שאלה לגבי תיבת הילוכים בקטרים.

מצב
הנושא נעול.

david80

Active member
שאלה לגבי תיבת הילוכים בקטרים.

שאלה לגבי תיבת הילוכים בקטרים.
ע"פ הרעשים ששומעים בנסיעה בIC3 מדובר כנראה בתיבת הילוכים אוטומטית, דומה לזו שיש לאוטובוסים. לעומת זאת בקטרים דיזל-חשמליים שומעים רעש אחיד במשך כל הנסיעה (במהלך התאוצה) האם לקטרים אלו יש הילוך אחת בלבד?
 

luckydude

Active member
קטר דיזל-חשמלי

שאלה לגבי תיבת הילוכים בקטרים.
ע"פ הרעשים ששומעים בנסיעה בIC3 מדובר כנראה בתיבת הילוכים אוטומטית, דומה לזו שיש לאוטובוסים. לעומת זאת בקטרים דיזל-חשמליים שומעים רעש אחיד במשך כל הנסיעה (במהלך התאוצה) האם לקטרים אלו יש הילוך אחת בלבד?
קטר דיזל-חשמלי
לקטר ישנו "הלוך אחד" שמניע באופן קבוע את הגנרטור הגדול שמספק חשמל למנועי התנועה בקטר.
 
תמסורות בציוד מניע

שאלה לגבי תיבת הילוכים בקטרים.
ע"פ הרעשים ששומעים בנסיעה בIC3 מדובר כנראה בתיבת הילוכים אוטומטית, דומה לזו שיש לאוטובוסים. לעומת זאת בקטרים דיזל-חשמליים שומעים רעש אחיד במשך כל הנסיעה (במהלך התאוצה) האם לקטרים אלו יש הילוך אחת בלבד?
תמסורות בציוד מניע
במקום תשובה, אצרף מובאה מתוך העמוד שהכנתי עבור האתר ´חדשות הרכבת´ ובו הסברים אודות המידע המופיע בעמודים של הציוד הנייד. העמוד כולו עובר כעת ליטושים אחרונים ומתוכנן לעלות בשבועות הקרובים (בניגוד לד"ר רייטר, אני משתדל להמנע מקביעת תאריכים מעבר לשבוע הבא). אני מקווה שזה עוזר, ואשמח כמובן לענות על שאלות נוספות. פרטים לגבי סוג התמסורת בכל סוג של קטר וקרונוע ברכבת ישראל ניתן למצוא באתר ´חדשות הרכבת´ בעמודי הציוד הנייד עצמם. "מכיוון שחיבור ישיר של מנוע הדיזל לגלגלי הקטר או הקרונוע לא יאפשר להשתמש בו להנעה יעילה של הרכבת, מותקנת ביניהם מערכת תמסורת. תפקידה של מערכת זו הוא לנצל את הספק המנוע באופן המיטבי בהתאם למשקל הרכבת, מהירות הנסיעה הדרושה, משקל הרכבת ומאפייני התוואי. ברכבת ישראל נעשה שימוש בשלושה סוגים עיקריים של תמסורות המתוארים בכלליות להלן. תמסורת מכנית קטרי דיזל קטנים צוידו לעיתים קרובות בתמסורת מכנית, שפעולתה דומה מאוד לזו של תיבת הילוכים ברכב פרטי, ע"י שימוש בגלגלי שיניים להתאמת מהירות סיבובי המנוע למהירות הדרושה להנעת הגלגלים. תמסורות כאלו צוידו לעיתים בידית הילוכים דומה לזו המצויה ברכב הפרטי, כמו בקטר ה-Deutz הפרטי שעבד במפעלי קריית הפלדה. תמסורת הידראולית תמסורת הידראולית מתבססת על עקרונות ההידראוליקה, ומנצלות תווך של שמן להעברת ההספק מהמנוע אל הגלגלים. גם לתמסורת כאלו יש בדרך-כלל מספר הילוכים, אולם השליטה עליהם נעשית לרוב באופן אוטומטי, ללא התערבות הנהג. תמסורת חשמלית בתמסורת חשמלית מחובר מנוע הדיזל למחולל (גנרטור או אלטרנטור), וזרם החשמל שנוצר משמש להפעלת מנועים חשמליים (מנועי הסעה) המחוברים אל צירי הגלגלים. כך, קטר דיזל-חשמלי הוא למעשה קטר חשמלי הנושא עליו את תחנת הכח שלו." (הערה נוספת שלא הכנסתי לטקסט הנ"ל - בין מנועי ההסעה החשמליים לצירי הגלגלים יש מעין תמסורת מכנית, אבל יחס התמסורת הוא קבוע, כלומר, זו אינה תיבת הילוכים)
 

