שאלה לגבי תואר שני בסטטיסטיקה או כלכלה

שאלה לגבי תואר שני בסטטיסטיקה או כלכלה

הי, כתבתי את ההודעה הזו בפורום סטודנטים ולא קיבלתי תגובות בינתיים, אז אולי זה הפורום היותר נכון לכתוב אותה. אני סיימתי תואר ראשון בהנדסת תעשייה. אחרי שהשקעתי בכך ארבע שנים יקרות מחיי, הגעתי למסקנה שזה לא בשבילי, ואני מעוניין לעשות תואר שני כדי להחליף מקצוע למעשה. אני עכשיו עושה שנת השלמות לתואר שני בכלכלה (בת"א), אבל לאחרונה התחלתי לפזול לכיוון של סטטיסטיקה. אלו השיקולים שלי: - ללמוד משהו שיוביל אותי לעבודות מעניינות בתחומים של ניתוח ומחקר – נראה לי שבזה תואר שני בסטטיסטיקה יותר חזק מכלכלה. - ללמוד משהו שאני יכול לעבוד במקביל אליו – נראה לי שכאן שניהם חלשים באותה המידה. בכל מקרה אני רוצה תואר עם תזה, כי יש סיכוי טוב שאמשיך לדוקטורט. - ללמוד משהו שאולי אני ארצה להמשיך לדוקטורט בו – כאן נראה לי שכלכלה יותר חזק, כי מה שמעניין אותי לדוקטורט זה נושאים כמו תורת ההחלטות, רציונליות, וכו' – שקיימים אולי גם בסטטיסטיקה אבל יותר חזקים בכלכלה (שלא לדבר על פסיכולוגיה אבולוציונית...). האם השיקולים האלה נכונים? מה עדיף לדעתכם?
 

22ק ו ס ם

New member
סטטיסטיקאים הם מהמקצועות המבוקשים ביותר

כלכלנים יש הרבה מאוד אבל לא סטטיסטיקאים והדרישה להם רק הולכת וגוברת. יש מגוון עצום של עבודות בתחום הזה ואני הייתי הולך על זה אם זה מעניין אותך. צריך לזכור שבמקרים רבים רצוי לעשות דוקטורט בתחום אבל גם תואר שני יוביל אותך לעבודות טובות.
 

tulkin

New member
מסכים באופן כללי

אבל הייתי לוקח במהלך הלימודים קורסים ב"מקצועות המטרה" - כלכלה, פסיכולוגיה קוגניטיבית או כל דבר אחר - כדי שזה יוכל לשמש לך כמקפצה טובה יותר לדוקטורט. למשל, בסופו של דבר לעשות דוקטורט בקבלת החלטות ייעשה בדרך כלל דרך מחלקה לכלכלה, או פסיכולוגיה, או מנהל עסקים ולעתים נדירות דרך סטטיסטיקה. עם רקע בתחומי המטרה יהיה לך יותר קל להתקבל ולמנף את התואר שלך בסטטיסטיקה לצורך הלימודים. אגב אפשר גם לעשות ההיפך - לעשות את המסלול בכלכלה עם דגש לכיוונים שמעניינים אותך, ולקחת הרבה קורסים בסטטיסטיקה. בכל מקרה - סטטיסטיקאים יש מעט וצריך הרבה - להפסיד מזה לא תפסידי. אגב אני חושב שתואר בסטטיסטיקה הרבה יותר קשה מתואר בכלכלה. אבל זה משהו אישי.
 
../images/Emo45.gif מסכימה עם הקוסם

יש דרישה עצומה לסטטיסטיקאים, ואם התחום מתאים לך, תוכל להגיע איתו רחוק.
 
לדעתכם אני אוכל להמשיך מסטטיסטיקה

לדוקטורט בנושא של רציונליות אם אני ארצה? האם ברמת הדוקטורט יש עדיין את החלוקה הבסיסית הזו של מקצועות – הנדסה, כלכלה, מדעי המדינה, וכו', או שאפשר לעשות דוקטורט בנושאים שחוצים כמה תחומים בלי בעיות, ולא משנה מה למדת לפני כן?
 

tulkin

New member
אם הגעתי ממוסיקולוגיה להתנהגות ארגונית...

אז אפשר הכל. עדיין יש חלוקה לתחומים, ויש הרבה גגות תחומיים שתחתם תוכלי לעשות דוקטורט ברציונליות. אבל בגדול חשוב שהדוקטורט יהיה קוהרנטי מבחינת הנושא, ואז לא צריכה להיות בעיה - כלומר את יכולה להביא מישהו מדיסציפלינה אחרת לוועדה המלווה. יכולים להיות הבדלים מבחינת מימון, אפשרויות עבודה אחר כך, סוגי קשרים שתקשרי וקצת פוליטיקות פנימיות... אז בחירת ה"גג" היא משמעותית, אבל לא תמנע ממך לעשות כל דבר שתרצי
 

tulkin

New member
ועוד תשובה...

חלק עיקרי של המחקרים שמצביעים על אי-הרציונליות של קבלת החלטות (כל הענף שצמח מהמחקרים של טברסקי וכהנמן) מתבססים על ניסויים שמראים שאנשים לא מסוגלים להעריף תכונות סטטיסטיות בסיסיות בחישובי תועלת ובקבלת החלטות... לדעתי עד היום יש "מעבדת רציונליות" באוניברסיטה העברית שעושה סדרות של ניסויים מאד דומות למה שעשו בשנות ה-70. נמצאת באוניברסיטה העברית מיה בר הילל שעוד עבדה עם טברסקי וכהנמן על הנושאים האלה כבר אז. היא אישה נחמדה מאד ושווה לדבר איתה אם זה מעניין אותך. אז לאור אלה - לא נראה לי שצריכה להיות בעיה
 
קודם כל זה "אתה" ולא "את"...

דבר שני – תודה רבה על התשובות ועל ההשקעה. עברתי על כל מני חברי סגל באונ' תל אביב, ואני אנסה להיפגש עם כמה מהם שחוקרים תחומים שקרובים למה שאני רוצה. הייתי נפגש עם מיה, אבל ירושליים קצת רחוקה לי ואני כנראה אצטרך לקחת יום חופש מהעבודה בשביל זה... בדקתי גם את המכון לרציונליות בירושליים, אבל הבעיה שלי איתו היא שהוא מציע תוכניות דוקטורט ולא מדבר על תכניות לתואר שני, ואת הדוקטורט שלי אני רוצה לעשות בחו"ל, סתם כדי לגוון.
 

22ק ו ס ם

New member
ומה עם חו"ל?

אם אתה רוצה לעשות דוקטורט בתחום, עדיף לדעתי ללמוד מסלול ישיר לדוקטורט שיחסוך לך זמן. אפשר לעשות את זה גם אחרי תואר שני וזה מגדיל את הסיכויים שלך לקבלה, אבל זה יכול לעכב אותך די הרבה.
 
אני לא בטוח מספיק בשביל חו"ל

אני לא בטוח במאה אחוז שאני רוצה דוקטורט, וחוץ מזה אנחנו מתכננים ילד מתישהו בזמן הקרוב, כך שיהיה לנו די נוח להישאר עוד שנתיים-שלוש בארץ ולהיעזר בהורים. לגבי דברים אחרים שכתבת לי – אני מניח שאני רוצה לחקור את הנושא של רציונליות בקבלת החלטות אצל אנשים במובן היותר כלכלי של המילה, וגם בכל מה שקשור לפוליטיקה ומדיניות ציבורית. לפי רשימות של קורסים לתואר שני קורסים בכלכלה הם הכי מעניינים עבורי (ובניגוד לקורסים בסטטיסטיקה, יש להם שמות שניתן להבין...). מצד שני אני די טוב בכל מה שקשור למספרים, והייתי רוצה ללמוד גם משהו מעשי שיאפשר לי עבודה מחוץ לאקדמיה, מפני שלצערי הרב לא הצלחתי למצוא לעצמי או לבת זוגתי הורים מיליונרים שיאמצו אותנו. יש לי תחושה שדרושים יותר סטטיסטיקאים מאשר כלכלנים עם תואר שני. אולי אני אעשה תואר שני בסטטיסטיקה ודוקטורט בכלכלה...
 

Unicorn98

New member
בקשר למרכז לחקר הרציונליות,

הוא אינו ממש מציע תוכניות לימוד באופן כללי. המכון הוא מכון מחקר, ואינו מציע הכשרות פר סה. מה שכן, הוא מאגד בתוכו את מיטב החוקרים שמציעה האוני' העברית בתחומי קוגניציה, פסיכולוגיה, סטטיסטיקה, מתימטיקה, כלכלה, מדעי המחשב וכדומה - ומקבל אליו דוקטורנטים בחוגים שהוא מכיל לטובת מחקר. מיה בר הילל מגיעה מפסיכולוגיה (כמו גרי בורנשטיין ראש החוג) ויש כמובן כלכלנים בכירים כמו זוכה פרס נובל פרופ' אומן. אגב, גם בר הילל וגם אומן (נדמה לי) הם אמריטי, כך שהיקף פעילותם נמוך יחסית לחוקרים הסדירים. אתה צריך לעשות מאסטר ודוקטורט באחד החוגים שהזכרתי (ואחרים, ראה באתר) ולהציע עצמך להשתלבות במרכז. התחום הוא מרתק עבור רבים.
 

22ק ו ס ם

New member
אפשרי אבל מסובך

בסופו של דבר, אתה לומד לתואר מסוים לדוקטורט ואתה צריך לחשוב איזה תואר אתה רוצה לעשות. האם אתה מתכוון לחקור רציונליות מבחינה פסיכולוגית? נוירולוגית? אתה צריך לעשות הכל כדי להתקבל למסלול שאתה מעוניין בו וכל דבר שיגדיל את הסיכויים שלך למסלול כזה. נכון שהיום אפשר לחקור דברים שלא בהכרח קשורים לתחום הצר של מה שתלמד, אבל הרבה מהקורסים שתיקח יהיו מהמסלול הזה ולכן חשוב לדעת לבחור. גם המנחה שלך יבוא מהמחלקה שאתה לומד לדוקטורט ולכן חשוב להיות במקום הנכון. בלי קשר, תמיד אתה יכול לקחת קורסים במחלקות אחרות כהעשרה. קח בחשבון שתואר שני ודוקטורט בסטטיסטיקה דורשים מתמטיקה ברמה די גבוהה וזה גם יכול להיות שיקול.
 
ועוד שאלה אחרונה – הפעם לגבי התזה לתואר שני

האם זה הגיוני לבחור מוסד לימודים לפי הפרופסורים שחוקרים תחומים בהם ארצה לעשות תזה? האם אפשר ללמוד במקום אחד, אבל לעשות תזה עם פרופסורים שמלמדים במקום אחר? או לעשות תזה מתחום אחר? ממה שאני יודע בינתיים נראה שנושאי התזה מאוד מוגבלים לדברים שהמנחה שלך מתעסק בהם, ולכן אולי ההתלבטות שלי היא מיותרת, ובמקום לחפש לי פקולטות אני צריך לחפש לי מנחים שאני ארצה לעשות אצלם תזה.
 

22ק ו ס ם

New member
המנחה צריך להיות השיקול המרכזי

אפשרי אבל הרבה יותר מסובך שיהיה לך מנחה ממקום אחר. כל מחלקה דורשת שהמנחה הראשי יהיה מטעמה. יש גם סיכוי שמרצים חיצוניים לא ירצו להנחות אותך. בלי קשר, הנושאים ממש לא מוגבלים למה שהמנחה חוקר או מתעניין בהם. מנחה כשמו כן הוא, צריך להנחות אותך. באופן כללי רצוי שהוא ידע משהו על התחום שלך וזה יעניין אותו אבל זה מאוד גמיש.
 

Unicorn98

New member
אבל גם מידת הגמישות היא תלויה במרצה,

למרצה יש כמובן זכות גורפת לסרב להנחות תיזה בנושא שאינו מעניין אותו באופן ישיר. אני מכיר הרבה (וביניהם אני) שהמנחה שלהם הסכים בכל זאת להנחות בתחום שהוא לא בעניין המרכזי שלו, אבל זו פרוגרטיבה כאמור של המנחה להסכים או לא. לכן ככלל אני כן חושב שמנחה (גם ברמה האישית, אגב - לא פחות חשוב מהנושא) הוא מרכיב חשוב בהחלטה על המוסד/מחלקה.
 

22ק ו ס ם

New member
ברור, אבל הסיכויים של מנחה מתוך המחלקה

לסרב לך נמוכים יותר ממנחה מחוץ למחלקה. בכל מקרה, לא צריך להירשם בגלל מרצה בודד אלא בגלל תוכנית טובה בתחום. להסתמך על אנשים זה אף פעם לא בריא כי הם יכולים להיות בשנת שבתון, לעבור אוניברסיטה או אפילו למות (היו מקרים כאלו).
 

tulkin

New member
הנסיון שלי לימד אותי

שעדיף שתחום התזה, במיוחד בעבודת המאסטר, אבל גם בדוקטורט, יהיה תואם ככל האפשר את עבודתו של המנחה. קוסם כמובן צודק באופן עקרוני, אבל עבודה בתחום קרוב לזה של המנחה מבטיחה מעורבות יותר גבוהה ואכפתיות יותר גדולה ומבטיחה שהמנחה יהיה מעודכן בהתפתחויות האחרונות.
 
למעלה