שאלה לגבי כיוון רכבות

מצב
הנושא נעול.
שאלה לגבי כיוון רכבות

שאלה לגבי כיוון רכבות
שלום, באחת ההודעות הקודמות נכתב שמשתמשים במשולשי מסילות בחיפה ובני ברק להחליף כיוון של מערכים/רכבות. אם כך, מדוע, לפחות בכל הפעמים שבהם ראיתי מערך דו-קומתי, קרון הניהוג מופנה לצפון והקטר נמצא בצד הדרומי. אני מתנצל מראש אם אני טועה. תודה, רפאל
 

kbb

New member
תשובה

שאלה לגבי כיוון רכבות
שלום, באחת ההודעות הקודמות נכתב שמשתמשים במשולשי מסילות בחיפה ובני ברק להחליף כיוון של מערכים/רכבות. אם כך, מדוע, לפחות בכל הפעמים שבהם ראיתי מערך דו-קומתי, קרון הניהוג מופנה לצפון והקטר נמצא בצד הדרומי. אני מתנצל מראש אם אני טועה. תודה, רפאל
תשובה
כשיש קטר/קרון ניהוג בשני קצות הרכבת, אין צורך לשנות כיוון (מה שקוראים "חיוג") פשוט הנהג עובר לקטר הנגדי ומשנה את כיוון הנסיעה. ולכן תראה תמיד את המערכים הדו קומתיים מסודרים בצורה זו. הבעיה היא כשרכבת מורכבת מקרונות גרורי קטר ויש קטר בצד אחד ובצד שני יש קרון כח (שלא משמש לנסיעה אלא רק משמש כמפיק חשמל לרכבת -תאורה, מיזוג וכדומה) ואז צריך להשתמש במשולש או במסילה נוספת שיש בתחנה תפעולית כדי להעביר את הקטר לצד של קרון כח.
 
חיוג רכבות

תשובה
כשיש קטר/קרון ניהוג בשני קצות הרכבת, אין צורך לשנות כיוון (מה שקוראים "חיוג") פשוט הנהג עובר לקטר הנגדי ומשנה את כיוון הנסיעה. ולכן תראה תמיד את המערכים הדו קומתיים מסודרים בצורה זו. הבעיה היא כשרכבת מורכבת מקרונות גרורי קטר ויש קטר בצד אחד ובצד שני יש קרון כח (שלא משמש לנסיעה אלא רק משמש כמפיק חשמל לרכבת -תאורה, מיזוג וכדומה) ואז צריך להשתמש במשולש או במסילה נוספת שיש בתחנה תפעולית כדי להעביר את הקטר לצד של קרון כח.
חיוג רכבות
באופן היסטורי, המונח 'חיוג' אכן מתאר את הפעולה של העברת הקטר מצידו האחד של מערך קרונות לצידו השני, על מנת לגרור אותו לכיוון ההפוך. עם זאת, כיום המונח פשוט מתאר את פעולת הפיכת כיוון הנסיעה של המערך, אפילו אם היא הרבה יותר פשוטה. (כמובן שבמערכי 'מו-דו' כמו הקרונות הספרדיים וקרונות הקומותיים אין 'קטר נגדי' אלא קרון ניהוג, אליו יכול נהג הקטר לעבור על מנת להפוך את כיוון הנסיעה של הרכבת). למרות שבאופן תיאורטי ניתן להשתמש במשולש מסילה על מנת להפוך רכבתת שאינה דו-כיוונית (קרונוע או 'מו-דו'), אין הדבר נעשה לרוב, זאת מפני שפעולה כזאת מצריכה נסיעה אחורה ללא נהג בקצה הקדמי בכיוון הנסיעה של הרכבת - בקרון האחרון. כמו-כן, הרבה יתר קשה לבנות משולש בכל תחנה שבה יש צורך בחיוגים, ולכן הדבר נעשה כיום באופן כמעט בלעדי באמצעות עקלתונים (שלוחות המחוברות לקו הראשי בשני קצותיהם, כלומר פשוט מסילה מקבילה). יוצא דופן מעניין הוא במערכות של חשמליות/רכבות קלות בהן מופעלות רכבות שבהן יש תא נהג רק בקצה אחד של המערך. בדרך כלל מתבצע חיוג של מערכים כאלו באמצעות לולאות מסילה שנבנות בכל קצה של כל קו (ולפעמים באמצע הקו, אם חלק מהשירותים מסתיימים שם). כאלו, כמובן, אין עדיין בארץ.
 