raminec

New member
חן אתה יכול לומר באיזה

תמסורות בציוד מניע
במקום תשובה, אצרף מובאה מתוך העמוד שהכנתי עבור האתר ´חדשות הרכבת´ ובו הסברים אודות המידע המופיע בעמודים של הציוד הנייד. העמוד כולו עובר כעת ליטושים אחרונים ומתוכנן לעלות בשבועות הקרובים (בניגוד לד"ר רייטר, אני משתדל להמנע מקביעת תאריכים מעבר לשבוע הבא). אני מקווה שזה עוזר, ואשמח כמובן לענות על שאלות נוספות. פרטים לגבי סוג התמסורת בכל סוג של קטר וקרונוע ברכבת ישראל ניתן למצוא באתר ´חדשות הרכבת´ בעמודי הציוד הנייד עצמם. "מכיוון שחיבור ישיר של מנוע הדיזל לגלגלי הקטר או הקרונוע לא יאפשר להשתמש בו להנעה יעילה של הרכבת, מותקנת ביניהם מערכת תמסורת. תפקידה של מערכת זו הוא לנצל את הספק המנוע באופן המיטבי בהתאם למשקל הרכבת, מהירות הנסיעה הדרושה, משקל הרכבת ומאפייני התוואי. ברכבת ישראל נעשה שימוש בשלושה סוגים עיקריים של תמסורות המתוארים בכלליות להלן. תמסורת מכנית קטרי דיזל קטנים צוידו לעיתים קרובות בתמסורת מכנית, שפעולתה דומה מאוד לזו של תיבת הילוכים ברכב פרטי, ע"י שימוש בגלגלי שיניים להתאמת מהירות סיבובי המנוע למהירות הדרושה להנעת הגלגלים. תמסורות כאלו צוידו לעיתים בידית הילוכים דומה לזו המצויה ברכב הפרטי, כמו בקטר ה-Deutz הפרטי שעבד במפעלי קריית הפלדה. תמסורת הידראולית תמסורת הידראולית מתבססת על עקרונות ההידראוליקה, ומנצלות תווך של שמן להעברת ההספק מהמנוע אל הגלגלים. גם לתמסורת כאלו יש בדרך-כלל מספר הילוכים, אולם השליטה עליהם נעשית לרוב באופן אוטומטי, ללא התערבות הנהג. תמסורת חשמלית בתמסורת חשמלית מחובר מנוע הדיזל למחולל (גנרטור או אלטרנטור), וזרם החשמל שנוצר משמש להפעלת מנועים חשמליים (מנועי הסעה) המחוברים אל צירי הגלגלים. כך, קטר דיזל-חשמלי הוא למעשה קטר חשמלי הנושא עליו את תחנת הכח שלו." (הערה נוספת שלא הכנסתי לטקסט הנ"ל - בין מנועי ההסעה החשמליים לצירי הגלגלים יש מעין תמסורת מכנית, אבל יחס התמסורת הוא קבוע, כלומר, זו אינה תיבת הילוכים)
חן אתה יכול לומר באיזה
קטרים יש תמסורת חשמלית?
 
קטרים דיזל-חשמליים ברכבת ישראל

חן אתה יכול לומר באיזה
קטרים יש תמסורת חשמלית?
קטרים דיזל-חשמליים ברכבת ישראל
בכל הקטרים שנמצאים כיום בשירות רכבת ישראל (ומבחינתי, שירות=פעיל, ואני לא נכנס שוב לדיון הזה עם בני הספל) התמסורת היא חשמלית, אם כי יש בארץ לפחות שלוש שיטות שונות של תמסורת חשמלית: DC-DC - מנוע הדיזל מחובר לגנרטור שמספק חשמל למנועי הסעה רגילים - כל הקטרים הדיזל-חשמליים של רכבת ישראל עד וכולל מספר 609, מלבד 263-261 DC-AC - מנוע הדיזל מחובר לאלטרנטור שמספק חשמל למנועי הסעה רגילים - כל שאר הקטרים הדיזל חשמליים של רכבת ישראל, למעט 263-261 AC-AC - מנוע הדיזל מחובר לאלטרנטור שמספק חשמל למנועי הסעה המופעלים ע"י זרם חלופין (הם יותר יעילים וזולים יותר לתחזוקה) - קטרים 263-261 (דרך אגב, אני לא בטוח אם קטר 131 משתייך לקטגריה הראשונה או השנייה) חלק מסוגי קטרי הדיזל שכבר אינם בשירות (למרות שהם במוזיאון...) היו בעלי תמסורות הדראוליות ומכניות. וכאמור, פרטים נוספים ניתן למצוא באתר ´חדשות הרכבת´.
 

david80

Active member
האם מישהו יכול להציג בפורום...

