שאלה לציבור הגולשים - עין בוקק

שאלה לציבור הגולשים - עין בוקק

הוועדה המחוזית דרום אישרה בחודש שעבר לרט"ג להפקיד להתנגדויות הציבור את תוכנית מבואת עין בוקק (בהמשך לשימוע הציבורי שקיימה רט"ג). למרות שרוב המשיבים (41% מול 37%) ענו שהם מתנגדים לפרוייקט, ויחד עם אלו שענו שלא יבואו - 59%, נראה שאכן בכוונת רט"ג לסגור את עין בוקק ולהקים את המבואה (כמו שבארבל כבר יצא מכרז של רט"ג לעבודות פיתוח, שתסתיימנה מן הסתם לקראת פסח, ובקניון האדום כבר הופקדה תוכנית המבואה להתנגדויות הציבור). אחד הטיעונים שעלו בשימוע הציבורי ובפורום, הוא שגם אם יש צורך בפיקוח הדוק על השמורה, אין צורך בהקמת מבואה ממערב לכביש 90, וניתן לנצל את התשתית הקיימת במתחם מלונות עין בוקק. רט"ג לא נתנה מענה ברור לעניין זה. יש לנו את האפשרות - כציבור - להעמיד את רט"ג במבחן: להגיש התנגדות לתוכנית המבואה בעין בוקק, המתייחסת לנושא זה (כמו גם לפגיעה באפשרות הטיול במעלה בוקק לרמת המדבר, לדוגמא). לשם כך יידרשו שני דברים עקרוניים: האחד - מישהו שיגיע לוועדה המחוזית דרום לאחר הפקדת התוכנית ויצלם את המסמכים כדי שיהיה ניתן לבסס התנגדות מנומקת ע"ס התוכנית של רט"ג, והשני - עורך דין שיחתום על התצהיר הנלווה להתנגדות. דבר שלישי שיכול מאד לסייע, הוא תיעוד מצולם איכותי של האזור בו מתוכננת המבואה, זאת מול השטח הפנוי בצד השני של הכביש (בגבול מתחם המלונות). בעוד שהגשת התנגדות כזו אינה מבטיחה ניצחון וסיכול גביית התשלום בעין בוקק (שיש גם התומכים בה), הגשת התנגדויות באופן שוטף עשוייה להביא לשינוי התפיסה ברט"ג - להתחיל לקיים שימוע ציבורי אמיתי ולא כזה שנעשה בלי להתייחס לתוצאותיו, ולצמצם את התופעה של גביית תשלום באתרים רבים מול אי טיפול נאות בשטחים אחרים (נחל תנינים הוזכר בעבר כדוגמא, ולגבי עין בוקק עצמו - באחת התגובות לשימוע הציבורי נטען שמי המעיין הולכים ומזדהמים בגלל שפכי מפעלים במישור רותם, ולא ברור מה הרשות עושה בנדון). הדבר יכול לעורר גם מודעות בוועדות התכנון לבעיה העקיפה של סגירה/פגיעה קשה בטיולים כתוצאה מהגבלת שעות הביקור - גם אם אין כוונה לבקר ישירות בתחומי השמורה (במקרה זה, המבואה מתוכננת כך שגם מעלה בוקק ייסגר ולא יהיה ניתן ללכת בו בשעות הבוקר המוקדמות או אחה"צ המאוחרות). אשמח לשמוע את דעתכם, ובמיוחד מי מוכן לסייע לוגיסטית (יצירת תיעוד מצולם שניתן להגיש לוועדה המחוזית דרום, הגעה לוועדה לאחר הפקדת התוכנית - שתהיה ככל הנראה בתוך חודשים אחדים - ואיתור עו"ד שיהיה מוכן לחתום על תצהיר בהתנדבות).
 

שיר ורד

New member
בקיצור

מערכת של גדרות בתוספת קופה רושמת (ובדרך כלל גם חנות זמכרות, שירותים וכדומה) שימנעו מהמטיילים להכנס לשמורה משעה 17 עד 8 למחרת. מי שאין לו כרטיס מטמון או תעודת מורה דרך , יצטרך גם לשלם על הכניסה.
 

גידי פ

New member
בעניין זה, שאלה

האם יש הצדקה להגבלת שעות הכניסה בשמורת עין גדי? הטיעון הרשמי הוא שזה מאפשר לבעלי החיים לשתות בנחת או משהו כזה, בקיצור שזה מצמצם את השפעת האדם על השמורה. האם יש לזה בסיס? האם לא די להסתפק בהגבלת כמות האנשים הנכנסת? אנחנו רצינו לעלות את מעלה עין גדי עם אור ראשון ולא יכולנו. בשעה כזו בוודאי אין מספר גדול של מטיילים פוטנציאליים.
 

א.א.אפל

New member
נוכחות בני אדם מפריעה לבעלי החיים.

בני אדם, במיוחד כאלה שמטיילים בעין גדי, נוטים להיצמד למקווי המים שחשובים לקיום בעלי-החיים בשמורה. זה באופן כללי. באופן יותר ספציפי: היעלים בשמורה, שמהווים את ריכוז היעלים הגדול ביותר בארץ, "נודדים" על בסיס יומי- בשעות הצהריים הם נמצאים בצוקים ולקראת שעות סגירת השמורה יורדים לנחלים להרוות את צימאונם. פתיחת השמורה בכל שעות האור יסכן את האוכלוסייה. מעלה עין גדי הוא המעלה הבעייתי היחיד בנושא הזה- את העלייה להר ישי ואת מעלה צרויה ניתן להתחיל מאור ראשון.
 

גידי פ

New member
עוד בעניין זה

האם אתם מאמינים שהמטיילים אוכפים את ההוראה שלא להכניס מזון לשמורה? האם זה נראה לכם הגיוני, גם כשעושים שביל מפרך כמו מעלה עין גדי, מעלה האיסיים וכדומה, לא לקחת אוכל?
 

א.א.אפל

New member
האיסור על אכילה חל בשמורת עין-גדי

ולא בשמורת מדבר יהודה או שמורת מצוק ההעתקים. כלומר, מי שעולה להר ישי, יכול לאכול בהר ישי שנמצא בשמורת מצוק ההעתקים; מי שמטפס להר צרויה יכול לאכול בראש מעלה איסיים.
 

גידי פ

New member
.

ב"כללי התנהגות" כתוב: "אין להכניס מזון לשמורה. האכילה מותרת רק בחניונים המיועדים לכך.". לפחות עבורי כוונת המשורר לא היתה ממש ברורה כאן. אם האיסור הוא על אכילה בשטח השמורה, זה צריך להיכתב במפורש. בנוסח הנוכחי זה משתמע כדרישה מגוחכת ולכן לא צפוי להיאכף לדעתי.
 

א.א.אפל

New member
באיזו כניסה לשמורה?

אני מסכים איתך שהניסוח בעייתי. לעניינינו, ההוראה שאין להכניס מזון לשמורה היא הגיונית, לדעתי, אם מדובר בכניסה מתל גורן או מנחל דוד- שרק מספר זעום של מטיילים באופן יחסי מתכוון לצאת מהשמורה. אם אתה מדבר על שלט שניצב בבית-ספר שדה או בתחתית מעלה צרויה- אכן הניסוח בעייתי.
 

א.א.אפל

New member
צודק. לא זכרתי

כנראה שמי שכתב את העלון הלך על ההגבלה החמורה ביותר, כדי למנוע אכילה והשלכת פסולת בשמורה.
 
למעלה