החלפת כיוון מערכים

שאלה לגבי כיוון רכבות
שלום, באחת ההודעות הקודמות נכתב שמשתמשים במשולשי מסילות בחיפה ובני ברק להחליף כיוון של מערכים/רכבות. אם כך, מדוע, לפחות בכל הפעמים שבהם ראיתי מערך דו-קומתי, קרון הניהוג מופנה לצפון והקטר נמצא בצד הדרומי. אני מתנצל מראש אם אני טועה. תודה, רפאל
החלפת כיוון מערכים
אכן, תצפיותיך לגבי מערכי הקומותיים מדויקות - כיום כולם מסודרים באותו אופן. עם זאת, נהוג ברכבת ישראל להפוך מדי פעם את הכיוון שבו מונח הציוד הנייד על המסילה. מטרת היפוך הכיוון היא לאזן את השחיקה בציוד - אם רכבת נוסעת כל או רוב הזמן בין בנימינה לאשדוד/רחובות, יש להניח שצד אחד של מערכות ההסעה (גלגלים, מתלים וכיו"ב) יישחק מהר יותר, מפני שיש יותר עקומות (סיבובים) ימינה או שמאלה באותו קטע מסילה. היפוך כזה נעשב בד"כ במשולשים הסמוכים למוסכים בחיפה ובלוד, ולא במשולשים כמו זה שבתל ברוך או ראש העין (בבני ברק כבר הרבה מאוד שנים אין משולש) שנבנו על מנת לאפשר נסיעה ישירה של רכבות בין שלושה יעדים שונים.
 
תודה על התשובות אבל

החלפת כיוון מערכים
אכן, תצפיותיך לגבי מערכי הקומותיים מדויקות - כיום כולם מסודרים באותו אופן. עם זאת, נהוג ברכבת ישראל להפוך מדי פעם את הכיוון שבו מונח הציוד הנייד על המסילה. מטרת היפוך הכיוון היא לאזן את השחיקה בציוד - אם רכבת נוסעת כל או רוב הזמן בין בנימינה לאשדוד/רחובות, יש להניח שצד אחד של מערכות ההסעה (גלגלים, מתלים וכיו"ב) יישחק מהר יותר, מפני שיש יותר עקומות (סיבובים) ימינה או שמאלה באותו קטע מסילה. היפוך כזה נעשב בד"כ במשולשים הסמוכים למוסכים בחיפה ובלוד, ולא במשולשים כמו זה שבתל ברוך או ראש העין (בבני ברק כבר הרבה מאוד שנים אין משולש) שנבנו על מנת לאפשר נסיעה ישירה של רכבות בין שלושה יעדים שונים.
תודה על התשובות אבל
אני מבין מהן שאת מערכי הקומותיים לא הופכים, למרות בעיית השחיקה, אחרת כן היינו רואים קרון ניהוג בכיוון דרום, מתישהו.
 
חיוג מערכים

תודה על התשובות אבל
אני מבין מהן שאת מערכי הקומותיים לא הופכים, למרות בעיית השחיקה, אחרת כן היינו רואים קרון ניהוג בכיוון דרום, מתישהו.
חיוג מערכים
נא לא לשכוח שברכבת ישראל יש גם מה שניקרא קרון עם מקומות שמורים שגם הוא גורם שנילקח בחשבון כאשר מחליתים לחיג מערך קרונות.
 

Dani Bukhman

New member
קרון מ.שמורים לפעמים בסוף רכבת

חיוג מערכים
נא לא לשכוח שברכבת ישראל יש גם מה שניקרא קרון עם מקומות שמורים שגם הוא גורם שנילקח בחשבון כאשר מחליתים לחיג מערך קרונות.
קרון מ.שמורים לפעמים בסוף רכבת
 
היפוך מערכי קומותיים

תודה על התשובות אבל
אני מבין מהן שאת מערכי הקומותיים לא הופכים, למרות בעיית השחיקה, אחרת כן היינו רואים קרון ניהוג בכיוון דרום, מתישהו.
היפוך מערכי קומותיים
כיום, אמנם, כל קרונות הניהוג הדו-קומתיים נמצאים בצד הצפוני של המערכים, אבל היו זמנים שהם היו (לפחות חלקם) בצד הדרומי, ואפילו יש לי איפשהו תמונות של כאלו זמנים. כמובן שיש הגיון תפעולי בשמירת כל המערכים באותה תצורה, ופרויקט הפיכתם לוקח הרבה זמן וכסף, אז לא עושים את זה כל יום.
 

four seasons

New member
חיוג במהלך נסיעה באמצאות...