קטרים דיזל-חשמליים ברכבת ישראל
בכל הקטרים שנמצאים כיום בשירות רכבת ישראל (ומבחינתי, שירות=פעיל, ואני לא נכנס שוב לדיון הזה עם בני הספל) התמסורת היא חשמלית, אם כי יש בארץ לפחות שלוש שיטות שונות של תמסורת חשמלית: DC-DC - מנוע הדיזל מחובר לגנרטור שמספק חשמל למנועי הסעה רגילים - כל הקטרים הדיזל-חשמליים של רכבת ישראל עד וכולל מספר 609, מלבד 263-261 DC-AC - מנוע הדיזל מחובר לאלטרנטור שמספק חשמל למנועי הסעה רגילים - כל שאר הקטרים הדיזל חשמליים של רכבת ישראל, למעט 263-261 AC-AC - מנוע הדיזל מחובר לאלטרנטור שמספק חשמל למנועי הסעה המופעלים ע"י זרם חלופין (הם יותר יעילים וזולים יותר לתחזוקה) - קטרים 263-261 (דרך אגב, אני לא בטוח אם קטר 131 משתייך לקטגריה הראשונה או השנייה) חלק מסוגי קטרי הדיזל שכבר אינם בשירות (למרות שהם במוזיאון...) היו בעלי תמסורות הדראוליות ומכניות. וכאמור, פרטים נוספים ניתן למצוא באתר ´חדשות הרכבת´.
האם מישהו יכול להציג בפורום...
תמונת חתך של קטר JT42BW (או של קטר דיזל-חשמלי אחר) בו נוכל לראות היכן ממוקם החלקים השונים (מנוע הדיזל, הגנרטור/אלטרנטור, והמנועים החשמליים)? ואם אפשר, תמונה דומה של קטר חשמלי כלשהו...
 
מבנה קטרים

האם מישהו יכול להציג בפורום...
תמונת חתך של קטר JT42BW (או של קטר דיזל-חשמלי אחר) בו נוכל לראות היכן ממוקם החלקים השונים (מנוע הדיזל, הגנרטור/אלטרנטור, והמנועים החשמליים)? ואם אפשר, תמונה דומה של קטר חשמלי כלשהו...
מבנה קטרים
מצורף שרטוט סידור מכלולים עקרוני של קטר דיזל-חשמלי מסוג G12, מתוך חוברת ההדרכה שהופקה עבור רכבת ישראל עם רכישתם של קטרים אלו. שימו לב שבשרטוט מופיע קטר G12 מהדגם הבסיסי ביותר, כלומר די שונה מאלו שבשירות רכבת ישראל, אולם העיקרון הוא אותו הדבר, ויש כאן את המונחים גם בעברית (בתרגום שנראה לי חשוד-משהו וגם עם טעויות במספרים) וגם באנגלית. (( ההבדלים הבולטים: * - בשרטוט חסר בלם דינאמי - ראו הודעה קודמת שלי בנושא שמסבירה מה זה - הוא ממוקם בקצה הקצר של הקטר, על הגג. * - לקטר בשרטוט יש מצמדים (המערכת שמחברת בין הקרונות/קטרים, מכונה גם ´אונקל´) אוטומטיים אמריקאיים, בעוד למרבית הקטרים והקרונות של רכבת ישראל יש פגושים ומצמדים בורגיים אירופאיים (כלומר, ווים שמניחים עליהם מעין שרשרת עם מתיחה בורגית, ובהזדמנות נסביר על זה יותר לעומק) * - החוגונים הם מדגם שאמנם היה בארץ בחלק מהקטרים, אבל כבר מזמן לא נמצא בשימוש. )) יש לי איפשהו גם שרטוטים כאלו של ה-JT42BW אבל אני לא מצליח למצוא אותם כרגע. קטרים חשמליים אין בארץ, אבל מי שרוצה ללמוד איך עובד קטר חשמלי מודרני (ויש לו סבלנות וגם יודע טוב אנגלית) מוזמן להכנס לעמוד הזה באתר המוקדש למידע טכני אודות רכבות - Railway Technical Web Pages
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה