שאלה לדיון

Unicorn98

New member
שאלה לדיון ../images/Emo88.gif

(סוף סוף פורום שיכול להכיל את השאלות המתודיות והפילוסופיות שאני אוגר בתוכי
). התהיה שלי נוגעת לנושא של רציונל למחקרים. רציונל במובן של הסיבות, התכליות המדעיות והפרקטיות, לתחום או לשאלות תיאורטיות/אמפיריות קונקרטיות. הרי במאמרים רבים מקדישים נתח מכובד לשכנוע מדוע המחקר מעניין, שימושי, וראוי לחקור אותו. כאשר אני מסתכל על תחומי עניין של חברי סגל במחלקה שלנו, אני מוצא יותר ויותר שרובם בחרו לכלול גם נושאים שהם אפליקטיביים במיוחד, חלקם אפילו כלכליים-רווחיים. לכן, השאלות והתהיות שמעסיקות אותי בהקשר הזה הן להלן: - מהו הרציונל של מחקרים? האם לא יופיו של המדע בהתעלמותו מרציונל מלבד השאיפה להרחבת הידע האנושי? מדוע הרציונל הסמי-פרקטי הוא לפעמים כ"כ חשוב (לצרכי פרסום, לדוגמא)? - האם בכלל רציונלים של מחקרים משפיעים על השפעתם במדע? על פרסומם? באופן ספציפי, האם נושא תיאורטי יותר שאין לו השלכות (מיידיות או בכלל) אפליקטיביות לשדה כלשהו עשוי להדחק על פני אחרים? - האם תחומי מחקר אפליקטיביים עשויים לשמש עלה תאנה לקידום/מינוי חברי סגל בהשוואה לחוקרים שנוטים לתחומים אקדמיים יותר? אני מנסה לעסוק בנושא מעבר לגישות הפורמליות והטכניות של האקדמיה, שבה וודאי מוצהר ומדובר על המחקר לטובת מחקר לטובת מחקר. הייתי מאוד שמח לשמוע את דיעותיכם המלומדות והמנוסות בנושאים הללו.
 

22ק ו ס ם

New member
אין לך שאלות יותר קלות?

כמגוון החוקרים בעולם כך תקבל מגוון תשובות. אני לא חושב שיש רציונל אחיד למחקר. יש כאלו שחוקרים מתוך עניין בלבד, אחרים רוצים לחקור נושא יישומי וכו'. השאלה המרכזית היא מי מעריך אותך? האם אלו מומחים שקשורים לתחום המחקר שלך? כי אם כן, הרבה יותר קל לחקור משהו לא מעשי ועדיין לזכות בהערכה. אין ספק שיש הרבה שיקולים זרים שנכנסים. זה במיוחד נכון לחוקרים צעירים שעוד לא בנו לעצמם מוניטין. חוקרים בכירים ומפורסמים, כאלו שיש להם קביעות, יכולים לחקור מה שהם רוצים בלי שאף אחד יעיר להם. בעולם אידיאלי, אנשים באמת היו חוקרים רק לשם המחקר, אבל מכיוון שאנחנו עוסקים בבני אדם יש חוקרים שחושבים קדימה. למשל, אם תחקור נושא פופולארי אולי תוכל לכתוב עליו גם ספר פופולארי בעתיד?
 

Unicorn98

New member
על השאלות הקלות אני עונה בעצמי ../images/Emo3.gif

אתה חושב שכדי להתקדם באקדמיה במונחים הכי פרקטיים, צריך להציג נושאים שמעניינים גופים מסחריים, ממשלתיים או חברתיים במונחי אימפלמנטציה מיידית? למשל, במאמר שחיברתי עם המנחה שלי, הוא ממש התעקש שנחבר את נושא דימיון בתוך חברויות בני נוער לרציונל של חקר התאבדויות וחקר אלימות בני נוער (למרות שזו רק זווית מאוד צרה וכמעט מקרית של הקשרים מעשיים אפשריים).
 
לא חושבת שהאימפלימנטציה צריכה להיות מיידית

אבל לא מזיק (מבחינת התקדמות אישית) להציג את ההקשר הרחב שבו המחקר שלך יכול לתרום (סליחה על הציניות, אבל חקר סרטן וטרור למשל תמיד הולך), גם אם זה קשר עקיף. אם זה לא מוצג בצורה צולעת, זה מראה שאתה יכול לראות את התמונה הגדולה ולא רק את הנישה הצרה שלך מצד שני - מאוד מאוד חשוב שאנשים יעסקו בכל התחומים בלי מחשבות יותר מידי פרקטיות כי לא תמיד (וזה אנדרסטייטמנט) אפשר לדעת מה הידע שנצטרך/שיביא באמת להתקדמות. כך שבגדול - זאת אכן שאלה גדולה בלי תשובה חד משמעית.
 
יצא לי משפט מפגר בסוף../images/Emo163.gif

מסוג הניסוחים הצולעים שהזהרתי מפניהם, אבל אני מקווה שהבנת את רוח דבריי
 

22ק ו ס ם

New member
זה משהו קצת שונה

לכל מחקר רצוי שיהיו השלכות תיאורטיות רחבות יותר. הרי אין הרבה היגיון במחקרים שלא קשורים לשום דבר. אבל הקשרים התיאורטיים הרחבים לא חייבים להיות בעלי השלכות מסחריות או אחרות בהכרח. למעשה, ברוב המקרים זה רחוק מלהיות ככה.
 

22ק ו ס ם

New member
לא, ממש לא

אתה עוסק בתחום שיש לו השלכות פרקטיות אבל מה יעשו מי שעוסקים בפיסיקה למשל? גם בפסיכולוגיה רוב המחקרים אינם שימושיים וזה בכלל לא שיקול מרכזי בקידום המקצועי שלך לדעתי. יכול להיות שבתחומים מסוימים כמו חינוך זה יותר קריטי.
 
זאת שאלה מאוד מטרידה

אני תמיד ינטה לצד הפרקטי יותר, ויטען שכל המחקרים בכל התחומים צריכים להיות מכוונים לאילו שהן תוצאות פרקטיות – גם אם לא תוצאות פרקטיות מיידיות. מצד שני, תוצאה פרקטית מבחינתי יכולה להיות גם מחקר שמגלה משהו מפתיע שלא ידענו על האדם הקדמון – אין לך סיכוי שמחקרים כאלו יעזרו לחקר הסרטן והטרור... תוצאה לא פרקטית מבחינתי צריכה להיות משהו שהוא גם לא שימושי בחיי היום יום, וגם לא מגלה לנו שום דבר חדש. לדוגמה – מחקרים ועבודות שמוכיחים משהו שכבר ידוע שהוא נכון, בנושא שכבר טחנו אותו מכל הכיוונים האפשריים, או מחקרים שמתעסקים באיזה פינה תיאורטית הזויה בתת תחום של נושא מסויים שהסיכוי שיהיו לו משמעויות מעשיות הוא אפסי. אני לא אוהב את הרעיון של מחקר בשביל מחקר, זו נשמעת לי לפעמים תפיסה כמעט מיסטית, או דתית, שאינה קשורה למציאות.
 
וואחד דיון

אתה נוגע בסוגייה של רציונל למחקרים, ואני חושבת שאם פותחים את השאלה הזו, אז כדאי לשים לב שהרציונל הזה, שלעתים רחוק מאוד מלהיות רציונלי, מושפע מקשת מאוד רחבה של אינטרסים: הדחף לפרסום והשפעה, הפוטנציאל הכלכלי של המחקר מבחינת עתידו של החוקר, קנה המידה ואופי הביקורת בתחום המחקרי הספציפי שחוקרים, עניין פרטי וכו' וכו'. אני לא יודעת מה ההגדרה שלך לאפליקטיבי, אבל להערכתי, כל חוקר וחוקר מחפש להיות אפליקטיבי במובן הזה שלחפש איך התוצאה שאתה משיג מתחברת, מתקשרת או משפיעה על מחקרים קרובים לשלך. השאיפה היא לא לידע דיסקרטי שצומח פעם פה ופעם שם, אלא משהו שהוא יותר כמו אריג, ובמובן הזה אני לא חושבת שאף אחד מחפש להיות תקוע לבד בשממה מחקרית, רק הוא והרעיונות שלו. מהנקודה הזו ואילך, זה כבר עניין של קנה מידה: יש אנשים שהשאיפה שלהם להשפיע ולהיות מושפעים היא רחבה יותר מזו של אחרים, וכך למשל, באותה מחלקה של כלכלה מתימטית אתה יכול למצוא אדם שיחקור נושא עם אפיל פופוליסטי מאוד, לצד אדם שיחפש דווקא את הגב של מתימטיקה ריגורוזית, זה הכל שאלה של מי אתה רוצה "שיהיו החברים שלך". אז לשאלותיך: - יופיו של המדע הוא, לטעמי, ביכולתו של האדם לשאול שאלות ולחפש עליהן פתרון באופן שיניח לא רק את דעתו האישית, אלא גם את דעתו של כל אדם אחר שנתקל בשאלה. זו החתירה לאמת במובן האוניברסלי שלה, גם במקרים בהם כלל לא ברור שהיא קיימת. אני חושבת שאין אמת מידה אבסולוטית לשאלה שהיא יפה יותר מאחרת, ויעיד על כך השרשור הרב גוני של נושאי מחקר. לפיכך, נושאים אפליקטיביים שהם עילה למחקר לא פחות מאלו התיאורטיים יותר. - הרציונל למחקר הוא בעל השפעה עצומה על פרסום, זה נראה לי הכי א'-ב' של מחקר - אם אתה נחוש לפרסם, אתה תונע על ידי הרצון הזה, זה יהיה הרציונל שלך, והוא ישפיע על מה שתעשה, כי המחקר שלך ינותב על פי השאיפה לפרסם. אם השאיפה לפרסם בוערת בך, אתה לא תעדיף לנבור בבעיה שבע שנים לפני שאתה מגיע לתוצאה. מידת ה"אפליקטיביות" (כל תחום מגדיר אותה כאמור אחרת) בפירוש יכולה להיות נגזרת מהרציונל הזה. זה עדיין לא אומר שנושאים "תיאורטיים" יותר לא יפורסמו או לא ישפיעו, מה גם שעם כל הרצון הטוב, לא תמיד מחקרים נופלים כל כך בקלות למשבצות האלו: ב- 1874 האלקטרון נחזה, כישות תיאורטית לגמרי, על ידי פיזיקאי בשם סטוני, והגילוי של האלקטרון עצמו, על ידי תומסון, הגיע עשרים וחמש שנים שלמות אחר כך. במבט לאחור המאמר של סטוני הוא פרקטי מאין כמותו, אבל במשך רבע מאה הרעיון המרכזי שלו היה תיאורטי. אפילו אחרי הגילוי של הישות הפיזית, הקפיצה משם לדברים כמו מעגלים חשמליים לקחה עוד לא מעט זמן, כך ששוב, אז זה נחשב תיאורטי, היום - סופר אפליקטיבי. - אני לא יודעת כלום על מינויים וקידומים של חברי סגל. מה שאני כן יודעת היה שבזמנו, כשעוד שקלתי קריירה אקדמאית, ראיינתי נמרצות את המרצים החביבים עלי, והם הקפידו להזכיר לי שעם כל הכבוד לכשרון, דרושה גם מידה לא מבוטלת של "מרפקנות", של קידום עצמי. לכן זה שוב חוזר לנקודה של השפעה: כנראה שפחות חשוב אם מהרעיון שלך אפשר לבנות גאדגט חדש, ויותר חשוב שלא רק אתה תמצא את המחקר שלך מעניין ומשפיע - אלא גם מספיק אנשים אחרים.
 

mummy

New member
נראה לי שזה מאד משתנה מתחום לתחום

יש דיספלינות שבהן אפליקטיביות היא במקום הראשון בסדר העדיפות, יש כאלה שפחות. וגם ההגדרה של מה זה אפליקטיבי משתנה מתחום לתחום. ועוד משתנה שרלוונטי כאן מאד לדעתי הוא המיקום שלך כחוקר/ת, גם בשדה כמובן, ובנגישות שלך לתחומים ולאפשרויות, אבל גם במיקום שלך על הציר של חייך כחוקר. חוקרים מתחילים יכולים להיות פחות משוחררים מאילוצים כאלה ואחרים של הצדקות וציפיות והליכה בתוך התלם, חוקרים מבוססים יותר (וגם חוקרות
) יכולים להרשות לעצמם להעיז לשבור מסגרות באופן יותר חופשי.
 

mummy

New member
ועכשיו אחרי שקראתי את שאר התגובות

אני מבינה שלא ממש חידשתי בכלום
 
למעלה