החלפת כיוון מערכים
אכן, תצפיותיך לגבי מערכי הקומותיים מדויקות - כיום כולם מסודרים באותו אופן. עם זאת, נהוג ברכבת ישראל להפוך מדי פעם את הכיוון שבו מונח הציוד הנייד על המסילה. מטרת היפוך הכיוון היא לאזן את השחיקה בציוד - אם רכבת נוסעת כל או רוב הזמן בין בנימינה לאשדוד/רחובות, יש להניח שצד אחד של מערכות ההסעה (גלגלים, מתלים וכיו"ב) יישחק מהר יותר, מפני שיש יותר עקומות (סיבובים) ימינה או שמאלה באותו קטע מסילה. היפוך כזה נעשב בד"כ במשולשים הסמוכים למוסכים בחיפה ובלוד, ולא במשולשים כמו זה שבתל ברוך או ראש העין (בבני ברק כבר הרבה מאוד שנים אין משולש) שנבנו על מנת לאפשר נסיעה ישירה של רכבות בין שלושה יעדים שונים.
חיוג במהלך נסיעה באמצאות...
המשולש האמתני אחרי תחנת האוניברסיטה, כך שאפשר לעשות חיוג תוך כדי נסיעה גם בקומותיים (וכל ציוד אחר) ללא בזבוז זמן וכסף, יציאה מתחנת האוניברסיטה לכיוון בני ברק וחזרה לכיוון צפון הופך אוטמטית את כיוון קרון הנסיעה של קרון ניהוג מצפון לדרום.
 

four seasons

New member
האם התיאור...

חיוג במהלך נסיעה באמצאות...
המשולש האמתני אחרי תחנת האוניברסיטה, כך שאפשר לעשות חיוג תוך כדי נסיעה גם בקומותיים (וכל ציוד אחר) ללא בזבוז זמן וכסף, יציאה מתחנת האוניברסיטה לכיוון בני ברק וחזרה לכיוון צפון הופך אוטמטית את כיוון קרון הנסיעה של קרון ניהוג מצפון לדרום.
האם התיאור...
כפי שרשמתי נחשב לחיוג??
 
הפיכת כיוון הרכבות

חיוג במהלך נסיעה באמצאות...
המשולש האמתני אחרי תחנת האוניברסיטה, כך שאפשר לעשות חיוג תוך כדי נסיעה גם בקומותיים (וכל ציוד אחר) ללא בזבוז זמן וכסף, יציאה מתחנת האוניברסיטה לכיוון בני ברק וחזרה לכיוון צפון הופך אוטמטית את כיוון קרון הנסיעה של קרון ניהוג מצפון לדרום.
הפיכת כיוון הרכבות
להפוך רכבות במשולש בתל ברוך (ליד האוניברסיטה) לוקח בדיוק אותו זמן כמו להפוך אותן בחיפה, לדוגמה (אם כי בתל ברוך יהיה יותר קל להפוך רכבות שלמות ולא קרון-קרון, ומצד שני, בחיפה ובלוד זה לא ידרוש 'תפיסת-קו', כלומר חסימת הקו הראשי לתנועה). כיום אין בלוח הזמנים של רכבת ישראל כל תנועה שבה רכבת נוסעים (עם או בלי נוסעים עליה) מבצעת היפוך במסילה - הרי רכבות הנוסעים לא משתמשות בכלל בצלע הצפונית של המשולש בתל ברוך ובצלעות הדרומית והמזרחית של המשולש בבני ברק. לפיכך, לא ניתן להפוך רכבות נוסעים מבהלך השירות... (לגבי השאלה הבאה - הפיכת הרכבת אינה משמשת היום לחיוגה בדרך כלל - חיוג הרכבת הוא הפיכת כיוון נסיעתה, ולא הפיכתה עצמה - הרי במהלך ההפיכה על גבי המשולש, הרכבת מבצעת שני חיוגים בשביל לנסוע חזרה למקום שממנו באה, או חיוג בודד בשביל להמשיך לאותו הכיוון שאליו באה במקור)
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה