חוליות מסילה
קודם כל, נתחיל בכך שלקטעי המסילה הערומים בצדי הקווים קוראים ´חוליות´, והם המקבילה במציאות למסילות של דגמי הרכבות - גם את החוליות האמיתיות מרכיבים מראש מפסים ומאדנים במפעל ואז שולחים אותן לשטח שם מחברים אותן למסילה רציפה (לעיתים אף מרתכים את הפסים זה לזה). כמו שכבר כתבו מקודם, מסילות הברזל, כמו הכבישים, הן תווך שמתכלה ומתבלה בעת השימוש, ולעיתים (לא כל יום, אבל כל כמה שנים) צריך לחדש ו/או להחליף אותן. לעיתים צריך להחליף את המסילות לאו דווקא בגלל בלאי אלא בגלל שרוצים לשפר את השירות - כדי להסיע רכבות כבדות או מהירות יותר צריך פסים ואדנים גדולים יותר, כדי לשפר את נוחות הנסיעה צריך פסים מרותכים וכיו"ב. ההחלפה הגדולה האחרונה שנעשתה בארץ, למיטב ידיעתי, היתה במסגרת הכפלת קו החוף מקרית מוצקין ועד לרחובות. במסגרת פרויקט זה נבנתה ברוב הדרך מסילה חדשה לחלוטין, ואח"כ הוחלפו כל חוליות המסילה של המסילה המקורית לחדשות. מכיוון שכל חוליה כזו היא באורך קטן יחסית (אני לא זוכר בדיוק כמה כרגע - ויש כמה גדלים - אבל זה פחות מ-20 מטר), ומכיוון שהמרחק המסילתי בין קרית מוצקין לרחובות הוא הרבה יותר מ-100 ק"מ, יוצא שנשארו הרבה חוליות ´מיותרות´ כאלו, אותן עורמים בתחילה באיזור העבודה, ובהמשך, במידת הצורך, מעבירים לנקודות איסוף מרכזיות. מה אפשר לעשות עם חוליות מסילה ישנות? במידה והרכיבים במצב טוב (נגיד, כשהן הוחלפו כדי לשדרג את הקו), אפשר להשתמש בהן שוב בקווים בהם דרושה מסילה פחות מאסיבית או איכותית. במקרים אחרים, ניתן לפרק את פסי הברזל (בד"כ דווקא פלדה...) ולמכור אותם להתכה, אבל עדיין צריך להתמודד עם האדנים, שהיום עשויים בד"כ מבטון בארץ, אותם קשה יותר למחזר. בתמונה המצורפת (שיצאה פחות טוב ממה שרציתי...) ניתן לראות חוליות משומשות כאלו מספר ימים אחרי שהוחלפו באיזור המזבלה העירונית של חיפה, ליד תחנת לב המפרץ - שימו לב לענני האבק שהמסילה החדשה פולטת כשהרכבת עוברת עליה.