שאלה על האוזניים בצלילה חופשית

ZoNiS

New member
שאלה על האוזניים בצלילה חופשית

כשצוללים לעומק אז ככל שמעמיקים יש יותר לחץ על האוזניים ונפח האוויר קטן , ושמפמפמים האוזן מסתדרת .. שעולים היא לא "מתנפחת" ?
איך זה ?
 

zulufox

New member
יש תעלה שמחברת בין האוזן הפנימית לגרון

דרכה מתבצעת השוואת הלחצים, לשני הכיוונים.
 

קותי

New member
תשובה - לא רק לגבי צלילה חופשית

כפי שכתב zulufox יש תעלה המובילה מהלוע אל האוזן התיכונה. אחת הפונקציות של תעלה זו היא השוואת לחצים בין לחץ האויר באוזן התיכונה לבין לחץ האויר הסביבתי. השוואה זו נחוצה כדי למנוע מצב שבו הלחץ באוזן התיכונה יהיה נמוך בהרבה או גבוה בהרבה מהלחץ הסביבתי. מצב כזה עלול לגרום לקריעה של עור התוף.
&nbsp
התעלה הזו בנויה כך שאם לחץ האויר בסביבה עולה (למשל בהעמקה בצלילה או בנחיתת מטוס), ניתן לבצע השוואת לחצים על ידי פמפום. הפמפום בעצם מעלה את לחץ האויר בלוע, ומפעיל את שרירי התעלה, וכך נדחף אויר מהלוע אל האוזן התיכונה והלחץ הפנימי באוזן התיכונה משתווה ללחץ החיצוני המופעל על עור התוף.
&nbsp
התעלה בנויה כך שאם לחץ האויר בסביבה יורד (למשל בעליה מצלילה או בהמראת מטוס), היא משחררת חלק מהאויר הכלוא באוזן התיכונה אל הלוע והחוצה.
&nbsp
במצב רגיל אצל אדם ממוצע, התהליך הראשון (העמקה), דורש פעולה אקטיבית של פמפום כדי להפעיל את שרירי התעלה לפתיחתה, ולהעלאת לחץ האויר בלוע. לעומת זאת, התהליך השני (הרדדה) פועל מעצמו. הסיבה לכך היא מבנה התעלה והשרירים שמסביבה (כמו שסתום חצי חד כיווני שבכיוון אחד מאפשר זרימה בקלות ובכיוון שני מאפשר זרימה רק עם "עזרה" של השרירים). לכן במצב רגיל אצל אדם ממוצע, כשעולים, האוזן לא "מתנפחת" למרות שלא מפמפמים. התהליך קורה מעצמו.
&nbsp
הסיבה שכתבתי למעלה "במצב רגיל אצל אדם ממוצע" היא:
&nbsp
אדם ממוצע - אנשים שונים אחד מהשני ויש אנשים שאצלם התעלה מאד משוחררת יחסית והם לא צריכים לפמפם בצלילה. מספיק שהם בולעים רוק או משחקים טיפה עם הלסת, והפמפום מתבצע מאליו. יש אנשים שאצלם התעלה מאד הדוקה יחסית, ולהם קשה מאד לפמפם ולהשוות לחצים.
&nbsp
במצב רגיל - כאשר האדם מצונן ו/או יש לו גודש בריריות האף והאוזן (מצב לא רגיל) יכולות להיות בעיות גם בפמפום וגם בסתימה של התעלה לשחרור הלחץ בעת ההרדדה. במצבים כאלה עלול לקרות מצב הקרוי בלשון העם "אוזן הפוכה" ועלול להיגרם נזק לעור התוף בגלל שהלחץ הפנימי לא משתחרר מאליו בעת העליה בגלל הסתימה.
 

laviy

New member
נקראת תעלת אאוסטכיוס



 
למעלה