחרים ונראה כאילו עמרי מנסה לגרום ל"מרד טייסים" בחברות ההשכרה אבל לא כך הדבר, מדובר בתשובה פשוטה לאדם פשוט. אני אישית חושב שלטייסים וחברות ההשכרה אסור, אבל אסור להלחם אחד בשני, אם כבר, להתאחד ולהלחם ב... כן נמאס לי כבר לכתוב את השם הזה. אבל לך תגרום לישארליים/יהודים להתאחד, זו כבר תורה שלמה.
 

OmriSoudry

New member
יודע מה 2

אני לא מתווכח איתך בכלל. אני רק שאלתי "מה אתה היית עונה לו?" כדי לשמוע את הגרסא שלך. אז...מה אתה היית עונה לו? בנוסף, אם כבר מדברים על הפקות ענק בסדר גודל של הטיטניק, אני מתכנן לצלם סרט תיעודי על התעופה בארץ. סליחה, חבורה של 2\3 קופים ו-1\3 בני אדם שרוצים לטוס למרות שהמדינה מנסה למנוע מהם
.אתה אחד מהאנשים שאני אשמח להיפגש איתם בהרצליה ולראיין אותם. בתכנון: ראש המנהל, ראש אגודת התעופה, רש"ת, טייסים, בעלי חברות השכרה ועוד... דיברתי כבר עם YES על שידור של כזה דבר, אבל הם יצטרכו לראות משהו מוכן קודם. אגב, אם מישהו מעוניין לדבר או לתת עצות, רעיונות וכו'...אני אעריך אם תשלחו לי הודעות פרטיות.
 
אם השאלה היא GA

שיכין כ 1,000 שקל לחודש שיתנו לו כ 15 שע"ט בשנה. גם כך זה מעט מאד, על גבול אבדן המקצועיות. וזה בתור תחביב, בהנחה שעל כל שעה שישלם יטוס עוד שעה עם חבר טייס על חשבון השני. אם רוצים להפוך את זה למקצוע הכסף הוא אחר. ולא, שעות על MXL לא ייחשבו כנסיון לצורך הטסת נוסעים תחת רשיון מסחרי אין פטנטים. העברות, רדיו, אולי. אבל הרבה כסף בכל מקרה.
 

OmriSoudry

New member
אבל

השאלה היא לטווח הארוך. אתה אומר בעצם שמעכשיו ועד קץ העולם המחירים יישארו ככה? זאת היתה השאלה העיקרית לפי דעתי...
 
שניה, יש לי את יהוה בטלפון האדום

המזכירה שלו אומרת שהוא בישיבה באלף השנים הקרובות, כך שאני מתנצל ויכול לתאר לך את המצב כעת בלבד, הידע בדבר מה יהיה מהיום עד קץ העולם קצת גדול עלי באופן אישי.
 
עומרי התשובה היא לא!!! הם יעלו עוד

כי מעבר למחיר ההפעלה הבסיסי זו גם שאלה של היצע וביקוש וההיצע (לצערנו) של מטוסים להשכרה קטן בהתמדה בין השאר הודות לרמתם הגבוהה של השוכרים
 
תשובה ...

1. המחירים עלו עקב עליית מחירי המטוסים עצמם, מחירי הדלק והביטוח. 2. אין בישראל תעופה קלה. יש קצת תעופה זעירה, ויש סטודנדים שרוצים לעשות רשיון טיסה או שזה אתה קיבלו אותו. 3. אין לאן לטוס בישראל עם מטוסים קלים. אחרי 100 שעות טיסה, שזה כלום, נגמרת המדינה. באז"מ אפשר לטוס כ 1000 שעות. 4. מחיר ההשכרה ימשיך ויעלה, והספורט הזה יחשב יותר ויותר לעשירים בלבד, והלכה למעשה ימות - להערכתי לפני שאני אמות... רוב העשירים, דרך אגב, לא מוכנים - בצדק - ללמוד לטוס על פיאט מודל 73 - מה שמחמיר עוד יותר את מצב הענף. 5. כל עוד אגודת התעופה והגופים האחרים מתנהלים בצורה הנוכחית, אין שום סיכוי או אפשרות לשינוי. בעקרון מדובר בנבואה המגשימה את עצמה - אתה ורוב ה"צעירים" בכלל לא חברי האגודה ולא מגיעים להצבע על אנשי הועד. כל אנשי הועד מבוגרים (כולם מעל 40 למיטב ידעתי, ממוצע מעל 50 בטח) ואינם מוכנים לקיים שום מלחמה אם איש. פסימי משהו. סורי.
 
למעלה